Olen ällistynyt. Asun vanhassa talossa, jossa on tulisijoja
Aina aikaisemmin olen napsauttanut sähköpatterit päälle pienelle lämmölle, kun on tarvinnut alkaa lämmittää. Olen laittanut myös ilp:n päälle (mun ilp EI jäähdytä, kun pitäisi lämmittää!). Tulisijoilla olen alkanut lämmittää vasta, kun pakkanen on puraissut nurkkia ja on alkanut tuntua siltä, että patterien tehoa pitäisi kohottaa.
Olin uskonut, että tulisijoilla ei mitään sähköä säästetä. Olin uskonut, että ne vain avustavat talon lämmityksessä.
TÄNÄ syksynä toimin olosuhteiden avittamana toisin. En ole laittanut vielä sähköpattereita päälle. Ensin käytin vain ilp:a, mutta en raaskinut kovin isolla teholla sitä pitää ja sisällä sai jo vähän palella.
Sitten joku palstalla sanoi, ttä on lämmittänyt vasta ainoastaan tulisijoilla.
Olin että mitä, voiko niinkin tehdä? Päätin kokeilla. Ja siis mitvit!? Mitä ihmettä! Kämpässä on ihana LÄMMIN, tasainen, pehmeä lämpö, joka ei todellakaan anna syytä alentaa huonelämpötilaa tai kärsiä vilua! Istun nytkin topissa ja pyjamanhousuissa keittiössä, kun eilisiltana puita meni todellista tarvetta reippaammin :) Yöllä ei kuitenkaan tarvinnut hikoilla, koska vanha talo, niin esim. Eteisestä sai makkariin *tasoitusta* tulisijan antamalle yllättävälle lämmölle 😊
Olen kyllä tosi onnellinen tästä! Ja siis sähkönkulutuksessa on ihan naurettava ero viime syksyn ja tämän välillä.
Elokuussa kului v. 2021: 431kWh
Elokuussa v. 2022: 167kWh !
Tai viikko 35, eli elo-syyskuun välinen viikko,
v. 2021: 161kWh
v. 2022: 64kWh!
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
On siinä aika homma turata niiden uunien kanssa...
Tein tuolle älykännylle telineen. Tulee hartioihin kiinni ja naaman eteen niin voin laittaa uunin lämpenemään.
Vierailija kirjoitti:
Jos huoneessa on uuni niin hohkaa kylmää vaikka mitkä pöhisköt olisi sähköllä.
Mut vielä pari viikkoa ilpillä, kuun vaihteessa sammuu kokonaan ja pökköä pesään.
Nyt vielä ilpillä puolet halvempaa kun klapeilla (kuun loppuun 4,5snt/kWh)
Onko tuo suoraan sähkön hinta, vai oletko laskenut ILPon hyötysuhteen? Sehän noissa on ideana, että tuottavat samalla sähkölle 3-5 sen lämpömäärän, mitä normaali sähköpatteri tuottaisi.
Eli jos sähkön hinta on teillä 4,5snt/kWh, tulee lämmön hinnaksi ilpon avulla tuotettuna (kelistä ja laitteen tehosta riippuen) 1-1,5snt/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pietikäinen ja vihreät kieltävät puiden polttamisen, heti kun tulee tilaisuus.
Kalliossa ei ole takkoja, eli niiden käyttö voidaan lopettaa.😆 Niinpä. Ihmiset ovat polttaneet puuta iät ja ajat, joten miksei tämä ilmastonmuutos tullut jo kauan ennen pyramidien rakentamista? Mikä siinä puun poltossa on Pietikäisen ja Vihreiden mielestä hirveempää kuin polttomoottorin käytössä? Ei mikään, mutta kun vihreät tykkäävät simputtaa Suomen kansaa.
Vielä jonain päivänä lentävät joukolla Helsingistä Lappiin ja hirveellä tohinalla sammuttamaan nuotio retkeilijöiden laavulta, että ettekö te tiedä, miten vaarallista ja haitallista puun poltto on! Sitten isoilla Audeilla takaisin kentälle ja lento takaisin Helsinkiin.
Pyramidien aikaan Suomen alueella asui ehkä kymmeniätuhansia ihmisiä. Ero on siinä, että nyt täällä on lähes tuhat kertaa enemmän populaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap!! "kun on tarvinnut alkaa lämmittää" on kylläkin alkaa lämmittämään!!!! Tollot!!!!
:) "Alkaa lämmittää" on nimenomaan se oikea muoto!
Vasta ihan viime vuosina on ollut (suomen kielen lautakunnankin mielestä) hyväksyttävää sanoa "alkaa lämmittämään". Googlaa vaikka Kielikellon artikkeli "Alkaa tehdä ja alkaa tekemään rinnakkain yleiskielessä".
Onko sähkölämmittäjlle edullisempaa ostaa pieni sähköllä toimiva öljypatteri lisälämmittimeksi niihin huoneisiin/tiloihin joihin tarvii lisälämpöä? Kuin vääntää koko talon lämpö isommalle.
Tietääkö joku paljonko kuluu 90 m2 talossa öljyä vuodessa. Kaksi aikuista ja ei ilp. Vedenkäyttö keskitasoa.
On ongelmat. Minä asun uudessa kerrostalossa sähkönsiirto Caruna 60e/3kk ja sähkö määräaikainen Helen Oyj 22e/3kk. Ei paha...
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihan ymmärrä ap:n vanhaa logiikkaa. 😄 Miksi sähköpatterit olisivat tehokkaampia kuin tulisijat?
Sähköpatterin hyötysuhde on 100%, kaikki kuluva sähköenergia muuntuu lämmöksi. Puuta poltettaessa iso osa palamisessa vapautuvasta lämmöstä menee savun mukana taivaalle.
Kun vielä joku selittäisi sen naiivin logiikan, miksi sähköauto on hyvä mutta sähkölämmitys paha. Kummassakaan ei synny paikallisia päästöjä, ja parhaassa tapauksessa (ydinvoima, vesivoima, aurinkovoima...) ei päästöjä lainkaan.
Puilla lämmitys on tehokkainta silloin kun ulkolämpötila on korkein, tätä yksinkertaista tietoa moni ei ymmärrä. Toinen tärkeä asia on, että puut haetaan sisälle vuorokautta ennen lämmittämistä. Ja kolmanneksi puut sytytetään päältä jolloin teho on parempi ja päästöt pienemmät. Alla perustelut.
1 Puulämmitys vie paljon jo lämmitettyä ilmaa ulos asunnosta ja korvaava ilma tulee ulkoa esim -20c ulkolämpötilassa tulee kylmää sisälle paljon enemmän kuin kevyässä syyssäässä + 10
2 Kylmät puut kondensoivat kosteutta itseensä huoneilmasta ja kuivuvat seuraavaksi päiväksi.
3 Tätä en ennen itsekkään uskonut, mutta lukuisten kokeitten perusteella, savua tulee piipusta silmin nähden vähemmän ja lämpöä mitatusti enemmän samalla puumäärällä.
Helppo tapa on sytyttää tulisia ja hakea sitten puut seuraavaa sytytyskertaa varten :)
Vierailija kirjoitti:
Tämäkään ei olisi mikään yllätys, jos vaikka olisi ollut peruskoulussa hereillä fysiikan tunneilla.
Mä en ollut mitenkään viisas fysiikan tunneilla, mutta mummolassa oli leivinuuni ja olen jollain mökillä takankin nähnyt. Niinpä yhdistin takan lämmittämisen asunnon lämpenemiseen ja luulin, että kaikki tietävät tämän lämmittämisestä.
Suomessahan ennen elettiinkin käytännössä saunoissa joita lämmitettiin tulisijoilla. Siis nytkö joku on keksinyt tämän asian vuonna 2022. Voi elämän kevät.
Fyysikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihan ymmärrä ap:n vanhaa logiikkaa. 😄 Miksi sähköpatterit olisivat tehokkaampia kuin tulisijat?
Sähköpatterin hyötysuhde on 100%, kaikki kuluva sähköenergia muuntuu lämmöksi. Puuta poltettaessa iso osa palamisessa vapautuvasta lämmöstä menee savun mukana taivaalle.
Kun vielä joku selittäisi sen naiivin logiikan, miksi sähköauto on hyvä mutta sähkölämmitys paha. Kummassakaan ei synny paikallisia päästöjä, ja parhaassa tapauksessa (ydinvoima, vesivoima, aurinkovoima...) ei päästöjä lainkaan.
Taitaa ainoa paha olla sähkölämmityksestä tuleva lasku...
Jos ennen mennyt vuodessa 1000€, niin nyt voi olla 5000€.
Minulla on 80-luvulla rakennettu talo, jossa on varaava takka, puuhella ja puukiuas. Maalämpökin löytyy. En ole vielä laittanut pattereita päälle, koska ei ole tosiaan tarvinnut. Iltaisin olen n joka toinen päivä polttanut vajaan pesällisen takassa ja välillä laittanut ruuan puuhellalla. Kerran viikossa olen lämmittänyt saunan. Sisällä on mukava +20-21, makkarissa tarkoituksella vähemmän. Sähköä on kulunut oikeastaan vaan iltaisin valojen päällä pitämiseen ja käyttöveden lämmitykseen. Päivisin ei oikeastaan kulu paljon mitään, koska palasin etätöistä toimistolle, niin se päivisin sähkön käyttö on oikeastaan nolla. Akvaario vie oikeastaan marginaalisesti sähköä, sitä ei oikeastaan kannata ajatella.
Puulämmitys kielletään, koska köyhien ihmisten on maksettava Fortumin Uniper-sekoilut ja Venäjä-investoinnit korkeiden sähkön hintojen avulla.
Naapuritalossa asuu vanha mies yksin. Polttaa uunissa kaiken papereista, pahveista ja maalatuista puista lähtien. Virallista lämmityspuuta, siis klapeja ei käytä ollenkaan. Viime talvena pihaltaan romahti grillikatos niin senkin pilkkoi ja poltti, oli maalattua puuta. Odotan koska siirtyy autonrenkaisiin....
Siis ihan oikeesti ap. Etkö ikinä ole edes katsonut historiallisia elokuvia?
Päivän lukihärö: Asun vanhassa talossa jossa on tutisijoita.
:D
Älkää huoliko, kyllä puilla lämmittäminen kielletään parin vuoden sisään.
Lienen yksinkertainen, mutta en ymmärrä aloittajan ällistystä asian kanssa.
Hän on aiemmin (jostakin tuntemattomasta syystä) lämmittänyt sähköllä, vaikka talossa on useita hyvin toimivia, varaavia takkoja/uuneja.
Nyt, kun hän on lopettanut sähkölämmityksen ja siirtynyt käyttämään tulisijoja ja puulämmitystä, hän on täysin hämmästynyt, kun sähkönkulutus pieneni.
Onpa tosiaan hirveän erikoista ja yllättävää, kuka olisi edes tullut ajatelleeksi!
Asun vanhassa kartanossa vuokralla, sähköpatterit laitettu ja joka huoneessa olisi pönttöuuni(!) mutta ei piippua enää. Varsinkin ilmanvaihdon kannalta ottaa päähän tällainen ratkaisu, ja patterit ei lämmitä mitenkään tasaisesti. Kylmää on ja lattia vetää. Ei tässä kai auta kuin muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on okt-talossa kaksi varaavaa takkaa ja niitä lämmitetään talviaikaan vuorotellen joka toinen päivä. Viime talvena ei kaukolämöä käytetty kuin vessoissa, pesuhuoneessa ja kodinhoitoahuoneessa, kun takkojan lämmöllä pärjättiin paremmin kuin hyvin. Rahaa säästyi melkoisesti, koska mies harrastaa metsätöitä ja puut tulevat omasta metsästä. Ja mikä mukavinta, takassa räiskyvää tulta on ihana katsella ja kuunnella.
Minullakin on omia 35 cm mittaisia kuusiklapeja ihan mukavasti, kahdessa katoksessa on metsätilalla yhteensä 20 pino m3. Lisäksi on muutama epämääräisempi pino mökin lähellä. Olen klapit itse tehnyt jo 2-3 vuotta sitten, joten ovat varmasti kuivia. Ongelma on vain se, että millä ne saisin halvalla pikkukaupunkiin, jonne on matkaa mökiltä tuolta metsätilalta. Henkilöauton peräkärryssä, jossa max. kuorma on noin 440 kg, tulee vain noin 1,2 pino m3 kerralla. Talvella en aio enää aurauttaa tietä, ainakaan enää tammikuun puolella. Polttopuiden teko on monivaiheinen ja hidas työ, vaikka olisi jonkinlaisia koneitakin apuna. Ne eivät kuitenkaan ole tehokkaita. Vielä pystyn hyödyntämään tuulen kaatamia isoja puita, melkein kaikki ovat kuusia. Niistä jotkut ovat jo ehtineet lahoamaan. Kirveellä senkin voi testata.
Jos sa puut omalta mökiltä onhn se ilmaista. Emme me kuitenkaan mitään puita alettais muutenkaan myymään. Asutaan Pk-seudulla. Meillä on 3 mökkiä mistä hakea puita. Eikä ne lopu minun elinaikana.