Olen ällistynyt. Asun vanhassa talossa, jossa on tulisijoja
Aina aikaisemmin olen napsauttanut sähköpatterit päälle pienelle lämmölle, kun on tarvinnut alkaa lämmittää. Olen laittanut myös ilp:n päälle (mun ilp EI jäähdytä, kun pitäisi lämmittää!). Tulisijoilla olen alkanut lämmittää vasta, kun pakkanen on puraissut nurkkia ja on alkanut tuntua siltä, että patterien tehoa pitäisi kohottaa.
Olin uskonut, että tulisijoilla ei mitään sähköä säästetä. Olin uskonut, että ne vain avustavat talon lämmityksessä.
TÄNÄ syksynä toimin olosuhteiden avittamana toisin. En ole laittanut vielä sähköpattereita päälle. Ensin käytin vain ilp:a, mutta en raaskinut kovin isolla teholla sitä pitää ja sisällä sai jo vähän palella.
Sitten joku palstalla sanoi, ttä on lämmittänyt vasta ainoastaan tulisijoilla.
Olin että mitä, voiko niinkin tehdä? Päätin kokeilla. Ja siis mitvit!? Mitä ihmettä! Kämpässä on ihana LÄMMIN, tasainen, pehmeä lämpö, joka ei todellakaan anna syytä alentaa huonelämpötilaa tai kärsiä vilua! Istun nytkin topissa ja pyjamanhousuissa keittiössä, kun eilisiltana puita meni todellista tarvetta reippaammin :) Yöllä ei kuitenkaan tarvinnut hikoilla, koska vanha talo, niin esim. Eteisestä sai makkariin *tasoitusta* tulisijan antamalle yllättävälle lämmölle 😊
Olen kyllä tosi onnellinen tästä! Ja siis sähkönkulutuksessa on ihan naurettava ero viime syksyn ja tämän välillä.
Elokuussa kului v. 2021: 431kWh
Elokuussa v. 2022: 167kWh !
Tai viikko 35, eli elo-syyskuun välinen viikko,
v. 2021: 161kWh
v. 2022: 64kWh!
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP näkyy olevan Provo, niin äkäisesti kommentoi kokoajan . Ei kukaan edes VOI olla noin typerä, ja yksinkertainen, kuin AP.
"Ei tiedä, kolataanko liiterille polkua talvella"
Kokee puulämmityksen raskaaksi ja työlääksi. En ymmärrä tätä, kun tulee töistä, laittaa tulet uuniin. Missä edes vielä tarvitsee noin paljon lämmittää?Kuka erikseen pilkkoo puut kirveellä? Minulla kuten monella muullakin on ihan halkoja/klapeja/millä nimellä kutsumaan, liiterissä, ja niitä vain kannetaan sisään. Mielellään siten, että on aina "lämpimiä" puita, joita polttaa. Syttyvät paremmin. Mitään hirveää savua, käryä ja katkua puulämmityksestä ei tule, ei ulos, eikä sisään.
Kun niitä puita tuo sisään, tietenkin katsoo, että ne ovat sopivia siihen tulisijaan mihin aikoo tulet laittaa. Minä jo otankin liiteristä puut tulisija huomioiden, puuhellaan pienempiä, takkaan suurempia. Leivinuuni nyt on omat, pidemmät puut.
Sytyttää voi monella tapaa, ei siihen erikseen tarvi kirveellä pilkkoa mitään. Aina on vähän sanomalehteä, maitopurkkia tai tuohta, mitä repiä sytykkeeksi.
Niin siis sen takia en tiedä, koska mulla on 2 puuvarastoa. Tuo on kauempana. Aikaisemmin sinne ei ole kolattu. Saan kaiken tarvittavan puun siitä lähemmästä varastosta, siellä ei vain makdu pilkkomaan.
ApSinne ei ole komattu? No ota kola käteen, ja kolaa. Vaikutat todella avuttomalta, tai vaihtoehtoisesti hieman yksinkertaiselta. Onko sinulla jokin diagnoosi?
Häh? En ota, kyse on myös siitä, jaksaako JA onko syytä. Teetkö sinä siis paljonkin turhaa työtä? Olet siis tyhmä. Viisaat pääsee vähemmällä, katsos.
Ap
En ole tämä, jolle kirjoitit, mutta luetko kaiken edellä kirjoittamasi jälkeen itsesi viisaiden ihmisten joukkoon?
Kyllähän sinä melkoisen yksinkertaiselle vaikutat, siitä ei pääse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos alat nyt lämmittää puilla ilman aiempaa kokemusta, muista nämä:
- Käytä vain kuivaa puuta, palaa puhtaammin ja tehokkaammin
- Sytytä ylhäältä. Se onnistuu helposti, kun teet puiden päälle pienen sytytyskeon tuohista ja puusäleistä, pienessä määrin paperia, kartonkia, pahviakin voi käyttää, mutta muutoin roskien poltto kannattaa jättää isoille polttolaitoksille (useissa kaupungissa kerätään energiajätettä, joka poltetaan energialaitoksessa kaukolämmöksi)
- Takat ovat erilaisia, tutustu käyttöohjeisiin. Esimerkiksi leivinuuneissa on erikseen hiiliosasto, johon hehkuvat hiilet vedetään ja annetaan niiden hiipua siellä. Vastaavasti on myös kaksi erillistä peltiä, tulisijapelti suljetaan ja häkäpelti avataan tässä vaiheessa. Tavallisessa takassa hiilet vedetään arinan läpi vasta niiden hiillyttyä kokonaan tai lähes kokonaan. Pelti suljetaan vasta tämän jälkeen, niin ei tule häkää sisätiloihin.
- Tyhjennä tuhkaluukku säännöllisesti, mieluiten jokaisen polttokerran jälkeen
- Nuohous ohjeiden mukaan, normaalisti kerta vuodessa riittää
En ala lämmittää puilla ilman kokemusta. 😊
Ainoa uusi asia oli tämä ajankohdittaminen.
Ja siis se, miten vähän puuta vielä näillä keleillä menee! Meinaan, että vaikka sähkö olisi halpaakin, niin eihän tuota puuta tosiaan paljoa mene. Kun pesät pysyvät lämpiminä pitempään myös.
Palstalla lienee sen verran vähän kaupungista maalle muuttaneita puulammittäjiä, että ei niin monille nämä ole uusia asioita, mutta mulle nyt oli! Vaikka siis puilla on lämmitetty jo 12 vuotta. Tästä saa keinon nyt vuosiksi eteenpäin 👍
Ap
En tarkoittanut näitä ohjeita nimenomaisesti sinulle ap, vaan ihan yleiseksi tiedoksi, jos nyt useampi kiinnostuu puulämmityksestä. Tuolla kun jo muutama valitti savunhajusta, niin näillä keinoin saadaan lämmitettyä mahdollisimman puhtaasti, pienin päästöin ja tuskin havaittavin savuin. Kun katsoo savupiippua, että nouseeko sieltä mustaa savua, valkeaa savua vaiko vain lämmöstä väräjävää ilmaa - siitä näkee heti, onko lämmittäjällä tiedot ja taidot hanskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuosassa koitin vastata numerolle 1(?), joka pohti, että homma on raskasta. Kyllä se minustakin on. Mutta onneksi teen 30-tuntista työviikkoa, niin jaksan paremmin, lisäksi otan tämän nyt niin, että *harrastan* puulämmitystä, niin se menee.
Ja onhan se kivaakin. Eilen pilkoin ekan kerran aikoihin vähän sytykkeitä ja myös hellapuita. Sekin aiheutti väsymystä :( Siksi aloin pohtia, voisiko pilkkomista harrastaa sisätiloissa pienimuotoisesti tarpeeseen vähän kerrallaan (ylempi teksti).
ApMiksi sisätiloissa haluat pilkkoa? Sullahan on puuliiteri. Tulee turhaa roskaa sisälle tai kuistille. Harvoin pilkon - minäkin asun yksin ilman miestä - ja lämmitän VAIN puilla 150 neliöistä kivitaloa. Ostan puut sekalaisesti pilkottuna ja sanon samalla, että tuokaapa pikkupilkettä sytyttämiseen. Nytkin toivat neljä muovitynnyriä - eikä maksa mitään. Puista maksoin viime vuonna 400 e ja tänä vuonna sama määrä 470 e. Sähkölasku on kahdessa kuukaudessa ollut 60 e tasaisesti tähän asti, joskus vähemmänkin. Lämpöpattereita en ole käyttänyt vuosiin. Yöksi ei jäähdy talo kuin 15 asteeseen ja aamulla keittiön puuhellaan tuli niin pian on keittiössä ja olohuoneessa 18 astetta. Enempää en tarvitse. Vasta illansuussa laitan toiseen uuniin muutaman isomman klapin n. 8-10 kpl. Uuni ei ole varaava, mutta uunin päälle olen laittanut mitan mukaan pari vuolukivilevyä, toimii hyvin varaavana. Vuolukiviuuni olisi tietenkin se paras ratkaisu jos puilla lämmittää.
No en ole sanonut, että tuokaa pikkupilkettä sytyttämiseen. Olen sanonut, että kapeampaakin klapia saa olla seassa, mutta sitä ei ole niin paljon, että riittäisi puuhellaan ja sytykepuiksi.
Monesti mulle sytyttäessä riittää, jos saisi pari kapeampaa klapia pienittyä, siis kuormassa on aina sytykepilkettäkin, mutta ei niin paljon, että riittää koko ajan, koska mulla on 3 tulisijaa sytytettävinä. Täytyykin joskus pyytää erikseen pilkettä :)
Olen tähän mennessä varovasti hakannut pieniä puita pienemmäksi puuhellan kulmalla. Mutta siinä ei voi tietenkään käyttää voimaa.
Ap
Voisit hankkia tälläisen vekottimen, on ehkä helpompi kuin hellan kulmalla pilkkominen.
https://cdon.fi/kodit-ja-puutarhat/ecd-germany-jalkainen-puunjakaja-ter…
jutta urpilainen tuki eu meppinä eu ehdotusta jolla puu lämmitys pitää kieltää tai ainakin pistettävä kovalle verolle SUOMESSA.
Minulla on tulisija tupaan hankintalistalla. Millaista suosittelette?
ÄLLÖ ÄMMÄ kirjoitti:
jutta urpilainen tuki eu meppinä eu ehdotusta jolla puu lämmitys pitää kieltää tai ainakin pistettävä kovalle verolle SUOMESSA.
Miten voi olla noin ääliö?
Nyt en ihan ymmärrä mikä suuri oivallus tässä ap:lla on ollut. Siis että taloa voi lämmittää puilla? Mitenköhän ap on ajatellut että talot lämpenivät sata vuotta sitten?
Itse siis asun kaukolämmitetyssä kerrostalossa mutta kyllä tämä puilla lämmittäminen on minusta ihan perushomma :D
Luulisin, että on jotenkin sairas tai yksinkertainen ihminen. Tai provo.
Ap, näin sivusta minua kiinnostaa kovasti että mikä ihme sai sinut sitten muuttamaan vanhaan taloon? Moni muuttaa osaksi juuri toimivien tulisijojen vuoksi.
Ainakaan täällä Keski-Suomessa ei asia vielä ole edes ajankohtainen. Ihan ruoanlaiton lämmöllä pysyy hatara vanha talo lämpimänä. 21,3 sisälämpöä, ei mitään lämmitystä päällä paitsi kylpytiloissa lattialämmitys.
Lokakuun puolella yleensä aletaan lämmitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuosassa koitin vastata numerolle 1(?), joka pohti, että homma on raskasta. Kyllä se minustakin on. Mutta onneksi teen 30-tuntista työviikkoa, niin jaksan paremmin, lisäksi otan tämän nyt niin, että *harrastan* puulämmitystä, niin se menee.
Ja onhan se kivaakin. Eilen pilkoin ekan kerran aikoihin vähän sytykkeitä ja myös hellapuita. Sekin aiheutti väsymystä :( Siksi aloin pohtia, voisiko pilkkomista harrastaa sisätiloissa pienimuotoisesti tarpeeseen vähän kerrallaan (ylempi teksti).Miksi sisätiloissa haluat pilkkoa? Sullahan on puuliiteri. Tulee turhaa roskaa sisälle tai kuistille. Harvoin pilkon - minäkin asun yksin ilman miestä - ja lämmitän VAIN puilla 150 neliöistä kivitaloa. Ostan puut sekalaisesti pilkottuna ja sanon samalla, että tuokaapa pikkupilkettä sytyttämiseen. Nytkin toivat neljä muovitynnyriä - eikä maksa mitään. Puista maksoin viime vuonna 400 e ja tänä vuonna sama määrä 470 e. Sähkölasku on kahdessa kuukaudessa ollut 60 e tasaisesti tähän asti, joskus vähemmänkin. Lämpöpattereita en ole käyttänyt vuosiin. Yöksi ei jäähdy talo kuin 15 asteeseen ja aamulla keittiön puuhellaan tuli niin pian on keittiössä ja olohuoneessa 18 astetta. Enempää en tarvitse. Vasta illansuussa laitan toiseen uuniin muutaman isomman klapin n. 8-10 kpl. Uuni ei ole varaava, mutta uunin päälle olen laittanut mitan mukaan pari vuolukivilevyä, toimii hyvin varaavana. Vuolukiviuuni olisi tietenkin se paras ratkaisu jos puilla lämmittää.
No en ole sanonut, että tuokaa pikkupilkettä sytyttämiseen. Olen sanonut, että kapeampaakin klapia saa olla seassa, mutta sitä ei ole niin paljon, että riittäisi puuhellaan ja sytykepuiksi.
Monesti mulle sytyttäessä riittää, jos saisi pari kapeampaa klapia pienittyä, siis kuormassa on aina sytykepilkettäkin, mutta ei niin paljon, että riittää koko ajan, koska mulla on 3 tulisijaa sytytettävinä. Täytyykin joskus pyytää erikseen pilkettä :)
Olen tähän mennessä varovasti hakannut pieniä puita pienemmäksi puuhellan kulmalla. Mutta siinä ei voi tietenkään käyttää voimaa.
ApVoisit hankkia tälläisen vekottimen, on ehkä helpompi kuin hellan kulmalla pilkkominen.
Tällaisilla pihdeillä saat nakerrettua pienet pilkkeet sisällä
https://www.slojd-detaljer.fi/tuotteet/puu-metallityo/kasityokalut/pihd…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä aika homma turata niiden uunien kanssa...
Ei ole. On kokemusta, eikä siinä ole sen kummempaa, mitä nyt vähän hyötyliikuntaa puiden pilkkomisessa ja kantamisessa.
Tuhkan poistamiset uuneista ja nuohoamiset täytyy myös hoitaa.
Asun kaksiossa Kalliossa ja arvatkss mitä: minunkaan sähkölaskuni ei ole kuin kymppejä. Vastikekaan ei ole noussut. Bensan hintakaan ei ole
Jos asuu 200 neliön uima-altaallisessa ja pitää 24 astetta joka huoneessa ja lämmittää suoralla sähköllä niin sähkölaskut kyllä huitelee tonneissa ilmankin. Kannattaa varmaa käytellä tulisijoja sitten
Vierailija kirjoitti:
Hienoa ap mutta olet samalla vihreiden painajaisuni mutta jatka samaan malliin
T: toinen puulla lämmittäjä
Vihreillä ei ole mitään käsitystä mistään. Heille raha tulee seinästä ja sähkö pistorasiasta. Luulevat tekevänsä ekotekoja, mutta perse edellä puuhun menevät. Ja joku uskoo näiden sekoiluja...
Meillä on iso omakotitalo, useita satoja neliöitä. 3 polvessa, 16 henkeä, isot ikkunat.
Talo reilu 15 v vanha, kennot katolla, maalämpö ja joka kerroksessa ja asunnossa tulisija.
Sähkölaskut ovat kuulemma ns luvattoman pienet. Helen maksaa surkeasti ylituotannolle, mitä kennot tuottaa, lähinnä kesällä
Muistan vielä ajan kun asuimme kerrostalossa, jota lämmitettiin haloilla. Pannuhuone oli jännittävä paikka, jossa talonmies hääräsi. Tuo talo on edelleen olemassa mutta muutettu kaukolämpöön. Oletettavasti nuo tilat ja osa laitteistosta on edelleen paikallaan. Halkoluukku ja luiska ainakin. Olisiko suuri työ palauttaa lämmitys toimimaan uudelleen puuta polttavaksi?
Tälläisiä taloja on Suomessa edelleen paljon, jopa sellaisia joissa on vielä huoneistokohtaiset uunit jäljellä.
Miksi niitä ei käytettäisi lämmitykseen jos ne voitaisiin muuttaa toimiviksi?
Mikä oivallus, että puilla voi lämmittää....
Kunpa vain kaikki tulisijoilla lämmittävät ymmärtäisivät että niissä poltetaan vain kuivaa puuta!
Naapurustossa huomaa että tämä ei ole kaikille selvää- mustaa kitkerää savua tursuaa piipuista.
Varmaan poltetaan paperit, pahvit, muovit katkusta päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan se kivaakin. Eilen pilkoin ekan kerran aikoihin vähän sytykkeitä ja myös hellapuita. Sekin aiheutti väsymystä :( Siksi aloin pohtia, voisiko pilkkomista harrastaa sisätiloissa pienimuotoisesti tarpeeseen vähän kerrallaan (ylempi teksti).Miksi sisätiloissa haluat pilkkoa? Sullahan on puuliiteri. Tulee turhaa roskaa sisälle tai kuistille. Harvoin pilkon - minäkin asun yksin ilman miestä - ja lämmitän VAIN puilla 150 neliöistä kivitaloa. Ostan puut sekalaisesti pilkottuna ja sanon samalla, että tuokaapa pikkupilkettä sytyttämiseen. Nytkin toivat neljä muovitynnyriä - eikä maksa mitään. Puista maksoin viime vuonna 400 e ja tänä vuonna sama määrä 470 e. Sähkölasku on kahdessa kuukaudessa ollut 60 e tasaisesti tähän asti, joskus vähemmänkin. Lämpöpattereita en ole käyttänyt vuosiin. Yöksi ei jäähdy talo kuin 15 asteeseen ja aamulla keittiön puuhellaan tuli niin pian on keittiössä ja olohuoneessa 18 astetta. Enempää en tarvitse. Vasta illansuussa laitan toiseen uuniin muutaman isomman klapin n. 8-10 kpl. Uuni ei ole varaava, mutta uunin päälle olen laittanut mitan mukaan pari vuolukivilevyä, toimii hyvin varaavana. Vuolukiviuuni olisi tietenkin se paras ratkaisu jos puilla lämmittää.
ApVoisit hankkia tälläisen vekottimen, on ehkä helpompi kuin hellan kulmalla pilkkominen.
Tällaisilla pihdeillä saat nakerrettua pienet pilkkeet sisällä
https://www.slojd-detaljer.fi/tuotteet/puu-metallityo/kasityokalut/pihd…
Niin varmaan, jos ei ole nivelrikkoa kuten minulla. Jalkapeli toimii itsellä paremmin ja tulee tosi hyviä pikkuklapeja sytytykseen, lisäksi äkkiä ja paljon.
En ala lämmittää puilla ilman kokemusta. 😊
Ainoa uusi asia oli tämä ajankohdittaminen.
Ja siis se, miten vähän puuta vielä näillä keleillä menee! Meinaan, että vaikka sähkö olisi halpaakin, niin eihän tuota puuta tosiaan paljoa mene. Kun pesät pysyvät lämpiminä pitempään myös.
Palstalla lienee sen verran vähän kaupungista maalle muuttaneita puulammittäjiä, että ei niin monille nämä ole uusia asioita, mutta mulle nyt oli! Vaikka siis puilla on lämmitetty jo 12 vuotta. Tästä saa keinon nyt vuosiksi eteenpäin 👍
Ap