Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ällistynyt. Asun vanhassa talossa, jossa on tulisijoja

Vierailija
15.09.2022 |

Aina aikaisemmin olen napsauttanut sähköpatterit päälle pienelle lämmölle, kun on tarvinnut alkaa lämmittää. Olen laittanut myös ilp:n päälle (mun ilp EI jäähdytä, kun pitäisi lämmittää!). Tulisijoilla olen alkanut lämmittää vasta, kun pakkanen on puraissut nurkkia ja on alkanut tuntua siltä, että patterien tehoa pitäisi kohottaa.
Olin uskonut, että tulisijoilla ei mitään sähköä säästetä. Olin uskonut, että ne vain avustavat talon lämmityksessä.
TÄNÄ syksynä toimin olosuhteiden avittamana toisin. En ole laittanut vielä sähköpattereita päälle. Ensin käytin vain ilp:a, mutta en raaskinut kovin isolla teholla sitä pitää ja sisällä sai jo vähän palella.
Sitten joku palstalla sanoi, ttä on lämmittänyt vasta ainoastaan tulisijoilla.
Olin että mitä, voiko niinkin tehdä? Päätin kokeilla. Ja siis mitvit!? Mitä ihmettä! Kämpässä on ihana LÄMMIN, tasainen, pehmeä lämpö, joka ei todellakaan anna syytä alentaa huonelämpötilaa tai kärsiä vilua! Istun nytkin topissa ja pyjamanhousuissa keittiössä, kun eilisiltana puita meni todellista tarvetta reippaammin :) Yöllä ei kuitenkaan tarvinnut hikoilla, koska vanha talo, niin esim. Eteisestä sai makkariin *tasoitusta* tulisijan antamalle yllättävälle lämmölle 😊
Olen kyllä tosi onnellinen tästä! Ja siis sähkönkulutuksessa on ihan naurettava ero viime syksyn ja tämän välillä.
Elokuussa kului v. 2021: 431kWh
Elokuussa v. 2022: 167kWh !
Tai viikko 35, eli elo-syyskuun välinen viikko,
v. 2021: 161kWh
v. 2022: 64kWh!

Kommentit (207)

Vierailija
201/207 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos huoneessa on uuni niin hohkaa kylmää vaikka mitkä pöhisköt olisi sähköllä.

Mut vielä pari viikkoa ilpillä, kuun vaihteessa sammuu kokonaan ja pökköä pesään.

Nyt vielä ilpillä puolet halvempaa kun klapeilla (kuun loppuun 4,5snt/kWh)

Ilppi on vilppiä

Vierailija
202/207 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla wanha talo, jossa yli 80-vuotiaat uunit. Niitä pitää fiksailla tämän tästä. Arinat olen jo vaihtanut, ja korjaillut rapistuvia muurauksia sekä tulipesästä että uuninluukkujen reunoilta. Olen valanut tulipesän pohkan kokonaan uudelleen. Tulos oli hyvä, mutta ei nuo jälkikorjaukset pysy kuin muutaman vuoden, kun saa uudelleen sladdata tiilisaumoja.

Tuhkat kannattaa tyhjentää joka polton jälkeen talvella, kun kunnollista lämmitystä tarvitaan. Uunien lämmönvaraus on myös heikentynyt; pönttistä pitää lämmittää joka päivä ja huippupakkasilla aamuin illoin. Kestää 2 tuntia, että kyljet tulleet kuumiksi ja lämmityksen voi lopettaa.

Mulla on myös puilla lämmitettävä kiuas jamerikseen vesipata. Olen kevättalvella kurkkua myöten täynnä sitä puusouvia. Eikä ole terveellistä itsellekään (naapureita ei ole), sen näkee tuvan mustuneista kaapinpäällisistä ja ilpin suodattimesta. Nokea, nokea, nokea. Vanha hella päästää huomaamatta nokea valurautalevyjen raoista, vaikka hormi vetää hyvin eikä hellan uuni savuta.

Eli ei puulämmitys ole mitään "heitänpä ohimennen pari klapia uuniin", vaan se vaatii paljon enemmän, erityisesti vanhoissa taloissa.  Tähän tietty lisäksi se halkojumppa. Etelässsä valmiit polttopuut ovat nykyään niin kalliita,mettä sähkölämpö tulee halvemmaksi; pks kuivat koivuklapit maksavat 125€/irtokuutio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/207 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisijat mullakin. 1950-luvulla uusitut. Torppani 1850-luvulta. Eikä ällistytä yhtään.

Vierailija
204/207 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siinä aika homma turata niiden uunien kanssa...

Niin on tehty vuosisatoja. Ei ole kuitenkaan laiskojen hommaa.

Vierailija
205/207 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä noin paljon puut maksa. Tuolla hinnalla saa kaksi irtokuutiota koivuklapeja.

Vierailija
206/207 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä noin paljon puut maksa. Tuolla hinnalla saa kaksi irtokuutiota koivuklapeja.

Missä on täällä? Pk-seudulla 125€ on edullinen hinta irtomotista, todennäköisesti joutuu maksamaan enemmän. Näillä hinnoilla puita kannattaa polttaa vain tulenkatselulaitteessa eli avotakassa. Asia on tietty toinen, jos on omaa metsää, peräkärry ja aikaa pilkkoa ja kuskata puita. 

Vierailija
207/207 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli pienestä asti selvää,ei ollut sähköä.