Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten hoivakodeilla taitaa olla aika synkät tulevaisuuden näkymät

Vierailija
14.09.2022 |

Iso osa lähihoitajista ja hoiva-avustajista on jo niin iäkkäitä, että siirtyvät kohta eläkkeelle. Nuoremmista valtaosa pohtii alanvaihtoa. Ulkomaalaisetkaan työntekijät eivät halua jäädä alalle. Itsekään en ole jäämässä. Ketä jää jäljelle? Ei ketään.

Kommentit (199)

Vierailija
61/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona asuvat huonokuntoiset tarvitsevat ehdottomasti kykenevien henkilöiden käyntejä, jotta elämä edes jotenkuten voisi olla inhimillistä.

Olen nyreästi ottanut kutsun vastaan ja vastustin  ääneen , kun minua pyydettiin keräämään avustuksia mm. ukrainalaisille ja auttamaan heitä - terveitä ihmisiä. Siihen auttamiseen ja varojen keräämiseen riittää voimia ja tunnetaan vastuuta terveistä ihmisistä, mutta meidänikin omat vanhuksemme on jätetty ja tullaan jättämäänkarkeasti  huomiotta. Ei riitä, että kunnissa muutamalla kotihoitajalla tai sairaanhoitajalla pärjättäisiin .

Ihan samaan malliin voidaan järjestää keräyksiä ja tukiryhmiä vanhuksille ja vaikeasti sairaille. Kun tämä on muiden , mm. terveiden, niin kenen, auttaminen on ilmaista ja vapaaehtoista. Minä haluan, että samalla tavalla vapaaehtoisesti ryhdytään auttamaan omia vanhuksia ja ryhmätoiminnalla saadaan parempi olo vanhuksille.

No ei muuta kuin alat pistämään keräystä pystyyn. 

No jos sinullakin olisi mahdollisuus . Minä teen omia aikojani niin paljon vanhuksien hyväksi, ryhmät olisivat tehokkaampia kuten nämä muut ihmiset ovat saaneet tukea ja avun kielivaikeuksiin, mikäli edes ovat kiinnostuneita oppimaan maan kieltä.

Kiva juttu, että teet paljon. Tee jatkossakin hyväntekeväisyystyötä haluamasi kohteen parissa ja anna muiden tehdä muiden parissa paheksumatta ja valittamatta. 

Vierailija
62/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin nämä joukko irtisanoutuvat hoitajat menevät töihin? Minua ihmetyttää, että jäävätkö kotiin työttömän nimikkeellä? Onko jokaisella niin vauraat miehet, jotka ansaitsevat koko perheen elatuksen?

En ymmärrä niin laajoja irtisanoutumisia. Miten itsensä irtisanonut saa työvoimatuen? Minun on aina pitänyt tehdä töitä.

Ay-liikkeiden joukkoirtisanoutumiset taitaa olla nyt eri asia kuin mistä aloittaja puhuu. Mä luulen, että hän puhuu ihmisistä, jotka ovat todenneet haluavansa tehdä jotain muuta kuin hoitotyötä. He eivät ole kaikki lähdössä samalla ovenavauksella (kuten joukkoirtisanoutumisissa) vaan jokainen omaan tahtiinsa. Haetaan opiskelupaikkaa ja jos se saadaan, lähdetään opiskelemaan. Ei sen tarvitse olla just nyt eikä ensi kevään yhteisvalinnassakaan vielä. Tai sitten haetaan jotain muuta työtä. Mun yksi lähihoitajatuttuni meni huoltoasemalle myyjäksi ja toinen päätyi päiväkotiin töihin.

Vaikuttaa erikoiselta valinnalta. Myös siltä, ettei palkkaus olisikaan tärkein syy eikä vuorotyö jos huoltoasemalla työskentelee. Tuskin kaikki menevät opiskelemaan tai vaihtavat alaa, aika visainen asia hoitajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin nämä joukko irtisanoutuvat hoitajat menevät töihin? Minua ihmetyttää, että jäävätkö kotiin työttömän nimikkeellä? Onko jokaisella niin vauraat miehet, jotka ansaitsevat koko perheen elatuksen?

En ymmärrä niin laajoja irtisanoutumisia. Miten itsensä irtisanonut saa työvoimatuen? Minun on aina pitänyt tehdä töitä.

Itsensä irtisanonut saa työttömyyskorvauksen karenssin jälkeen. Sitä varten jokaisella työssäkäyvällä pitäisi olla se puskuri. Tosin sotealalta lähtevätkin elävät karenssin yli kyllä ihan lopputililläkin.

Voisitko vielä täsmentää karenssin pituuden ja lopputili tarkoitatko lomakorvauksineen. Tuntuu käsittämättömältä, ei munulla ole sellaista vaurautta.

Mä irtisanouduin keväällä 2020, silloin karenssi oli vielä 3 kuukautta. Nykyään ymmärtääkseni kaksi. Kyllä, lopputili ja lomakorvaukset. 38 päivästä ne olivat yhteensä kolmen kuukauden nettopalkka, koska sisässä oli myös maksamattomia vuorolisiä, ylitöitä jne. 

Vierailija
64/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu voi olla sama kuin lasten syöpäosastolla 6 vuotta sitten. Omainen velvoitetaan asumaan potilaan kanssa 24/7. Omaisen vastuulla on lakanoidenvaihto, vaatteidenvaihto (puhtaat lakanat ja vaatteet saa hakea osaston kaapista), ruokatarjottimen haku, ruokailussa avustaminen, tarjottimen poisvienti, lapsen viihdyttäminen ja perushoito vaipanvaihtoineen sekä suihkussa käyttäminen.

Omainen myös punnitsee potilaan aamuisin, ottaa kotona verikokeet keskuslaskimokanyylista ja hoitajien loppuessa myös mittaa verenpaineen säännöllisesti.

Tällä konstilla saadaan vanhainkotien hoitajatkin riittämään vaikka kuinka monelle ikäihmiselle

Vierailija
65/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona asuvat huonokuntoiset tarvitsevat ehdottomasti kykenevien henkilöiden käyntejä, jotta elämä edes jotenkuten voisi olla inhimillistä.

Olen nyreästi ottanut kutsun vastaan ja vastustin  ääneen , kun minua pyydettiin keräämään avustuksia mm. ukrainalaisille ja auttamaan heitä - terveitä ihmisiä. Siihen auttamiseen ja varojen keräämiseen riittää voimia ja tunnetaan vastuuta terveistä ihmisistä, mutta meidänikin omat vanhuksemme on jätetty ja tullaan jättämäänkarkeasti  huomiotta. Ei riitä, että kunnissa muutamalla kotihoitajalla tai sairaanhoitajalla pärjättäisiin .

Ihan samaan malliin voidaan järjestää keräyksiä ja tukiryhmiä vanhuksille ja vaikeasti sairaille. Kun tämä on muiden , mm. terveiden, niin kenen, auttaminen on ilmaista ja vapaaehtoista. Minä haluan, että samalla tavalla vapaaehtoisesti ryhdytään auttamaan omia vanhuksia ja ryhmätoiminnalla saadaan parempi olo vanhuksille.

No jos sinullakin olisi mahdollisuus . Minä teen omia aikojani niin paljon vanhuksien hyväksi, ryhmät olisivat tehokkaampia kuten nämä muut ihmiset ovat saaneet tukea ja avun kielivaikeuksiin, mikäli edes ovat kiinnostuneita oppimaan maan kieltä.

Kiva juttu, että teet paljon. Tee jatkossakin hyväntekeväisyystyötä haluamasi kohteen parissa ja anna muiden tehdä muiden parissa paheksumatta ja valittamatta. 

Mistä tässä onkaan kyse? Kun kaikesta halutaan korvaus jos on vanhuksesta kyse, mutta yhteistuumin ja joukolla autetaan sitten terveitä. Minun käsitykseni ei riitä tämän kirjoittajan nokkavuuteen. Et kertonut muuta kuin yleisesi toisiste ihmisistä, jätit itsesi kokonaan auttamisen ulkopuolelle - niin ymmärsin.

Vierailija
66/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalaisia sinne hoitamaan. Olisivat ainakin ystävällisempiä vanhuksillemme kuin nuo sitruunanaamaeukot.

Mene sinä sinne hoitamaan. Osaat ilmeisesti suomeakin sujuvasti.

Vierailija
67/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsensä irtisanonut saa työttömyyskorvauksen karenssin jälkeen. Sitä varten jokaisella työssäkäyvällä pitäisi olla se puskuri. Tosin sotealalta lähtevätkin elävät karenssin yli kyllä ihan lopputililläkin.

Voisitko vielä täsmentää karenssin pituuden ja lopputili tarkoitatko lomakorvauksineen. Tuntuu käsittämättömältä, ei munulla ole sellaista vaurautta.

Mä irtisanouduin keväällä 2020, silloin karenssi oli vielä 3 kuukautta. Nykyään ymmärtääkseni kaksi. Kyllä, lopputili ja lomakorvaukset. 38 päivästä ne olivat yhteensä kolmen kuukauden nettopalkka, koska sisässä oli myös maksamattomia vuorolisiä, ylitöitä jne. 

Mihin siirryit sitten töihin? Mikä oli todellinen syy miksi lähdit hoitotyöstä? Ajattelen, että vuorotyö on usein normaalia ja monet hakeutuvat yövuoroihin, paremman korvauksen takia. Mutta yöllä on omat hankaluutensa kun jotkut sairaat vaeltavat ja häiritsevät toisia.

Vierailija
68/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö.

Hoivakodissa ollaan keskimäärin kaksi vuotta. Sodanjälkeiset ikäluokat ovat pitkälti haudassa 10 vuoden päästä.

Ja luulet, ettei uusia ole tulossa? Ai niin, eihän me vanheta, eihän?

Vierailija
69/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kannattanu miettiä asiaa jo vuosia sitten kun henkilökuntaa oli vielä saatavilla. Mutta ei, teetetään työ minimihenkilöstöllä ja ketjutetaan (laittomasti) lukuisten hyvien hoitajien työsopimuksia. Tässä on tulos.

Suomessa osataan hoitaa asiat, täällä on parhaat asiantuntijat päättämässä :D

Vierailija
70/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalaisia sinne hoitamaan. Olisivat ainakin ystävällisempiä vanhuksillemme kuin nuo sitruunanaamaeukot.

No nyt voisit puhua asiaa ja jättää tuollaiset maininnat omiin ajatuksiisi. Tällainen ei ole keskustelua, jos huomaat.

Vierailija
71/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö.

Hoivakodissa ollaan keskimäärin kaksi vuotta. Sodanjälkeiset ikäluokat ovat pitkälti haudassa 10 vuoden päästä.

Ja luulet, ettei uusia ole tulossa? Ai niin, eihän me vanheta, eihän?

Kun suuret ikäluokat siirtyy mullan alle, niin tulijoiden jono on lyhenee silmissä.

Vierailija
72/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt voisit puhua asiaa ja jättää tuollaiset maininnat omiin ajatuksiisi. Tällainen ei ole keskustelua, jos huomaat.

Sanoitko saman tuolle ekalla kommentoijalle? Vai oliko se ihan oma aivopierusi?

-eri

Vierailija
73/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ay-liikkeiden joukkoirtisanoutumiset taitaa olla nyt eri asia kuin mistä aloittaja puhuu. Mä luulen, että hän puhuu ihmisistä, jotka ovat todenneet haluavansa tehdä jotain muuta kuin hoitotyötä. He eivät ole kaikki lähdössä samalla ovenavauksella (kuten joukkoirtisanoutumisissa) vaan jokainen omaan tahtiinsa. Haetaan opiskelupaikkaa ja jos se saadaan, lähdetään opiskelemaan. Ei sen tarvitse olla just nyt eikä ensi kevään yhteisvalinnassakaan vielä. Tai sitten haetaan jotain muuta työtä. Mun yksi lähihoitajatuttuni meni huoltoasemalle myyjäksi ja toinen päätyi päiväkotiin töihin.

Vaikuttaa erikoiselta valinnalta. Myös siltä, ettei palkkaus olisikaan tärkein syy eikä vuorotyö jos huoltoasemalla työskentelee. Tuskin kaikki menevät opiskelemaan tai vaihtavat alaa, aika visainen asia hoitajat.

Miksi se on erikoinen valinta? Tämä huoltoasemalle myyjäksi mennyt harkitsi pitkään, mikä on hänen omalle jaksamiselleen sekä perheelleen parasta. Ja totesi, että vaikka palkka pieneni, pieneni myös stressikin. Ja sen vuoksi hän jaksoi olla paljon mukavampi ihminen perheelleen. Parisuhde voi paremmin ja lapset voivat paremmin.  Päiväkotiin mennyt taas pitää ihan oikeasti hoivatyöstä, mutta totesi taaperoiden nostelun ja muutenkin lasten kanssa olemisen huomattavasti kevyemmäksi hommaksi kuin vanhusten nostelemisen ja vanhusten kanssa olemisen. 

Ei ole mitenkään harvinaista, että nuorena ala, jota lähtee opiskelemaan, ei olekaan se ala, josta haluaa aikanaan päästä vanhuuseläkkeelle. Mä hain lukion jälkeen useampaan paikkaan ja pääsin opiskelemaan sairaanhoitajaksi. En ollut koskaan haaveillut sairaanhoitajan ammatista, mutta koska joku ammatti oli hyvä hankkia ja alalla oli jo silloin ihan hyvä työtilanne, niin mikä ettei. Heti valmistumisen jälkeen jäinkin jo äitiyslomalle, tein sen jälkeen muutaman vuoden töitä sairaanhoitajana, vaihdoin sairaalamaailmassa toimistotehtäviin ja lopulta hain ammattikorkeakouluun opiskelemaan monimuotona it-alalle. Nyt it-alalla olen ollut jo 22 vuotta. Toisaalta lähihoitajaksi opiskellutkin saattaa edelleen haluta olla hoitoalalla ja lähteä opiskelemaan vaikka kätilöksi tai terveydenhoitajaksi. Ei hän silloinkaan ole valmistumisensa jälkeen enää vanhuste hoivakodissa töissä. Opiskeluaikanaan saattaa tehdä keikkaa ja siten rahoittaa opintojaan, mutta tavoite on kuitenkin ihan muu sektori hoitoalalla kuin vanhustyö. 

Vierailija
74/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun nähdäkseni kyseessä on työolot. Kun töitä tehdään vuodesta toiseen alimitoitettuina, odotetaan jatkuvia tuplavuoroja, jatkuvaa venymistä, annetaan koko ajan lisää tehtäviä, alalta poistuneiden ja poissaolevien työt jaetaan jäljelle jääneiden kesken, sijaisia ei ole tai ei oteta, vapaa-aikana et enää palaudu, ylitöistä et saa mitään, mihinkään et ammatissasi etene, korvaus on minimaalinen ja työnantaja pitää sinua lähinnä riesana....oletuksena on luonnollisesti myös vapaapäivien myyminen ja lomien vapaaehtoinen pätkiminen ja työsuhde-etuina tartuntataudit. Nämä olivat mun syitäni lähteä, olin sairaalahuoltaja. Aika paljon samaa kuin hoitajilla, ymmärrän hyvin heidän ratkaisunsa. Siihen väsyy kun tunnelin päässä ei ole valoa, ja alkaa ajatella että ehkä, ehkä töitä ei ole tarkoitus tehdä oman (mielen)terveyden kustannuksella.

Vierailija
75/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kannattanu miettiä asiaa jo vuosia sitten kun henkilökuntaa oli vielä saatavilla. Mutta ei, teetetään työ minimihenkilöstöllä ja ketjutetaan (laittomasti) lukuisten hyvien hoitajien työsopimuksia. Tässä on tulos.

Miksi he eivät saa vakituista paikkaa?

Vierailija
76/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tässä onkaan kyse? Kun kaikesta halutaan korvaus jos on vanhuksesta kyse, mutta yhteistuumin ja joukolla autetaan sitten terveitä. Minun käsitykseni ei riitä tämän kirjoittajan nokkavuuteen. Et kertonut muuta kuin yleisesi toisiste ihmisistä, jätit itsesi kokonaan auttamisen ulkopuolelle - niin ymmärsin.

Minä ajattelen, että Suomen kokonaisveroasteella veronmaksaminen riittää, ja niillä veroilla sitten järjestetään poliitikkojen ja virkamiesten päättämässä laajuudessa palveluita vanhuksille. Monia palveluita vanhukset voivat toki ostaa itsekin, vaikka osa vanhuksista on köyhiä, niin läheskään kaikki eivät ole. 

Jos ajatellaan KESKIVERTOA suomalaista vanhusta ja KESKIVERTOA sotaa pakenevaa ukrainalaista, niin kyllä, toki sympatiani ovat enemmän jälkimmäisten puolella. Heidän tilanteensa on yllättävä ja järkyttävä eikä siihen ole helppoa varautua. Vanhuus taas, no, on kaikkea muuta kuin yllättävä, järkyttävä ja vaikeasti varauduttava. 

Vierailija
77/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijat ovat mielestäni erikseen ja heillä on tieto ja kyky, mutta poliitikot sotkevat aiat.

Mietin sitä, että hoitajien toimet ovat kytköksissä työtovereihin. Jos työt olisivat todella järjestelmällisiä niin, että työt jaetaan nii, että jokainen hoitaa omat osansa alusta loppuun. Meillä kävi usein niin vanhuksen kanssa, että päivävuorolainen ei ollut vaihtanut vaippaa ja sitten annoin moitteen iltavuorolaiselle, joka joutui tekemään päivähoitajan tehtävän loppuun. Silti voisi olla ruuan jakmiseen ja vuoteiden petaamiseen toisenlaista henkilökuntaa. Minä hoidin yksin omaiseni kotona täysin vuodepotilas, mutta iloinen vanhus kipuineen. Hoitopaikassa oli aina kaksi häntä hoitamassa. En osaa sanoa olivatko ripeämpiä, mutta kovasti keskustelivat keskenään. Omaiseni sanoi joskus, että hänkin hluaa keskustella.a

Vierailija
78/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista vaurautta?

Lopputili on ihan lakisääteinen asia ja normaali toimenpide työsuhteen loppuessa. Ja tietenkin, ilman muuta se sisältää lomakorvaukset! Ei se ole mitään ihmeellistä vaurautta... menis ihmiset töihin, niin ei tarvitsisi ihmetellä tätä muiden esim hoitajien "vaurautta" lopputilien ym suhteen.

Vierailija
79/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun nähdäkseni kyseessä on työolot. Kun töitä tehdään vuodesta toiseen alimitoitettuina, odotetaan jatkuvia tuplavuoroja, jatkuvaa venymistä, annetaan koko ajan lisää tehtäviä, alalta poistuneiden ja poissaolevien työt jaetaan jäljelle jääneiden kesken, sijaisia ei ole tai ei oteta, vapaa-aikana et enää palaudu, ylitöistä et saa mitään, mihinkään et ammatissasi etene, korvaus on minimaalinen ja työnantaja pitää sinua lähinnä riesana....oletuksena on luonnollisesti myös vapaapäivien myyminen ja lomien vapaaehtoinen pätkiminen ja työsuhde-etuina tartuntataudit. Nämä olivat mun syitäni lähteä, olin sairaalahuoltaja. Aika paljon samaa kuin hoitajilla, ymmärrän hyvin heidän ratkaisunsa. Siihen väsyy kun tunnelin päässä ei ole valoa, ja alkaa ajatella että ehkä, ehkä töitä ei ole tarkoitus tehdä oman (mielen)terveyden kustannuksella.

Eli tavallaan itse aiheutettu ongelma? Ne lähtee jotka ei jaksa alimiehitystä ja aiheuttavat itse lisää alimiehitystä? Vai eikö vain palkata tarpeeksi ihmisiä?

Vierailija
80/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijat ovat mielestäni erikseen ja heillä on tieto ja kyky, mutta poliitikot sotkevat aiat.

Mietin sitä, että hoitajien toimet ovat kytköksissä työtovereihin. Jos työt olisivat todella järjestelmällisiä niin, että työt jaetaan nii, että jokainen hoitaa omat osansa alusta loppuun. Meillä kävi usein niin vanhuksen kanssa, että päivävuorolainen ei ollut vaihtanut vaippaa ja sitten annoin moitteen iltavuorolaiselle, joka joutui tekemään päivähoitajan tehtävän loppuun. Silti voisi olla ruuan jakmiseen ja vuoteiden petaamiseen toisenlaista henkilökuntaa. Minä hoidin yksin omaiseni kotona täysin vuodepotilas, mutta iloinen vanhus kipuineen. Hoitopaikassa oli aina kaksi häntä hoitamassa. En osaa sanoa olivatko ripeämpiä, mutta kovasti keskustelivat keskenään. Omaiseni sanoi joskus, että hänkin hluaa keskustella.a

Jotkut asiakkaat hoidetaan kahden hoitajan voimin mm työergonomian vuoksi. Se vähentää työn rasitusta ja ehkäisee vammoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan