Miten olette aloittaneet muuton?
Kommentit (24)
Pakkaamalla ajoissa kaiken mitä ei tarvitse ennen muuttoa. Ja raivaamalla turhat tavarat kiertoon.
Hävittämällä turhat rojut, joita ei kannata siirtää uuteen kotiin. Sitten pakkaamalla ensin jo hyvissä ajoin niitä tavaroita, joita ei enää ennen muuttoa tarvita.
Ja pikkuhiljaa aina enemmän ja enemmän. Yhden laatikon olen pakannut sellaiseksi " ensilaatikoksi", josta löytyy kaikkea sitä mitä uudessa kodissa ensimmäiseksi tullaan tarvitsemaan kuten esim. vessapaperia jne
Hikiset lutsahtaneet sieni kengät roskiin🥾👟👠🥿👢👞
Ottamalla jätesäkin ja heittämällä surutta tavaraa roskiin yhtään tunteilematta.
Älä lannistu!
Käy ensin vaikka vaatteet läpi ja jos et ole käyttänyt kolmeen vuoteen, niin kierrätyslaatikkoon.
Seuraavaksi astiat, turhista eroon ja muut kääröihin ja vahvoihin laatikoihin.
Se on vain mentävä kaappi ja huone kerrallaan läpi.
Muutin kesällä isommasta pienempään ja oli myös jotenkin vapauttavaa päästä turhasta eroon, vaikka se pakkaaminen ja muutto vei energiat.
Omat laatikot tai vuokra-asunto johon mennä asunnon myynnin ajaksi, jos menee nopeasti kaupaksi.
Kaikki ylimääräinen vain kierrätykseen ja roskiin. Vaatteet, laatikouden tilpehööri, astiat ym. Voi miettiä onko tarvinnut jotain pariin vuoteen. Laatikoiden sisällön voi samalla pakata ka laatikkoon kirjoittaa minkä laatikon sisältö, jos sattuukin tarvimaan jotain. Kesävaatteet ja kengät voi pakata.
Samalla voi suunnitella muuta pakkaamista. Pari päivää ennen muuttoa kaikki vaatteet, kengät, liinavaatteet vain jätesäkkeihin. Siitä sitten eteen päin. Hanki kunnon laatikoita reilusti. Tavaraa on aina yllättävän paljon. Muista varasto. Siinä monilla on iso työ ja sinne on nakattu kaikkea poistoon menevää, jota ei ole viitsitty viedä jäteasemalle.
Ensin printtaan muuttajan muistilistan (käytännössä minulla on oma lista, olen tottunut muuttaja).
Sitten sen pohjalta teen hyvissä ajoin itselleni sellaisen "raakaversion" aikataulusta että milloin hoidan mitäkin. Siis ensin noin viikkotasolla, lopussa päivätasolla. Näin hommassa pysyy jonkinlainen rytmi yllä eikä tule liian kiire, tai toisaalta etten tee jotain ns. liian aikaisin. Tykkään tällaisesta aikatauluttamisesta kun olen muutenkin tottunut projektinvetäjä, se on jotenkin verissä. :D Noin 3-4 vkoa on ihan hyvä ja rauhallinen tahti hoitaa kaikki ilman paineita, mutta kyllä parissakin viikossa kaiken hoitaa tarvittaessa. Näin siis yksin kaksiossa asuvana.
Muuttolaatikoita ja jätesäkkejä varaan aina enemmän kuin lasken että tarvitsisin. Aina ne vaan täyttyy. Sitten pikkuhiljaa tavaraa muuttolaatikoihin / roskiin / kierrätykseen aloittaen tietenkin niistä joita ei varmasti tule enää tarvitsemaan ennen muuttoa.
Viimeisimpinä ennen muuttopäivää pakkaan sitten vaatteet ja loput astiat ym. viimeisen sälän mikä on ollut pakko pitää vielä esillä.
Joka ikiseen laatikkoon merkkaan selkeästi mitä kukin pitää sisällään, ettei tarvitse purkaessa yhtään arvailla. Ja tosi tärkeisiin laatikoihin jokaiselle sivustalle esim. punainen tarra tms. jotta erotan ne laatikot heti muiden joukosta uudessa asunnossa.
Osta kunnon läjä muutolaatikoita, siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Ottamalla jätesäkin ja heittämällä surutta tavaraa roskiin yhtään tunteilematta.
Saamaa teen juuri tällä.Kannataa noudattaa ohje.
Mä aloitin pahimmista paikoista, eli varastoista. Sinne on tullut vuosien mittaan tungettua kaikkea mahdollista. Sieltä löytyikin vanhoja lasten tavaroita ja kuolleiden läheisten "jos tästäkin jotain sais kun myy" roinaa. Periaatteessa ihan hyvää tavaraa lähti kaatikselle, mikä vähän kirpaisi kun eletään tällaisessa kulutusyhteiskunnassa. Mutta kun ei kenelläkään meistä ole aikaa eikä energiaa alkaa myymään jotain muutaman euron arvoista roinaa yksitellen netissä.
Tämän jälkeen keskityin enemmän rikkoontuviin tavaroihin, astioihin ja sen sellasiin, koska ne pitää yksitellen kietoa sanomalehtiin ja siinäkin kuluu yllättävän paljon aikaa. Ja mikä tärkeintä, kaikkiin laatikoihin pitää KIRJOITTAA MITÄ NIISSÄ ON!
Vierailija kirjoitti:
Osta kunnon läjä muutolaatikoita, siitä se lähtee.
Ei kannata ostaa muuttolaatikoita koska sitten nekin jää nurkkiin pyörimään. Pyytäkää tutuiltanne jos heidän firmoista saa pahvilaatikoita, mitkä muuten menee pahvinkeräykseen.
Varaa laatikoita muuttofirmasta runsaasti. Varaa muuttoauto sillä nekin menevät nopeasti varsinkin kuun vaihteessa. Tyhjennä varasto. Lajittele kaatopaikalle, hyväntekeväisyyteen, kirpputorille, jäävät tavarat. Lasiesineet ja koristeet voi pakata ensin. Kirjat ja paperit myös. Vaatteet joita et tarvi. Viimeiseksi omat tärkeät tavarat, astiat joita heti tarvit ja tärkeät paperit ym. Iso homma mutta tee joka päivä jotakin. Tv juuri muuttanut ja hengissä selvinnyt. PS surutta vaan tarpeettomat tavarat kaatopaikalle tai kierrätykseen.
En koskaan käytä muuttolaatikoita. Ikeakassit sun muut riittää. Omaisuus hyvin minimi.
Kierrätykseen se mitä en tarvii.
Tilaamalla täyden palvelun muuton. Lähdin aamulla entisestä osoitteesta töihin ja illalla palasin uuteen kotiin, jossa kaikki oli paikoillaan verhoista lähtien.
Olen käynyt vaatekaapit läpi. Samalla pakannut jätesäkkeihin vaatteita ym pehmeät, joita ei tarvitse kuin uudessa kodissa. Kaikki turha uffille ja roskiin.
Olen käynyt läpi paprut ja silpunnut vanhat veropaperit ym. Tärkeät irrallaan olevat paperit oken laittanut mappeihin. Laatikoista turha sälä roskiin. Samalla olen pakannut sitä mitä tarvin jatkossakin. Kirjahyllystä kirjat laatikoihin ensimmäisten joukossa. Samoin valokuva-albumit ym.
Maalarinteippi päälle, johon olen kirjoittanut mistä laatikosta tai kaapista siihen on pakattu.
Vaikka ekana tärkeimmät millä selvitä uudessa paikassa,
keittiöstä, työkaluista, vessasta ja kylppäristä tärkeimmät.
Tai ekana pakkaat mitä vähiten käytät: kirjat, muistoesineet ym.
Monta tapaa, monta tyyliä.
Varasto on paha rasti. Siellä on hirveä määrä tavaraa, siihen uppoaa aikaa sen perkaamiseen.
Sinä joka vuosi sitten kehuit omaavasi projektipäällikön taidot ja listan jonka mukaan etenet: laitahan listasi jakoon!
Loputtoman paperiroskan hävittämisellä silppuriin.
Sitten turhat vaatteet roskiin/kierrätykseen.
Sitten käyttökelpoiset säkkeihin.
Sitten tavaroiden läpikäynti/poisto. Loput laatikoihin.
Sitten alkaakin edetä.