Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten hoivakodeilla taitaa olla aika synkät tulevaisuuden näkymät

Vierailija
14.09.2022 |

Iso osa lähihoitajista ja hoiva-avustajista on jo niin iäkkäitä, että siirtyvät kohta eläkkeelle. Nuoremmista valtaosa pohtii alanvaihtoa. Ulkomaalaisetkaan työntekijät eivät halua jäädä alalle. Itsekään en ole jäämässä. Ketä jää jäljelle? Ei ketään.

Kommentit (199)

Vierailija
41/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 59v vanhustenhoitaja. Pidän työstäni, mutta se on tehty liian raskaaksi ikäiselleni. En jaksa juosta hiki päässä, ilman taukoja. Enkä jaksa jatkuvaa kirjaamista, hosumista. En jaksa herätä aamuvuoroon iltavuoron jälkeen. En jaksa yhtä vapaapäivää, 6:n työpäivän jälkeen. Jos voisin tehdä 2- 3 työpäivää/ viikossa, se sopisi itselleni. Voisin olla parempi hoitaja, en jatkuvasti väsynyt, ärtynyt, virheitä tekevä. Mutta se ei sovi työnantajalle. Joten jäin työttömäksi, karenssille. En vain jaksa tätä työtahtia enää. Saa haukkua.

Työnantaja varmasti tarvitsee keikkalaisia. Jos ei sinne, muualle. Tienaat paremmin ja vähemmällä vaivalla kuin vakkarina.

Vierailija
42/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksapuolella on töitä, hyvät työkaverit ja saa painaa pitkää päivää hommaa oikein kunnolla, ja vieläpä talviaikaan ulkosalla, raikkaan rapsakassa pakkaskelissä.

TE-toimistolla on paljon hyviä työllistäviä alan koulutuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi fiksujen osaavien ja sen verran varakkaiden joiden sydämenasia tämä voisi olla..niin perustaa yksityisiä hoivakoteja. Yhteisöllisiä hoivakoteja. Ei pelkästään bisnesmielessä.

Vierailija
44/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitusta asia ei kiinnosta. Ehkä ajatellaan, että köyhät joutavat kuolla pois ja rikkaat hoidattavat itsensä yksityisissä, varakkaille tarkoitetuissa hoivapaikoissa. Tuodaan tietenkin kehityismaista halpahoitajia, he ovat ainoita, jotka suostuvat enää orjapalkoilla ja alimiehitetyissä paikoissa työskentelemään. Toki lähtevät oitis muualle, kun totuus valkenee.

Kuka siellä rikkaitten hoivakodissa hoitaa? Ne euron palkalla olevat kouluttamattomat hoiva-avustajatko? Kelpaavatko he rikkaille hoitajiksi?

Vierailija
45/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni moni muukin on joutunut vaihtamaan alaa elämänsä aikana.

Halusi tai ei.

Vierailija
46/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitusta asia ei kiinnosta. Ehkä ajatellaan, että köyhät joutavat kuolla pois ja rikkaat hoidattavat itsensä yksityisissä, varakkaille tarkoitetuissa hoivapaikoissa. Tuodaan tietenkin kehityismaista halpahoitajia, he ovat ainoita, jotka suostuvat enää orjapalkoilla ja alimiehitetyissä paikoissa työskentelemään. Toki lähtevät oitis muualle, kun totuus valkenee.

Hallitus ei ole enää työmarkkinaosapuoli. Ihan EK ja SY irtautuivat kolmikannasta. Nyt sitten hallitus keskittyy hallitsemiseen ja lainlaadintaan ja työmarkkinajärjestöt sorvaavat ihan keskenään sopimuksensa.

Hallitus on nimenomaan osapuoli.

Hallitus ei voi enää pysyä ulkopuolisena. Sote-uudistus siirtää hoitoalan palkat ensi vuoden alusta alueiden eli suoraan valtion maksettaviksi. Enää ei voi vastata, että työmarkkinat ja palkat eivät kuulu poliitikoille, kun ne juuri soten kautta kuuluvat poliitikoille. Rahat tulevat sieltä.

Joo, mutta aluevaltuutetut päättävät, mihin ne rahat hyvinvointi alueella käytetään.

Mitkä asiat hyvinvointialueella priorisoidaan.

Työmarkkina osapuoli on tietenkin sote-puolella kuntien sijasta valtio 1.1.2023 lähtien.

Vierailija
47/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi fiksujen osaavien ja sen verran varakkaiden joiden sydämenasia tämä voisi olla..niin perustaa yksityisiä hoivakoteja. Yhteisöllisiä hoivakoteja. Ei pelkästään bisnesmielessä.

Suomessa taitaa olla aika vähän niin varakkaita ja niin hyväntahtoisia, että heillä olisi halua laittaa koko omaisuutensa hyväntekeväisyyteen. 

Vierailija
48/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vanhukset vähenevät voimakkaasti kun suuret ikäluokat tulevat tiensä päähän.

Vierailija
49/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus ei ole enää työmarkkinaosapuoli. Ihan EK ja SY irtautuivat kolmikannasta. Nyt sitten hallitus keskittyy hallitsemiseen ja lainlaadintaan ja työmarkkinajärjestöt sorvaavat ihan keskenään sopimuksensa.

Hallitus on nimenomaan osapuoli.

Hallitus ei voi enää pysyä ulkopuolisena. Sote-uudistus siirtää hoitoalan palkat ensi vuoden alusta alueiden eli suoraan valtion maksettaviksi. Enää ei voi vastata, että työmarkkinat ja palkat eivät kuulu poliitikoille, kun ne juuri soten kautta kuuluvat poliitikoille. Rahat tulevat sieltä.

Joo, mutta aluevaltuutetut päättävät, mihin ne rahat hyvinvointi alueella käytetään.

Mitkä asiat hyvinvointialueella priorisoidaan.

Työmarkkina osapuoli on tietenkin sote-puolella kuntien sijasta valtio 1.1.2023 lähtien.

Kuitenkin rahat käytetään vain sote-palveluihin. Miten ne sitten sote-palveluiden kesken jaetaan, siitä jokainen alue päättää itse. 

Vierailija
50/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona asuvat huonokuntoiset tarvitsevat ehdottomasti kykenevien henkilöiden käyntejä, jotta elämä edes jotenkuten voisi olla inhimillistä.

Olen nyreästi ottanut kutsun vastaan ja vastustin  ääneen , kun minua pyydettiin keräämään avustuksia mm. ukrainalaisille ja auttamaan heitä - terveitä ihmisiä. Siihen auttamiseen ja varojen keräämiseen riittää voimia ja tunnetaan vastuuta terveistä ihmisistä, mutta meidänikin omat vanhuksemme on jätetty ja tullaan jättämäänkarkeasti  huomiotta. Ei riitä, että kunnissa muutamalla kotihoitajalla tai sairaanhoitajalla pärjättäisiin .

Ihan samaan malliin voidaan järjestää keräyksiä ja tukiryhmiä vanhuksille ja vaikeasti sairaille. Kun tämä on muiden , mm. terveiden, niin kenen, auttaminen on ilmaista ja vapaaehtoista. Minä haluan, että samalla tavalla vapaaehtoisesti ryhdytään auttamaan omia vanhuksia ja ryhmätoiminnalla saadaan parempi olo vanhuksille.

Vierailija
51/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka siellä rikkaitten hoivakodissa hoitaa? Ne euron palkalla olevat kouluttamattomat hoiva-avustajatko? Kelpaavatko he rikkaille hoitajiksi?

Rikas saa yksityiseltä vaikka sairaalatason hoidon kotiinsa, jos on varaa maksaa. Ja kyllä hoitajiakin saa, kun on tarpeeksi massia, millä maksaa. Rikkaita on kuitenkin Suomessa aika vähän. 

Vierailija
52/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona asuvat huonokuntoiset tarvitsevat ehdottomasti kykenevien henkilöiden käyntejä, jotta elämä edes jotenkuten voisi olla inhimillistä.

Olen nyreästi ottanut kutsun vastaan ja vastustin  ääneen , kun minua pyydettiin keräämään avustuksia mm. ukrainalaisille ja auttamaan heitä - terveitä ihmisiä. Siihen auttamiseen ja varojen keräämiseen riittää voimia ja tunnetaan vastuuta terveistä ihmisistä, mutta meidänikin omat vanhuksemme on jätetty ja tullaan jättämäänkarkeasti  huomiotta. Ei riitä, että kunnissa muutamalla kotihoitajalla tai sairaanhoitajalla pärjättäisiin .

Ihan samaan malliin voidaan järjestää keräyksiä ja tukiryhmiä vanhuksille ja vaikeasti sairaille. Kun tämä on muiden , mm. terveiden, niin kenen, auttaminen on ilmaista ja vapaaehtoista. Minä haluan, että samalla tavalla vapaaehtoisesti ryhdytään auttamaan omia vanhuksia ja ryhmätoiminnalla saadaan parempi olo vanhuksille.

No ei muuta kuin alat pistämään keräystä pystyyn. 

Vierailija
53/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin nämä joukko irtisanoutuvat hoitajat menevät töihin? Minua ihmetyttää, että jäävätkö kotiin työttömän nimikkeellä? Onko jokaisella niin vauraat miehet, jotka ansaitsevat koko perheen elatuksen?

En ymmärrä niin laajoja irtisanoutumisia. Miten itsensä irtisanonut saa työvoimatuen? Minun on aina pitänyt tehdä töitä.

Vierailija
54/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hoivapaikkoja, joissa varakkaat hoidattavat itsensä. Tuskinpa niissä hoitajat minimipalkoilla töitä tekevät . Esim. Eiran hoivakoti. Näistä ei vain julkisuudessa huudella.

Vierailija
55/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin nämä joukko irtisanoutuvat hoitajat menevät töihin? Minua ihmetyttää, että jäävätkö kotiin työttömän nimikkeellä? Onko jokaisella niin vauraat miehet, jotka ansaitsevat koko perheen elatuksen?

En ymmärrä niin laajoja irtisanoutumisia. Miten itsensä irtisanonut saa työvoimatuen? Minun on aina pitänyt tehdä töitä.

Itsensä irtisanonut saa työttömyyskorvauksen karenssin jälkeen. Sitä varten jokaisella työssäkäyvällä pitäisi olla se puskuri. Tosin sotealalta lähtevätkin elävät karenssin yli kyllä ihan lopputililläkin.

Vierailija
56/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sinullakin olisi mahdollisuus . Minä teen omia aikojani niin paljon vanhuksien hyväksi, ryhmät olisivat tehokkaampia kuten nämä muut ihmiset ovat saaneet tukea ja avun kielivaikeuksiin, mikäli edes ovat kiinnostuneita oppimaan maan kieltä.

Vierailija
57/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ay-liikkeiden joukkoirtisanoutumiset taitaa olla nyt eri asia kuin mistä aloittaja puhuu. Mä luulen, että hän puhuu ihmisistä, jotka ovat todenneet haluavansa tehdä jotain muuta kuin hoitotyötä. He eivät ole kaikki lähdössä samalla ovenavauksella (kuten joukkoirtisanoutumisissa) vaan jokainen omaan tahtiinsa. Haetaan opiskelupaikkaa ja jos se saadaan, lähdetään opiskelemaan. Ei sen tarvitse olla just nyt eikä ensi kevään yhteisvalinnassakaan vielä. Tai sitten haetaan jotain muuta työtä. Mun yksi lähihoitajatuttuni meni huoltoasemalle myyjäksi ja toinen päätyi päiväkotiin töihin.

Vierailija
58/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsensä irtisanonut saa työttömyyskorvauksen karenssin jälkeen. Sitä varten jokaisella työssäkäyvällä pitäisi olla se puskuri. Tosin sotealalta lähtevätkin elävät karenssin yli kyllä ihan lopputililläkin.

Voisitko vielä täsmentää karenssin pituuden ja lopputili tarkoitatko lomakorvauksineen. Tuntuu käsittämättömältä, ei munulla ole sellaista vaurautta.

Vierailija
59/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sinullakin olisi mahdollisuus . Minä teen omia aikojani niin paljon vanhuksien hyväksi, ryhmät olisivat tehokkaampia kuten nämä muut ihmiset ovat saaneet tukea ja avun kielivaikeuksiin, mikäli edes ovat kiinnostuneita oppimaan maan kieltä.

Arvasinkin, että kuuluisan Jonkun Muun pitäisi perustaa ryhmä. Ei siinä mitään, niinhän asiat usein menee, että ketään ei kiinnosta aloittaa toimintaa. Olipa kyse mistä tahansa. 

Vierailija
60/199 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ketään kiinnostanut potilaiden turvallisuus tai hyvinvointi tähän asti. Oottakaas kun kokoomus leikkaa sotesta vielä muutaman kymmentä miltsiä rahoitusta niin elämme suomalaista unelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän