Miksi osa vanhemmista ei osallistu lastaan koskeviin palavareihin?
Vasu, koulupalaveri, lasu palaverit, jopa sairaaloiden hoitokokoukset, ei näy osaa vanhemmista ikinä. Eikö oman lapsen asiat kiinnosta?
Kommentit (70)
Mä olen delegoinut nuo lähes kokonaan lapsen isälle.
Viimeisen vkon aikana olen istunut 5 hoitokokouksessa tai palaverissa. Kaikki lapseen liittyen ja tietenkin aina keskellä päivää.
Ensi vkolla alkaa vanhempainillat. Hoitokokouksia/tapaamisia luvassa ensi vkolla lisäksi 2. Ei meinaa töitä ehtiä tekemään tässä tilanteessa.
Koulussa on lapsia kaikenlaisista perheistä. Myös päihteiden käyttäjillä, vangeilla ja vakavasti sairailla ihmisillä on lapsia kouluissa. On hyvin monenlaisia syitä, miksi vanhemmat eivät saavu paikalle. Yleisin syy lienee kuitenkin se, ettei voi jättää lapsia keskenään kotiin tai on töissä.
Pahinta on, jos vanhempi saapuu paikalle tuollaiseen kahdenkeskiseen keskusteluun mutta vain esittääkseen että kaikki on hyvin silloin kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ammatissa voi olla noin tietoinen, mihin vanhemmat osallistuvat ja mihin ei?
Palkanlaskijana ihmettelen noiden lapsellisten vasuja ja kasuja, kun vanhemmat joutuvat usein ottamaan tunteja, jopa puolipäivää palkatonta vapaata, jos työmatka on tunnin suuntaansa ja palaveri kestää vartin. Joka tietenkin lisää lapsiköyhyyttä entisestään ja kuormittaa muiden töitä.
Ja juuri tämän takia naisen euro on 80centtiä, kun se miehellä euro. Yleensä näihin osallistuvat äidit.Miksi niitä vasuja ja kasuja ei voi pitää aamu 8.00 tai klo 16. jälkeen.
Ja periaatteessa kaikki ap. mainitsemat palaverit kuuluvat niihin, joille ei ole työnantajan pakko antaa vapaata, koska ne eivät kuulu työlainsäädäntöön, kuten sairaanlapsenhoito.
Ap on sossu. Ihmetyttää vaan, kun minä istun todella monissa palavereissa niiden asiakaslasten asioissa, mutta niiden vanhemmat eivät vaan koskaan ehdi paikalle.
Olet siis lasun sossu?
Löytyisikö vastaus ihan siitä miksei niitä vanhempia kiinnosta?
Siksi he ovat lasun asiakkaita. (Enkä nyt tarkoita kaikki lasun asiakkaat ovat sellaisia ettei oma lapsi kiinnosta ja lasuun kuulutaan myös omasta tahdosta)
Vanhempainillat nyt ei niin tärkeitä ole. Olen käynyt kun ovat aloittaneet koulun tai siirtyneet ylä-asteelle mutta wilmaan tulee kyllä yhteenveto. Ei niissä minun lapsen asioita käydä läpi eli ne yleensä skippaan.
Sitä en ymmärrä ettei lapsen hoitopalavereihin osallistuta mutta tosiaan he ovat niitä vanhempia joita ei kiinnosta lapsensa asiat.
Kaikki turhat palaverit pitäsi poistaa. Tuhlataan vanhempien aikaa hölisemällä kaikkea turhanpäiväistä, mutta kuitenkaan ongelmiin koulussa ei puututa ajoissa. Tuon ajan opettaja voisi käyttää siihen että selvittelisi masentuneiden/kiusattujen/oppimisvaikeuksista kärsivien oppilaiden tilannetta ja ehdottaisi tukitoimia.h
Vanhempainillat on ihan turhia. Ne voidaan käydä nykypäivänä vaikka teamsilla, niin osallistujia olis enemmän. Samoin opettajan kans voi käydä palaverin Teamsilla, joka säästää kaikkien aikaa.
Kaikki kun on työajalla yleensä. Otappa sit jatkuvaa tunti sieltä, tunti täältä ja teet pitkää päivää sen takia, että kävit kuuntelemassa sellaisia asioita , joka voidaan hoitaa vaikka temasin kautta/puhelimess ruokkiksella esim.
Toki tärkeet, kuten lääkärit erikseen ( jos lapsella on joku seurantaa vaativa diagnoosi )
Mutta, opettajat vois ajatella sitä, että suurinosa on itsekkin töissä päivät ja saattaa olla hankalaa järjestää aikaa just siihen mihin TE ARVON OPETTAJAT itse venytte.
Teamsin voi pitää sit vaikka , kun kummankin virallinen työaika on loppu, eiks niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa, että ihmisten työt ja muut elämäntilanteet vaihtelevat. Kaikista töistä ei noin vaan pääse kaikki vanhemmat irrottautumaan kesken normaalityöpäivän. Esimerkiksi vanhempainvartit ovat usein, kun työpäivä alkaa tai iltapäivällä, kun työpäivä vielä jatkuu. Meiltä kyllä toinen järjestyy aina paikalle.
Mutta kun kyse on siitä vain omasta lapsesta. Sen oma vasu tai arviointikeskustelu tai jopa sairaalan hoitokokouksia käydään jatkuvasti ilman, että vanhemmat viitsii tulla paikalle.
Hoitotahon (sairaala jne.) kanssa pidettävää yhteistyöpalaveria ei kyllä saa pitää ilman, että lapsen huoltaja on läsnä.
Minä olen aina käynyt kaikissa mahdollisissa keskusteluissa ja tapaamisissa mutta vanhempainiltoihin ei enää huvittaisi osallistua, muiden vanhempien takia. Ei vain kiinnosta jonkun ventovieraan tai vähän tutummankaan pohdinnat ja huolenaiheet. Pitäisi olla niin että ainoastaan opettajalla on lupa puhua, ja vanhemmat olisivat pääasiassa hiljaa. Käsitellyistä asioista saisi jälkeenpäin yhteenvedon kirjallisesti jonka myötä voisi sitten palata asiaan vaikka wilman kautta tai puhelimitse, jos jokin asia jäi epäselväksi. Outoa ettei aikuiset ihmiset ymmärrä hukkaavansa muiden aikaa puhumalla omista asioistaan, tai sitä että vanhempainilta ei loppuisi ikinä jos kaikki jakaisivat ajatuksiaan yhtä auliisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa, että ihmisten työt ja muut elämäntilanteet vaihtelevat. Kaikista töistä ei noin vaan pääse kaikki vanhemmat irrottautumaan kesken normaalityöpäivän. Esimerkiksi vanhempainvartit ovat usein, kun työpäivä alkaa tai iltapäivällä, kun työpäivä vielä jatkuu. Meiltä kyllä toinen järjestyy aina paikalle.
Mutta kun kyse on siitä vain omasta lapsesta. Sen oma vasu tai arviointikeskustelu tai jopa sairaalan hoitokokouksia käydään jatkuvasti ilman, että vanhemmat viitsii tulla paikalle.
Hoitotahon (sairaala jne.) kanssa pidettävää yhteistyöpalaveria ei kyllä saa pitää ilman, että lapsen huoltaja on läsnä.
Lisäyksenä siis, jos on kyse sen ikäisestä, joka ei voi vastata omasta puolestaan.
"Jos lastamme ei kiusata, hän ei kiusaa ketään eikä hänen koulumenestyksensä putoa alle tietyn tason, kommunikointi ja tapaamiset niin minimiin kuin olla ja voi."
Tämä on ollut ohjeeni kaikille lastemme opettajille. Nuoremman lähdettyä alakoulusta, näimme hänen opettajansa vapaalla ja hän sanoi suoraan "kun kaikki vanhemmat olisivat yhtä helppoja kuin te olitte..." - mitvit jotain ajankuluwilmailua pitäisi harrastaa jos ei ole oikeasti asiaa?
Lapsen terveydenhoitoon liittyviin palavereihin menen aina. Vasut ovat mielestäni olleet aivan turhia ja vanhempainillat samoin. Arviointikeskustelut ovat pelkkää pa**aa, teennäistä kidutusta. Aivan turha keksintö, jolla tehdään opettamisesta jotenkin itseään tärkeämpää. Tätä mieltä olen sen opettajana että huoltajana.
Just istuin taas yhden vanhempainillan läpi. Koko ilta siihen meni ja mitään asiaa ei ollut. Piti kuitenkin pitää pitämisen vuoksi.
Vasu-keskustelut ovat myös kokolailla yhdenntekevää liirumlaarumia, jos lapsella on kaikki hyvin ja kehittyy normaalissa tahdissa. Tietenkin siinä tapauksessa, että näin ei ole, siitä on hyvä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut ymmärrän, mutta nuo vasu-keskustelut ihan pienten lasten kohdalla ovat kaikkien ajanhukkaa. Mitään sanomaa niiltä tietysti pikkulapsen kohdalla on aivan turha odottaa.
Miten niin?
Esimerkiksi taaperolla on hyvä ruokahalu. Hän ei aina nukahda helposti päiväunille. Hän tykkää leikkiä palikoilla. Hän puhuu jo paljon. Mikään tuossa ei ole sellaista, mitä eivät normaalit vanhemmat jo tietäisi. Erityishuomiot, jos sellaisia on, voisi vaikka kirjoittaa sinne viestintävälineeseen.
Vierailija kirjoitti:
"Jos lastamme ei kiusata, hän ei kiusaa ketään eikä hänen koulumenestyksensä putoa alle tietyn tason, kommunikointi ja tapaamiset niin minimiin kuin olla ja voi."
Tämä on ollut ohjeeni kaikille lastemme opettajille. Nuoremman lähdettyä alakoulusta, näimme hänen opettajansa vapaalla ja hän sanoi suoraan "kun kaikki vanhemmat olisivat yhtä helppoja kuin te olitte..." - mitvit jotain ajankuluwilmailua pitäisi harrastaa jos ei ole oikeasti asiaa?
Laki määrää, mutta onneksi se on pakollinen vain lapselle ja opettajalle, ei huoltajalle. Opettaja voi aivan hyvin pitää sen kahden minuutin höpinän välkällä oppilaan kanssa kahden kesken. Kiva jos huoltaja viitsii vetää niitä palluroita joka vuosi janalla sinne tänne, mutta sekään ei ole pakollista muille kuin opettajalle.
Mä oon päiväkodissa töissä ja sieltä on vaikea olla pois. Lasten isä on hoitanut ainakin puolet tollasista ilman mua kun hänellä onnistuu helpommin. Toki oon lasten kanssa kotona ollessani hoitanut kaikenlaisia käyntejä ilman lasten isää. Varmasti jossain on välillä ihmetelty, missä lasten äiti on, mutta ei mua niin haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullaanko siellä niitä vanhempia? Vai vedetäänkö rutiinilla turhia lätinöitä?
Onko nämä palaveriajat sovittu vanhempien kanssa yhdessä? Kaikilla ei ole säännöllinen työaika ja voi olla vaikea järjestellä asioita, jos tieto palaverista tulee viime tipassa.
Miten niin?