Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arvakkaapa hatuttaako: korko nousi yli 2 rosenttiyksikkyä

SETA-mies
14.09.2022 |

Asuntolainaa olen maksaa rallatellut pitkään nollakorolla. Pelkän marginaalin olen maksanut korkoa. Eilen korkoa tarkistettiin ja helibori vai mikä euriippori se onkaan nykyään räpsähti yli 2%:iin. Nyt hatuttaa. Mites teillä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainathan mitoitetaan 6% korolle, joten alle tuon on pelkkää plussaa.

Vierailija
2/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut velaton jo yli 35 v, siten meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin, minä olen ostanut taloni aikana jolloin koko oli n. 15 %, tuttavilla oli 19,8 %. Mitäpä vitttua sinä uliset, sait pitkään maksella pelkkiä lyhennyksiä. Kyllä nykynuoret on yksiä vätylöitä, olisit maksanut velkasi pois kun laina oli ilman korkoa. VitttAa turhasta ulisijat.

Vierailija
4/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehti nousta 1,5 %:n  ennen tarkistusta, varsin maltillinenhan tuo on. 

Vierailija
5/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteä korko 0,xx prosenttia. Tarkkaan en edes muista kun on niin pieni. Eipä räpsähdä ei.

Vierailija
6/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vielä 8 kk lähesnolla-korolla.

Vierailija
7/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin, minä olen ostanut taloni aikana jolloin koko oli n. 15 %, tuttavilla oli 19,8 %. Mitäpä vitttua sinä uliset, sait pitkään maksella pelkkiä lyhennyksiä. Kyllä nykynuoret on yksiä vätylöitä, olisit maksanut velkasi pois kun laina oli ilman korkoa. VitttAa turhasta ulisijat.

Sellaiset mummo/papparaivot sieltä tänään. 

Vierailija
8/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vielä aika paljon maksettavaa, melkein 30000 euroa jäljellä niin tuntuu kyllä koron-nousut.

Vierailija
9/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu no ampumiskommentista viimein toivon tämän olevan satiiriia, vaikka tyylilaji ei selkeästi ole hallussa.

Ja ei nykyisiä korkoja voi verrata ysäriin. Asunnot on olleet paljon halvempia suhteessa tulotasoon 30 vuotta sitten, tyypillinen laina-aika oli 10 tai 15 vuotta. Nykyään tuplat. Plus mitään ei saa enää verotuksessakaan anteeksi.

Vierailija
10/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armotonta mummoragetusta tulee heti, kun puhuu lainoista. 

Meillä on tasalyhennyslaina, niin korko ei nouse. Me vaan maksetaan sitten pitempään lainaa jos Euripori nousee. Tätä mahdollisuutta pankki ei yleensä mainosta.

Vierailija
11/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu no ampumiskommentista viimein toivon tämän olevan satiiriia, vaikka tyylilaji ei selkeästi ole hallussa.

Ja ei nykyisiä korkoja voi verrata ysäriin. Asunnot on olleet paljon halvempia suhteessa tulotasoon 30 vuotta sitten, tyypillinen laina-aika oli 10 tai 15 vuotta. Nykyään tuplat. Plus mitään ei saa enää verotuksessakaan anteeksi.

Niin, laina-aika oli lyhyt, kun pitempiä laina-aikoja ei saanut. Ei silloin ensiasunnoksi ostettu sitä unelmien omakotitaloa kuten nykyään tehdään.

Itse kävin katsomassa laskurilla, mitä meidän 90-luvun taitteessa ostaman asunnon arvo olisi ollut nykyrahalla. Se oli järkyttävän iso tuloihin verrattuna.

Vierailija
12/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tasalyhennyslaina, niin korko ei nouse. Me vaan maksetaan sitten pitempään lainaa jos Euripori nousee. Tätä mahdollisuutta pankki ei yleensä mainosta.

Ei tämä ole mikään "mahdollisuus, jota pankki ei yleensä mainosta." Suurimmalla osalla ihmisistä on tasalyhennyslaina ja he "vaan" maksavat pidempään lainaansa. Kannattaa käydä tarkistamassa laskurilla miten paljon kauemmin lainaasi maksat - saatat yllättyä ja ehkäpä jopa jättää sanan "vaan" pois.

Vierailija
13/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lainakorkona 3kk euribor + marginaali. Lainaa on jäljellä onneksi niin vähän ettei ole mitään väliä vaikka korko nousee. Sähkölasku onkin sitten vähän eri luokan ongelma :(

Vierailija
14/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mikään "mahdollisuus, jota pankki ei yleensä mainosta." Suurimmalla osalla ihmisistä on tasalyhennyslaina ja he "vaan" maksavat pidempään lainaansa. Kannattaa käydä tarkistamassa laskurilla miten paljon kauemmin lainaasi maksat - saatat yllättyä ja ehkäpä jopa jättää sanan "vaan" pois.

Korjaus: tasaerälaina ei tasalyhennyslaina, jossa maksat ne korot aina sen mukaan, minkä verran korot kulloinkin ovat ja laina-aika pysyy samana.

Vierailija
15/15 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa meillä 136 000, korko nyt 0,8%. Jos nousee 2%:iin, kuukausierämme nouseen noin 80€. En pidä lainkaan pahana kun on kaksi maksajaakin. Mutta ostettiinkin sellainen kämppä, mihin ei tarvita isoa lainaa ja otettiin pidempi maksuaika ihan vaan sen takia, että rahaa jää elämiseenkin. Nyt katsottuna varsin viisas päätös! Ps. Talomme ei ole mikään pommi, edullisella alueella ja vanha mutta päivitetty.