Kissa pöydälle: Onko totta, että luulosairaat kuormittavat terveydenhuoltoa?? Siis eivät millään usko, että mitään fyysistä sairautta ei löydy. Onko näissä tilanteissa oikeasti vikaa päässä? Mitä näille pitäisi tehdä??
Ferritiini- ja kilpirauhasarvohullut ainakin tiedetään. Sitten ovat nämä kaiken maailman kipuilijat ja muotidiagnoosien metsästäjät. Vievät lääkäriajat oikeasti sairailta.
Miten noista hulluista päästäisiin?
Kommentit (260)
Siskoni sairaanhoitajana kertoi miehestä joka tulee päivystykseen vain nuorien tyttöjen katetroitavaksi. (Jos joku ei tiedä niin katetroinnissa laitetaan putki penikseen ja otetaan virtsa pois rakosta sitä kautta). Tämä kyseinen mies oli käynyt kaikenlaisissa tutkimuksissa, eikä mitään ihmeellistä ollut löytynyt. Kuitenkin säännöllisin väliajoin ilmeistyi päivystykseen ja sanoi ettei ole pissannut kolmeen päivään, jolloin lääkäri aina määräsi katetroinnin. Suuttui jos mieshoitaja tuli tekemään toimenpiteen, tyttöjen ollessa ohjissa hymyillen makasi sängyllä ja seurasi toimenpidettä tarkasti.
Hyi helvetti näitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen joskus miettinyt, että miksi on ok käydä hammaslääkärillä ja gynellä säännöllisesti, mutta perusterveydentarkusta pidetään kuormittamisena. Kuitenkin siinä voi löytä alkavia sairauksia, joita ajoissa hoitamalla voi estää suuremman tarpeen. Itsellä on työterveydessä tarkastus kolmen vuoden välein ja silloin katsotaan veriarvot. Löytyikin sitten alkava diabetes, jonka sain kuriin muutaman kilon painon pudotuksella ja kiinnittämällä enemmän huomiota ruokavalioon. En ollut edes merkittävästi ylipainoinen, mutta niin vain sellainen kolme kiloa painosta pois oli heti hyväksi, eli sen hyvin lievän ylipainon puolelta sinne täysin normaalin puolelle.
Koska perusterveydentarkastusta ei tartte tehdä joka kuukausi tai edes puolivuosittain. Kerta vuodessa riittää ja sitten jos on tarve niin mahd. kontrollilabroja. Ei se diabeteskaan vaan ryskää päälle yhdessä yössä, vaan jos käyt esim. kerran vuodessa tarkastuksessa, niin antaa labrat jo jotain viitettä dm ii riskiin.
Minä en ainakaan tunne ainuttakaan ihmistä, joka kävisi kerran kuussa terveydentarkastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ferritiini vuoden ajan 30, kun eka sairaanhoitaja/lääkäri oli sitä mieltä että se on hyvä arvo. Mut lähetettiin psykologille puhumaan väsymyksestä, koska olivat sitä mieltä, että korvien välissä on vikaa. Lopulta hakeuduin uudelle lääkärille. Määräsi mut syömään rautaa ja parin kuukauden jälkeen olin pirteä ja energinen, kun ferritiini arvot nousi sinne 80.
Että sillee.
Olin koko vuoden kuoleman väsynyt ja psykologista ei ollut mitään apua, kun vika oli fyysinen eikä psyykkinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ferritiini vuoden ajan 30, kun eka sairaanhoitaja/lääkäri oli sitä mieltä että se on hyvä arvo. Mut lähetettiin psykologille puhumaan väsymyksestä, koska olivat sitä mieltä, että korvien välissä on vikaa. Lopulta hakeuduin uudelle lääkärille. Määräsi mut syömään rautaa ja parin kuukauden jälkeen olin pirteä ja energinen, kun ferritiini arvot nousi sinne 80.
Että sillee.
Olin koko vuoden kuoleman väsynyt ja psykologista ei ollut mitään apua, kun vika oli fyysinen eikä psyykkinen.
Miksi et käynyt pyytämässä rautakokeita yksityiseltä, tai miksi et vain yksinkertaisesti syönyt rautapitoisempaa ruokaa/rautakuuria?
Luulosairaus on todella harvinaista ja vaikuttaa noin 0.1% amerikkalaisista.
Illness anxiety disorder (hypochondria) is extremely rare. It affects about 0.1% of Americans.
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/illness-anxiety-disorder….
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän pieni joukko ihmisiä kuormittaa terveydenhuoltoa enemmän kuin monet muut. Koko ajan rampataan eri tutkimuksissa, kun tuntuu muka sairaalta, mutta mitään ei löydy. Eli psyykkistä lähinnä tuo oireilu.
Jos rampataan turhaan eri tutkimuksissa, niin tarkoitatko, ettei meillä ole ammattitaitoisia ja osaavia lääkäreitä, koska lääkärit päättävät, mitä tutkimuksia tehdään ja mitä ei, eikä koskaan potilas. Ja jokaiseen eri tutkimukseen tarvitaan lääkärin lähete.
Suurin osa tuntemistani ihmisistä ei millään menisi lääkäriin vaikka syytä olisi. Vasta kovat kivut pakottaa varaamaan sen ajan. Osa käy turhissa kontrolleissa koska lääkärit käskee niin. Osalla on vaiva johon ei ole apua eikä syy selviä millään tutkimuksilla.
Niin keitä ne on ne luulosairaat? Mulla on kokemus että naiset leimataan helposti luulosairaiksi, miehet otetaan vakavasti. Inhoan vähättelyä ja vääriä diagnooseja ja oletuksia. Mediassa haastatellut lääkärit on aina empaattisia ja kannustavat matalalla kynnyksellä tutkimuksiin, kun erehdyt uskomaan heitä niin saat terveyskeskuksessasi hölmön maineen. Kenen vika se oikeasti onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän pieni joukko ihmisiä kuormittaa terveydenhuoltoa enemmän kuin monet muut. Koko ajan rampataan eri tutkimuksissa, kun tuntuu muka sairaalta, mutta mitään ei löydy. Eli psyykkistä lähinnä tuo oireilu.
Jos rampataan turhaan eri tutkimuksissa, niin tarkoitatko, ettei meillä ole ammattitaitoisia ja osaavia lääkäreitä, koska lääkärit päättävät, mitä tutkimuksia tehdään ja mitä ei, eikä koskaan potilas. Ja jokaiseen eri tutkimukseen tarvitaan lääkärin lähete.
Suurin osa tuntemistani ihmisistä ei millään menisi lääkäriin vaikka syytä olisi. Vasta kovat kivut pakottaa varaamaan sen ajan. Osa käy turhissa kontrolleissa koska lääkärit käskee niin. Osalla on vaiva johon ei ole apua eikä syy selviä millään tutkimuksilla.
Niin keitä ne on ne luulosairaat? Mulla on kokemus että naiset leimataan helposti luulosairaiksi, miehet otetaan vakavasti. Inhoan vähättelyä ja vääriä diagnooseja ja oletuksia. Mediassa haastatellut lääkärit on aina empaattisia ja kannustavat matalalla kynnyksellä tutkimuksiin, kun erehdyt uskomaan heitä niin saat terveyskeskuksessasi hölmön maineen. Kenen vika se oikeasti onkaan.
Ihan samanlailla niissä miehissäkin on terveydenhuollon hyvksikäyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla tapahtunut:
Sisätautilääkäri E. Soppi: Selvä raudanpuutos. Kilpirauhasen vaajatoimintaa sairastavan ferritiiniarvo tulee olla vähintään 100.
Gynekologi: Naisilla ferritiinin tulisi olla vähintään 50 jotta tukka pysyy päässä.
Tk-lääkäri: Ferritiiniarvo 20 on tosi hyvä. Tarkkailet itseäsi liikaa, siitä johtuvat kaikki oireet.
Se on myös oma vikani kun Thyroxin ei auta. Ihan sama mikä annos.
On normaalia nukkua 12-15 tuntia vuorokaudessa. Hiustenlähtö ei johdu kilpirauhasen toimintahäiriöstä vaan " ehkä se on geeneissä"Pitäisi olla aina sen verran rahaa että voisi käydä yksityisellä erikoislääkärillä. Monilla vaan ei ole.
Ferriittiarvot raja-arvo päivitetty mutta tieto ei ole päätynyt labrajärjestelmiin.
https://www.foibos.fi/338-2/
Sehän on fakta että lääketiede ei tiedä vielä paljon mitään ihmisestä. Palataan asiaan 200:n vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaus se luulosairauskin.
Nimenomaan. "Hypokondriassa (ICD-10-diagnoosikoodi F45.2) henkilö kärsii jostakin ruumiillisesta oireesta peläten sen vuoksi sairastavansa jotakin vakavaa sairautta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlailla niissä miehissäkin on terveydenhuollon hyvksikäyttäjiä.
Tuolla aiemmin jonkun kummit, kaimat ja serkut oli lääkäreitä jotka oli kyllästyneitä huomionkipeisiin mummoihin vastaanotolla. Ei pappoihin.
Olin töissä kaupassa, meillä kävi asiakas joka säännöllisesti osti meiltä jotain ja tuli seuraavana päivänä valittamaan kuinka huonolaatuinen tuote on ja vaati rahoja takaisin. Kylähulluja on joka paikassa. Terveyskeskukset saavat varmasti osansa näistä, mutta turha nyt laittaa raudanpuutteesta tai kilpirauhasvaivoista kärsiviä tähän kategoriaan. Vähintään yhtä paljon kuin on luulosairaita on luuloterveitä, joilla olisi hoidettava vaiva, mutta eivät halua mennä lääkäriin.
Mielenkiintoinen aloitus. Olen aina pitänyt suomalaisia semmoisina, että sairaalaan ei mennä ennen kuin suurin piirtein yskii tai kusee verta. Toki varmasti työelämässä on varmasti näitä, jotka yrittää hakee saikkua ties millä syillä ja aina löytyy jotain tutkittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös yksinäisyys kuormittaa valtavasti terveydenhuoltoa. Sisko on terveyskeskuslääkäri ja hän on kertonut mummoista, jotka käyvät lähes päivittäin päivystyksessä juttelemassa jostain ongelmasta. Koska kyseessä on vanhat ihmiset, niin onhan sitä aina jotain fyysistäkin kremppaa, eli ei voi oveltakaan pois käännyttää, mutta ei päivystys ole näille oikea paikka.
Heh. Ihan normaalisti näille voi näyttää ovea. Jos kuolee tai vaiva pahenee, niin sitten näin tapahtuu. Työtä se vain on.
Motivaation puute voi olla yksi syy miksi näin ei tehdä juttukumppania vailla olevalle. Mummo joka on ennenkin vain jutellut huoliaan on helppo tapaus. Vs. tuntematon, jolla voi olla jotain mutta ilman oletuksia tai tutlkimuksia ei voi tietää. Jos kokee työnsä raskaaksi tai ei juuri nyt huvita, valkkaa helpot hommat ja antaa muiden hoitaa vaikeat tapaukset. Ihmisiä kuolee joka päivä ja he ovat vain ja ainoastaan töissä siellä. Eivät henkilökohtaisessa vastuussa toisen terveydestä ja hengestä.
Terveydenhuoltojärjestelmä ei ole järjestelmänäkään vastuussa kenenkään terveydestä tai hengestä, vaan se toimii omalla hallinnonalallaan kontrollikoneiston osana sen mukaan, mihin resursseja kulloinkin halutaan kohdentaa väestötasolla.
Eri
Jos minulla on jokin vaiva niin menen tarvittaessa lääkäriin enkä jää itse diagnosoimaan itseäni. Jos kipu on todella kova eikä helpotu itse lääkehoidolla niin kysyn neuvoa lääkäriltä saman päivän aikana. Jos on pienempi kipu odotan joitakin päiviä - viikon verran että katoaako kipu itsehoidolla ja jos ei katoa niin menen lääkäriin.
Minulla on ystävä joka meni työterveyslääkärille koska sormessa ollut haava ei parantunut kolmessa päivässä. Äidillään oli ihosyöpä ja ystäväni oli varma että nyt hänellä on ihosyöpä, koska sen oire on haava joka ei parannu nopeasti.
Toisen ystävän poika 12 v söi joka päivä sipsejä, irtokarkkeja ja Hesessä aterian. Yllättäen lihoi😚 Ystävä oli varma että pojalla on kilpirauhasongelma. 1,5 v tutkittiin TYKsissä. Ei ollut kilpirauhasongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä kaupassa, meillä kävi asiakas joka säännöllisesti osti meiltä jotain ja tuli seuraavana päivänä valittamaan kuinka huonolaatuinen tuote on ja vaati rahoja takaisin. Kylähulluja on joka paikassa. Terveyskeskukset saavat varmasti osansa näistä, mutta turha nyt laittaa raudanpuutteesta tai kilpirauhasvaivoista kärsiviä tähän kategoriaan. Vähintään yhtä paljon kuin on luulosairaita on luuloterveitä, joilla olisi hoidettava vaiva, mutta eivät halua mennä lääkäriin.
Kun Tsernobyl poksahti sanottiin että kilpirauhassairaudet alkaa lisääntyä 20 vuoden päästä. Niin on käynyt.
Vierailija kirjoitti:
On yksinäisiä ihmisiä, joille käynti lääkärillä tuo väriä päivään tai ainakin jonkinlaisen inhimillisen kosketuksen. On turvattomia ihmisiä, jotka pelkäävät jokaista kolotusta ja lähtevät sitä heti selvittämään. On ihmisiä, jotka eivät tunnista tunteitaan saati osaa nimetä niitä, joten paha olo kanavoituu kaikenlaiseksi fyysiseksi vaivaksi. On ahdistusherkkiä ihmisiä, jotka eivät osaa rauhoittua ilman toisen ihmisen apua. On olemassa ihan hypokondria- diagnoosi, mutta se on sitten aivan erityisen kuormittavaa henkilölle itselleen, lähipiirilleen ja hoitaville ihmisille.
No nyt on lääkäri keksinyt pitkän listan syitä ettei tarvitse hoitaa ketään😂. "Hulluja kaikki!".
Kyseessähän on oikeasti vain täysin osaamaton lääkäri, sillä ainoastaan lääkäri tekee käynneistä turhia. Vaivat, kivut ja oireet on ihan todellisia jokaisella potilaalla ja he maksavat siitä että lääkäri selvittää. Yksikään lääkäri ei ole selvännäkijä tai röntgenkatseinen. On vain laiskoja ja välinpitämättömiä lääkäreitä joita ei kiinnosta hoitaa ketään. Esiintyvät niin kaikkien alojen erikoislääkäreinä mutta taidot eivät riitä edes perusterveydenhuoltoon. Ja nämä reppanat kuvittelevat että kerran joskus 80-90- luvulla opittu asia pätee loppuelämän ajan jokaisen potilaan kohdalla. Uusia sairauksia ei synny eikä voi olla oireet totta jos ei kellään muulla ole ollut hänen vastaanotollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yksinäisiä ihmisiä, joille käynti lääkärillä tuo väriä päivään tai ainakin jonkinlaisen inhimillisen kosketuksen. On turvattomia ihmisiä, jotka pelkäävät jokaista kolotusta ja lähtevät sitä heti selvittämään. On ihmisiä, jotka eivät tunnista tunteitaan saati osaa nimetä niitä, joten paha olo kanavoituu kaikenlaiseksi fyysiseksi vaivaksi. On ahdistusherkkiä ihmisiä, jotka eivät osaa rauhoittua ilman toisen ihmisen apua. On olemassa ihan hypokondria- diagnoosi, mutta se on sitten aivan erityisen kuormittavaa henkilölle itselleen, lähipiirilleen ja hoitaville ihmisille.
No nyt on lääkäri keksinyt pitkän listan syitä ettei tarvitse hoitaa ketään😂. "Hulluja kaikki!".
Kyseessähän on oikeasti vain täysin osaamaton lääkäri, sillä ainoastaan lääkäri tekee käynneistä turhia. Vaivat, kivut ja oireet on ihan todellisia jokaisella potilaalla ja he maksavat siitä että lääkäri selvittää. Yksikään lääkäri ei ole selvännäkijä tai röntgenkatseinen. On vain laiskoja ja välinpitämättömiä lääkäreitä joita ei kiinnosta hoitaa ketään. Esiintyvät niin kaikkien alojen erikoislääkäreinä mutta taidot eivät riitä edes perusterveydenhuoltoon. Ja nämä reppanat kuvittelevat että kerran joskus 80-90- luvulla opittu asia pätee loppuelämän ajan jokaisen potilaan kohdalla. Uusia sairauksia ei synny eikä voi olla oireet totta jos ei kellään muulla ole ollut hänen vastaanotollaan.
Taisi kalikka kalahtaa! Pitää oikein lääkärit haukkua
Että sillee.