Milloin testamentti, mikä on se varallisuuden määrä jolloin kannattaa tehdä testamentti?
Paljonko pitää esim. olla säästössä riihi kuivaa rahaa?
Entä pitääkö olla kuinka paljon muuta omaisuutta kuten taloja, mökkejä yms.
Olen iän karttuessa alkanut miettimään testamentin tekoa, mutta minulla ei ole mitään hajua, että kuinka paljon pitää olla esim. säästöjä kasassa, että testamentin voi edes tehdä? Pitääkö olla yli kymppitonnin summia tilillä? Pitääkö vähintään olla miljonääri, voiko tavallinen tallaaja tehdä testamentin?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Testamenttiin kannattaa muuten avata määräyksiä perusteluilla ja kirjoittaa ne tarkasti, jotta myöhemmin ei tule tulkinnassa riitaa.
Olen toista mieltä. Testamentissa kannattaa mielestäni olla hyvin lyhytsanainen ja ytimekäs ja kirjoittaa siihen vain se mikä on pakko.
Perusteluja ei kannata kirjoittaa. Jos haluaa välttää perillisten kummastelun, niin voi kirjoittaa vaikka jokaiselle erillisen testamentin yhteydessä säilytettävän kirjeen jossa perustelut ovat. Testamentin sanamuodot kannattaa toki miettiä ja kirjoittaa harkiten ja tarkasti, siksi ehkä kannattaa harkita kokenutta ammattilaista avuksi. Mitä enemmän perusteluja ja turhaa tekstiä on, sitä enemmän se antaa mahdollisuuksia saivartelulle ja väärintulkinnalle oikeussalissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton, en ole naimisissa. Joten jos omista vanhemmistani ja siskostani aika jättää ennen minua niin sittenhän se menee valtiolle koko omaisuuteni ja sitä en halua. -ap
Jos siskollasi on lapsia, niin he sitten perivät. Minä olen perinyt kaksi lapsetonta enoani.
Jos siskolla ei ole lapsia, niin sitten valtiolle menee ja sen takia kannattaa tehdä testamentti, jos haluat lahjoittaa jollekin tietylle.
Vierailija kirjoitti:
Testamenttiin kannattaa muuten avata määräyksiä perusteluilla ja kirjoittaa ne tarkasti, jotta myöhemmin ei tule tulkinnassa riitaa.
Minä olen tehnyt testamentin kolmelle siskon lapselleni enkä siihen mitään perusteluita kirjoittanut. Mitä perusteluita siihen olisi pitänyt kirjoittaa? Pitäiskö jälkikäteen kirjoittaa vielä, etten halua, että siskoni perii minut?
Testamentin voi tehdä myös itse, jos kysymys ei ole kovin monimutkaisista asioista tai isosta omaisuudesta. Oppaita ja apua löytyy. Myös pankin lakihenkilöltä voi kysyä neuvoa. Yleensä tavallisten ihmisten testamentit eivät ole kovin monimutkaisia eikä niistä tule sen parempia, vaikka ne teetettäisiin pankissa tai jollain erikoisasiantuntijalla. Testamentti pitää allekirjoittaa ja siinä täytyy olla kaksi todistajaa. Sitä ei tarvitse rekisteröidä käräjäoikeudessa, kuten avioehto täytyy. Myös avioehdon voi tehdä itse, mutta se pitää lähettää käräjäoikeuteen. Riittää, kun testamentin saaja tai saajat tietävät, että testamentti on olemassa ja että missä se on. Tärkein asia mitä pitää itse tietää, on se, että onko kyseessä hallintatestamentti vai omistusoikeustestamentti. Hallintatestamentissa omistajuus ja haltijuus ovat kaksi eri asiaa. Omaisuudesta koituvat kulut jakautuvat hieman eri tavalla sen mukaan, onko kyseessä haltija vai omistaja. Omistaja maksaa isot kulut, kuten esim. talon remontit ja haltija käyttömenot. Omistusoikeustestamentissa testamentin saaja tietenkin voi tehdä omaisuudella mitä haluaa ja maksaa myös kulut.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän se vaikuttaa onko sinulla rintaperillisiä kuin testamentattavan omaisuuden arvo. Alarajaa kun ei ole.
Jos olet yksineläjä ja sinulla on vain yksi lapsi niin eipä sitä testamenttia ole tarve tehdä ellet nimenomaisesti halua estää lapsen puolisoa pääsemästä osalliseksi. Mut jos on toisella kierroksella aviossa ja lapsia on usean henkilön kanssa niin mitä epäselvemmät perhesuhteet on, sitä tarpeellisempi on testamentti.
Höpö höpö, toi on taas sinkkujen mollaamista. Entä jos on sinkku, eikä edes sitä yhtä lasta mutta rahaa sitäkin enemmän säätössä. Entä jos ei ole enää edes sitä sukua. Valtiollekko ne pitäisi sinun logiikalla antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton, en ole naimisissa. Joten jos omista vanhemmistani ja siskostani aika jättää ennen minua niin sittenhän se menee valtiolle koko omaisuuteni ja sitä en halua. -ap
Jos siskollasi on lapsia, niin he sitten perivät. Minä olen perinyt kaksi lapsetonta enoani.
Jos siskolla ei ole lapsia, niin sitten valtiolle menee ja sen takia kannattaa tehdä testamentti, jos haluat lahjoittaa jollekin tietylle.
Ei ole edes siskolla lapsia ja eikä iän puolesta enää voi tehdäkkään. -ap
Voiko rahoja lahjoittaa esim. rikosuhripäivystykselle? Moni lahjoittaa Unicefille mutta en itse haluaisi sinne, vaan joko rikosuhripäivystykseen tai sitten jollekkin sellaiselle taholle joka puolustaa koulukiusattuja? Kuka osaisi auttaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kait nyt mistään alle kymppitonnista maksa vaivaa alkaa maksaa lakimiehelle.
Testamentin tekemiseen ei tarvita lakimiestä. Malleja saa esimerkiksi testamenttilahjoituksia toivovilta järjestöiltä tai tutkimalla edellisen sukupolven testamentteja.
Testamentin tarkoitus ja sanamuoto erkanevat helposti tee se itse -miehillä. On yleistä, ettei tiedetä, mikä on irtainta, mikä on kiinteistö, mikä on hallintaoikeus jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallinen työssäkäyvä tallaaja. Koska en voi vaikean endometrioosin takia saada lapsia, voin ihan vapaasti päättää, että kenelle omaisuuteni testamenttaan. Sisareni lapsineen odottaa jo käsipitkällä rahojani, vaikka ainoa yhteydenotto heiltä tulee silloin, kun ovat rahaa vailla, niin pidän kyllä huolen siitä, että teen testamentin ajallaan. Saavat sitten nuolla tyhjiä käsiä.
Mikä on se "ajallaan"? Miksi et ole jo tehnyt testamenttia, jos noin vakuuttunut olet siitä, ettet halua jättää omaisuuttasi sukulaisillesi? Mitä vaan voi tapahtua: onnettomuus, äkillinen sairauskohtaus. Ei ne katso ikää. Tosin sairauskohtauksen mahdollisuus kasvaa iän myötä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt testamentin kolmelle siskon lapselleni enkä siihen mitään perusteluita kirjoittanut. Mitä perusteluita siihen olisi pitänyt kirjoittaa? Pitäiskö jälkikäteen kirjoittaa vielä, etten halua, että siskoni perii minut?
Kyllä se kannattaa sinne lisätä, koska faktahan on se, että ihmiset eivät kuole samassa järjestyksessä kuin ovat syntyneet.
Jostain kuulin sellaisestakin vaihtoehdosta kuin videotestamentti. En tiedä, kuinka se pitää toteuttaa, jotta se on pätevä.
Köyhä ei oikein kehtaa tehdä paperia, mutta yksinäisen kannattaa siinä mielessä ettei turhaa työtä jakamisesta. Vakuutuksen pitäisi kattaa hautajaiset.
Elinaikanaan myös maksaa velat.
Kannattaa ottaa huomioon pari seikkaa testamenttia tehdessä. Lapsen puolison rajaaminen perinnöstä voi olla lapsellesi haitallista, jos perittävää ei ole paljon. Puolisoni vanhemmat olivat rajanneet minut pois perinnöstä ja itse saamani perintö omilta vanhemmiltani taas oli 100 x arvokkaampi, joten minun oli pakko tehdä avioehto, sillä minusta asetelma olisi muuten epäreilu.
Ja jos tekee puolisoiden välisen testamentin, niin voi olla mahdollista että leski menee uudestaan naimisiin ja lapsesi jää kokonaan ilman perintöä. Itse ainakin rakastan omia lapsiani niin paljon, että tuo testamentti jää tekemättä.
Jos on säästöjä vain vähän vajaa tonni, niin ei varmasti ole mitään järkeä tehdä testementtia. Eiköhän se ole enemmän rikkaiden hommaa, ei köyhän tarvitse tehdä.
Testamentin voi tosiaan tehdä kuka tahansa milloin tahansa mutta se kannattaa tehdä varsinkin silloin kun on uusperhe ja sukulaissuhteet monimutkaiset. Kannattaa myös jos on yksinäinen jos haluaa lahjoittaa vaikka Itämeren suojeluun, muutoin menee perintö valtiolle.