Milloin testamentti, mikä on se varallisuuden määrä jolloin kannattaa tehdä testamentti?
Paljonko pitää esim. olla säästössä riihi kuivaa rahaa?
Entä pitääkö olla kuinka paljon muuta omaisuutta kuten taloja, mökkejä yms.
Olen iän karttuessa alkanut miettimään testamentin tekoa, mutta minulla ei ole mitään hajua, että kuinka paljon pitää olla esim. säästöjä kasassa, että testamentin voi edes tehdä? Pitääkö olla yli kymppitonnin summia tilillä? Pitääkö vähintään olla miljonääri, voiko tavallinen tallaaja tehdä testamentin?
Kommentit (35)
Ei kait nyt mistään alle kymppitonnista maksa vaivaa alkaa maksaa lakimiehelle.
Testamentti kannattaa tehdä aina, se ei maksa mitään.
Vaikka perintö menisi muutenkin sopivalle taholle, niin testamentissa voi mm. rajata perijän puolison avio-oikeutta ym. hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Testamentin tekemiseen ei tarvita lakimiestä. Malleja saa esimerkiksi testamenttilahjoituksia toivovilta järjestöiltä tai tutkimalla edellisen sukupolven testamentteja.
Olen tavallinen työssäkäyvä tallaaja. Koska en voi vaikean endometrioosin takia saada lapsia, voin ihan vapaasti päättää, että kenelle omaisuuteni testamenttaan. Sisareni lapsineen odottaa jo käsipitkällä rahojani, vaikka ainoa yhteydenotto heiltä tulee silloin, kun ovat rahaa vailla, niin pidän kyllä huolen siitä, että teen testamentin ajallaan. Saavat sitten nuolla tyhjiä käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka perintö menisi muutenkin sopivalle taholle, niin testamentissa voi mm. rajata perijän puolison avio-oikeutta ym. hyödyllistä.
Mä olen miettinyt juuri tätä. Mulla on vain yksi lapsi enkä ole naimisissa, joten kaikki omaisuuteni (jos sellaista kuollessani on) menee perintönä yhdelle ainokaiselle ihmiselle tai hänen jälkeläisilleen. Mutta juuri tuota avio-oikeuden poissulkemista mietin itsekin, vaikka omaa omaisuutta tuskin on asuntoa ja autoa isommasti tulevaisuudessakaan.
Testamentti kannattaa tehdä aina, jos ei ole lapsia tai sellaisia perillisiä, joille haluaa omaisuutensa jättää.
Eikö kaikkien, joilla ei ole lapsia, kannata tehdä testamentti? Siis jos on vain kymppitonni, niin ei ole väliä, se menee jo kuluihin.
Olemme miehen kanssa miettineet, että pitäisi tehdä testamentti. Meillä on lapsia, joten lapset perivät meidät kun aika jättää ja se onkin ihan ok.
Mutta jos tulisi tilanne, että koko perhe menehtyisi kerrallaan vaikka onnettomuudessa, en haluaisi, että meidän omaisuus menisi sellaisille, jotka eivät ole elämässä millään lailla mukana.
Testamentti on siis usein hyvä tehdä, vaikkei varsinaisesti olisi tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallinen työssäkäyvä tallaaja. Koska en voi vaikean endometrioosin takia saada lapsia, voin ihan vapaasti päättää, että kenelle omaisuuteni testamenttaan. Sisareni lapsineen odottaa jo käsipitkällä rahojani, vaikka ainoa yhteydenotto heiltä tulee silloin, kun ovat rahaa vailla, niin pidän kyllä huolen siitä, että teen testamentin ajallaan. Saavat sitten nuolla tyhjiä käsiä.
Jos et ole jo tehnyt testamenttia niin silloinpas olet jo myöhässä. Katsos kun kukaan meistä (patsi jos itsem u r H A A n päätyy) ei tiedä milloin lähtö tulee. Tee testamenttasi jo tänään,
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikkien, joilla ei ole lapsia, kannata tehdä testamentti? Siis jos on vain kymppitonni, niin ei ole väliä, se menee jo kuluihin.
Ei meillä mennyt kymppitonnia kun isän hautasimme. Mihin hemmettiin te tuommoisen summa tärväätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testamentin tekemiseen ei tarvita lakimiestä. Malleja saa esimerkiksi testamenttilahjoituksia toivovilta järjestöiltä tai tutkimalla edellisen sukupolven testamentteja.
Mutta jos ihan perusmuodossa oleva ei riitä, vaan haluaa lisämääräyksiä tai on uusperheitä yms, niin silloin kannattaa sijoittaa muutama satanen lakimieheen. Kannattaa huomata että jos testamentista mennään oikeuteen, niin siellä ei pyritä selvittämään mikä oli vainajan todellinen tahto, vaan saivarrellaan siitä saadaanko testamentti jonkun mitättömän muotoseikan vuoksi pätemättömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Testamentti kannattaa tehdä aina, jos ei ole lapsia tai sellaisia perillisiä, joille haluaa omaisuutensa jättää.
Ja varsinkin silloin jos on lapsia. Jo yksistään lasten puolison avio-/avo-oikeuden poissulkemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt juuri tätä. Mulla on vain yksi lapsi enkä ole naimisissa, joten kaikki omaisuuteni (jos sellaista kuollessani on) menee perintönä yhdelle ainokaiselle ihmiselle tai hänen jälkeläisilleen. Mutta juuri tuota avio-oikeuden poissulkemista mietin itsekin, vaikka omaa omaisuutta tuskin on asuntoa ja autoa isommasti tulevaisuudessakaan.
Nimenomaan. Kun kuolet, niin se saattaa olla lapsesi puolisolle ratkaiseva yllyke hankkia ero ja viedä puolet perinnöstäsi. Puolikas normaalistakin asunto- ym. omaisuudesta on helposti luokkaa 100.000 - 200.000e. Mukava pesämuna ja heippa.
Olen lapseton, en ole naimisissa. Joten jos omista vanhemmistani ja siskostani aika jättää ennen minua niin sittenhän se menee valtiolle koko omaisuuteni ja sitä en halua. -ap
Testamenttiin kannattaa muuten avata määräyksiä perusteluilla ja kirjoittaa ne tarkasti, jotta myöhemmin ei tule tulkinnassa riitaa.
Enemmän se vaikuttaa onko sinulla rintaperillisiä kuin testamentattavan omaisuuden arvo. Alarajaa kun ei ole.
Jos olet yksineläjä ja sinulla on vain yksi lapsi niin eipä sitä testamenttia ole tarve tehdä ellet nimenomaisesti halua estää lapsen puolisoa pääsemästä osalliseksi. Mut jos on toisella kierroksella aviossa ja lapsia on usean henkilön kanssa niin mitä epäselvemmät perhesuhteet on, sitä tarpeellisempi on testamentti.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton, en ole naimisissa. Joten jos omista vanhemmistani ja siskostani aika jättää ennen minua niin sittenhän se menee valtiolle koko omaisuuteni ja sitä en halua. -ap
Onko siskollasi lapsia? Jos on tai tulee, niin he perivät mikäli siskosi ehtii kuolla ensin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siskovainajan lapset saa osuutensa.
Meillä ei ole mitenkään isoa omaisuutta, mutta juuri siksipä teimme keskinäisen testamentin.
Ei ole mitään alarajaa. Mutta jos et omista kuin ns. arkkurahat, niin ei maksa vaivaa. Ja selvitä kuka sinut perii ilman testamenttia.