Mies "maksaa" kavereilleen talkooavusta, mutta puolisolle ei tarjoa edes kahveja saati ruokaa? Mitä pitäisi ajatella?
Mies on ostanut rivariasunnon, joka hänen mielestään tarvitsee remppaa. Ei asumista yhdessä vaan eri paikkakunnilla käytännön syiden vuoksi (kumpikaan ei asu vuokralla, jos se nyt asiaan liittyy) ja suhde on vakiintunut. Puoliso autellut rempassa, huhkinut purkuhommissa ja kuskaillut tavaraa. Miehen kaverit ovat samoin jeesailleet, lainanneet remppakamoja ja sen sellaista, mies kuitenkin enimmäkseen tehnyt varsinaisen työn itse.
Mies on aina ollut sitä mieltä, että toisilta voi kysyä esim. jotakin lainaan, muuttoapua tai remppa-apua puolin ja toisin, mutta se ei saa olla ilmaista vaan aina pitää tyyliin tarjota saunailta oluineen ja syömisineen tai viedä kunnon ravintolaan syömään pihviä pitkän kaavan mukaan ja bensakulutkin pitää huomioida jos joku omaa autoaan lainaa tai sillä lähtee kuljettamaan. Ei siinä mitään, ihan fiksua. Sitä en kritisoi.
Mutta. Oman kumppanin talkoo/remppa/muuttoapua ei jostakin syystä pidä mitenkään huomioida tai "maksaa". Ei puhettakaan bensakuluista vaikka kahdella autolla on haettu tavaraa, ei ruuan tarjoamista kesken remppapäivän vaan kumpikin maksaa omansa, ei kahvin tarjoamista rautakauppamatkalla vaan edelleen kumpikin maksaa omansa. Jos siinä rempassa saa vaikka vekin käteen tai selkä kipeytyy, siitä v-ttuillaan, että eihän sua kannata kysyä mukaan tekemään mitään kun heti joku paikka on romuna, ite on kaikki tehtävä.
Onko tuo ihan ok? Kuuluuko puolison jotenkin oletuksena (koska puoliso) tehdä huomioimatta asioita, jotka kaverien tekeminä ovat ihastelun ja palkitsemisen arvoisia? Järjestettävä muille kostea saunailta, tarjottava kallis ravintolaruokailu ja maksettava bensat, mutta puoliso maksakoon sumppinsakin itse? Onko tämä ihan ok ja yleinen tapa ajatella ja toimia?
Kommentit (79)
Muija antaa kavereilleni persettä, mutta ei minulle. Onko tämä ihan ok?
Onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka kysyvät anonyymiltä trollipalstalta, mitä heidän pitäisi ajatella? Miksi?
Uusia akkoja saa aina. Hyviä ystäviä ei.
Olet varmasti ottanut esim bensakulut puheeksi ennenkuin kysyt täältä?
Vierailija kirjoitti:
Aika etsiä uusi kumppani.
Samaa mieltä.Vaihda kumppania. Muta en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka kysyvät anonyymiltä trollipalstalta, mitä heidän pitäisi ajatella? Miksi?
Käy kysymässä samaa noissa sadoissa muissa keskusteluissa, joita tällä(kin) keskustelupalstalla on.
Aloituksen mies lienee saita. Koska hommaa remppakuntoisen kämpän, koska tekee rempan itse, koska haluaa käyttää kavereiden tarvike-, kuljetus- ja talkooapua. Asuntoja kun saa myös muuttovalmiina ja rempat voi teettää ammattilaisilla. Tosin se maksaa vähän enemmän kuin kalja, pihvi ja muutama kymppi polttoainerahaa, mutta vastaavasti jälkikin voi olla parempaa kuin arskan ja peran tee-se-itse-halvalla-remontti.
Kai tuo saituus muussakin näkyy? Tokko mies tarjoaa naiselleen muutenkaan mitään, ostelee kukkia tai lahjoja? Jos tarjoaisi, niin tarjoaisihan se remppapäivänäkin, mutta ilmeisesti ei tarjoa ja siksi naista hämmästyttää, kun ei edes remppa-avun vuoksi tarjoa.
Vierailija kirjoitti:
Uusia akkoja saa aina. Hyviä ystäviä ei.
Tuolla kohtelulla niitä akkoja joutuukin uusimaan usein :D
Ja puoliso on remppa-apuna asunnossa, joka ei ole edes yhteinen asunto, tuollaisilla "eduilla" syystä että?
Mahtaa teillä olla hienoja parisuhteita. Kyllä minä ja puolisoni ainakin auttelemme toisiamme ihan ilman palkkioita. Mutta av-mammojen parisuhteethan tunnetusti perustuvatkin vihollisuudella ja molemminpuoliselle pyrkimykselle toisen lyttäämiseen. Onnea valitsemallanne tiellä.
Meillä NAINEN ei edes kiitä saamastaan avusta. Eikä kiitä ruoka tai kahvipöydästä noustuaan. Saman huomannut moneltakin naispuoliselta.
Miksi käytät itsestäsi nimitystä PUOLISO?
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytät itsestäsi nimitystä PUOLISO?
Minä olen ihmetellyt samaa, kun nykyään seurustelukumppanit ja asuinkumppanit sanovat itseään ja toisiaan puolisoiksi. Puolisoita ollaan silloin kun ollaan avioliitossa, naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa teillä olla hienoja parisuhteita. Kyllä minä ja puolisoni ainakin auttelemme toisiamme ihan ilman palkkioita. Mutta av-mammojen parisuhteethan tunnetusti perustuvatkin vihollisuudella ja molemminpuoliselle pyrkimykselle toisen lyttäämiseen. Onnea valitsemallanne tiellä.
Niin, onhan siinä tietenkin järkeä, että kavereille annetaan rahaa ja tarjotaan ruoat, mutta omalle PARISUHDEkumppanille ei edes kahvia. Minustakin tuollainen on todella hieno parisuhde, oikein kateeksi kävisi jos olisi kynnysmaton luonne, itsetunnossa vikaa tai jonkinlainen masokisti.
Lähtökohtaisesti parisuhteessa ollaan tiimi, eikä käydä kauppaa auttamisessa. Mutta kyllähän sitä jokainen haluaa tuntea itsensä ja panostuksensa arvostetuksi.
Meillä ainakin puolin ja toisin autetaan toisiamme milloin missäkin. Toisaalta hemmotellaan myös puolin ja toisin ilman mitään erillistä syytä. Molemmat arvostavat asioita joita toinen tekee ja se näkyy ja kuuluu, vaikka ei mitenkään johdonmukaisesti "palkita".
Mutta joo, en minäkään sellaiseen suhteeseen jäisi, jossa minua pidetään itsestäänselvyytenä eikä apua arvosteta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä NAINEN ei edes kiitä saamastaan avusta. Eikä kiitä ruoka tai kahvipöydästä noustuaan. Saman huomannut moneltakin naispuoliselta.
Kiitätkö sinä? Niinpä et.
Suurin osa miehistå on käsittämättömiä loisia.
Ehkä siinä on vähän sitä reilun jätkän esittämistä poikakavereille, vaikka oikeastaan ei haluaisi rahaa käyttää heihinkään. Ei vaan kehtaa näyttää. Ei varmaan tyttöpuolisille auttajille myöskään tuollai?
Mitä tästä pitäisi ajatella? Olen järkyttynyt.