Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi lisätä kasviksia ruokavalioon. Mitä salaatteja syötte? Mitä muita kasviksia voisi laittaa?

Vierailija
12.09.2022 |

Lähinnä kasvislisäkkeitä ja lisukesalaatteja haen nyt tässä. Kyllästyttää se vihersalaatti, kurkku, tomaatti, paprika salaatti. Ei maistu miltään ja kyllästyn parissa päivässä sen pupeltamiseen.
Toki keitetyt parsakaalit ja porkkanat, joo, mutta mitä muuta?
Mitä lisukekasviksia syötte?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan kasvikset pellillä uunissa (punajuurta, porkkanaa, paprikoita, bataattia, sipulia) ja teen myös pataruokia, esim kesäkurpitsajauhelihavuoka on hyvää. Myös kesäkurpitsaveneet esim sienitäytteellä on hyviä joko sellaisenaan tai lisukkeina.

Kypsyykö nuo juurekset jne samaan aikaan siellä pellillä? Asteet ja aika? Mitä laitat niihin, hunajaa, suolaa, pippuria, yrttejä?

Itse laitan kasviksia eri aikaan uuniin esim. ensin 200-225 astetta ja silloin uuniin menee peruna/punajuuri/bataatti. 15-20 min ja sekoituksen yhteydessä sekaan porkkanaa sekä asteet 200. 15min ja taas sekoituksen yhteydessä paprikaa, sipulia sekaan,. 10-15min ja syömään.

Alussa mukaan öljyä, suola, pippuri, yrttejä, ehkä paprikajeuhetta tai muita mausteita riippuen miellaista lopputulosta haen.

No niin, nyt rupes lyyti kirjoittamaan. Ja niin hemmetin helppoa. Kiitti vaan!

Vierailija
22/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt juuri on hyvä aika tehdä uunijuureksia ja uunikasviksia. Niillä voi korvata perunan tai pastan tai riisin ateriasta kokonaan. Eli porkkanaa, lanttua, naurista, mustajuurta, punjauurta, purjoa (vaatii kyllä öljyä) sipulia. Välillä voi laittaa sekaan esim paprikan tai munakoisonviipaleita tai tomaatinpuolikkaita.

Kesäkurpitsasta en muuten itse osaa tehdä kuin keittoa. Otan mielelläni vastaan ideoita.

Tee vaikka paistos. Raasta kesäkurpitsat karkealla terällä, laita siivilään ja purista nestettä pois(ei pakollista, mutta kannattaa), lisää joukkoon pari kananmunaa ja reilusti pankojauhoja, mausta suolalla ja lisää yrttejä, persilja sopii hyvin. Sitten vain voideltuun vuokaan ja öljyä pinnalle. Puoli tuntia 200 asteisessa uunissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tykkää salaateista. Korkeintaa syön sellaista pihvin kanssa. Enkä tykkää keitoista. Kolme vaihtoehtoa olen viime vuosina löytänyt, ja lisää kaipaan minäkin.

Jos teen salaattia, mutta laitan linssejä tai kikherneitä tai maissia siihen. Itse salaatinlehtiä tai pinaattiaihan vähän, enemmän kurkkua, tomaattia ja paprikaa. Tärkeää on laittaa chiliöljyä ja minttua tai korianteria.

Yllä mainittuja uunijuureksia teen myös. Punajuuri, peruna, sipuli, porkkana paprika. Ja aina tuoretta timjamia.

Kolmas kasvisruokanipn ratatouille. Sitä teen jamie oliverin reseptillä.

Vierailija
24/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä.

Olen kyllä tuota kasvisten jemmaamista ruokiin harrastanut ja myös uunijuureksia tehnyt.

Hankalaa kun ei vatsa siedä palkokasveja ja kaalia (parsakaali sopii pienissä määrin).

Ap

Vierailija
25/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis hyvä kääntää koko ajattelumalli toisinpäin: syödä kasviksia lisukkeilla. Näin minä oon tehnyt jo vuosia. Kokoan aterian eri kasviksista (raaoista ja kypsennetyistä) ja lisukkeena on jotain proteiinia, kuten kalaa, lihaa, raejuustoa tms ja vähän esim. riisiä, pastaa tai leipää.

Vierailija
26/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tungen jotain wok vihanneksia tai muita pakastemixejä vaan kaikkien ruokien joukkoon. Näin tulee helposti lisää kasvista ja ei tarvitse erikseen tehdä salaattia.

Vierailija
27/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://diabeteslehti.diabetes.fi/keittokirja/category/kasvisruuat/

Älä hämäänny, ohjeet ovat hyviä vaikka onkin diabetesliiton keittokirja!

Täältä olen etsinyt.

Sitten yks oma sovellus.

Hakkaa kaalia silpuksi, ihan pieniksi kuin saat, lisää hakattu kananmuna 

ja kaikkea vihreää punaista keltaista, samalla lailla pieniksi silpuiksi. Sitten olen sekoittanut sinne pikkasen kurkkurelishiä, ja vot on hyvää! Jos sulla on juustonjämä niin kuutioiksi vaan!

Olen joskus tehnyt siihen hapanimelän kastikkeen, soijaa ja hunajaa.

On hyvää!

Ainii jos on vähän kylmää makaronia/riisiä...sinne vaa!

Huomenet! En ole ap, vaan ohis, ja mä näin tuon kaalin, jota itse kans haluaisin enemmän käyttää. Sain nimittäin joskus muinoin eräässä pizzeriassa alkusalaattina ihan uskomattoman hyvää etikkaista paprika/kaali jne jotain muutakin siinä taisi olla -salaattia, enkä tajunnut kysyä miten sitä tehdään. Jotenkin se kaali oli saatu pehmenemään, mutta miten? Sillä etikalla jotenkin? Oli hyvin ohutta suirua, kuin juustohöylällä vedeltyä.

Oisko ideaa tähän tai vastaavaa ohjetta?

Otin nyt sinut tähän "uhriksi", kun oli sen verran fiksu vastaus sulla.

Mäkin kaipaan tuota samaa, lähimmäksi olen päässyt, kun olen laittanut sen kaaliraasteen sekaan säilykepaprikaa, siitä tulee siis etikkaista makua. Ja pitää antaa tekeytyä pitemmän aikaa, eli pari tuntia ennen syömistä.

Vierailija
28/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothieen voi työntää kaikenlaista, itse pistän siis banaanin ja marjojen lisäksi blenseriin esim. lehtikaalia ja pinaattia pari kourallista, hyvin uppoavat sinne.

Vierailija
29/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Igor syö paljon kaalia

Vierailija
30/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö salaatteja vaan ihan erilaisia kasviksia, kuten porkkanaa, kukkakaalia, paprikaa, ruusukaalia, parsaa, parsakaalia, munakoisoa, kesäkurpitsaa, bataattia, punajuurita, palsternakkaa. 

Teen kasviskeittoa tai uuunijuureksia tai paistan pannulla. 

Munakoisosta teen mm. moussakaa ja kesäkurpitsaa ja sieniä paistan munakkaaseen. Usein tulee tehtyä porkkana-kukkakaalimuusia. Bataattisuikaleet paistan uunissa perunoiden sijaan. Parsakaali on keitettynä hyvää sellaisenaan kalan lisukkeeksi. 

Syön aina kasviksia perunan ja riisin sijaan. 

Vierailija
31/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tungen jotain wok vihanneksia tai muita pakastemixejä vaan kaikkien ruokien joukkoon. Näin tulee helposti lisää kasvista ja ei tarvitse erikseen tehdä salaattia.

Ne on vaan niin ällöttävän lötköjä eikä niistä saa koskaan sellaista rapsakkaa hyvää wokkia. Mutta toki kasviksia nekin. 

Itse käytän pakasteesta vain maissia ja herneitä talvella, niiden koostumus ei heikkene. Ja tietty marjat

Vierailija
32/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on vaan niin ällöttävän lötköjä eikä niistä saa koskaan sellaista rapsakkaa hyvää wokkia. Mutta toki kasviksia nekin. 

Itse käytän pakasteesta vain maissia ja herneitä talvella, niiden koostumus ei heikkene. Ja tietty marjat

Munkin mielestä ne on ällön mössöjä. Käytän vain papuja,

Vierailija
33/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis hyvä kääntää koko ajattelumalli toisinpäin: syödä kasviksia lisukkeilla. Näin minä oon tehnyt jo vuosia. Kokoan aterian eri kasviksista (raaoista ja kypsennetyistä) ja lisukkeena on jotain proteiinia, kuten kalaa, lihaa, raejuustoa tms ja vähän esim. riisiä, pastaa tai leipää.

Kysymys kuuluukin, MITEN sinä ne kasvikset syöt? Kai meistä kaikki osaa viipaloida ne porkkanat ja paprikat siihen lautaselle.

Vierailija
34/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt juuri on hyvä aika tehdä uunijuureksia ja uunikasviksia. Niillä voi korvata perunan tai pastan tai riisin ateriasta kokonaan. Eli porkkanaa, lanttua, naurista, mustajuurta, punjauurta, purjoa (vaatii kyllä öljyä) sipulia. Välillä voi laittaa sekaan esim paprikan tai munakoisonviipaleita tai tomaatinpuolikkaita.

Kesäkurpitsasta en muuten itse osaa tehdä kuin keittoa. Otan mielelläni vastaan ideoita.

Kesäkurpitsa lasagne missä juustohöylällä leveitä kurpitsasiivuja tai suikaleina spaghetin korvikkeena. Maustettuna pannulla tai uunissa paahdettuna.

Vierailija
35/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihershoothie ja puoli kiloa päivässä kasviksia menee jo aamupalalla, pinaattia, kurkkua, varsiselleriä, lehtikaali on vähän siinä ja siinä mutta menee.

Omenaa, ananasta tai banaania makeudeksi. Avokado olisi myös hyvä, mutta tuo maailman pelastaminen, niin ei käy minulle.

Olen tehnyt näin kaksi annosta, puolikas kurkku, kourallinen pinaattia, puolikas banaani, pari pientä omenaa suoraan puusta, pari vartta selleriä, vettä tai loraus omenamehua.

Vierailija
36/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäkurpitsa lasagne missä juustohöylällä leveitä kurpitsasiivuja tai suikaleina spaghetin korvikkeena. Maustettuna pannulla tai uunissa paahdettuna.

Tai kukkakaali.

Vierailija
38/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunakin 🥔 on mainio ja aliarvostettu kasvis, vaikka sitä on saatu puoli kansaa pelkäämään kuin tautia. Ja muut kotimaiset juurekset, ei mitkään tuontibataatit.

Ja ei, peruna ei lihota, vaan oma laiskuus.

Vierailija
39/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://diabeteslehti.diabetes.fi/keittokirja/category/kasvisruuat/

Älä hämäänny, ohjeet ovat hyviä vaikka onkin diabetesliiton keittokirja!

Täältä olen etsinyt.

Sitten yks oma sovellus.

Hakkaa kaalia silpuksi, ihan pieniksi kuin saat, lisää hakattu kananmuna 

ja kaikkea vihreää punaista keltaista, samalla lailla pieniksi silpuiksi. Sitten olen sekoittanut sinne pikkasen kurkkurelishiä, ja vot on hyvää! Jos sulla on juustonjämä niin kuutioiksi vaan!

Olen joskus tehnyt siihen hapanimelän kastikkeen, soijaa ja hunajaa.

On hyvää!

Ainii jos on vähän kylmää makaronia/riisiä...sinne vaa!

Huomenet! En ole ap, vaan ohis, ja mä näin tuon kaalin, jota itse kans haluaisin enemmän käyttää. Sain nimittäin joskus muinoin eräässä pizzeriassa alkusalaattina ihan uskomattoman hyvää etikkaista paprika/kaali jne jotain muutakin siinä taisi olla -salaattia, enkä tajunnut kysyä miten sitä tehdään. Jotenkin se kaali oli saatu pehmenemään, mutta miten? Sillä etikalla jotenkin? Oli hyvin ohutta suirua, kuin juustohöylällä vedeltyä.

Oisko ideaa tähän tai vastaavaa ohjetta?

Otin nyt sinut tähän "uhriksi", kun oli sen verran fiksu vastaus sulla.

Kiitos! Joo, en tiedä mistä johtuu, mutta makea pehmentää kaalia! Kaalilaatikkoonkin kun laitetaan siirappia tms. Juuri tuo, kun hakkaan pieneksi silpuksi, se tekee kaalista jotenkin ihanaa! Ja se kastike, ne mä ihan itte, pikkasen etikkaa, pikkasen sokeria/hunajaa, joskus soijaa mutta sitä tosi vähän.  JA joo, kaikki muutkin ainekset semmoiseksi pikku kuutioiksi. Salaatista tulee ihanan raijasta. En enää tee suikaloitua kaalia ollenkaan!

Vierailija
40/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kesäkurpitsa keitto

500g kesäkurpitsaa, 1 sipuli, valkosipulin kynsi, 100g cashewpähkinöitä, oliiviöljyä, suolaa ja pippuria.

Paahdetaan kesäkurpitsan lohkot, sipulit ja pähkinät uunissa ja surautetaan keitoksi puolen litran kasvisliemen kanssa. Makulehden resepti muistaaksi, on hyvää, kannatta tarkastaa ulkomuistista luettelin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän