Vuokranantajan oikeudet
Asun yksityishenkilöltä vuokratussa kaksiossa yksin. Kyseinen mies omistaa käsittääkseni useampia asuntoja, enimmäkseen kait näitä uusia pikkukoppiyksiöitä. Nyt hän väittää että on myymässä tätä asuntoa, jossa minä asun, ja on vähän väliä tulossa esittelemään sitä jollekin! Okei, tiedän et niin saa tehdä, mut musta on todella outoa, että tää kämppä ei näy missään oikotiellä tms. sivustolla ja että tää vuokranantaja (tai joku muu??) käy välillä ihan ilmoittamattakin luuhaamassa päivisin kun oon töissä!! Musta tosi törkeetä! Väittää että lain mukaan saa tehdä niin ja niinpä mun pitää pitää itse asennuttamani turvalukkokin aina auki, että tää hyypiö pääsee tarvittaessa nopeesti käymään mahdollisen ostajan kanssa! Taitaa olla äijä lirissä noitten asuntosijoitustensa kanssa!? :D hahhah, seuraavan kämpän vuokraan joltakin luotettavalta kuten Sato tai Lumo. Ärsyttää tuollainen sekoilu, mikä vielä varmasti on laitontakin!
Kommentit (61)
Eipä ole ihmekään jos asuntosijoittajat panikoi kun korot raketoi ja vastikkeet on varmaan kohta suurempia kuin vuokrat. Onneksi itse päädyin aso-kämppään enkä yksityiselle, eipähän tarvitse arvuutella millainen vuokrantaja sattuisi kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksista! Mä olen jotenkin säikähtänyt tätä vuokranantajaa ja alkanut pelätä että jos en tottele niin se jotenkin pystyy mustamaalaamaan mun maineen vuokralaisena tai jotain.
-ApOlethan jo alkanut etsiä uutta asuntoa? Oikeasti, lähde tuolta heti kun voit. Voit myös tehdä ihan loppuun asti pientä laillista kiusaa, esim. juuri rajoittaa niitä näyttöaikoja ja luovuttaaavaimet viimeisellä mahdollisella hetkellä, vaikka asunto olisikin jo tyhjä.
Miksi ihmeessä rohkaiset vittumaiseen käytökseen?
Pitäisikö tässäkin toimia vain kaikin tavoin vittumaisen vuokranantajan mieliksi?
Ai vuokranantaja on vittumainen ihan vaan siksi kun haluaa myydä omaa omaisuuttaan?
Periaatteessa joo. Se vuokranantajan omaisuus nyt sattuu olemaan toisen ihmisen koti. Kotirauha täytyy huomioida ja on tökeröä myydä asunto toisen alta. Eri asia jos sen myynnin ajoittaa vuokralaisen vaihtumisajankohtaan. Jos haluaa helpommin realisoitavaa omaisuutta, kannattaa sijoittaa esim. pörssiosakkeisiin.
Ei vaan jos haluaa ettei asumaansa asuntoa voi myydä sinun altasi, niin silloin asut omistusasunnossa etkä vuokraa. Toki irtisanomisaikaa vuokranantajan täytyy myydessäkin noudattaa, mutta hän ei ole mitenkään velvoitettu ajoittamaan sijoituksiaan sen mukaan mikä asukkaan elämään sattuisi sopimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muutat pois, jätä kalanperkeitä tai vaikka koko kalanraato verhotangon sisälle jos kämpässä tanko on. Toinen vaihtoehtoinen paikka on WC-pöntön säiliö tai lattiakaivon hajulukko. Toimii!
Toimii mihin? Mitä saavutat tuollaisella terrorisoinnilla? Korkeintaan sen että joudut korvausvastuuseen.
Höpöhöpö. Ei pysty vuokranantaja mitään todistamaan, hänhän on itsekin rampannut asunnossa. Loppusiivouksesta kuvat ja todistaja paikalle niin vuokranantaja saa mahdollisessa oikeudenkäynnissä itse maksaa kaiken.
Onko oikeasti olemassa näin ääliöitä ihmisiä kuin näin kommentoinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muutat pois, jätä kalanperkeitä tai vaikka koko kalanraato verhotangon sisälle jos kämpässä tanko on. Toinen vaihtoehtoinen paikka on WC-pöntön säiliö tai lattiakaivon hajulukko. Toimii!
Toimii mihin? Mitä saavutat tuollaisella terrorisoinnilla? Korkeintaan sen että joudut korvausvastuuseen.
Höpöhöpö. Ei pysty vuokranantaja mitään todistamaan, hänhän on itsekin rampannut asunnossa. Loppusiivouksesta kuvat ja todistaja paikalle niin vuokranantaja saa mahdollisessa oikeudenkäynnissä itse maksaa kaiken.
Ulkopuolelta totean, että olethan olemassa, miksipä ei siis muitakin ääliöitä?
Ihmeellistä salavihaa taas ja kateutta omistajaa kohtaan. Tietenkään siellä ei saa lompsia jatkuvasti, mutta onko ap käynyt avoimen keskustelun myyjän kanssa asiasta. Onko ostaja mahdollisesti sijoittaja, jolloin voisit jatkaa siinä asumista? Miksi hän singahtelee esittelemään sitä jatkuvasti ja voisitte sopia vaikka ajan, jolloin voi käydä?
Muuten en kyllä ymmärrä tuota ap:n stressiä. Siinähän katsovat sotkuja. Luulisi vuokranantajan etu olevan, että asunto on putsissa näytettäessä ja sinusta saisi hyvän vaikutelman vuokralaisena (jos myy sijoittajalle), niin haluaisikin esitellä vain, kun olet siihen valmis ja kuurannut pytyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksista! Mä olen jotenkin säikähtänyt tätä vuokranantajaa ja alkanut pelätä että jos en tottele niin se jotenkin pystyy mustamaalaamaan mun maineen vuokralaisena tai jotain.
-ApOlethan jo alkanut etsiä uutta asuntoa? Oikeasti, lähde tuolta heti kun voit. Voit myös tehdä ihan loppuun asti pientä laillista kiusaa, esim. juuri rajoittaa niitä näyttöaikoja ja luovuttaaavaimet viimeisellä mahdollisella hetkellä, vaikka asunto olisikin jo tyhjä.
Pitäisikö tässäkin toimia vain kaikin tavoin vittumaisen vuokranantajan mieliksi?
Ai vuokranantaja on vittumainen ihan vaan siksi kun haluaa myydä omaa omaisuuttaan?
Periaatteessa joo. Se vuokranantajan omaisuus nyt sattuu olemaan toisen ihmisen koti. Kotirauha täytyy huomioida ja on tökeröä myydä asunto toisen alta. Eri asia jos sen myynnin ajoittaa vuokralaisen vaihtumisajankohtaan. Jos haluaa helpommin realisoitavaa omaisuutta, kannattaa sijoittaa esim. pörssiosakkeisiin.
Ei vaan jos haluaa ettei asumaansa asuntoa voi myydä sinun altasi, niin silloin asut omistusasunnossa etkä vuokraa. Toki irtisanomisaikaa vuokranantajan täytyy myydessäkin noudattaa, mutta hän ei ole mitenkään velvoitettu ajoittamaan sijoituksiaan sen mukaan mikä asukkaan elämään sattuisi sopimaan.
Se ei poista sitä, etteikö ko. vuokranantaja olisi vittumainen.
Jaa että tällainen yksityinen vuokranantajaviha(provo)ketju tällä kertaa. Kannattaa keksiä jo uusi aihe kun tästä et selvästikkään keksi muuta kuin asunnon myymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja ansaitsee sen. Ja tuo on laillista, toisin kuin kalanraatojen piilottaminen verhotankoon.
Vuokranantaja saa myydä "asunnon alta" ja se vuokrasuhde siirtyy sitten rasitteena sille uudelle omistajalle jos sitä ei irtisanota. Se ei kuitenkaan oikeuta tunkeutumaan toisen kotiin ilman ilmoituksia ja asiasta sopimista.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä näistä asioista mitään, mutta tosi omituiselta kuulostaa ettei ole missään netissä myynnissä vielä kun ilmeisesti itse sitä kämppää myy eikä ole välittäjänkään sivuilla?
Tämä asunto ei ollut missään netissä myynnissä, kun uusi omistaja osti könttänä useita asuntoja/kiinteistöjä. Uusi omistaja ei käynyt edes katsomassa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Asuntoja voi myydä muutenkin kuin vain Oikotiellä. Vuokranantajalla on oikeus esitellä asuntoa, mutta ilmoittamatta hän ei saisi tulla.
Asunto ns hiljaisessa myynnissä, tällä tyylillä olen itsekkin myynyt omia asuntojani...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä näistä asioista mitään, mutta tosi omituiselta kuulostaa ettei ole missään netissä myynnissä vielä kun ilmeisesti itse sitä kämppää myy eikä ole välittäjänkään sivuilla?
Tämä asunto ei ollut missään netissä myynnissä, kun uusi omistaja osti könttänä useita asuntoja/kiinteistöjä. Uusi omistaja ei käynyt edes katsomassa asuntoa.
Kiintestönvälittäjä vain kävi ja otti pari valokuvaa ja kysäisi aionko vastaisuudessakin asua tässä asunnossa. Tästä on jo pari vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja ansaitsee sen. Ja tuo on laillista, toisin kuin kalanraatojen piilottaminen verhotankoon.
Osta oma asunto niin ei tarvitse väen vängällä vittuilla ja saat elää just niin kuin haluat. Voittoa kaikille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ilmoittaa hänelle, että pidät turvalukon kiinni turvataksesi omaisuutesi. Hänen tehtävä on ilmoittaa ajoissa koska olisi tuossa ja sinun luvallasi tietty. Itse vuokranantajana en todellakaan kulje asunnoissa hetken mielijohteesta, vaan käynnistä pitää asunnon vuokraajalta saada lupa
Vuokranantaja on antanut ymmärtää, että nyt kun asunnon myynti on päällä, niin turvalukko pitää pitää auki kaiken varalta. Olen yrittänyt saada kys. vaatimuksen kirjallisena, mutta äijä ei vastaa mihinkään sähköposteihin tms.
-Ap
Olen itse vuokranantaja ja tällä hetkellä myymässä yhtä vuokrattua kohdettani pois. Jokaisesta näytöstä olen sopinut vuokralaisen kanssa erikseen, enkä missään tapauksessa mene vuokralaisen kotiin ilman hänen lupaansa.
Muistutappa vuokranantajaasi hyvästä vuokrauskäytännöstä.
Hiljaisessa myynnissä ei ole mitään ihmeellistä, näin olen tehnyt omankin kohteeni kanssa. Välittäjä ehdottaa sitä sijoittajille ja hoitaa näytöt heidän kanssaan.
Olen myös itse ostanut hiljaisesta myynnistä vuokrakohteen itselleni, eli kertonut välittäjälle että ehdin kohdetta alueelta x josta tulee voittoa summa y, he sitten tiedustelevat tuon alueen osakeomistajilta että ovatko halukkaita myymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä vähennän sitten siivouskulut vakuudesta 🤗
Aika tyypillistä että varsinkin ns. piensijoittajat säälittävästi vähentää yhtä sun toista vuokravakuudesta. Siks just sato ja vvo on hyviä kun niillä ei ole tota vakuudesta vähentämis -kikkailua.
Ei ole vakuuskikkailua kun ei tarvitse maksaa vakuutta.
Me säälittävät piensijoittajat haluamme tosiaan pitää asuntomme kunnossa. Sato ja kumppanit voivat ottaa takkiinsa huonojen vuokralaisten suhteen mutta minä en hyväksy kalaa verhotangossa ja vesivahinkoa, jonka sammunut vuokralainen aiheutti.
Kyllä Lumolla on vuokravakuus, jos on luottotiedoton. Ja muutenkin se kyllä herkästi perii siivousmaksun, jos ei suurinpiirtein nuole sitä asuntoa puhtaaksi.
pistä vuokran antaja vastuuseen , ei sais ikinä käydä omin päin asunnossa ... oo lujana ja pistä usipää vastuuseen
Kiitos (asiallisista) vastauksista jälleen. Vuokranantaja on siis sanonut että esim. turvalukon pitäminen nyt kiinni on asunnon myyntiä haittaava seikka. Väittää myös, että vuokravakuudesta voi kuitata (?) jos myynti ei onnistu. Eli välttelee vuokravakuuden palauttamista jo etukäteen!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos (asiallisista) vastauksista jälleen. Vuokranantaja on siis sanonut että esim. turvalukon pitäminen nyt kiinni on asunnon myyntiä haittaava seikka. Väittää myös, että vuokravakuudesta voi kuitata (?) jos myynti ei onnistu. Eli välttelee vuokravakuuden palauttamista jo etukäteen!
Siis mitä se vuokranantaja aikoo kuitata vuokravakuudesta??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittajat ovat iilimatoja.
Tarina ei kerro sitä mitä ap ja vuokranantaja ovat keskustelleet sopiessaan näytöistä. Tiedämme että ap on närkästynyt, mutta ilmeisesti hän ei ole sitä edes ilmaissut vuokranantajalle vaan ainoastaan nimettömänä vauvapalstalle. Vuokranantajan näkemys saattaa olla että he ovat sopineet asuntonäytöissä toteuttamisesta siten, että ap pitää turvalukon auki kun on poissa, eikä hän ole tätä mitenkään vastustanut.