Vuokranantajan oikeudet
Asun yksityishenkilöltä vuokratussa kaksiossa yksin. Kyseinen mies omistaa käsittääkseni useampia asuntoja, enimmäkseen kait näitä uusia pikkukoppiyksiöitä. Nyt hän väittää että on myymässä tätä asuntoa, jossa minä asun, ja on vähän väliä tulossa esittelemään sitä jollekin! Okei, tiedän et niin saa tehdä, mut musta on todella outoa, että tää kämppä ei näy missään oikotiellä tms. sivustolla ja että tää vuokranantaja (tai joku muu??) käy välillä ihan ilmoittamattakin luuhaamassa päivisin kun oon töissä!! Musta tosi törkeetä! Väittää että lain mukaan saa tehdä niin ja niinpä mun pitää pitää itse asennuttamani turvalukkokin aina auki, että tää hyypiö pääsee tarvittaessa nopeesti käymään mahdollisen ostajan kanssa! Taitaa olla äijä lirissä noitten asuntosijoitustensa kanssa!? :D hahhah, seuraavan kämpän vuokraan joltakin luotettavalta kuten Sato tai Lumo. Ärsyttää tuollainen sekoilu, mikä vielä varmasti on laitontakin!
Kommentit (61)
Ohhoh, kyllä se sinun kotirauhan piirissä on ja ilmoitamatta ei sinne voi mennä. Olet varmaan etsinyt jo uuden asunnon? Kannattaa kuitenkin pitää asialliset välit ja sanoa että sopii käynnit kunhan ennalta sovitaan, ette tiedät pistää Pyhtonin häkkiin niinä päivinä. Sovittujen aikojen ulkopuolella pidät turvalukon kiinni. Mitään kohtuutonta vaikeutusta näytöille ei vuokralainen kuitenkaan voi tehdä vaikeuttamaan myyntiä. Kyllä ne tosi ostajat pitää pystyä setvimään niin että näyttöjä tarvitaan vaan muutamia ennalta sovitusti. Tv. yksityinen vuokranantaja.
Pistät sen turvalukon kiinni jos ei ole hyvissä ajoin etukäteen sovittua näyttöä. 2 vrk on kohtuullinen aika, vuokranantaja tyytyköön siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muutat pois, jätä kalanperkeitä tai vaikka koko kalanraato verhotangon sisälle jos kämpässä tanko on. Toinen vaihtoehtoinen paikka on WC-pöntön säiliö tai lattiakaivon hajulukko. Toimii!
Minäpä vähennän sitten siivouskulut vakuudesta 🤗
Aika tyypillistä että varsinkin ns. piensijoittajat säälittävästi vähentää yhtä sun toista vuokravakuudesta. Siks just sato ja vvo on hyviä kun niillä ei ole tota vakuudesta vähentämis -kikkailua.
Ei ole vakuuskikkailua kun ei tarvitse maksaa vakuutta.
Me säälittävät piensijoittajat haluamme tosiaan pitää asuntomme kunnossa. Sato ja kumppanit voivat ottaa takkiinsa huonojen vuokralaisten suhteen mutta minä en hyväksy kalaa verhotangossa ja vesivahinkoa, jonka sammunut vuokralainen aiheutti.
Mielestäni tuollainen toisen kodissa ramppaaminen on häiriötekijä ja edellyttäisi jotakin hyvitystä maksettavaan vuokraan.
Omia tulojaanhan tuo vuokraisäntä tuolla toiminnallaan vain petaa, eli saisi hieman jotakin sen eteen tehdäkin, muuta kuin rampata häirktsemässä täyden vuokran maksavaa vuokralaista.
Kiitos hyvistä vastauksista! Mä olen jotenkin säikähtänyt tätä vuokranantajaa ja alkanut pelätä että jos en tottele niin se jotenkin pystyy mustamaalaamaan mun maineen vuokralaisena tai jotain.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksista! Mä olen jotenkin säikähtänyt tätä vuokranantajaa ja alkanut pelätä että jos en tottele niin se jotenkin pystyy mustamaalaamaan mun maineen vuokralaisena tai jotain.
-Ap
Olethan jo alkanut etsiä uutta asuntoa? Oikeasti, lähde tuolta heti kun voit. Voit myös tehdä ihan loppuun asti pientä laillista kiusaa, esim. juuri rajoittaa niitä näyttöaikoja ja luovuttaaavaimet viimeisellä mahdollisella hetkellä, vaikka asunto olisikin jo tyhjä.
Voisitko olla paikalla kun omistaja tulee esittelemään asuntoa ja kertoa ostajaehdokkaalle kaikista epäkohdista mitä olet asunnossa huomannut? Siis ei mitään valehtelua/keksittyä vaan ihan esim. hankalista naapureista, huonosta kiinteistöhuollosta yms. Itse ainakin ostajana (jos ihan olisin itse muuttamassa enkä vain sijoitusasunnoksi) arvostaisin rehellistä tietoa. 😊
Pidä lukua pikkuhousuistasi ja asenna kamera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ApOlethan jo alkanut etsiä uutta asuntoa? Oikeasti, lähde tuolta heti kun voit. Voit myös tehdä ihan loppuun asti pientä laillista kiusaa, esim. juuri rajoittaa niitä näyttöaikoja ja luovuttaaavaimet viimeisellä mahdollisella hetkellä, vaikka asunto olisikin jo tyhjä.
Miksi ihmeessä rohkaiset vittumaiseen käytökseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ApOlethan jo alkanut etsiä uutta asuntoa? Oikeasti, lähde tuolta heti kun voit. Voit myös tehdä ihan loppuun asti pientä laillista kiusaa, esim. juuri rajoittaa niitä näyttöaikoja ja luovuttaaavaimet viimeisellä mahdollisella hetkellä, vaikka asunto olisikin jo tyhjä.
Pitäisikö tässäkin toimia vain kaikin tavoin vittumaisen vuokranantajan mieliksi?
Miten niin "antanut ymmärtää"? Siis onko antanut määräyksen että turvalukko pitää pitää auki vai ei?
Ja miten se nyt sun mainetta pilaisi kaikille vuokranantajille? Voithan sinä tehdä samoin.
Edes poliisi ei saa tulla asuntoon sisälle ilman lupaa kuin hätätapauksessa, sama koskee kaikkia muitakin, myös osakkeen omistajaa ja taloyhtiötä. Se osakashan omistaa osakkeita yhtiöstä ja hänellä on hallintaoikeus tiettyyn asuntoon niitä osakkeitaan vastaan. Mutta myös omakotitaloa vuokraava ei voi koska vaan mennä sinne taloon, vaikka omistaa sen kaikkine rakenteineen ja jopa tontteineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö tässäkin toimia vain kaikin tavoin vittumaisen vuokranantajan mieliksi?
Ai vuokranantaja on vittumainen ihan vaan siksi kun haluaa myydä omaa omaisuuttaan?
Ilman sopimista asuntoon ei saa mennä, mutta laki antaa myös vuokranantajalle oikeuksia. Vuokranantajalle pitää viivytyksettä järjestää oikeus käydä huoneistossa. Tämä tarkoittaa sitä, että vuokralaisella ei ole oikeutta sanoa toistuvasti, että ehdotettu aika ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vuokranantaja on vittumainen ihan vaan siksi kun haluaa myydä omaa omaisuuttaan?
Ei. Se on vittumainen, koska kohtelee täyttä vuokraa maksavaa vuokralaistaan ilmiselvästi kuin roskaa.
Silloin pitää ainakin huolta omista oikeuksistaan, että ei kuitenkaan nyt ole mikään ihan täysin hypyteltävä räsynukke. Vuokranantajan toiminta on täysin asiatonta. Ei sillä ole mitään oikeutta määrätä turvalukon käyttöä esimerkiksi. Vuokranantajan pitää etukäteen sopia näyttöajat. Se on ihan selkeää. Jos ei ole sovittu, ovi saa olla lukossa.
Hei aloittaja. Kuten monissa viesteissä jo tulikin ilmi, vuokralaisen asuntoon ei saa mennä ilman etukäteen sopimista, vaikka asunto olisikin myynnissä. Tästä löytyy netistä tietoa tarkemmin. Etukäteen sopimista ei ole esim. yksipuolinen ilmoitus vuokranantajalta. Sinulla on oikeus pitää turvalukko kiinni kun et ole paikalla. Pidä kiinni oikeuksistasi.
Olen sekä ostanut että myynyt useita asuntoja, joita ei ole ollut myynnissä millään nettisivulla, oikotiellä tai kiinteistövälityksellä. Se,e ttä ap ei löydä ilmoitusta mistään, ei todista mitään.
Vuokranantaja ei saa tulla asuntoon ilman lupaa. Toisaalta vuokralainen ei saa sitä ilman *hyvää syytä* myöskään kieltää - uhkana on korvausvelvollisuus vuokranantajalle esittelyjen viivästymisestä syntyvistä tappioista . Niinpä tulo asuntoon on käytännössä ilmoitusasia, ja ajankohdan sopivuudesta keskusteleminen on vain kohteliaisuutta. Jos ap haluaa enemmän rauhaa, hön voi muuttaa muualle - ja varmaan kannattaakin, koska nykyäänhän asuntoja ostavat lähinnä ne, jotka aikovat muuttaa niihin itse, eli vuokrasuhde tuskin jatkuu kauaa muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa joo. Se vuokranantajan omaisuus nyt sattuu olemaan toisen ihmisen koti. Kotirauha täytyy huomioida ja on tökeröä myydä asunto toisen alta. Eri asia jos sen myynnin ajoittaa vuokralaisen vaihtumisajankohtaan. Jos haluaa helpommin realisoitavaa omaisuutta, kannattaa sijoittaa esim. pörssiosakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän vambbe? Vuokranantaja on vittumainen koska haluaa tunkea toisen yksityisalueelle ilman ennakkoilmoituksia, täysin sopimattomalla ja lainvastaisella tavalla. Siihen ei tarvitse eikä pidä suostua.
Vierailija kirjoitti:
Olen sekä ostanut että myynyt useita asuntoja, joita ei ole ollut myynnissä millään nettisivulla, oikotiellä tai kiinteistövälityksellä. Se,e ttä ap ei löydä ilmoitusta mistään, ei todista mitään.
Vuokranantaja ei saa tulla asuntoon ilman lupaa. Toisaalta vuokralainen ei saa sitä ilman *hyvää syytä* myöskään kieltää - uhkana on korvausvelvollisuus vuokranantajalle esittelyjen viivästymisestä syntyvistä tappioista . Niinpä tulo asuntoon on käytännössä ilmoitusasia, ja ajankohdan sopivuudesta keskusteleminen on vain kohteliaisuutta. Jos ap haluaa enemmän rauhaa, hön voi muuttaa muualle - ja varmaan kannattaakin, koska nykyäänhän asuntoja ostavat lähinnä ne, jotka aikovat muuttaa niihin itse, eli vuokrasuhde tuskin jatkuu kauaa muutenkaan.
Ei riitä että ilmoittaa olevansa paikalla 5 minuutin päästä. Vuokralaiselle on ilmoitettava riittävän ajoissa mikä tarkoittaa ainakin useampaa päivää.
Miltä?