Onnistuuko irtisanoutuminen koeajalla määräaikaisesta virkasuhteesta?
Olen määräaikaisessa virkasuhteessa ja vielä koeajalla. En löydä mistään tietoa, voinko nyt vaan irtisanoutua ja lopettaa työt heti. Missä tämä tieto oikein on, kun mitään tesiä ei valtiolla näköjään ole? Joudunko silti tekemään jonkun aikaa töitä, tyyliin 2 viikkoa (alle vuoden kestäneessä työsuhteessa näin on tuon mutta kattaako se myös koeajan?)?
Kommentit (28)
Irtisano huomenna itsesi, sittenpä tiedät.
Mistä sieltä löytyy tieto irtisanoutumisesta koeajalla tai koeajasta ylipäätään? En löydä vaikka miten tankkaan.
Soita luottamusmiehelle niin selviää.
Valtiolla on VES. totta kai onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Soita luottamusmiehelle niin selviää.
Tai sitten henkilöstöhallintoon niin voi saada oikeitakin vastauksia.
Jos haluat heti lähteä, työsopimus pitää purkaa koeajalla. Itse olen aikeissa tehdä saman. Jos irtisanoudit, noudatetaan irtisanomisaikaa.
L aita huomenna viesti kirjaamoon, henkilöstöhallintoo ja esimiehellesi, että purat palvelussuhteesi välittömästi koeajalla. Varaudu siihen, että 15.9 saat kuitenkin koko kuun palkan eli sitä ei saa enää vedettyä pois. Maksat sitten takaisin turhat päivät.
Ja valtion virka- ja työehtosopimuksesta ei löydy koeajasta olennaista, vaan se on virkamieslaissa.
Karenssi tulee, jos aiot työttömäksi.
Kysy esihenkilöltä mitä seuraako irtisanoutumisesta mitään. Mä oon aina päässyt eroon sopimuksesta ilman sanktioita.
Okei eli käytän nimenomaan tuota virkasuhteen purkua, ei irtisanoutumista? Voin tietty tehdä jonkin aikaa töitä mutta mulla odottaa uusi työ, johon pitää ilmoittaa milloin pääsen aloittamaan. Ja juu, en tästä uudesta työstä aio kertoa eikä se itse asiassa ole edes se tärkein syy tähän irtisanoutumiseen.
Määräaikaisesta ei voi irtisanoutua. Mutta koeajalla voi purkaa työsuhteen (koeaikapurku) ja silloin työt päättyy heti.
Koeaika on koeaika, jolloin voi tehdä koeaikapurkamisen, kumpi hyvänsä osapuoli, ja työsuhde päättyy siihen. Siksihän se koeaika on. Tuskin siitä mistään etsimällä mitään sen kummempaa tietoa löytyy.
Tai työntekijä voi halutessaan, mikäli työnantaja niin toivoo, jäädä vielä töihin. Näin ei kyllä yleensä toimita.
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaisesta ei voi irtisanoutua. Mutta koeajalla voi purkaa työsuhteen (koeaikapurku) ja silloin työt päättyy heti.
Höpö höpö. Määräaikaisesta voi irtisanoutua ihan normaalisti useilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan nyt määräaikaisesta VIRKAsuhteesta. Ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan nyt määräaikaisesta VIRKAsuhteesta. Ihan eri asia.
No miten se eroaa tuossa koeaikapurussa? Minulla lukee virkasopimuksessa että määräaikaisuus on 1.6.-31.3. ja koeaika on 1.6.-1.11. Eikö tuo nyt tarkoita, että sinä aikana saa purkaa sopimuksen alkamaan välittömästi?
Voi elämä... Miten voit olla noin tampio? Mitäpä jos katsoisit vaikka laista? Ei kai nyt sentään... liian vaikeeta tuollaiselle
No googleta. Tyhmempikin löytäisi vastauksen heti.
P.s. mitäpä aattelet, että mikä virka sillä sun koeajallas oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ellei sopimuksessa ole kohtaa, jossa mainitaan, että voi irtisanoutua tai määritellään irtisanoutumisaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ellei sopimuksessa ole kohtaa, jossa mainitaan, että voi irtisanoutua tai määritellään irtisanoutumisaika.
Useissa tesseissä se on mainittu ja juurikin julkisen alan.
Koeajalla voi aina irtisanoutua tai irtisanoa.
Minäkin irtisanouduin toistaiseksi voimassa olevasta työsuhteesta koeajalla. Karenssi tuli, mutta sain heti uuden vakituisen kokoaikaisen työn.
Pari viikkoa vedän tässä lonkkaa omaan piikkiin, ennen uuden työn alkua.
Onhan valtiolla VES.