Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku opettaja selittää, mihin tarvitaan läksyjä?

Vierailija
11.09.2022 |

Miksi niitä ei voi tehdä tunnilla, ainakin suurimmaksi osaksi? Miksi lapsille ja nuorille ei suoda vapaa-aikaa koulupäivän jälkeen kuten aikuisille työpäivän jälkeen?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta löytyy muistin toiminnasta.

Vierailija
2/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnilla opettaja käy läpi opetettavan asian. Noin 60-70 % ajasta menee oppilaiden paimentamiseen riippumatta siitä, minkä ikäisiä he ovat. Tunnilla ehtisi läksyt tekemään vain siinä tapauksessa, että päivässä olisi vain 1-2 eri aineen oppitunteja. Luulis nyt sinunkin tajuavan noin ykisnkertaisen asian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupäivä olisi pitempi, läksyt tehtäisiin koulussa. Niin ei olisi läksyjä koulun jälkeen.

Vierailija
4/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnilla opettaja käy läpi opetettavan asian. Noin 60-70 % ajasta menee oppilaiden paimentamiseen riippumatta siitä, minkä ikäisiä he ovat. Tunnilla ehtisi läksyt tekemään vain siinä tapauksessa, että päivässä olisi vain 1-2 eri aineen oppitunteja. Luulis nyt sinunkin tajuavan noin ykisnkertaisen asian.

No voisiko ainakin ne, joita ei tarvitse paimentaa, tehdä läksyt sillä aikaa kun opettaja paimentaa niitä paimennettavia?

Vierailija
5/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupäivät voisivat olla pidempiä ja läksyt tehtäisiin koulussa.

Vierailija
6/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyt ovat opitun kertaamista tai syventämistä varten. Joskus läksyt ovat myös uuteen asiaan tutustumista, jolloin tunnilla sitten syvennetään sitä jo opittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun aineenopettaja. Annan läksyä vain hyvin harvoin.

Vierailija
8/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoitus ja toistot televät mestarin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehostaa oppimista. Eli palautetaan mieleen aikaisemmin päivällä opittu asia ja se siirtyy siten paremmin pitkäaikaisempaan muistiin. Varsinkin alakoululaisilla toistot ja toistot tuottavat hyviä tuloksia kun aivot ovat niin plastiset. Kuinkas moni meistä osaa vielä kertotaulun vaikka unissaankin. Sitä paukutettiin niin paljon, että ei katoa muistista ikinä.

Vierailija
10/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tulin kommentoimaan sama kuin yläkoulun opettaja. Olen lukion opettaja enkä anna enää juuri lainkaan läksyjä. Ei niitä juuri kukaan tehnyt enää vuosiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyt on tärkeitä tyhmemmille oppilaille.

Vierailija
12/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läksyt on tärkeitä tyhmemmille oppilaille.

Mutta juuri he eivät niitä tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnilla opettaja käy läpi opetettavan asian. Noin 60-70 % ajasta menee oppilaiden paimentamiseen riippumatta siitä, minkä ikäisiä he ovat. Tunnilla ehtisi läksyt tekemään vain siinä tapauksessa, että päivässä olisi vain 1-2 eri aineen oppitunteja. Luulis nyt sinunkin tajuavan noin ykisnkertaisen asian.

No voisiko ainakin ne, joita ei tarvitse paimentaa, tehdä läksyt sillä aikaa kun opettaja paimentaa niitä paimennettavia?

Kun se ei mene niin, että ensin kaikki kuuntelevat opettajan opetuksen ja sen jälkeen paimennettavat aloittavat mökän. Ei se opettaja ehdi käydä aihetta läpi vaan oppilaat joutuisivat tekemään läksyt kylmiltään.

Yksi ratkaisu on, että pidennetään oppitunteja ja koulupäivää. Koulupäivät olisi kaikilla klo 8-16. Toki läksyt voi halutessaan tehdä välitunnilla, niin itsekin joskus tein.

Vierailija
14/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On asioita, joita ei opi ilman toistoa ja kertausta, esimerkiksi kielten sanasto.

Läksyjen antaminen on kyllä pitkälti kasvatusta tuleviin haasteisiin. Esimerkiksi yliopistossa viimeistään pitää tehdä töitä itsekseen kotona, lukea tentteihin ja kirjoittaa esseitä. Se on paljon helpompaa, kun on syntynyt rutiineja, miten kotitehtäviä ylipäänsä tehdään.

Samasta syystä jo alkuopetuksessa on hyvä olla kokeita. Olisi aika kamalaa, jos ensimmäinen koe, johon nuori joutuu, olisi esimerkiksi yo-kirjoitukset tai pääsykoe. Jännitystä helpottaa, kun tietää, mitä suunnilleen on edessä.

Kasvattaminen on tuhansia toistoja ja sitä, että harjoitellaan aikuisuuden haasteita varten vähän kerrassaan. Vaikka peruskoululaisten läksyt tai kokeet eivät sinänsä ole niin tärkeitä, se harjoittelu voi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnit ei opeta paljoa. Kaikki opettajan puhe unohtuu muutaman viikon päästä. Täysin waste of time, muuta ku jos haluaa kysyä, mitä ei ymmärrä.

Läksyt itsessään eivät auta myöskään.

Muistikorteilla voit jatkuvasti kerrata. Sovellusohjelma tunnistaa mitkä osaa ja mitä et. Suosittelen tutustumaan Anki sovellukseen esim.

Vierailija
16/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läksyt on tärkeitä tyhmemmille oppilaille.

Mutta juuri he eivät niitä tee.

Niin, mutta sille taas ei opettaja voi mitään. On perheitä, joissa eivät vanhemmat katso, ovatko lapset tehneet läksyt. Valitettavasti.

Vierailija
17/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kysymys on, miksi koulussa käytetään kokonaisia päiviä asioiden opettamiseen, joiden oppimiseen riittäisi 10-15 minuuttia?

Vierailija
18/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnilla opettaja käy läpi opetettavan asian. Noin 60-70 % ajasta menee oppilaiden paimentamiseen riippumatta siitä, minkä ikäisiä he ovat. Tunnilla ehtisi läksyt tekemään vain siinä tapauksessa, että päivässä olisi vain 1-2 eri aineen oppitunteja. Luulis nyt sinunkin tajuavan noin ykisnkertaisen asian.

No voisiko ainakin ne, joita ei tarvitse paimentaa, tehdä läksyt sillä aikaa kun opettaja paimentaa niitä paimennettavia?

Kun se ei mene niin, että ensin kaikki kuuntelevat opettajan opetuksen ja sen jälkeen paimennettavat aloittavat mökän. Ei se opettaja ehdi käydä aihetta läpi vaan oppilaat joutuisivat tekemään läksyt kylmiltään.

Yksi ratkaisu on, että pidennetään oppitunteja ja koulupäivää. Koulupäivät olisi kaikilla klo 8-16. Toki läksyt voi halutessaan tehdä välitunnilla, niin itsekin joskus tein.

Miten se välitunnilla läksyjen tekeminen tehostaa oppimista yhtään sen paremmin kuin tunnilla tekeminen?

Vierailija
19/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut läksyjä yläluokilla. Ehdin aina tekemään kouluaikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi