Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tulee ajatus että parin tonnin palkalla ei tee mitään? Verojen jälkeen 5000 euron palkastakin jää käteen 3000 euroa ja on ns eliittiä?

Vierailija
10.09.2022 |

Suomessa tuloerot on keskimäärin pieniä. Suuri osa suomalaisista saa pari tonnia käteen töistä oli sitten matalasti tai korkeasti koulutettu.

Miksi parin tonnin palkoista puhutaan kuin ne olisivat todella pieniä?

Kommentit (288)

Vierailija
161/288 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitäisi tuoda miljoona ulkomaalaista ihmistä alkuun jotta väestön ikärakenne paranisi.

Toinen vaihtoehto olisi nostaa eläkeikää ja patistaa firmat palkkaamaan ikääntyneitäkin. 

Vierailija
162/288 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa monet amistason työt ovat nykyään sellaisia ettei sen työn palkalla elä tai jos elää niin elää todella vaatimattomasti.

Amistason ihmiset alkaa nykyään tippumaan pois yhteiskunnasta koska palkka on heillä usein pieni, amk ja siitä parempi tasoisemmat ihmiset pärjää vielä hyvin.

Nykyinen amk tason ihminen vastaa entis ajan duunari tason ihmistä elintasossa.

Koulutus määrä palkan ja palkka määrittää elintason.

Eivät amikset putoa varsinaisesti kelkasta vaan homma muuttuu samanlaiseksi kuin muualla euroopassa. Ei sielläkään duunarit mitään asuntoja ostele vaan asuvat vuokralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/288 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokan kuolema tulee, ainakin alemman keskiluokan. Jenkeissä se on jo tapahtunut ja valitettavasti tulee tapahtumaan myös Suomessa koska teknologinen kehitys hävittää hyvin palkatut duunari-ammatit.

Vierailija
164/288 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lyhyen koulutuksen vaativista töistä pitäisi jäädä verojen jälkeen käteen?

Lyhyen koulutuksen vaativat työt ovat monesti huomattavasti tärkeämpiä kuin pitkän koulutuksen työt.

Lyhyen koulutuksen vaativia töitä voi monesti tehdä jopa ilman koulutusta. Eivät ole ns. älyllisesti vaativia, jos kärjistän. 

Eivät ne pitkän koulutuksenkaan vaativat työt ole. 

Ei varmasti kaikki, mutta sieltä matalapalkkatöistä ylemmäs kivunneena koen nykyisen työn huomattavasti vaativampana.

Vierailija
165/288 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan juurikin tuon 5000E. Palkasta jää handuun noin 3400E. Olen tyytyväinen, koska maksan veroja yhteiskunnan hyväksi. Kaikilla  ei ole samoilla lahjoilla annettu. Olen itsekin ns alaluokista tullut ja sieltä noussut. Luokkahypyn suorittaneena ja edellen samat kaverit.

Höpö höpö eikä jää, mulla 8800 kk ja jää käteen 4400e.

Vierailija
166/288 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kuuden tonnin tienaajia on huru mykke tässäkin langassa

No ei se ihme ole. Ehkä 1/8 palkansaajasta kuuluu tähän joukkoon niin ei se kauhean harvalukuinenkaan ole.

Vierailija
167/288 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tienaan noin 5000, mutta kahden teinin yh-äitinä raha ei meinaa riittää mihinkään.

Verotus on todella epäreilu yhden aikuisen talouksille eikä ahkeruudesta tosiaankaan palkita.

Samoin, tienaan 6000e/kk, kaksi teiniä. Peruskituutusta elämä vaikka ylimmässä tulodesiilissä.

Kunhan lapset muuttavat kotoa niin minä muutan Viroon.

3900€ + lapsilisät kuukaudessa on kituuttamista. Vai niin.

+elarit. Kummasti jää aina laskematta mukaan tuloihin.... Vaikka ne olis minimimäärä ja tulisi Kelan kautta niin rahaa sekin on.

Vierailija
168/288 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitäisi tuoda miljoona ulkomaalaista ihmistä alkuun jotta väestön ikärakenne paranisi.

Toinen vaihtoehto olisi nostaa eläkeikää ja patistaa firmat palkkaamaan ikääntyneitäkin. 

Kolmas vaihtoehto olisi unohtaa tämä äärioikeistolainen pelottelu, ja alentaa eläkeikää ja luoda takuuelintaso kaikille.

Vierailija
169/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on aivan sama paljonko tienaat. Verottaja vie lähes kaiken. T. 10000€ kuussa tienaava ja arvatkaa paljonko jää käteen? Niin, puolet

Ajattele kuinka monta elätät noilla verorahoilla. Niitä jotka ei edes yritä mitään. Mun v..ttaa sun puolesta.

Vierailija
170/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3000 on paljon enemmän kuin pari tonnia...

Verotus tasaa tuloja. Kaksi tonnia on iso raha. Vuodessa 24000.

Vierailija
171/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää tehkö lapsia, jos palkka ei riitä tai lopettakaa se valitus. Aika monta yksinhuoltajaa taistelee pienellä palkalla ja rikkaat valittaa.

Vierailija
172/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan juurikin tuon 5000E. Palkasta jää handuun noin 3400E. Olen tyytyväinen, koska maksan veroja yhteiskunnan hyväksi. Kaikilla  ei ole samoilla lahjoilla annettu. Olen itsekin ns alaluokista tullut ja sieltä noussut. Luokkahypyn suorittaneena ja edellen samat kaverit.

No jo on hyvin. Mun mies tienaa 7600, käteen n 4600e - pakollinen autoetu. Tilille tulee 3800e.

Ei tosiaan mene kohtuullisessa suhteessa verotus.

Vierailija
173/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tienaan noin 5000, mutta kahden teinin yh-äitinä raha ei meinaa riittää mihinkään.

Verotus on todella epäreilu yhden aikuisen talouksille eikä ahkeruudesta tosiaankaan palkita.

Samoin, tienaan 6000e/kk, kaksi teiniä. Peruskituutusta elämä vaikka ylimmässä tulodesiilissä.

Kunhan lapset muuttavat kotoa niin minä muutan Viroon.

3900€ + lapsilisät kuukaudessa on kituuttamista. Vai niin.

+elarit. Kummasti jää aina laskematta mukaan tuloihin.... Vaikka ne olis minimimäärä ja tulisi Kelan kautta niin rahaa sekin on.

Ei kaikki hyvätuloiset saa. Usein näissä tapauksissa sillä exälläkin on tuloja eli ei saa nollasopimusta. Mutta jos haluaa että ne lapset edes joskus käy siellä isällään niin on helpompaa olla tappelematta rahasta, kun ne omat tulot on kuitenkin kohtuulliset. Siihen on syynsä että se ex on ex.

Oma exäni on tuloton ja saan Kelan elatuetuen mutta maksan sen exälle jotta hän edes joka toinen viikonloppu ottaa lapset. Jep, ihan itse olen lapset hänen kanssaan tehnyt.

Vierailija
174/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ohhoo ! Tienaavatpa hyvin mä tienaan alle 1000€ / kk!

Vierailija
175/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää tehkö lapsia, jos palkka ei riitä tai lopettakaa se valitus. Aika monta yksinhuoltajaa taistelee pienellä palkalla ja rikkaat valittaa.

En ole valittanut. Sanoin ekalla sivulla että olen hyväpalkkainen, mutta kun mun palkalla elää kolme ihmistä, niin siihen nähden en enää olekaan.

Toki pienipalkkaiseen verrattuna tilanteeni on parempi jo nyt (vaikkakin pienipalkkainen saattaa saada asumistukea ja esim. helpotuksia hoitomaksuissa tms mikä tasaa tilannetta hieman) ja erityisesti sitten kun lapset aikanaan lähtevät maailmalle.

Mutta jos joku luulee että tässä maassa isotkaan tulot on mikään oikotie onneen, väärin luulee. Minäkin olen opiskellut pitkään ja teen niska limassa hommia (usein lasteni kustannuksella) ja silti joudun laskemaan senttejä. Kyllä sekin pitää saada sanoa.

Vierailija
176/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus antaa lisää tietoja ja taitoja työhön. Periaatteessa pystyy silloin hoitamaan vaativampia tehtäviä. Moniin koulutuksiin on myös karsinta, jolloin pitää olla riittävä lähtötaso tai muita edellytyksiä pärjätä koulutuksessa.

Tietoa ja taitoa kertyy myös työtä tehdessä. Siksi kokeneemmille työntekijöille yleensä maksetaan vähän enemmän.

Totta, periaatteessa pystyy tekemään vaativampia tehtäviä. Mutta käytännössä ei pysty. Tosiaan kokemus ratkaisee, ei koulutus ratkaise osaamista.

Vierailija
177/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1600e käteen on mulle riittävä palkka.. Saan ostettua kaiken mitä haluan :)

Vierailija
178/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein se että saako käteen vaikka 2000 vai 3000 niin voi olla vaikka 8 vuotta enemmän opiskelua ottaen velkaa, lisääntynyttä vastuuta ja velvollisuuksia yms

Ja tuliko laitettua sijoituksiin se 8 vuoden aikana tienattu ero?

Vierailija
179/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa 4500 brutto ja minä 2800. Yksi lapsi ja asumme vuokralla. Tuloerot ovat niin suuret ettei voida ostaa omaa joten en koe että olemme hyvätuloisia. Säästöön miehellä jää mukavasti joka kk. Rahasta on aika tiukkaa välillä.

Vierailija
180/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvastaa hyvin meidän yhteiskuntaa tämä keskustelu. Väitellään jostain muutamasta hassusta satasesta. Yrittäjänä en ajattele ansiotuloja mitenkään merkittävänä asiana progressiivisen verotuksen vuoksi. Paljon tärkeämpää on ajatella isossa kuvassa pääomaa, sen kehitystä ja pitkän tähtäimen tuottoa.

Pelkästään ansiotuloja tienaavana on lähes aivan sama mitä tienaat, kun se verotus on tasaisen raskasta koko työuran ajan, eikä mitään merkittävää kehitystä tulotasossa tapahdu.

Mieti hetki:

Tienaat 30v 4k brutto = 2,8k netto.

Tienaat 55v 6k brutto = 3,5k netto.

Koko elämän tehnyt töitä ja melko hyvälläkin urakehityksellä voit nostaa nettotulojasi alle tonnilla! Ei tämä yhteiskunta ainakaan turhan kannustava ole menestymään.