Mistä tulee ajatus että parin tonnin palkalla ei tee mitään? Verojen jälkeen 5000 euron palkastakin jää käteen 3000 euroa ja on ns eliittiä?
Suomessa tuloerot on keskimäärin pieniä. Suuri osa suomalaisista saa pari tonnia käteen töistä oli sitten matalasti tai korkeasti koulutettu.
Miksi parin tonnin palkoista puhutaan kuin ne olisivat todella pieniä?
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Tienaan juurikin tuon 5000E. Palkasta jää handuun noin 3400E. Olen tyytyväinen, koska maksan veroja yhteiskunnan hyväksi. Kaikilla ei ole samoilla lahjoilla annettu. Olen itsekin ns alaluokista tullut ja sieltä noussut. Luokkahypyn suorittaneena ja edellen samat kaverit.
Kuin itseni suusta 20 vuotta sitten.
Nykyään ajattelen toisin. Julkisen talouden rahojen käyttäminen veroautomaation seurauksena on aina vaan täysin holtitonta. Osin verot menevät hyviin tarkoituksiin mutta sitten on erittäin paljon kalliita hankkeita joita ajetaan poliittisin perustein ilman järjenhiventäkään. Menoja ei pystytä enää lainkaan kontrolloimaan ja nyt käytetään jo syntymättömien lasten lasten veroäyrit etunojassa hullutuksiin.
Koska verotuksessa kulutus ei kohtaa kysyntää, olisi parempi laittaa koko paletti uusiksi. Jossain vaiheessa tämä tulee eteen joka tapauksessa. Mitä myöhemmin, sen pahempaa ovat seuraamukset.
Itselleni tuo ylimääräinen tonni olisi ratkaiseva. Pari tonnia menee pakolliseen (asuminen, ruoka, pakolliset hankinnat ym) ja se tonni olisi ylimääräistä, jonka voisi käyttää mihin vaan tai vaikka säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan juurikin tuon 5000E. Palkasta jää handuun noin 3400E. Olen tyytyväinen, koska maksan veroja yhteiskunnan hyväksi. Kaikilla ei ole samoilla lahjoilla annettu. Olen itsekin ns alaluokista tullut ja sieltä noussut. Luokkahypyn suorittaneena ja edellen samat kaverit.
Nykyään ajattelen toisin. Julkisen talouden rahojen käyttäminen veroautomaation seurauksena on aina vaan täysin holtitonta. Osin verot menevät hyviin tarkoituksiin mutta sitten on erittäin paljon kalliita hankkeita joita ajetaan poliittisin perustein ilman järjenhiventäkään. Menoja ei pystytä enää lainkaan kontrolloimaan ja nyt käytetään jo syntymättömien lasten lasten veroäyrit etunojassa hullutuksiin.
Koska verotuksessa kulutus ei kohtaa kysyntää, olisi parempi laittaa koko paletti uusiksi. Jossain vaiheessa tämä tulee eteen joka tapauksessa. Mitä myöhemmin, sen pahempaa ovat seuraamukset.
Mikä ihmettä höpötät?
Kyse onkin lähinnä siitä, että mikä työ on arvostettua ja tärkeää. Nyt kun hoitoalan palkat ovat tapetilla on kysymys tärkeä. Ihan jo poliisilla uhataan hoitajia. Niin tarpeellista hoito ihmisille on. Mutta se ei näy palkassa. Ja työn määrä on todella kova. Jos vaikka kulttuuriala seisahtuu pariksi vuodeksi ei ihmisillä ole hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmettä höpötät?
Ihan asiaa kirjoittaja minusta tuossa puhuu. Samoja ajatuksia itsellänikin. Otettavat syömävelat ja kasvavat tuet "toivotaan toivotaan" kuitattavan jollakin tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Onpas sulla pieni veroprosentti.
Itse tienaan 6000 €, ja tästä jää käteen noin 3400.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin tienaan noin 5000, mutta kahden teinin yh-äitinä raha ei meinaa riittää mihinkään.
Verotus on todella epäreilu yhden aikuisen talouksille eikä ahkeruudesta tosiaankaan palkita.
Samoin, tienaan 6000e/kk, kaksi teiniä. Peruskituutusta elämä vaikka ylimmässä tulodesiilissä.
Kunhan lapset muuttavat kotoa niin minä muutan Viroon.
3900€ + lapsilisät kuukaudessa on kituuttamista. Vai niin.
+elarit. Kummasti jää aina laskematta mukaan tuloihin.... Vaikka ne olis minimimäärä ja tulisi Kelan kautta niin rahaa sekin on.
Niinpä. Lapsilisät ja elarit kahdesta lapsesta min. 600€ nettona. Sillä jo kustantaa välttämättömyydet. Lisät sitten omista rahoista. Eli ei nyt ihan samoilla rahoilla tarvitse elättää kun vastaava sinkku. Asumiskulut ovat sitten isommat ja tuovat lisäkuluja, koska asumistukea ei hyvillä tuloilla saa ja lapsien kanssa oltava isompi asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kuuden tonnin tienaajia on huru mykke tässäkin langassa
No ei se ihme ole. Ehkä 1/8 palkansaajasta kuuluu tähän joukkoon niin ei se kauhean harvalukuinenkaan ole.
Anteeksi kirjoitin eilen kaljapäissäni väärän luvun. Oikea oli 1/12 mutta ei se sanomani ideaa hirveästi muuta.
Minä taas ihmettelen että miten täällä palstalla voi olla niin paljon eläkeläisiä, mä luulin että ne viettävät aikaa bingossa eikä netissä.
Kertyneessä eläkkeessä reilu puolen ero...ai niin. Siitä 2000e brutosta voipi säästää eläkepäiville niin saa saman.
Eläkeläisen on tultava toimeen 1000€ kk:, siitä lähes puolet vuokraan, on sähkölaskua, on lääkekuluja.
Kävellä pitää vaikka kymmenen kilometrin päähän, josta voisi hakea ilmaisen ruokakassin.
Ruokaan ei vaan riitä raha. Vaatteita ei kannat ostaa ei edes kirpputorimyynnistä.
Tämä on totuus suomeen maassa. tv. eräs kortti aikaan elänyt.
Tuloverotus on täysin järjetön.
Tuloveroa tulee leikata kautta linjan.
Liian kova verotus luo köyhyyttä ja heikkoa ostovoimaa.
Lisäksi palkollinen joutuu maksamaan 8 % sotumaksuja. Se siis kovan veron päälle.
Täysin kohtuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas sulla pieni veroprosentti.
Itse tienaan 6000 €, ja tästä jää käteen noin 3400.
Hos oss blir det 4800 € i handen av 6000 €. Hos oss köper 4800 € mera än 7000 € hos er. Folk klarar sig själva fast all normal service finns att tillgå. I Finland skulle man behöva 15000 € i lön för att kunna skaffa det samma.
Koska 2000e (brutto) ei Suomen kaltaisessa maassa nykyään riitä edes ruokaan, asumiseen ja välttämättömiin laskuihin, kuten työmatkakulut, sähkö ja vakuutus. 3000e netto jää jo se tonni harrastamiseen ja muuhun ylimääräiseen. Mielestäni valtava ero.
Vierailija kirjoitti:
Moi-moi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaista työssäkäyvää kohti on suhteellisen iso määrä eläkeläisiä, työelämän ulkopuolella olevia ja lapsia. Palkoista ja eläkemaksuista maksetaan näitäkin. Kaikki maat ei ikäänny samassa tahdissa.
De är flera än de som har ens någon sort av snuttarbete. Att cirkusen betalas av de arbetande är blodigt allvar, varför Finland tappar mera bildat folk under hela 2000-talet än något annat EU-land.
Aivovuoto: lähde.
Det är helt offentlig EU statistik som Finland själv producerar. Kolla hos Statistik centralen och eventuellt Migri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin tienaan noin 5000, mutta kahden teinin yh-äitinä raha ei meinaa riittää mihinkään.
Verotus on todella epäreilu yhden aikuisen talouksille eikä ahkeruudesta tosiaankaan palkita.
Samoin, tienaan 6000e/kk, kaksi teiniä. Peruskituutusta elämä vaikka ylimmässä tulodesiilissä.
Kunhan lapset muuttavat kotoa niin minä muutan Viroon.
Joo, ihan varmana sulle kelpaa virolainen palkkataso.
Hei sinä jankkaaja, palkkataso ei ole se tärkein asia vaan ostovoima on se mikä kertoo eniten. Virolaisillakin on parempi ostovoima kuin suomalaisilla, virolaisilla on parempi elintaso kuin suomalaisilla.
Vaikka suomalaisilla on parempi palkka kuin virolaisilla niin miksi silti virolaisilla on parempi ostovoima kuin suomalaisilla?
Milloin olet viimeksi käynyt Virossa? Tupakka ja viina enää halvempaa kun Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen suurin ongelma verrattuna muihin eu maihin on se että täällä on verotus liian rajua, täällä tuotteet/palvelut maksaa liikaa palkkatasoon nähden ja sivukuluja suomessa on aivan liikaa jotka maksavat paljon.
Sivukulut esim työeläkemaksut,autoilunverotus,mediavero,kiinteistövero,perintövero... Ja miksi työantajalle työntekijä maksaa lähes puolet enemmän kuin mitä työntekijän bruttopalkka on? Minne nuo kaikki rahat menee?
Täällä autokanta on euroopan vanhinta, miksi autotkin maksavat täällä niin paljon?Suomessa sivukulut on ihan eurooppalaista linjaa. Sivukuluja on siirretty työnantajiltavtyöntekujöiden maksettavaksi, esim. Sipilän hallitus siirsi miljardien edestä maksuja työntekijöille.
Trolli taidat olla 😁 Suomessa on lähes suurimmat sivukulut euroopassa ja suomessa on verrattain kova verotus. Siihen päälle se että palkat suomessa on vain eu:n keskitasoa.
Suomessa pitää joko keventää verotusta tai sitten palkkojen pitää nousta kunnolla.
Tämän takia ostovoima on heikkoa suomessa.Todellisessa ostovoima on Suomessa EU-maiden keskitasoa korkeammalla tasolla ja tällä hetkellä paranee suhteessa muihin, sillä täällä inflaatio ei ole ollut yhtä jyrkässä nousussa.
On on jos tilaa Saksasta huomattavasti halvemmalla samoja kodinkoneita ja työkaluja mitä Suomen kivijalka kaupat myyvät hyvällä katteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 vuotta rankkaa opiskelua, 50-60 tuntisia työviikkoja, töitä joskus myös viikonloppuisin, kymmeniä alaisia ja käteen jää silti vain noin 3500 euroa
Ja muita satuja. Jos oikeasti olisi tuollaista, olisit vaihtanut työpaikkaa. Itselläni sama nettopalkka, ei yhtään alaista ja harvat ylityöt kompensoidaan ylimääräisinä vapaapäivinä.
Bruttona 5000 kuussa. Normaali esimiehen palkka
Ihan vaan asiantuntijatyössä olen ja tienaan tuon verran. Ei valittamista. Joskus on ollut huonompi palkka ja stressaavampi työ. Vaihtamalla paranee.
Niin siis asiantuntijathan monesti tienaavat kyllä enemmän kuin esihenkilöt.
jotkut ostaa muutakin kuin vaan tupakkaa ja viinaa
Saan eläkettä n.3700 euroa kuukaudessa ja jos nyt vuodenvaihteessa tulee korotus vajaa 7% niin verotus nousee n.6% eli hurja vaikutus nettoeläkkeeseen koska suurituloisten eläkkeen vuosiraja on 47000 euroa jonka ylittyessä tulee lisävero ns.rikkaille..
Miten niin ette voi ostaa omaa? Kumpikin tienaa ihan kohtuullisesti, miehesi jopa hyvin.
Ihan helposti saa vaikkapa 200 tonnia asuntolainaa noilla tuloilla. Toki omia säästöjä pitää olla pari kymmentä tonnia.