Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua?
Itsellä se että ei tervehditä tai sanota huomenta ensi kertaa aamulla nähdessä tai hyvästellä. Mistä tulee ajatus että ei tarvitse? Pieni asia.
Kommentit (1585)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiointi lopettavissa myymälässä vain silloin kun tulee loppuunmyynnit alehinnoin. Ymmärrän tämän vain silloin, jos ei pysty ostamaan tuotteita normaalihinnoilla.
Harva kai ostaa tuotteen mieluummin kalliilla kuin halvalla. Kauppiasta tämä tietysti voi harmittaa.
Osa ihmisistä ei osta halpaa tai kallista sen hinnan vuoksi vaan laadun.
Tarkoitin tässä saman tuotteen ostamista alennusmyynnistä tai ennen sitä.
Eniten kyllä ärsyttää liikuntavammaisen lapseni etuilu ja töniminen. Hänellä on aina joko rollaattori tai pyörätuoli, joten pitäisi olla selvää ettei liikkuminen ole ihan helppoa. Niin sitten vielä tönitään ja kiilataan. Usein tietysti myös v*ttuillaan päälle, kun pyydän varomaan (kohteliaasti).
Parhaiten jäänyt mieleen mies ratikassa, jolle huomautin että hän jätti kaljakärrynsä pyörätuolipaikalle. "Se on nyt minun paikka" sanoi mies ja myös istahti invapaikalle.
Bussissa invapaikoille istahtaminen (tervejalkaisten toimesta), jopa kassille otetaan oma paikkansa. Pysäkillä kiiruhdetaan liikuntarajoitteisten edelle, jotta varmasti ehdittäisiin näille tilavammille istumapaikoille. Kun bussi on täynnä, ei pidä varata kassille omaa istumapaikkaa, jollei ole maksanut kahta maksua. Jos kassi on niin likainen ettei sitä voi ottaa syliin, niin sen voi laskea vaikka kenkiensä päälle.
Mulla oli sama ongelma, mutta pääsin yön jälkeen kotiin vasta klo 10 ja suihkun ja aamupalan jälkeen ehdin nukkumaan vasta puolilta päivin. Ajattelin, etteivät nuo naapurit tiedä, milloin minun on nukuttava, ellen itse sitä heille kerro. Niinpä laitoin kaikille niille naapureille, jotka olivat osallisena mahdolliseen meteliin kirjeen jossa kauniisti kertoi tilanteen, että yötyön takia joudun joinain päivinä nukkumaan päivällä, jotta jaksan tehdä taas seuraavan vuoron, joka alkaa alle vuorokauden kuluessa yöstä pääsystä. Ehdotin nätisti, josko heille sopisi että laitan omaan oveeni roikkumaan huivin siitä merkiksi, että minulla on nyt uniaika ja toivon hiljaisuutta. Ja kas: yhtään ainoaa kertaa en joutunut enää heräämään mihinkään meteliin! Kas niin se toimii kun neuvottelee naapureiden kanssa. Useimmat ihmiset toivovat toisilleen hyvää ja monet ovat hyvillään siitä, että muutkin tekevät töitä eikä heidän siten tarvitse yksinään vastata siitä, että asiat tässä yhteiskunnassa toimivat. Minulla ei ainakaan itselläni olisi mitään syytä tahallani sabotoida kenenkään muunkaan elämää, saati vastuuta kantavaisen ja töitä tekeväisen seuraavaa työvuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama ongelma, mutta pääsin yön jälkeen kotiin vasta klo 10 ja suihkun ja aamupalan jälkeen ehdin nukkumaan vasta puolilta päivin. Ajattelin, etteivät nuo naapurit tiedä, milloin minun on nukuttava, ellen itse sitä heille kerro. Niinpä laitoin kaikille niille naapureille, jotka olivat osallisena mahdolliseen meteliin kirjeen jossa kauniisti kertoi tilanteen, että yötyön takia joudun joinain päivinä nukkumaan päivällä, jotta jaksan tehdä taas seuraavan vuoron, joka alkaa alle vuorokauden kuluessa yöstä pääsystä. Ehdotin nätisti, josko heille sopisi että laitan omaan oveeni roikkumaan huivin siitä merkiksi, että minulla on nyt uniaika ja toivon hiljaisuutta. Ja kas: yhtään ainoaa kertaa en joutunut enää heräämään mihinkään meteliin! Kas niin se toimii kun neuvottelee naapureiden kanssa. Useimmat ihmiset toivovat toisilleen hyvää ja monet ovat hyvillään siitä, että muutkin tekevät töitä eikä heidän siten tarvitse yksinään vastata siitä, että asiat tässä yhteiskunnassa toimivat. Minulla ei ainakaan itselläni olisi mitään syytä tahallani sabotoida kenenkään muunkaan elämää, saati vastuuta kantavaisen ja töitä tekeväisen seuraavaa työvuoroa.
Onpa fiksu tuo huivi juttu. Mutta on sulla myös fiksut naapurit. Osaan kuvitella jossain vuokrakasarmissa tuon aiheuttavan vain lisää häirintää.
Ei, se ei ole allergia, vaan vasomotorinen nuha. Eikä siihen ole hoitoa.
Eikö jokaisen työmatka bussissa tai junassa ole hänen omaa aikaansa, joka kuuluu hänelle ja jonka käytöstä hänellä itsellään on päätösvalta? Vai oletko sinä se henkilö, jonka kuuluu hallita kaikkien muiden tuömatkat ja määrätä mitä muut saavat työmatkansa aikana tehdä ja mitä eivät? Ok. Uutisia ei saisi siis lukea? Saanko ottaa matkalle luettavaksi sanomalehden? Kirjan? Tai saanko ottaa vaikka sukankutimen? Vai pitäisikö ehkä keskittyä vaikkapa ihailemaan sinun erinomaisuuttasi koko matkan ajan?
Vierailija kirjoitti:
Eniten kyllä ärsyttää liikuntavammaisen lapseni etuilu ja töniminen. Hänellä on aina joko rollaattori tai pyörätuoli, joten pitäisi olla selvää ettei liikkuminen ole ihan helppoa. Niin sitten vielä tönitään ja kiilataan. Usein tietysti myös v*ttuillaan päälle, kun pyydän varomaan (kohteliaasti).
Parhaiten jäänyt mieleen mies ratikassa, jolle huomautin että hän jätti kaljakärrynsä pyörätuolipaikalle. "Se on nyt minun paikka" sanoi mies ja myös istahti invapaikalle.
Tässä minäminä kulttuurin kasvaneissa ihmisissä on se oma etu edellä ajattelu, ei muulla ymmärryksellä väliä, tosin sitähän heiltä puuttuukin. Pois tieltä vanhukset, sairaat tai vammaiset. Nämä aivonsa kaljalla pilanneet ovat niitä tulevia, rollaattorin käyttäjiä, joten saavat sitten omakohtaista kokemusta tulevaisuudessa.
Humalahakuinen juominen ja äänekäs meuhkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää näin kesällä erityisesti että ihmisten kanssa ei tunnu voivan suunnitella mitään.
Jos kutsuu käymään niin vastaus on vaan et katotaan ja suunnitellaan. Ehkä tulen ensi lauantaina tai sitä seuraavana, saattaa joku sanoa, toiselta ei saa sitäkään vähää irti. Siinä sit roikut pari viikkoa löysässä hirressä, lopulta kahden viikon päästä torstai-iltana puol yheltätoista ilmoitus että joo olen huomenna asemalla neljältä. Tosi epäkohteliasta pitää ystäviä (tai sukulaisia) jatkuvassa epätietoisuudessa.
Toisinkin päin, jos kysyy että hei me on varattu junaliput ja tullaan käymään siellä kahden viikon päästä, voitaisko nähdä. Ni vastaus on katotaan lähempänä/pitää suunnitella/tms epämääräistä. Mihinkään ei haluta sitoutua enää, on vai minä ja minä en nyt halua päättää enkä luvata mitään. Kauheen epäkohteliasta.
Rehellisyys ois niin paljon parempi. Sanoa suoraan että ei ole aika
Ei täsmälleen sama tilanne, mutta samaa epätietoisuudessa roikottamisen sarjaa: olet luvannut tehdä jotakin toisen avuksi kesän yli ja sitoutunut lupaukseesi. Esim vaikka luvannut tulla pakkaamaan porkkanoita porkkananviljelihälle. Tai mitä tahansa avuksi toiselle. Sitten joku päivä sulle kerrotaan, että kotiväkeä on nyt muutaman päivän vapaalla palkkatöistään sen verran, että pärjätään omillaan ja säkin saat nut vähän kesävapaata. Muttei kerrota, minkä verran aikaa. Sitten et tiedä voitko aloittaa jonkun oman työprojektin, joka vie vähän enemmän aikaa kuin päivän tai pari. Tiedät vain, että kun vapaa on lopussa, niin saat siitä ilmoituksen samana aamuna puhelinsoittoa että voisitsä heti lähteä tulemaan, kun nyt me taas tarvittaisiin pakkaajaa ja se porkkanoiden hakuauto tulee jo tunnin päästä. Mutta jos yrität kysellä etukäteen, mihin asti vapaapäiviä on, niin siellä suututaan, kun sillä tavalla uteliaana tunkeudutasn heidän elämäänsä, kun se on heidän oma asiansa kuinka kauan kukakin siellä lomailee eikä se kuulu sulle. Vaikka ei sua kiinnosta pätkääkään niiden muiden loman kesto tai mikään muukaan heidän yksityiselämänsä asia, vaan se kuinka kauan itsellä on vapaita päiviä edessä ja milloin taas tarvitaan siellä.
KUN se oman loman kesto IHAN varmasti on itsellä tiedossa lomaa aloittarssa niin MIKSI sitä ei voi tällaisessa tilanteessa sille auttajalle kertoa, jotta hänkin tietäisi oman vapaansa pituuden jo vapaan alkaessa? Saattaahan se auttaja haluta tehdä vapaallaan jotain muutakin, kuin varautua joka aamu välittömään paikallesingahdusvalmiuteen.
Vierailija kirjoitti:
Näitä riittää... Se, ettei tervehditä tai pidetä ovea auki takana tuleville. Ihan pikkujuttuja, eivätkä mielestäni lainkaan vaikeita.
Näin viimeisilläni raskaana on myös vähän ihmetyttänyt, ettei kukaan ole kertaakaan tarjonnut minulle paikkaa täydessä bussissa tai metrossa. Ihmiset katselevat mahaani kyllä, mutta kukaan ei sano mitään. Onneksi en matkusta pitkiä matkoja, joten voi kyllä seistä ihan hyvin - mutta mielestäni vanhemmille ihmisille, raskaana oleville, liikuntarajoitteisille jne. tulisi aina tarjota tilaa.
En todellakaan anna paikkaa paksuna olevalle. Itse olet tilas aiheuttanut, toimi kuten muut.
Vanhukset ja invalidit saavat aina paikan multa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama ongelma, mutta pääsin yön jälkeen kotiin vasta klo 10 ja suihkun ja aamupalan jälkeen ehdin nukkumaan vasta puolilta päivin. Ajattelin, etteivät nuo naapurit tiedä, milloin minun on nukuttava, ellen itse sitä heille kerro. Niinpä laitoin kaikille niille naapureille, jotka olivat osallisena mahdolliseen meteliin kirjeen jossa kauniisti kertoi tilanteen, että yötyön takia joudun joinain päivinä nukkumaan päivällä, jotta jaksan tehdä taas seuraavan vuoron, joka alkaa alle vuorokauden kuluessa yöstä pääsystä. Ehdotin nätisti, josko heille sopisi että laitan omaan oveeni roikkumaan huivin siitä merkiksi, että minulla on nyt uniaika ja toivon hiljaisuutta. Ja kas: yhtään ainoaa kertaa en joutunut enää heräämään mihinkään meteliin! Kas niin se toimii kun neuvottelee naapureiden kanssa. Useimmat ihmiset toivovat toisilleen hyvää ja monet ovat hyvillään siitä, että
Muutin uuteen kerrostaloon monta vuotta sitten joulun alla. Ei kulunut montakaan päivää, kun ilmoitustaulun viereen ilmestyi lappu jossa kehotettiin palauttamaan huoneston ulko-ovesta pöllitty adventtiseppele. Olisikohan huivi kokenut saman kohtalon? - Aikamoinen pölvästi pitää olla, jos varastaa joulukoristeen. Nauttiikohan sitten joulutunnelmasta täysin siemauksin? Vaikka kirpparimyyntiin se ehkä meni, tai sukulaiselle. Kirppareilta varastellaan paljon, olen kuullut. Siellä siis myös epärehellisiä liikkuu. en kuitenkaan halua yleistää.
Kävi kerran niinkin, että uudenvuoden iltana kämpän nurkilla oli iso joukko nuorisoa metelöimässä niin etten saanut unta. Menin kertomaan, että mulla alkaa aamulla klo 8 työvuoro, joka kestää seuraavan yön yli eli 24 tuntia ja etten jaksa valvoa ja tehdä duunia niin kauan, jos en saa nyt nukkua, joten voisitteko te siirtyä johonkin vähän kauemmas. Ja tadaa! Ei minkäänlaista vastaväitettä tai huutelua, vaan kaikki hiljenivät ja siirtyivät jonnekin muualle, kai läheisen kaupan parkkipaikalle. Olen näille nuorille kiitollinen. Kiitos vaan kaikille, jotka tunnistavat itsensä tästä. Työvuorokausi meni hyvin, kiitos teille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä riittää... Se, ettei tervehditä tai pidetä ovea auki takana tuleville. Ihan pikkujuttuja, eivätkä mielestäni lainkaan vaikeita.
Näin viimeisilläni raskaana on myös vähän ihmetyttänyt, ettei kukaan ole kertaakaan tarjonnut minulle paikkaa täydessä bussissa tai metrossa. Ihmiset katselevat mahaani kyllä, mutta kukaan ei sano mitään. Onneksi en matkusta pitkiä matkoja, joten voi kyllä seistä ihan hyvin - mutta mielestäni vanhemmille ihmisille, raskaana oleville, liikuntarajoitteisille jne. tulisi aina tarjota tilaa.
En todellakaan anna paikkaa paksuna olevalle. Itse olet tilas aiheuttanut, toimi kuten muut.
Julkisissa kulukuvälineissä on oikein kuvan kanssa ohjeistettu, että istumapaikka on annettava liikuntarajoitteisille ja raskaana oleville. Toimintasi ei siis ole määräysten mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisissa kulukuvälineissä on oikein kuvan kanssa ohjeistettu, että istumapaikka on annettava liikuntarajoitt
Kulkuvälineissä
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lapsetin, mutta täysin tietoinen siitä, että jos kukaan ei tee lapsia loppuu tulevaisuudessa työntekijät, jotka pyörittävät yhteiskuntaa, tuottavat palvelut ja maksavat verot ja eläkkeet. Ja tiettävästi se raskausvatsa painaa jotain kymmenisen kiloa eikä sitä voi jättää kotiin kaupungille asioille tai töihin lähtiessä. Ilmeisesti se vatsa myös painaa lantion rakenteita ja saattaa aiheuttaa painaessaan myös kipuja.
Mutta jos lähimmäisenrakkaus tai viisaus keneltä puuttuu, niin eihän se ulkopuolelta neuvomallakaan ilmene. Sikäli olet kyllä oikeassa.
Kohteliaisuus näkyy joka paikassa.Paljon porsaita jopa työpaikoilla ja asuin ympäristössä.Itse harrastin liikuntaa jopa kilpaillumielessä.Vuorotyöstä johtuen naapurit Alkoivat ihmettelemään .paljon en seurustellut edes naapurien kanssa.Olisivat tulleet viivalle edes Puijjolle,laajavuoreen,jouppilanvuoreen,tikkakoskelle ym.moniin paikkoihin suomessa.Häpeäisivat julkista käytöstä.Viimeparas juoksin koulun sivusta menevää tietä 3-kertaa 40v.aikana.Kuulemani vitsi käyn muka lapsia katselemassa.Aika paksua juttua.Sanoin jollekkin henkilölle tehkää virallinen valitus viranomaisille.Eiköhän tämä maalittamin mennyt yli rajojen.Hyvät tavat monissa paikoissa on sallittua.
De kun ei arvosteta toisten yksityisyyttä.Mennään vaan toise asulle ilmoittamatta. Ei edes soiteta ovikelloa.
Hih, mitäpä sinä sitten lahjoitat hänelle? Siispä miksi hänkään lahjoittelisi sinulle? Vaikka hänellä olisi kuinka paljon, niin eiväthän hänen rahansa ole sun työsi tuloksia, vai ovatko? Eikös hän ole tehnyt sen työn, joka on pitänyt sen palkan eteen tehdä, niin eikös ne rahat vähän niin kuin kuulukin hänelle? Sullacei pikrastinole niidrm rajoken sihteem mitään osaa eikä arpaa eikä hänen palkkansa tosiasiassa kuulu sulle pätkääkään. Sun pitää itse tehdä se työ niin sitten se palkka kuuluu sulle. Vai viekö hän rahat sinulta sinun tekemästäsi työstä?