Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua?
Itsellä se että ei tervehditä tai sanota huomenta ensi kertaa aamulla nähdessä tai hyvästellä. Mistä tulee ajatus että ei tarvitse? Pieni asia.
Kommentit (1611)
Tähän lisäisin, että maiskuttelu ja etenkin ryystäminem esimerkiksi teetä tai kahvia juodessa. Jotkut tekee stä jopa puhelimessa puhuessa ihan hirveää sellainen. Joskus olen sanonut, että soita kun olet syönyt ja lyönyt luurin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin viimeisilläni raskaana on myös vähän ihmetyttänyt, ettei kukaan ole kertaakaan tarjonnut minulle paikkaa täydessä bussissa tai metrossa. Ihmiset katselevat mahaani kyllä, mutta kukaan ei sano mitään. Onneksi en matkusta pitkiä matkoja, joten voi kyllä seistä ihan hyvin - mutta mielestäni vanhemmille ihmisille, raskaana oleville, liikuntarajoitteisille jne. tulisi aina tarjota tilaa.
Ihmiset on nykyään keskimäärin niin lihavia, että raskautta on usein vaikea varmuudella päätellä vieraasta ihmisestä. Etenkin talvella isojen takkien kanssa kuljettaessa tosi vaikeaa. Sitten jos arvioi väärin että joku on raskaana, tulee nolanneeksi hänet, jos onkin vain lihava.
Tämä! Se on vaikeaa kun ei saa kysyä oletko raskaana vai muuten lihava, sitten loukkaannutaan jos on muuten vatsakas. Kerran menin iloisena onnittelemaan kaveriani raskaudesta, muttei hän ollut raskaana. Kyllä minua nolotti ! Onneksi kaveri ei suuttunut, ymmärsi, mutta kaikki ei tajuu. Esim.
Instagramissa eräs julkkiksen vaimo oli tästä hyvin pahoillaan ja piirsi kuvankin tilanteesta. Kommettikentässä naiset olivat kilvan sitä mieltä rttei asia kuulu muille. Päätin etten enää ikinä arvuuttelevedes mielessäni, vaan kaikki vatsakkaat ja raskaana olevan näköiset seisokoot bussissa!!
Eikö voi vain kohteliaasti esittää bussissa kysymyksen "haluaisitko istua tähän?" Tekemättä siitä sen enempää numeroa.
Viherkommareiden äänestäminen, etenkin SDP:n
Vierailija kirjoitti:
Viherkommareiden äänestäminen, etenkin SDP:n
Itseäni ärsyttää sinunkaltaisesi rajoittuneet ihmiset jotka syövät toki lippalakki päässään. Kotonaan ja jopa ihan vaan julkisesti. Tapa on levinnyt meille Suomeenkin muutajien saavuttua.
Vierailija kirjoitti:
Tekoystävällisyys eri ammateissa.
Pakonomainen hyvää päivänjatkoa -toivotus, joka on käsketty sanomaan.
Happaminkin kassa vääntää suunsa hymyyn. Jenkeistä kopioitu käytäntö.Aito, tilannekohtainen ystävällisyys on eri juttu.
Minä en pidä myöskään siitä s ryhmän tyylistä että jokaiselle sanotaan väinväkisin mukavaa päivänjstkoa, jos se ei tule kassalla tuskentelevältä luonnostaan.
Tuntuu joa absurdilta kun kerran kävin samassa kaupassa 3x päivän aikana ja joka kerta toivottaan hyvää päivänjatkoa ja kuulen jo äänestä että myyjä ei jaksaosi millään sanoa sitä kun on ehkä 749 x sanonut sen jo päivän aikana.
Onneks ne sentää luopu jo siitä tarvitsetko pientä pussia maneerista joka oli alunalkaenkin ihan älytön idea ja varmadti maksoikin firmalle paljon ja mikä saastttava vaikutus silläkin oli kun miljoonat ihmiset otti ylimääräisen pienen pussin monta kertaa viikossa.
Se kun aikuiset ihmiset ilmoittaa ylipäätään ollenkaan läsnäolijoille tsi jopa kovaan ääneen, että
- mä meen nyt vessaan tai pitää päästä vessaan
Puhumattakaan siitä, että kerrotaan vielä mitä sinne mennään tekemään
- nyt pitää päästä pissalle
- kauhee kakkahätä, missä täällä on vessa
Tätä en voi ymmärtää, moukkamaista käytöstä tai jotain sellaista lapsiperhearjesta jäänyttä tyyliä ja sanojat ei tajua yhtään että muut ympärilläolijat eivät halua kuulla tätä.
Olen kuullut ruoka ravintolassa, itse vielä söin, naapuripöydästä kun nainen kailottaa kovaan ääneen "missäs täällä on vessa, pitäs päästä pissalle". Toinen kerta oli ku joku oikein peus maalaisjuntin näköinen mies tulee ilmeisesti wc stä ja ilmottaa siinä omalle perheelleen kuinka hänellä on ollu koko päivän maha ihan sekasi ja nytki saa vielä istua pöntöllä vartin. Ja tämän siis kuuli lähimmät 5 pöytäkuntaa.
Siis miten törppöjä ja ajattelemattomia ihmiset on?
Mutta toisaalta tämä on kai juuri osa sitä että yleensäkin käytöstavat ja niiden arvostus on katoamassa, ihmiset itsekeskeistyy enenevässä määrin eikä osata ottaa muita huomioon.
Töksäyttelevät ihmiset... näitä on lapsissa kuin aikuisissakin. Toisen ulkonäön kommentoiminen ääneen ja tuijottaminen. Itselleni on ihan luonnollista ettei toista arvostella ja tuijoteta.
Junttius = tilannetajun ja käytöstapojen puute, moukkamainen puhetyyli.
Itsekeskeisyys ja empatiakyvyttömyys
Raivostuttavaa, kun pikkulapset häiritsevät jotain tilaisuutta, karkailevat penkistä tai huutavat puheen tai musiikkiesityksen aikana, ja sitten vanhemmat sanovat, että eihän lapsi voi oppia, miten tällaisissa paikoissa ollaan, jollei heitä oteta mukaan.
Lapselle pitää etukäteen kertoa, miten juhlapaikassa ollaan, ja vanhemmat voivat viedä lapsen pois, kun tämä pitkästyy.
Sähköpotkulautojen jättäminen esteeksi käsittämättömiin paikkoihin.
Vesillä ohitellaan läheltä täydellä vauhdilla tehden aaltoja, välillä tuntuu, ettei ohjaajalla ole aivoja ollenkaan.
Tasa-arvolla yms. ratsastaminen ja brändäily ulospäin nykyaikana isoissa yhtiöissä, kun eivät noudata näitä arvoja yhtiön sisällä. Esimerkiksi palkkojen kehitys johtoportaan ja työntekijöiden välillä. Työnantajan jo valmiiksi hyvin toimeentulevalle johtoportaalle kustantamat asunnot, autot siviilikäyttöön jne.
Vierailija kirjoitti:
Syö hattu päässä.
naisella voi olla hattu oäässä muttei lippis
Kiroilu, epäystävällisyys, valehtelu ja päihteiden käyttö.
Tenavien annetaan juosta ja kirkua kaupoissa ilman, että heitä yhtään hillittäisiin.
Olin eilen tavaratalossa, josta olisin ostanut maton. En kertakaikkiaan kestänyt enää, kun yksi ipana huusi ihan suoraa huutoa kaiken aikaa.
Menin toiselle osastolle odottamaan, josko tilanne rauhoittuisi. Eikö tämä pentu juossut hetken päästä sielläkin ja huusi korvia vihlovasti ja välill"hullun naurua".
Matto jäi ostamatta. Oli lähdettävä ulos kaupasta.
Korjaus edelliseen: piti olla, että välillä hänen suustaan tuli sellaista "hullun naurua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puheen keskeyttäminen ärsyttää. Tyypillisesti kun olen töistä lähdössä ja selvitän iltavuoroon tulijalle missä mennään, joku tulee höpöttämään päälle kalajuttujaan sille iltavuoroon saapuneelle, ja mun pitäisi vissiin kiltisti jäädä yliajalle odottelemaan että saan lopulta kerrottua työasiat. Saan vain pitkiä katseita tyyliin "mikähän totakin taas vaivaa" jos yritän sanoa työasiat väliin, tai jos lähden vaan pois kun ei kerran kiinnosta kuulla.
Mikä ihmeen yliaika, saldominuutteja kertyy niin työstä kuin tarinoinnistakin.
Ei kiinnosta kerätä saldominuutteja kuuntelenalla joutavia, vaan lähteä kotiin kun työpäivä päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Se kun aikuiset ihmiset ilmoittaa ylipäätään ollenkaan läsnäolijoille tsi jopa kovaan ääneen, että
- mä meen nyt vessaan tai pitää päästä vessaan
Puhumattakaan siitä, että kerrotaan vielä mitä sinne mennään tekemään
- nyt pitää päästä pissalle
- kauhee kakkahätä, missä täällä on vessaTätä en voi ymmärtää, moukkamaista käytöstä tai jotain sellaista lapsiperhearjesta jäänyttä tyyliä ja sanojat ei tajua yhtään että muut ympärilläolijat eivät halua kuulla tätä.
Olen kuullut ruoka ravintolassa, itse vielä söin, naapuripöydästä kun nainen kailottaa kovaan ääneen "missäs täällä on vessa, pitäs päästä pissalle". Toinen kerta oli ku joku oikein peus maalaisjuntin näköinen mies tulee ilmeisesti wc stä ja ilmottaa siinä omalle perheelleen kuinka hänellä on ollu koko päivän maha ihan sekasi ja nytki saa vielä istua pöntöllä vartin. Ja tämän siis kuuli lähimmät 5 pöytäkuntaa.
Siis miten törppöjä ja ajattelemattomia ihmiset on?
Mutta toisaalta tämä on kai juuri osa sitä että yleensäkin käytöstavat ja niiden arvostus on katoamassa, ihmiset itsekeskeistyy enenevässä määrin eikä osata ottaa muita huomioon.
Lapsuuskodissani noista asioista ei saanut puhua muiden kuullen. Nuorena olin siksi enemmän hiljaa niistä. Ulkomaisissa elokuvissa naiset sanovat menevänsä puuteroimaan nenäänsä, kun nousevat ravintolapöydädtä naistenhuoneeseen. Taisin sitä sanontaa nuorena joskus itsekin käyttää.
Kun tulee enemmän ikää, niin luonnolliset toiminnot alkavat tuntua yhä luonnollisemmalta. Etenkin jos kukaan ei muistuta, että niistä puhuminen on sopimatonta.
Se, että joka paikassa näplätään kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Tupuliini kirjoitti:
Jos joku istuu pöydässä lakki päässä, syö maiskutellen ja/tai röyhtäilee, todella epämiellyttävää.
Lakittomuuden merkitys syödessä ei ole ikinä valjennut. Päähänkö sitä ruokaa lusikoidaan.
Suomalainen perinteinen tapa, kunnioituksesta ruokaa kohtaan.
Se perusjuttu, että kiltteys= tylsyys, jopa tyhmänä pidetään ihan yleisesti, kun taan ilkeys= kiinnostava, älykäs.
Tähän kuuluu tällä tavalla asenteellisten kootut meriselitykset siitä, miten eivät ollenkaan ajattele näin vaikka ajattelevatkin.