Muita, joita huolettaa jo joulu ja millä sen maksaa?
Tänä jouluna tulee olemaan rahasta tiukkaa. Joudutaan tarkkaan miettimään mihin jouluruokiin on varaa, ostetaanko vain pieni kinkku, voiko olla muuta kalaa kuin silliä. Miten pystyy ostamaan joululahjat. Mistä saisi halvimman kuusen. Ne on hinnoissaan täällä pk-seudulla. Eipä ole aikaisempina jouluina joutunut näitä juuri miettimään, vaikka ei olla koskaan oltu rikkaita eikä törsätty. Lapselle pitäisi kuitenkin saada hyvä joulu aikaiseksi. Joulupukkikin jostain. Olenko ainoa jota huolettaa jo miten maksaa joulu?
Kommentit (184)
Kyllä minuakin huoletti jo heinäkuussa miten on varaa järjestää hieno joulu lapsille mutta kaikki heitti härän pyllyä kun yksi lapsista sairastui vakavasti. Nyt ymmärrän että pääasia meidän joulussa tulee olemaan se että ollaan kaikki yhdessä. Nautitaan vain joulun tunnelmasta ja lämmöstä.
Toivottavasti lapsesi voi pian paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lapsesi voi pian paremmin.
Voi kiitos
Ei ole mitää ongelmaa, ei huolta olen jouluna ja uutenavuotena yksin. Aivan varmasti rahani riittävät perusruokaan. Joka on mikroaterioita. Lihaa kanaa en syö.En syö mitään missä sokeria tai maketusaine.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna ei pitäisi olla niin paljon kerjääviä perheitä ennen joulua. Etenkin nämä 4-10 lasta ja nyyh ei varaa joululahjoihin ja ruokiin, kerjääjät saa tosiaan hurjat lapsilisät tänävuonna. Ei se sähkö kaikilla kallistu niin paljon että kaikki tuo raha menisi sähköön...
Mä olen joka vuosi osallistunut vähävaraisille lapsiperheille suunnattuihin joulukeräyksiin, mutta - kiitos hallituksen - tänä vuonna ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Teinin kanssa tämä ikuinen köyhyydessä kitkuttelu vasta "hauskaa"on
Hän kuulemma haluaa pelitietokoneen,pitää ostaa sukset niitä hänellä ei ole plus muut lahjat. Mielellään pitäisi kerrankin tehdä joku ulkomaanreissu. On jo yläkoulussa eikä ikinä ollut lentokoneessa.
Olen itse suht vauraasta perheestä eikä minulla ikinä ollut mitään pelikonetta. Sukset ja pyörät hankittiin käytettynä. Matkalla käytiin ainoastaan pari kertaa lapsuudessa ulkomailla asuvien sukulaisten luona (vanhemmat eivät halunneet maksaa hotelleista).
Meidän joulutkin oli hyvin maltillisia. Oli tavalliset jouluuruat, ei sen kummempaa. Jokainen lapsi sai kaksi lahjaa. Joukuusi oli usein pieni, koska eihän lapset olisi muuten edes ylettyneet koristelemaan sitä.
Nyt aikuisena tulevakaan joulu tai sähkon hinnat ei stressaa lainkaan, koska olen tottunut säästäväisyyteen.
Ei huoleta. Ei joulua ole pakko tehdä tietyllä tavalla. On ollut jouluja jolloin pöydässä on kilo muikunmätiä, 6kg kinkku, ihan hitokseen joululahjoja ja vimosen päälle hienot vaatteet. On ollut jouluja kun pöydässä on Saarioisten laatikot, vähän graavia ja hiukka kalkkunasiivuja ja 1 lahja jokaiselle.
Tänävuonna riittää silli, peruna, valmislaatikot, vähän kinkkua, herneitä ja parit joulutortut. Aivan hieno joulu tulossa silti!
Joulupukin vermeet maksaa vähän yli kympin ja varmaan jokaisella lapsiperheellä on edes yksi miespuolinen tuttu. Hätätilassa käy naispuolinenkin. Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta mä asun "joulupukin" kanssa. Ihan ilmaiseksi tuo käy ilahduttamassa lähipiirin lapsia joka jouluaatto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän kuulemma haluaa pelitietokoneen,pitää ostaa sukset niitä hänellä ei ole plus muut lahjat. Mielellään pitäisi kerrankin tehdä joku ulkomaanreissu. On jo yläkoulussa eikä ikinä ollut lentokoneessa.Olen itse suht vauraasta perheestä eikä minulla ikinä ollut mitään pelikonetta. Sukset ja pyörät hankittiin käytettynä. Matkalla käytiin ainoastaan pari kertaa lapsuudessa ulkomailla asuvien sukulaisten luona (vanhemmat eivät halunneet maksaa hotelleista).
Meidän joulutkin oli hyvin maltillisia. Oli tavalliset jouluuruat, ei sen kummempaa. Jokainen lapsi sai kaksi lahjaa. Joukuusi oli usein pieni, koska eihän lapset olisi muuten edes ylettyneet koristelemaan sitä.
Nyt aikuisena tulevakaan joulu tai sähkon hinnat ei stressaa lainkaan, koska olen tottunut säästäväisyyteen.
Joulussa on vielä se hyvä puoli, että suurimman osan joulusta voi viettää kynttilänvalossa. Säästyy sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joululaatikoiden tuputtajat: niissä ei ole energiaa evätkä ne sovi kaikkien vatsalle.Lisäksi tarvitaan proteiineja, ja muuta täyttävämpää. Lapset eivät useinkaan pidä joululaatikoista. Ruoka on kallista ja luultavasti joulukuussa erityisesti jos ja kun energianhinta vielä nousee. Ei minulle ole mitään patenttiratkaisua! Ehkä voi yrittää saada hyvä joulumieli -lahjakortin tai muualta hyväntekeväisyydestä lahjoja. Ylimääräinen lapsilisä joulukuussa voi auttaa osaa, jotka eivät asu kalliisti eli kerrostalossa. Köyhät ovat olleet ja tulevat olemaan aina kesluudessamme. Jotkut mässäävät ilman puutetta ja toiset syövät kaurapuuroa ja hernekeittoa.
Enpä ole ajatellutkaan, että laatikot eivät muka täyttäisi. Siis yhtenä päivänä vuodessa ei voi jättää proteiinia syömättä?
Järjen köyhyyden kyllä huomaa tällä palstalla. Söisitkö itse lanttu- ja porkkanalaatikkoa kolme päivää putkeen?
Kyllä meillä tehdään niin joka joulu. Eikä ole rahasta kiinni, vaan ne ovat joulun perinneruokia, ja ihania sellaisia!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan epäsuosittu ajatus, mutta minä karsisin lahjoista. Kenellekään aikuiselle ei ehdottomasti yhtikäs mitään. Vain omalle lapselle muutama paketti ja kummilapsille jotain, mutta ei muille. Jos on rahat tiukalla, karsisin pois kaikki lähisukulaislapsienkin lahjat eli ei mitään esim. sisarusten lapsille. Eikä kavereiden lapsille.
Ei tietenkään aikuisille lahjoja jos muutenkin on rahasta tiukkaa! Oikeastaan ihan hölmöä ostella aikuisille turhaa krääsää vaikka olisi rahaakin. Harva sitä edes haluaa. Korkeintaan jotain pientä jouluista, kiva kynttilä, tai jotain herkkuja vaikka. Jos on vähän rahaa, niin kyllä minä ainakin panostaisin kaiken mikä liikenee siihen että lapsilla olisi kiva joulu. Siihen kuuluu kuusi, piparien leipominen, suklaa, lasten ohjelmat tv:stä, yhdessä oleminen, ja kyllä, myös ne lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joululaatikoiden tuputtajat: niissä ei ole energiaa evätkä ne sovi kaikkien vatsalle.Lisäksi tarvitaan proteiineja, ja muuta täyttävämpää. Lapset eivät useinkaan pidä joululaatikoista. Ruoka on kallista ja luultavasti joulukuussa erityisesti jos ja kun energianhinta vielä nousee. Ei minulle ole mitään patenttiratkaisua! Ehkä voi yrittää saada hyvä joulumieli -lahjakortin tai muualta hyväntekeväisyydestä lahjoja. Ylimääräinen lapsilisä joulukuussa voi auttaa osaa, jotka eivät asu kalliisti eli kerrostalossa. Köyhät ovat olleet ja tulevat olemaan aina kesluudessamme. Jotkut mässäävät ilman puutetta ja toiset syövät kaurapuuroa ja hernekeittoa.
Enpä ole ajatellutkaan, että laatikot eivät muka täyttäisi. Siis yhtenä päivänä vuodessa ei voi jättää proteiinia syömättä?
Järjen köyhyyden kyllä huomaa tällä palstalla. Söisitkö itse lanttu- ja porkkanalaatikkoa kolme päivää putkeen?
Kyllä minä syön mielelläni jouluna perinteisiä ruokia ja kyllä laatikot on täyttäviä. Ja aterialla on muutakin, kuten kalaa ja kalkkunaa tai kinkkua.
Meidänkin joulubudjetti tulee olemaan paljon pienempi kuin viime vuosina.
Mutta ehdottomasti kuitenkin kinkku paistetaan, piparit ja karjalanpiirakat tehdään ja glögiä ja konvehteja pitää olla myös.
Kalan hinta on nyt huostunut ja meinasin ostaa valmiiksi lohifileen pakkaseen ja laitan sitten jouluna siitä jotain. Kuulin jostain, että joulun aikaan kaiketi kalan hinta taas nousee.
Joulua voi viettää vaikka tammikuun alussa. On halvat jouluruoat ja muutenkin alennukset kaupoissa. Se on typerää että koko homman täytyy kiteytyä siihen tiettyyn hetkeen eli 24.12. klo 18. Ja kaikki maksaa sen takia helkkaristi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs vika siinä on? Moni tekee niin ja on tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Perusjouluruoka on itse asiassa aika halpaa ja onhan se muutenkin jotain syötävä. Edullisesti pääsee varsinkin jos tekee itse laatikot ja ne voi tehdä hyvissä ajoin jo paistovalmiiksi pakkaseen. Kinkuksi riittää pieni kinkku, yleensä sitä on muutenkin aina liikaa. Rosollin voi tehdä itse eikä se poksi kaupassakaan maksa paljon. Sitten perunoita ja silliä, salaattia. Jälkiruuaksi rahka. Alkoholin voi jättää pois tai yksi hyvä edullinen viini.
Kaikki erikoisuudet voi jättää pois.
Lapsille alat keräämään lahjoja jo nyt (tarjoukset, myyntipalstat, kirppikset, hullut päivät, black friday). Aikuisille ja teineille vain yksi, mutta tarpeellinen lahja. Myyntipalstoilta vahtaat ilmaista tai halpaa muovikuusta. Joulupukki voi jättää lahjat oven suuhun, aina ei ehdi hänkään paikalle.
Satsaatte joulutunnelmaan! Kaupallisen hössötyksen sijaan keskitytte yhdessä oloon. Voi tulla paras joulu ikinä.
Lapsuuden joulut oli maagisia. Kirja, uudet villasukat ja lapaset, yöpuku, halpa konvehtirasia, ehkä uudet värikynät. Saattoi tulla useammalta ihmiseltä. Se tunnelma, kuusen ja ruokien "eksoottinen" tuoksu, itse leivotut piparkakut..joku sukulainen tai tuttu toi joulukukan ja toinen maustekakun. Aikuisilla oli aikaa.
Pitää vaan suunnitella mitä kärsii ostaa.
E huoleta, kun on lapsesta saakka tottunut köyhiin jouluihin. Eihän juurekset joululaatikoihin paljon maksa, ja sianliha on samanhintaista jouluksi kuin muutenkin. Leivonnaisia tehdään itse ja vain sen verran kuin syödään. Joululahjat hankitaan ajoissa alennusmyynneistä ym. edullisista ostopaikoista.
Kuusi on oikeastaan ainoa, josta kaupunkilaisen pitää maksaa, kun ei voi hakea metsästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän kuulemma haluaa pelitietokoneen,pitää ostaa sukset niitä hänellä ei ole plus muut lahjat. Mielellään pitäisi kerrankin tehdä joku ulkomaanreissu. On jo yläkoulussa eikä ikinä ollut lentokoneessa.Olen itse suht vauraasta perheestä eikä minulla ikinä ollut mitään pelikonetta. Sukset ja pyörät hankittiin käytettynä. Matkalla käytiin ainoastaan pari kertaa lapsuudessa ulkomailla asuvien sukulaisten luona (vanhemmat eivät halunneet maksaa hotelleista).
Joulussa on vielä se hyvä puoli, että suurimman osan joulusta voi viettää kynttilänvalossa. Säästyy sähköä.
Kynttilät tulevat kalliimmaksi kuin sähkö, varsinkin jos sähkökynttilät ovat ledejä.
Laskin tuossa huvikseni, että 9-lapsinen perhe, joka ei ole mitenkään tavaton Pohjanmaan tietyissä piireissä, saa joulukuussa ylimääräistä lapsilisää noin 1400 euroa.
Eiköhän sillä rahalla lapsille jonkinlaisen joulun laita.