Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, joita huolettaa jo joulu ja millä sen maksaa?

Vierailija
09.09.2022 |

Tänä jouluna tulee olemaan rahasta tiukkaa. Joudutaan tarkkaan miettimään mihin jouluruokiin on varaa, ostetaanko vain pieni kinkku, voiko olla muuta kalaa kuin silliä. Miten pystyy ostamaan joululahjat. Mistä saisi halvimman kuusen. Ne on hinnoissaan täällä pk-seudulla. Eipä ole aikaisempina jouluina joutunut näitä juuri miettimään, vaikka ei olla koskaan oltu rikkaita eikä törsätty. Lapselle pitäisi kuitenkin saada hyvä joulu aikaiseksi. Joulupukkikin jostain. Olenko ainoa jota huolettaa jo miten maksaa joulu?

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joululaatikoiden tuputtajat: niissä ei ole energiaa evätkä ne sovi kaikkien vatsalle.Lisäksi tarvitaan proteiineja, ja muuta täyttävämpää. Lapset eivät useinkaan pidä joululaatikoista. Ruoka on kallista ja luultavasti joulukuussa erityisesti jos ja kun energianhinta vielä nousee. Ei minulle ole mitään patenttiratkaisua! Ehkä voi yrittää saada hyvä joulumieli -lahjakortin tai muualta hyväntekeväisyydestä lahjoja. Ylimääräinen lapsilisä joulukuussa voi auttaa osaa, jotka eivät asu kalliisti eli kerrostalossa. Köyhät ovat olleet ja tulevat olemaan aina kesluudessamme. Jotkut mässäävät ilman puutetta ja toiset syövät kaurapuuroa ja hernekeittoa.

Enpä ole ajatellutkaan, että laatikot eivät muka täyttäisi. Siis yhtenä päivänä vuodessa ei voi jättää proteiinia syömättä?

Järjen köyhyyden kyllä huomaa tällä palstalla. Söisitkö itse lanttu- ja porkkanalaatikkoa kolme päivää putkeen?

Helposti, ei mikään ongelma.

En ole syönyt näitä ns perinteellisiä suom. jouluruokia sitten lapsuuden. Eivät vain mene alas, kun kevyempiäkin ja terveellisempiäkin vaihtoehtoja on olemassa. Laatikotkin; ovat tosi raskaita ja tylsän makuisia tankattavia!

Vierailija
122/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki lapsien kanssa joulun viettoon pitää ehkä panostaa eri tavalla kuin yksin tai aikuisten kesken, mutta silti täällä on kyllä sivukaupalla hyviä huomioita. Joulun sanoma on rauhaa ja yhdessäoloa (ihan sama viettääkö joulua kristillisesti, pakanallisesti vai maallisesti), tarvitseeko sen olla kulutusjuhla? Kuluttamisen yhdistäminen jouluun on markkinamiesten juttu. Lapsille muutama paketti, osa käyttötavaraa (sukkia, alusvaatteita, pyjama, hygieniakamppeet) ja joku lapselle mieleinen juttu. Joulun koristeet ovat perinteisesti kynttilät ja punainen väri, oljet. Varmasti jotakin koristeluun sopivaa kotoa löytyy jo valmiina, ja kynttiläpaketti ei paljoa maksa. Joulukuusi sitten tietenkin maksaa, jos ei omaa metsää ole tai ei ole aiemmin hankkinut tekokuusta. Jouluruoat ovat perinteisesti aika edukkaita, jos itse tekee . Ja monia näistä voi tehdä etukäteen pakkaseen, mikä tasaa kuluja kuukausien välillä. Alkoholia, kala/äyriäisjuttuja, juustotarjottimia ei kannata sisällyttää pöytään, jos rahasta on tiukkaa. Peruslohta ja silliä voi ostaa, jos kalaa haluaa. Ja lohihan on tällä hetkellä edullista, joten nyt voisi käydä hakemassa sellaisen pötköttelemään pakastimeen, kestävät hyvin pakastamista. Joulua voi viettää hyvin pienemmällä budjetilla, kun suunnittelee vähän etukäteen. Toki ymmärrän, että kaikilla ei ole aina resursseja pitkäjänteiseen toimintaan, mutta silloinkin voisi koittaa muuttaa omaa ajatteluaan siitä, minkälainen on hyvä joulu ja tarvitseeko sen sisältää kaikki mahdolliset krumeluurit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huoleta, käyn töissä. Sieltä saa palkkaa ja lisäksi säästöön kertyy kuukausittain ihan ok summa, vaikka olen matalapalkka-alalla

Vierailija
124/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää vuokrata joku halpa mökki jossa on puu sauna ja leivin uuni. näillä sähkön hinnoilla ei kotona saunota paisteta laatikoita eikä kinkkua. tosi lämmöllä ajattelen sannaa ja tyttiä

Vierailija
125/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ja juttelin teineille jo, että tänä vuonna en pysty suuria toiveita toteuttamaan, hyvin vaatimattomin lahjoin mennään. Lisäksi vanhemmalla lapsella on joulukuussa ylioppilasjuhlat, joihin niihinkin menee rahaa.

Sukulaislapsille tilasin kiinankaupasta halpaa krääsää.

Vierailija
126/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo ostanut joululahjat: lapselle palapeli kirpparilta. Saa varmasti jotain muutakin, mutta ei ole tottunut mihinkään älyttömiin lahjakasoihin. Kuusen nappaan omasta metsästä ja ruoka ei sen enempää maksa kuin arkenakaan. Ehkä jopa vähemmän, jos tulee kutsu sukulaisiin syömään aattona. Alkoholia en käytä.

Eli ei huoleta. Joulu ei ole kallis juhla ja hauskaa tullaan pitämään varmasti.

Vierailija
127/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tupla lapsilisä jos toteutuu meillä on kerrankin joulu missä pöydässä on kaikkea😅Lapsille on jo lahjat pää-asiassa hankittu, pitkin vuotta ostelen niitä edullisesti aleista.

Laitat kuukaudessa säästöön kympin, vuoden lopussa sulla on jo 120€ eli enemmän kuin se lapsilisähuntti. Jos nurkissa pyörii puoliso ja molemmat osallistuu säästötalkoisiin, ei tarvitse laittaa säästöön kuin femma per naama. Ei vaikuta olevan kovin iso uhraus. Tuon verran saa jo kesällä ulkona keräämällä pulloja iltalenkin ohessa.

Vierailija
128/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joululaatikoiden tuputtajat: niissä ei ole energiaa evätkä ne sovi kaikkien vatsalle.Lisäksi tarvitaan proteiineja, ja muuta täyttävämpää.

Muuta täyttävämpää, vaikka joulun pyhät maataan ähkyssä sohvalla jo muutenkin. No ota vaikka sitten suklaata tai riisipuuroa, jos jäi nälkä.

Vierailija
129/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi johonkin kuuseen pitää tuhlata rahaa? Olemme kohtuu hyvätuloisina ihmetelleet tuota. Emme osta koskaan kuusta. Säästän nekin rahat lapsen tilille, jotta hän voi aikuisena maksaa vaikka ajokortin tai opintoja.

Vierailija
130/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt ja juttelin teineille jo, että tänä vuonna en pysty suuria toiveita toteuttamaan, hyvin vaatimattomin lahjoin mennään. Lisäksi vanhemmalla lapsella on joulukuussa ylioppilasjuhlat, joihin niihinkin menee rahaa.

Sukulaislapsille tilasin kiinankaupasta halpaa krääsää.

Oletko tarkistanut, ettei tavaroissa ylity lyijypitoisuus tai käytetty myrkkymaaleja?

Itse en krääsää osta. Vaikka joulukortti kuoreen ja sinne väliin viitosen tai kympin seteli tai sukulaislapsi halusi Hesburgerin lahjakortin. Sama pieni summa kuluu, mutta ei krääsää.

Vierailija
131/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän joulunviettoa varten joka kuukausi pienen summan ympäri vuoden, sitä ei käytetä muuhun. Isoin kuluerä on muutamat joululahjat, niiden vuoksi säästö. Lahjojen ei tarvitse olla kalliita, ilo ja rakkaus niissäkin pääasia. Koristeet ovat aina pääpiirteittäin entiset, ruokaa syödään kuten muutenkin, nyt muutaman kympin enemmän satsataan suklaaseen ja meille maistuviin jouluherkkuihin.

Vierailija
132/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kyllä huolettaa. Ruuat varmaan on entiset, mutta lahjoista pitää kyllä karsia. Kuusi pitää ostaa, mutta tekosellainen, koska kaksi kissaa. Viime joulun jälkeen nakkasin vanhan kuusen roskiin, oli palvellut yli kymmenen vuotta. Aion kutoa sukkia koko suvulle (opin sen taidon vasta äskettäin) ja niihin liittää sitten jotain pientä kivaa."

Olisin ikionnellinen villasukista, kun tulossa näköjään kylmä talvi.

Villasukat joiden varsi ei kiristä ja jos sukan sisällä karkkipussi --- täydellinen oi onnea-lahja ainakin minulle!

Vierailija
133/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi on joka vuosi vietettävä joulua, jos siihen ei yksinkertaisesti ole varaa.

Monet on jouluna töissä eikä valita siitä, kun ei ole erikoispäivä.

134/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole noita huolia, kun tilillä rahaa yli 30 000 e

Hyvä. Mullakin aina sukanvarteen säästyy joten no hätä. Vela.

Vierailija
135/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaks vaan niinku valtiokin tekee 👍

136/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joululaatikoiden tuputtajat: niissä ei ole energiaa evätkä ne sovi kaikkien vatsalle.Lisäksi tarvitaan proteiineja, ja muuta täyttävämpää. Lapset eivät useinkaan pidä joululaatikoista. Ruoka on kallista ja luultavasti joulukuussa erityisesti jos ja kun energianhinta vielä nousee. Ei minulle ole mitään patenttiratkaisua! Ehkä voi yrittää saada hyvä joulumieli -lahjakortin tai muualta hyväntekeväisyydestä lahjoja. Ylimääräinen lapsilisä joulukuussa voi auttaa osaa, jotka eivät asu kalliisti eli kerrostalossa. Köyhät ovat olleet ja tulevat olemaan aina kesluudessamme. Jotkut mässäävät ilman puutetta ja toiset syövät kaurapuuroa ja hernekeittoa.

Enpä ole ajatellutkaan, että laatikot eivät muka täyttäisi. Siis yhtenä päivänä vuodessa ei voi jättää proteiinia syömättä?

Järjen köyhyyden kyllä huomaa tällä palstalla. Söisitkö itse lanttu- ja porkkanalaatikkoa kolme päivää putkeen?

Söisin. Ja syön. Aloittelen jo marraskuussa.

Vierailija
137/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihanaa kun joulunaikana saa vaan lukea, katsoa elokuvia, lepäillä ja syödä.

Vierailija
138/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaan epäsuosittu ajatus, mutta minä karsisin lahjoista. Kenellekään aikuiselle ei ehdottomasti yhtikäs mitään. Vain omalle lapselle muutama paketti ja kummilapsille jotain, mutta ei muille. Jos on rahat tiukalla, karsisin pois kaikki lähisukulaislapsienkin lahjat eli ei mitään esim. sisarusten lapsille. Eikä kavereiden lapsille.

Vierailija
139/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole noita huolia, kun tilillä rahaa yli 30 000 e

No mä kyllä olen , en joulusta mutta yleensä eikä ole kuin 70 000e, tosin sijoitettuna.

Vierailija
140/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoasta ei tingitä. Kaikki muu on turhaa.

tämän minä halusinkin kuulla. laitetaan katteet kohdilleen.

t: ruokakauppias