Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, joita huolettaa jo joulu ja millä sen maksaa?

Vierailija
09.09.2022 |

Tänä jouluna tulee olemaan rahasta tiukkaa. Joudutaan tarkkaan miettimään mihin jouluruokiin on varaa, ostetaanko vain pieni kinkku, voiko olla muuta kalaa kuin silliä. Miten pystyy ostamaan joululahjat. Mistä saisi halvimman kuusen. Ne on hinnoissaan täällä pk-seudulla. Eipä ole aikaisempina jouluina joutunut näitä juuri miettimään, vaikka ei olla koskaan oltu rikkaita eikä törsätty. Lapselle pitäisi kuitenkin saada hyvä joulu aikaiseksi. Joulupukkikin jostain. Olenko ainoa jota huolettaa jo miten maksaa joulu?

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoasta ei tingitä. Kaikki muu on turhaa.

Lapsille joululahjat on se juttu, jouluruoka on välttämätön paha.

Vierailija
102/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hope, Pelastakaa lapset ry, kirkon diakonia, kirpputorit, Tori.fi, Huutonet...Verkot ajoissa vesille ja lahjoja pyytämään ja hankkimaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joululaatikoiden tuputtajat: niissä ei ole energiaa evätkä ne sovi kaikkien vatsalle.Lisäksi tarvitaan proteiineja, ja muuta täyttävämpää. Lapset eivät useinkaan pidä joululaatikoista. Ruoka on kallista ja luultavasti joulukuussa erityisesti jos ja kun energianhinta vielä nousee. Ei minulle ole mitään patenttiratkaisua! Ehkä voi yrittää saada hyvä joulumieli -lahjakortin tai muualta hyväntekeväisyydestä lahjoja. Ylimääräinen lapsilisä joulukuussa voi auttaa osaa, jotka eivät asu kalliisti eli kerrostalossa. Köyhät ovat olleet ja tulevat olemaan aina kesluudessamme. Jotkut mässäävät ilman puutetta ja toiset syövät kaurapuuroa ja hernekeittoa.

Enpä ole ajatellutkaan, että laatikot eivät muka täyttäisi. Siis yhtenä päivänä vuodessa ei voi jättää proteiinia syömättä?

Vierailija
104/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään perinteistä jouluruokaa, ei maksa paljon. Ja joululahjoja kirpputorilta. Esim. kirja uutena n. 30€, vuoden vanha kerran luettu (joskus jopa lukematon!) kirja kirppikseltä 3€. Joulukortit sähköisenä (posti on hukannut sen verran viime aikoina että olen siirtynyt sähköisiin), n. 20v vanha tekokuusi ja vanhat koristeet. Muutama elävä kynttilä ja konvehtirasia ja glögiä, muuta emme tarvitse.

Ja olemme hyvätuloisia.

Vierailija
105/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joululaatikoiden tuputtajat: niissä ei ole energiaa evätkä ne sovi kaikkien vatsalle.Lisäksi tarvitaan proteiineja, ja muuta täyttävämpää. Lapset eivät useinkaan pidä joululaatikoista. Ruoka on kallista ja luultavasti joulukuussa erityisesti jos ja kun energianhinta vielä nousee. Ei minulle ole mitään patenttiratkaisua! Ehkä voi yrittää saada hyvä joulumieli -lahjakortin tai muualta hyväntekeväisyydestä lahjoja. Ylimääräinen lapsilisä joulukuussa voi auttaa osaa, jotka eivät asu kalliisti eli kerrostalossa. Köyhät ovat olleet ja tulevat olemaan aina kesluudessamme. Jotkut mässäävät ilman puutetta ja toiset syövät kaurapuuroa ja hernekeittoa.

Enpä ole ajatellutkaan, että laatikot eivät muka täyttäisi. Siis yhtenä päivänä vuodessa ei voi jättää proteiinia syömättä?

Järjen köyhyyden kyllä huomaa tällä palstalla. Söisitkö itse lanttu- ja porkkanalaatikkoa kolme päivää putkeen?

Vierailija
106/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on vielä monta kuukautta jouluun. Joka palkasta vähän sivuun tai ostaa lahjoja pikkuhiljaa jo nyt niin tasoittuu kustannukset.

Vierailija
107/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään perinteistä jouluruokaa, ei maksa paljon. Ja joululahjoja kirpputorilta. Esim. kirja uutena n. 30€, vuoden vanha kerran luettu (joskus jopa lukematon!) kirja kirppikseltä 3€. Joulukortit sähköisenä (posti on hukannut sen verran viime aikoina että olen siirtynyt sähköisiin), n. 20v vanha tekokuusi ja vanhat koristeet. Muutama elävä kynttilä ja konvehtirasia ja glögiä, muuta emme tarvitse.

Ja olemme hyvätuloisia.

Joulu kestää 24.-26.12. Mitä teillä kuuluu perinteiseen joulurukaan ja montako henkeä on syömässä?

Vierailija
108/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusjouluruoka on itse asiassa aika halpaa ja onhan se muutenkin jotain syötävä. Edullisesti pääsee varsinkin jos tekee itse laatikot ja ne voi tehdä hyvissä ajoin jo paistovalmiiksi pakkaseen. Kinkuksi riittää pieni kinkku, yleensä sitä on muutenkin aina liikaa. Rosollin voi tehdä itse eikä se poksi kaupassakaan maksa paljon. Sitten perunoita ja silliä, salaattia. Jälkiruuaksi rahka. Alkoholin voi jättää pois tai yksi hyvä edullinen viini.

Kaikki erikoisuudet voi jättää pois. 

Lapsille alat keräämään lahjoja jo nyt (tarjoukset, myyntipalstat, kirppikset, hullut päivät, black friday). Aikuisille ja teineille vain yksi, mutta tarpeellinen lahja. Myyntipalstoilta vahtaat ilmaista tai halpaa muovikuusta. Joulupukki voi jättää lahjat oven suuhun, aina ei ehdi hänkään paikalle.

Satsaatte joulutunnelmaan! Kaupallisen hössötyksen sijaan keskitytte yhdessä oloon. Voi tulla paras joulu ikinä.

Vierailija
109/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan ymmärtänyt joulusta stressaamista. Mennään oman talouden mukaan myös jouluna.

Meillä ei käy joulupukkia. Toki asutaan Rovaniemellä, niin ennen joulua käydään moikkaamassa joulupukkia.

Joululahjoja ostetaan kolme per lapsi. Yksi toivelahja, yksi kirja ja kolmas on oikeastaan yhteislahja kaikille. Eli kolmelle lapselle meillä on seitsemän joululahjaa. Eikä todellakaan mitään satojen eurojen lahjoja, vaan kohtuuhintaisia.

Jouluruoka nyt ei ole sen kalliimpaa kuin normiruoka ja hankitaan vain ne ruoat mitä halutaan syödä eikä kaikkia mahdollisia lajeja. Riisipuuro ja Perunalaatikko on edullista itse tehtynä eikä pakasteherneet Lidl:stä paljoa maksa. Lammasta syödään jouluna (ei muuta lihaa), mutta sekin ostetaan valmiiksi jo aiemmin kun sattuu olemaan tarjouksessa. Yksi rasia rosollia ei taloutta kaada. Lapset leipoo pipareita ja joulusuklaaksi meille riittää normisuklaalevyt. Jouluruoka ei siis kustanna sen enempää kuin arkiruokakaan.

Muuten vain vietetään aikaa yhdessä ja rentoudutaan, kun ollaan kaikki yhtä aikaa kotona.

Vierailija
110/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käytössä e-possu. Jokaisesta korttimaksusta menee euro erilliselle tilille. Niillä rahoilla kustannan joulun.

Ruuat teen alusta loppuun itse, perus jouluruoka on kuitenkin aika edullista. Koristeet samat joka vuosi.

Tunnelmaa luomaan ostan edullisia joulukukkia ja teen niistä itse asetelmia.

Viime vuonna meillä ei ollut pukkia, vaan pukki oli jättänyt kirjeen kuusen oksalle.

Nyt alan kuuntelemaan lasten toiveita jouluksi ja katselemaan mistä ne voisi saada edullisemmin. Pari oikeasti toivottua lahjaa on parempi kuin läjä jotain sinne päin.

Vierailija
111/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjen köyhyyden kyllä huomaa tällä palstalla. Söisitkö itse lanttu- ja porkkanalaatikkoa kolme päivää putkeen?

Helposti, ei mikään ongelma.

Vierailija
112/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä huolettaa. Ruuat varmaan on entiset, mutta lahjoista pitää kyllä karsia. Kuusi pitää ostaa, mutta tekosellainen, koska kaksi kissaa. Viime joulun jälkeen nakkasin vanhan kuusen roskiin, oli palvellut yli kymmenen vuotta. Aion kutoa sukkia koko suvulle (opin sen taidon vasta äskettäin) ja niihin liittää sitten jotain pientä kivaa.

Ruokiin menee suunnilleen sama mitä arkena, kun vähän suunnittelee. Kissat ei ole mikään tekosyy. Meillä 6 kissaa ja aito kuusi ollut, myös sinä vuonna kun oli lisäksi yhdellä neljä pentu. Tekokuusi jonain vuosina ja se kiinnostaa kissoja ihan siinä missä aitokin. Ap:lla helppo homma jos vaan yksi 5v perheessä. Jätä sukulaisten ja tuttujen turhat tuikkukipot pois ja osta omalle lapsellesi jotain mieluista. Itse karsin tänä vuonna just noi hyvän mielen lahjat joilla ei oikeasti mitään väliä (tutuille kynttilöitä, servettejä, suklaata, kukkia). Perheessä kolme teiniä ja kyllä heidänkin kanssa joku keskustelu varmaan tarvitsee pitää, mut mieluiten panostan, että jotain mieleistä jokainen saisi.

Kiva, jos sinun kissojasi ei oikea kuusi kiinnosta. Meidän kissoja se kiinnostaa liikaakin. Kaikki eläimet(kään) eivät ole samanlaisia.

Vierailija
113/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu kestää aaton ja joulupäivän ja ehkä tapaninpäivän. Yksi viikonloppu - ja sitten se on ohi. Turha ottaa paineita. Joku vanha joulukoriste, kynttilänpolttoa, musiikkia radiosta, riisipuuroa ja vähän graavikalaa. Älkää edes opettako lapsia useampaan lahjaan.

Vierailija
114/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset jouluruuat eivät ole sen kalliimpia kuin tavalliset arkiruuatkaan.

Vierailija
115/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupukki voi käydä tuomassa lahjat kuusen alle kun käytte vaikkapa kävelyllä (isältä käy tarkistamassa vaikka jäikö kahvinkeitin päälle, ja heittää ne lahjat kuusen alle). Lahjoja löytyy aleista ja kirppareilta. Lapset ei yleensä niin välitä jouluruoista, joten niissä voi hyvin tinkiä. Eikä ne muutenkaan erityisen kalliiksi tule, jos ei ihan joka sorttia tarvitse olla. Ainakin meillä joulusuklaat on ruokien suhteen ainoa mikä lapsia kiehtoo. Pipareita on kiva leipoa, ja tuoksu tuo joulun tunnelmaa. Muutama kynttilä. Koristeita kai teillä on aiemmilta vuosilta? Kyllä joulun saa järkättyä lapselle mieleiseksi kohtuullisen halvallakin.

Vierailija
116/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olemme hyvätuloisia.

Joulu kestää 24.-26.12. Mitä teillä kuuluu perinteiseen joulurukaan ja montako henkeä on syömässä?

Laatikot, pieni kinkku, kaloja (silliä, silakkaa ja lohta). Rosolli, tomaatteja, salaattia, maustekurkkua. Sinappia, keitettyjä luumuja, sienisalaatti, joku juusto ja herneitä.

Kahvin kanssa englantilainen maustekakku ja pikkuleipiä. Suurin osa itsetehtyä. Olutta ja pullo punaviiniä.

2 aikuista ja lapsi.

Vierailija
117/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin tehdä perunalaatikon. Muita laatikoita en edes syö. Perunalaatikko voi olla perinteinen, mutta valkosipulikermaperunat on kyllä suosikkini...

Tykkään myös kuunnella radiota, joten sieltä joulun tunnelmaa. Kirjoja saa usein lahjaksi ja lainaan kirjastosta muutenkin, lukutoukka kun olen, niin siinähän sitä viihtyy tuntikaupalla.

Teineille hyvä lahja mielestäni on mm. suihkugeeli ja dödö.

Vierailija
118/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin tehdä jouluna hyvänteon ja kustantaa jollekin vähävaraiselle perheelle (yksinhuoltaja?) lahjat ja ruuat.

mies54v

Olet ihana! Me tehtiin tuo jo viime vuonna, ja päätettiin että siitä tulee meidän jouluperinne. Ollaan lapseton pariskunta, ja päätettiin että sen sijaan että turhaa tavaraa ostellaan toisillemme, autamme jotain vähävaraista lapsiperhettä järjestämään lapsille joulun. Lapset on tärkeitä, ja jokainen lapsi ansaitsee olla iloinen jouluna ja saada jotain mitä toivoo, vaikka vanhemmilla ei olisikaan paljon rahaa.

Vierailija
119/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinin kanssa tämä ikuinen köyhyydessä kitkuttelu vasta "hauskaa"on

Hän kuulemma haluaa pelitietokoneen,pitää ostaa sukset niitä hänellä ei ole plus muut lahjat. Mielellään pitäisi kerrankin tehdä joku ulkomaanreissu. On jo yläkoulussa eikä ikinä ollut lentokoneessa.

Minä kävin aikoinaan teinin kanssa Riiassa lentäen. Edullinen ja kiva reissu, vaikka oltiin neljän tähden hotellissa. Suksia saa käytettynä, samoin pelikoneita, mutta se voi olla aikamoinen sähkösyöppö.

Vierailija
120/184 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna ei pitäisi olla niin paljon kerjääviä perheitä ennen joulua. Etenkin nämä 4-10 lasta ja nyyh ei varaa joululahjoihin ja ruokiin, kerjääjät saa tosiaan hurjat lapsilisät tänävuonna. Ei se sähkö kaikilla kallistu niin paljon että kaikki tuo raha menisi sähköön...