Muita, joita huolettaa jo joulu ja millä sen maksaa?
Tänä jouluna tulee olemaan rahasta tiukkaa. Joudutaan tarkkaan miettimään mihin jouluruokiin on varaa, ostetaanko vain pieni kinkku, voiko olla muuta kalaa kuin silliä. Miten pystyy ostamaan joululahjat. Mistä saisi halvimman kuusen. Ne on hinnoissaan täällä pk-seudulla. Eipä ole aikaisempina jouluina joutunut näitä juuri miettimään, vaikka ei olla koskaan oltu rikkaita eikä törsätty. Lapselle pitäisi kuitenkin saada hyvä joulu aikaiseksi. Joulupukkikin jostain. Olenko ainoa jota huolettaa jo miten maksaa joulu?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole noita huolia, kun tilillä rahaa yli 30 000 e
Tuon verran nyt tippuu jo taksin takapenkille.
Lahjoja voi ostaa jo nyt, eikä jouluruoka yksinkertaisemmillaan ole kovin tyyristä. Valmistelut ruoankin osalta voi aloittaa jo nyt.
Ei pidä nähdä ongelmia siellä missä niitä ei ole.
Jokainen tulevaisuuden joulu huolettaa jo
Jouluun kannattaa laittaa rahaa säästöön 50-80 euroa joka kuukausi. Minä olen laittanut. Itse asun yksin mutta on minulla tyttöystävä ja vietämme joulua yhdessä. Jouluna menee 200 euroa rahaa 4-5 päivän ruokiin, itse en syö niin paljon.
Ei huoleta, lahjoja en osta, ruokaa olen alkanut tehdä pakkaseen nyt jo kun esim porkkanat on edullisia. Ei joulun tarvitse maksaa paljon mitään. Älkää lähtekö siihen turhaan lahjarumbaan ja ylikulutukseen. Simppelimpikin joulu riittää.
Ei huoleta. Kun ei ole perhettä eikä ketään kelle tarvitsisi se joulu tehdä. Ei tule maksamaan siis mitään. Enemmänkin ahdistaa ja surettaa, kun on liian yksinäinen.
En ole koskaan joutunut maksamaan mitään joulusta. Olen toki ostanut joululahjoja ja syönyt jouluna, kuten muutenkin, mutta ostokset ovat aivan eri asia kuin joulu, jota ei rahalla saa hankittua.
Kannattaa ostaa joululahjoja pitkin vuotta. Itse ostin ensimmäiset jo tammikuussa alesta.
Vierailija wrote:
Ei huoleta. Kun ei ole perhettä eikä ketään kelle tarvitsisi se joulu tehdä. Ei tule maksamaan siis mitään. Enemmänkin ahdistaa ja surettaa, kun on liian yksinäinen.
Virtuaalihalaus sinulle. ❤️
SPR järjestää joulunaikaan joulukahvila-tapahtumia ympäri Suomea. Tämän vuoden tapahtumapaikat ja -ajat eivät ole vielä selvillä, mutta tällä sivulla kerrotaan tapahtumasta vähän tarkemmin:
https://www.punainenristi.fi/uutiset/2021/punaisen-ristin-joulukahvilat…
"Joulunpyhinä auki olevat joulukahvilat ovat avoimia ja maksuttomia kohtaamispaikkoja.
Punaisen Ristin joulukahviloihin ovat tervetulleita kaikki. Erityisesti joulukahviloiden toivotaan tarjoavan seuraa ja yhteisöllisyyttä niille ihmisille ja perheille, jotka viettäisivät joulua muuten yksin."
Varmaan monissa perheissä mietitään tällaisia nyt. Ap on huvin etuajassa, kun on jo alkanut pohtia sitä, eikä vasta viime tingassa.
Jouluruuissa onneksi ei muu maksa kuin kinkku. Muuten se on edullista eli perunaa, punajuuresta ja suolakurkusta perunan kanssa rosollia ja paljon riisipuuroa. Lisäksi itse tehtyjä pipareita. Näistä tulee jo hyvä jouluruoka, ei tarvitse olla montaa sorttia.
Lapselle lisäksi halvin suklaajoulukalenteri. Radiosta joulumusiikkia ja kirkon joululauluillat. Lahjoja ainoastaan lapselle, ei aikuisille.
Vierailija wrote:
Teinin kanssa tämä ikuinen köyhyydessä kitkuttelu vasta "hauskaa"on
Hän kuulemma haluaa pelitietokoneen,pitää ostaa sukset niitä hänellä ei ole plus muut lahjat. Mielellään pitäisi kerrankin tehdä joku ulkomaanreissu. On jo yläkoulussa eikä ikinä ollut lentokoneessa.
Meillä lapsi on kohta täysi-ikäinen eikä myöskään ole ollut ikinä lentokoneessa eikä meillä tule olemaan rahaa viedäkään.
Tätä se on kun saa vain sijaisuuksia ja nyt leikataan vielä ansiosidonnaiset.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hän kuulemma haluaa pelitietokoneen,pitää ostaa sukset niitä hänellä ei ole plus muut lahjat. Mielellään pitäisi kerrankin tehdä joku ulkomaanreissu. On jo yläkoulussa eikä ikinä ollut lentokoneessa.
Meillä lapsi on kohta täysi-ikäinen eikä myöskään ole ollut ikinä lentokoneessa eikä meillä tule olemaan rahaa viedäkään.
Lapsi muuttaa kohta kotoa pois ja itse ajattelin mennä hakemaan masennusdiagnoosin. Enää ei sossu puutu.
Valtion vika, kun ei anna ajoissa ihmisille vakituisia työpaikkoja.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lapsi muuttaa kohta kotoa pois ja itse ajattelin mennä hakemaan masennusdiagnoosin. Enää ei sossu puutu.
Valtion vika, kun ei anna ajoissa ihmisille vakituisia työpaikkoja.
Jonkun muun vuoro tehdä palkkatukitöitä, sijaisuuksia ja palkattomia työkokeiluita.
Joulu on normaali viikonloppu, syödään pitsaa ja ulkoillaan.
Miksi jotkut tekee siitä jonkun hömppä juhlan, en ymmärrä.
Rahat säästyy kun elää normaalia arkea.
No se lapsen lahja on tärkein, paatte siihen rahat sivuun. Ja sitten ruoat tietenkin, mutta ne ei ole jouluna erityisen kalliita. Koristeet varmaan on olemassa ja joku tuttu voi olla pukki, jos sellainen tarvitaan? Meillä ei ollut ikinä.
Mulla on jo isot lapset eikä niin joulupaineita, mutta joskus oli tiukkaa. Myin esim pieneksi jääneitä talviurheiluvälineitä joulun alla, että sain ekstraa.
Vierailija wrote:
No kyllä huolettaa. Ruuat varmaan on entiset, mutta lahjoista pitää kyllä karsia. Kuusi pitää ostaa, mutta tekosellainen, koska kaksi kissaa. Viime joulun jälkeen nakkasin vanhan kuusen roskiin, oli palvellut yli kymmenen vuotta. Aion kutoa sukkia koko suvulle (opin sen taidon vasta äskettäin) ja niihin liittää sitten jotain pientä kivaa.
Kierrätyskeskuksista löytyy ledkuusia. Joululahjojen osto perheessäni loppui reilut 19 v. sitten. Miksi keksimällä keksiä joululahjoja, opiskelijoille tärkeämpää oli tuki hankintoihin, puolison kanssa mieluummin matkustimme. Pienet lapset kyllä ansaitsevat lahjansa mutta mittakaavaa pitää suitsia. Piparkakkutalojen ja koristeltujen pipareiden teko johdattaa jouluun ja miksei pipareita lahjoiksikin.
En vietä joulua, ei ole varaa. Äidillä käyn syömässä ennen joulua tai joulun jälkeen, jouluna julkiset ei kulje. Olemme sopineet että max 10 egen lahjat. Joulun jälkeen ostan jouluherkkuja tarjouksista, jossei ole enää niin en osta.
Onneksi on varaa elää makeaa elämää. En kestäisi jos olisin köyhä.
Jouluni tulee taas olemaan yltäkylläinen, antelias ja rauhallinen.
Eläkää varojen mukaan. Ei huoleta, en halua lahjoja ja en juuri anna. Ruokaa on riittävästi myös arkisin.