Muita, joita huolettaa jo joulu ja millä sen maksaa?
Tänä jouluna tulee olemaan rahasta tiukkaa. Joudutaan tarkkaan miettimään mihin jouluruokiin on varaa, ostetaanko vain pieni kinkku, voiko olla muuta kalaa kuin silliä. Miten pystyy ostamaan joululahjat. Mistä saisi halvimman kuusen. Ne on hinnoissaan täällä pk-seudulla. Eipä ole aikaisempina jouluina joutunut näitä juuri miettimään, vaikka ei olla koskaan oltu rikkaita eikä törsätty. Lapselle pitäisi kuitenkin saada hyvä joulu aikaiseksi. Joulupukkikin jostain. Olenko ainoa jota huolettaa jo miten maksaa joulu?
Kommentit (184)
eihän joulun tarvitse olla mitään kinkkuja.
pelkkä peruna ja silli riittää.
ap kunhan muistat mitä varten joulua vietetään.
se on tärkeintä.
ei mitkään pikkukakaroiden lahjat.
Lidlistä ostat laatikot ja rosollit. Ehkä pieni kinkku? Nyt jo hiljalleen lapselle lahjoja jemmaan.
Mikä ihmeen pakkomielle on tehdä joulusta joku spektaakkeli?!
Vähemmälläkin tohotuksella se joulu tulee ja menee.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte, että jouluruoat ei ole kalliita, en käsitä miten niin. Arkena me syödään edullisesti. Kaalilaatikkoa, makaronilaatikkoa jne. Mutta jouluruoka meillä on mäti ja smetana, graavatut lohi ja siika, lämminsavulohi, erilaiset juustot jne. Kinkku toki. Ja peruna, mutta se ei maksa paljoa. Kyllä nuo muut vain kalliita on. Mitä te oikein syötte jouluruoaksi, jos se on halpaa?
Nuo eivät ole "pakollisia" jouluruokia eli ne peruslaatikot ja rosolli ovat edullisia.
Joululimppukin maksaa 3-5€ kaupassa, itse tehden alle 1€/kpl.
Meilläkin joulupöytä on kuvailemasi kaltainen, mutta en oleta, että naapurissa olisi. Meillä on aattona 12-15 hlöä syömässä ja haluan panostaa siihen kunnolla niin kauan kuin jaksan.
Jälkiruokaa voi leipoa aiemmin pakastimeen. Vaikkapa maustekakku. Ostaa edullisia konvehteja. Niitähän saa vaikka Tokmannilta tms.
Keittää aattoaamuna riisipuuroa, joka on edullista. Siinä on aamupala/lounas.
Pääruoka sitten laatikot yms.
Vierailija kirjoitti:
Alat nyt hankkia lahjoja kirpputorilta. Lapsi ei tiedä.
Suosittelen tätä, jos lähelläsi on kirpputoreja. Kun lapsi avaa lahjan, hän saattaa huomata, että se on käytetty. Jos lapsi huomaa sen, asiasta voi jutella. Nykyään on muuten trendikästä ja hienoa ostaa käytettyjä tavaroita. Myös varakkaat henkilöt ostavat käytettyjä tavaroita. Sillä tavalla "puistot ja luonto pysyvät kauniina, kun ihmiset eivät heitä sinne liikaa roskia". Asian voisi selittää tähän tapaan lapselle. Tai kertokaa, että kirpparin lelu/vaate näytti kivalta ja haluttiin ostaa se sinulle. (Monta vuotta sitten eräs serkkuni haki minun vanhat koulusukseni nuorimmalle lapselleen. Sukset näyttivät vanhanaikaisilta ja heillä olisi ollut varaa ostaa lapselle ihan mitä vain)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästät 200 euroa kuukaudessa niin ensi jouluksi sulla on rahaa! Joka helevetin vuosi tää sama laulu!
JA jos teitä on kaksi, on se jo viistonnia, kai sillä yhdemn joulun....
Et taida olla kovin vahva matematiikassa? Jos ap nyt aloittaa, ensi jouluksi olisi IHAN MAX. 1600€. Ja aika harva voi säästää nyt 200€ lisää, kun sähkön, bensan ja ruuan hinta on noussut isosti.
LAskeppa 15x200! On se! Kertaa kaksi!
Kun jättää tyhjät ostokset, karkit limut muut turhat taatusti saa!
Mä saan pienestä eläkkeestäkin 200 euroa kuukausi säästöön!
Onko sinulla ensi jouluun 15kk?
Minun kalenterini mukaan on reilu 3kk.
T: eri henkilö, jolle vastasit
Jos on lapsia niin mielestäni joulua kuuluu heille järjestää mutta aikuiset nyt pärjää vähemmälläkin vai miksi aikuisena pitää hössöttää jostakin joulusta?
Vierailija kirjoitti:
Voisko yks sukulaisista olla pukki ilmaiseksi, voisiko tämä olla vaikka lahja häneltä? Toki hänelle voisi sitten tarjota vaikka jouluruuat. Kouluruoka muuten saa hyväntekeväisyydestä, kun on ajoissa liikenteessä niin kuin sinä! Ainakin on aikaisempina joululoma saanut niin ei tarvitse siitäkään sitten maksaa. Voisiko kuusen tässä tapauksessa käydä sahaamassa jostain metsästä yöllä? Tiedän ettei tämä ehkä ole ihan laillista, mutta on niitä pahempiakin syntejä maailmassa. Näin mä itse toimin jouluisin (rahat aina ollu tiukilla). Lahjoja ostan vain lapsilleni ja niissäkin kohtuus ja järki ja katson ensin torista että voiko saada käytettynä jonkun tietyn jutun.
Miksi jättää varastaminen pelkkään kuuseen?
Kun varastat myös lahjat ja ruuat, voit viettää messevän joulun käyttämättä euroakaan.
On niitä nääs pahempiakin syntejä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin tehdä jouluna hyvänteon ja kustantaa jollekin vähävaraiselle perheelle (yksinhuoltaja?) lahjat ja ruuat.
mies54v
Mukavasti ajateltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästät 200 euroa kuukaudessa niin ensi jouluksi sulla on rahaa! Joka helevetin vuosi tää sama laulu!
JA jos teitä on kaksi, on se jo viistonnia, kai sillä yhdemn joulun....
Et taida olla kovin vahva matematiikassa? Jos ap nyt aloittaa, ensi jouluksi olisi IHAN MAX. 1600€. Ja aika harva voi säästää nyt 200€ lisää, kun sähkön, bensan ja ruuan hinta on noussut isosti.
LAskeppa 15x200! On se! Kertaa kaksi!
Kun jättää tyhjät ostokset, karkit limut muut turhat taatusti saa!
Mä saan pienestä eläkkeestäkin 200 euroa kuukausi säästöön!
Onko sinulla ensi jouluun 15kk?
Minun kalenterini mukaan on reilu 3kk.T: eri henkilö, jolle vastasit
helevetti kaikki pitää vääntää rautalangasta, kai ne tän joulun roposet on kasassa, sitten seuraava siitä on ensi joulu
Vierailija kirjoitti:
Teinin kanssa tämä ikuinen köyhyydessä kitkuttelu vasta "hauskaa"on
Hän kuulemma haluaa pelitietokoneen,pitää ostaa sukset niitä hänellä ei ole plus muut lahjat. Mielellään pitäisi kerrankin tehdä joku ulkomaanreissu. On jo yläkoulussa eikä ikinä ollut lentokoneessa.
Niinpä, mutta eivät ole mihinkään suuriin lahjoihin tottuneetkaan omat teinit - se ei ole ikinä ollut pääasia joulussa.
Mitä lapsenne toivovat lahjaksi tänä jouluna?
Ruoka maksaa jo nyt liikaa ja siihen perusruokien päälle joulun erikoisuudet niin kyllä se vaan maksaa enemmän, vaikka väittäisitte mitä, JOS haluaa perinteisen kunnollisen joulupöydän!!Itsellä on onneksi vielä varaa pysyvän työpaikan myötä siihen mutta joulun pyhinä eli 3 pyhää peräkkäin menee ruokakauppaan runsaasti rahaa. Meitä on kolme aikuista ja 5 kg kinkku jo maksaa sen vähintään 40 e. Siitä ei luovuta. Tietysti ruokajuomat, suklaat yms. sekä lahjat päälle. Tosin ne eivät ole koskaan olleet erityisen kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei auta niitä, jotka ei pysty säästämään, mutta kuitenkin. Me säästämme ympäri vuoden palkoista tietyn osuuden joulua varten. Ei siis sinällään huoleta. Ostan lapsen lahjoja pikkuhiljaa ja miehelle ostan vain jotain pientä. Muita suvussa emme lahjo. Aikuisten kesken lahjojen antaminen on vähän turhaa ja hölmöä mielestäni. Kyllä itselleni tulee joulumieli ihan muista asioista kuin sukulaisten väkisin keksityistä lahjoista.
Meillä joulupukki ei ole koskaan tuonut lahjoja vaan me vanhemmat. Ja lapsikin on niin iso, että hänen kanssaan on juteltu maailman tämän hetken tilanteesta ja inflaatiosta. Tajuaa siis itsekin, että ihan samaan ei pysty kuin aikaisempina jouluina.
Pieni lahja tai postitse tullut joulukortti ovat tärkeitä yksin asuville ihmisille, etenkin vanhuksille. Exäni vanhat tädit hössöttivät saamistaan lahjoista ja korteista jokaiselle, joka tuli käymään. Lahjat olivat sisnänsä vaatimattomia. Olin nuori nainen ja minua hämmästytti , kun he puhuivat lahjoista niin paljon. Jälkeenpäin tajusin, että ne symboloivat heille sitä, että heitä ei ole unohdettu.
Joululaatikoiden tuputtajat: niissä ei ole energiaa evätkä ne sovi kaikkien vatsalle.Lisäksi tarvitaan proteiineja, ja muuta täyttävämpää. Lapset eivät useinkaan pidä joululaatikoista. Ruoka on kallista ja luultavasti joulukuussa erityisesti jos ja kun energianhinta vielä nousee. Ei minulle ole mitään patenttiratkaisua! Ehkä voi yrittää saada hyvä joulumieli -lahjakortin tai muualta hyväntekeväisyydestä lahjoja. Ylimääräinen lapsilisä joulukuussa voi auttaa osaa, jotka eivät asu kalliisti eli kerrostalossa. Köyhät ovat olleet ja tulevat olemaan aina kesluudessamme. Jotkut mässäävät ilman puutetta ja toiset syövät kaurapuuroa ja hernekeittoa.
Jos laatikot ei maistu, niin ehkä joulupöytään keitetyt perunat tai perunamuusi?
Tänä vuonna joulu on niukka. Onneksi lapset jo isoja, ja heidän kanssaan jo asiasta puhuttu. Syödään vähemmän ja ostetaan vaan pari lahjaa.
Meillä ei tuhlata jouluna muuta kuin juomiin ja kinkkuun. Ruoka melko samaa kuin muinakin viikonloppuina. Tekokuusi ja vanhat koristeet ripustellaan. En voi käsittää tätä toisten jouluun rahan meno porua. Koko ajan kun ostetaan tarpeet silloin kun tarpeita on niin eikö joulun voi viettää ilman ääretöntä rahan tuhlaamista.
Hommatkaa enemmän rahaa. Tämänkin ajan jonka vietät täällä, voisit tehdä jotain hyödyllisempää.
Minä voin olla täällä, koska minulla on kyllä rahaa ihan riittävästi jouluun ja muuhunkin.