Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tigerin kassa: "Haluatko lahjoittaa euron sairaalle lapselle?", mitä te muut ootte mieltä?

Vierailija
09.09.2022 |

Tigerin kassalla ainakin Turussa on joku kamppis, missä oston yhteydessä kysytään. Eilen edessäni oleva rouva empi ilmeisen ahdistuneena ja laskin, että yli-innokas myyjä kysyi yhteensä 3 kertaa, ennenkuin rouva ei kehdannut kieltäytyäkään. Minä en lahjoittanut, ärsyttää kun ei saa muutenkaan kadulla kulkea rauhassa kun joka välissä joko feissarit tai myyntipiste ja nyt vielä nälkäpäivä kerääjät siinä seassa! Otto-automaatti pyytää lahjoittamaan ja samalla takaraivossa jyskää, mistä raapia rahat edes peruselinkustannuksiin ja paisuvaan sähkölaskuun.
Mites te muut, ärsyttääkö vai ei?

Kommentit (266)

Vierailija
181/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi sietää näitä kassalla kerjäämisiä.

Lahjoitan kyllä hyväntekeväisyyteen, mutta ten sen silloin ja siellä missä itse haluan.

Inhoan sitä, kun muiden kuullen pyydetään ja syyllistetään, kun en anna sitä euroa.

Jos Tiger -tai mikä tahansa kauppa tms.- haluaa osallistua hyväntekeväisyyteen, lahjoittakoon ihan itse omista tuloistaan. Niillä on varaa.

Ja kun kassalta pääsee eteenpäin, on S-marketin tuulikaapin ovilla kaksi ylipirteää, hämmästyttävän hoikkaa nuorta miestä myymässä jotain pörssisähköä, puhelinliittymää tai kattoremonttia. Kohteena vanhukset, pienituloiset, yksinäiset, vähälahjaiset, laitoksissa asuvat, ihan kuka vain! Mitään ei kuule, kuulakärkikynät naksuu ja hiusgeeli haisee. NÄMÄ minua ärsyttää, ei tigerin kassa! Tiger pyytää euroa, nämä ryöstää ihmisen kirkkaassa päivänvalossa. Vastaan heille, etten tee mitään sopimuksia, enkä päätöksiä kaupan tuulikaapissa.

Vierailija
182/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lahjoita! Ei se ole sinulta pois!

No just siltä antajaltahan se on pois. Voi riemuidiotismi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei tarvitse selitellä yhtään mitään jos kieltäytyy lahjoittamasta. Jos sanot ei, eikä se riitä niin lahjoitusten pyytäjä syyllistyy häirintään. Sellaiseen ei tarvitse reagoida enää mitenkään. Sanot vaan EI. Eikä selittelyä. On minultakin tullut feissarit kyselemään kadulla ihan ihmeellisiä juttuja. Vastaan vaan Ei nyt, moikka.. Pitäkää kiinni rajoistanne. Jos et aidosti halua antaa niin mitä se hyödyttää että annat.

Vierailija
184/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa tähän törmäsin. En viitsinyt kiusata kassatypyä, vaikka oli todella epämääräisen asiatonta kerjäystä. "Euro sairaille lapsille". Anteeksi kuinka? Kuka on sairas ja missä? Ihanko itse viette eurot sairaille? Kotiin vai sairaalaan? Ettekö tosiaan tee yhteistyötä minkään järjestön kautta?

Huh mitä soopaa

Vierailija
185/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihanaa jos ihmiset olisivat anteliaita, mutta totuus on toinen. Miksei voi olla rehellisesti sitä mitä on? Mikä siinä ahdistaa, että sanoo ääneen, että ei en anna euroakaan sairaalle lapselle en halua antaa omistani jos asia on niin? En inhoa mitään niin paljon kuin teennäisyyttä ja ihmisiä jotka ei kestä kuulla totuutta. Yritätkö esittää olevasi jotain muuta kuin olet?

Vierailija
186/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on niin törkeää kun feissarit yms. puhuu siihen tyyliin että sullehan ei tää kymppi kuussa merkitse mitään, aivan kuin kaikilla olisi hirveästi ylimääräistä rahaa. Suomessakin on paljon ihmisiä, jotka joutuu miettimään tarkkaan kuinka rahansa käyttää, että saisi edes ne välttämättömät jutut. Ehkä se kymppi ei ole meille yhtä iso raha kuin kehitysmaan köyhälle, mutta toisaalta ei täällä oikein onnistuisikaan kovin vaatimaton elämä vaan on tavallaan pakko pitää yllä tietty elintaso. Varsinkin jos kasvattaisi lapsia samaan tyyliin kuin jossain alkeellisemmissa oloissa niin huoli heräisi äkkiä. Kehitysmaissakin on sitä paitsi aina myös se keskiluokka ja sitten tosi rikkaitakin ihmisiä, mutta eivät hekään välttämättä auta niitä oman maansa köyhiä. Tuntuu hassulta että maailman toisella puolella asuvia syyllistetään.

Kehitysmaissa onbtodellabisot tuloerot. Afrikassakin jos joku timanttimiljonääri jakaisi puolet omaisuudestaan köyhien hyväksi, niin sillä saataisiin jo lukemattomien kylien asiat kuntoon. Eikä nää avustukset yleensä edes mene sinne minne pitäisi tai väitetään. Kyllä niistä iso osa hukkuu ihan muihin taskuihin niin matkan varrella kuin siellä pahasti korruptoituneessa kehitysmaassakin.

Näin on. Ne keräyskulut ja avun perille saamiseen liittyvät todelliset kulut vielä ymmärtäisikin mutta sitten on aina se osuus mikä hukkuu korruptioon ja monesti on kyse isoistakin summista. Alkuun projektit voi sujua hyvinkin mutta jos jatkoa ei voida varmistaa niin kannattaako sellaista systeemiä tukea ja ylläpitää? Useinhan koko homma kuivuu kasaan kun vastuu luovutetaan paikallisille eikä varojen käyttöä ja muuta enää valvota tarkkaan tai ehkä ollenkaan. Tuokin on niin epäreilua että jokaisessa maassa on jo niitä älyttömän rikkaita paikallisia, joiden omaisuus on revitty köyhempien selkänahasta mutta tuloeroja ei edes yritetä hillitä esim. lainsäädännöllä vaan annetaan ongelmien rehottaa. Ei ole mitenkään hyväuskoisten suomalaisten ratkaistavissa.

Olen tullut myös siihen lopputulemaan, että minun kymppini ei kehitysmaita pelasta. Maiden sisällä pitäisi tehdä suuria rakenteellisia muutoksia, että oikeita tuloksia ja pysyvästi parantavia ratkaisuja alkaisi syntymään. 

Vierailija
187/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihanaa jos ihmiset olisivat anteliaita, mutta totuus on toinen. Miksei voi olla rehellisesti sitä mitä on? Mikä siinä ahdistaa, että sanoo ääneen, että ei en anna euroakaan sairaalle lapselle en halua antaa omistani jos asia on niin? En inhoa mitään niin paljon kuin teennäisyyttä ja ihmisiä jotka ei kestä kuulla totuutta. Yritätkö esittää olevasi jotain muuta kuin olet?

Minä en ole velvollinen selittämään kenellekään miksi en anna rahaa. Ei kiitos riittää ihan hyvin vastaukseksi.

Vierailija
188/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kilahti puolen yön jälkeen puhelimeen viesti "haluatko puhelimeesi sitä sun tätä" by elisa ,kyllä kyrsi kun just olin nukahtanut. Miks yöllä?

Vierailija
189/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä saat antaa. Anna ihmeessä. Ja kun tämä trendi kasvaa upeana juttuna niin saat lahjoittaa Tigerin kassan lisäksi jokaisella muullakin asioimallasi kassalla. 

Vierailija
190/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kilahti puolen yön jälkeen puhelimeen viesti "haluatko puhelimeesi sitä sun tätä" by elisa ,kyllä kyrsi kun just olin nukahtanut. Miks yöllä?

Mulle kilahti puolen yön jälkeen puhelimeen dikkipikki "haluatko tätä". No en halua.

Vierailija
191/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan kysyä että missäs se lapsi on. Käyttää aikaa oikein huolella kamppikseen tutustumiseen. Jos kaikki tekis näin, ei kohta enää ois näitä "pakkolahjoituksia" kassalla.

Loppuis nopeasti kun jokainen asiakas kyselisi 10 min. kampanjasta, eikä sitten edes lahjoittaisi.

Vierailija
192/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää. 

Kiitos tiedosta, aion vältellä tällaisia liikkeitä näiden kampanjoiden aikaan.

Vierailija
193/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä kyselevät monissa kaupoissa maksaessa että haluaako lahjoittaa johonkin. Summat ovat yleensä pienempiä. Että kai se on yleistymään päin. Ehkä kun siihen tottuu niin ei enää koe mitään häpeää jos ei juuri ole antaa rahaa. Ei myyjä kenenkään kasvoja rekisteröi tai muista kuka antoi.

Auttaminen on lähtökohtaisesti hieno asia, kunhan asiakkaalla on selkeä ymmärrys että on lahjoittamassa. Pullonpalautuksessa ja automaateilla se on usein epäselvää.

Tigerissä käy paljon nuoria, toivottovasti eivät teineiltä kyele kun heillä ei rahaa useinkaan ole annettavaksi asti.

Vierailija
194/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tämä on nyt niin iso juttu. Saa ihmiseltä kysyä, että haluatko lahjoittaa. Saa myös vastata kyllä tai ei. Ymmärtäisin jos pakkomyytäisiin jotain tai pakotettaisiin lahjoittamaan, mutta tästä ei nyt tainnut olla kyse?

Vierailija
195/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kassana (en aloituksessa mainitun liikkeen, mutta meillä vastaavia kampanjoita) voin kertoa ettei tämä ole meistä myyjistäkään kivaa. Me omassa liikkeessämme olemme antaneet johdon suuntaan palautetta, että parempi olisi esim. joku maksupäätteen lahjoita lisäeuro- nappi tai vastaava, voisi sanoa asiakkaalle siinä maksun yhteydessä, että halutessasi voit lahjoittaa euron kohteelle x painamalla siitä. 

Ymmärrän sen että kassatkaan eivät riemuitse näistä johdon kampanjoista, mutta ehkä heidän pitäisi kritisoida niitä vielä ponnekkaammin mikäli johdossa ei ymmärrys riitä. Tuohan karkoittaa asiakkaita. Esimerkiksi Jyskissä on aina kassalla joku tuote nostettu esiin ja myyjien on näemmä pakko tuputtaa sitä jokaiselle asiakkaalle. Asiakkaille on jopa annettu mahdollisuus antaa palautetta siitä että muistettiinhan sinulle varmasti tuputtaa tuotetta x. Sairasta. Toivottavasti yksikään asiakas ei vastaa että ei, minulle ei tarjottu.

Vierailija
196/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki myyntityö pitäis kieltää lailla. Ärsyttää puhelinmyyjät, lehtimyyjät, sähkönmyyjät. Kun eivät usko kun sanoo ei. Ei sitten millään. En osta. En. Osta. Mitään. Haluan säästää rahaa en kuluttaa.

Vierailija
197/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ollut hyväntekeväisyyttä vaan jotain muuta. Tampereella Lidlissä oli tällä viikolla vakuutusmyyjä vastassa heti ovella: Hei ja kiva kun tulit ostoksille. Pidätkö suklaasta? Vastasin että joo, jonka jälkeen iski käteen jonkun ihan ennestään tuntemattoman vakuutusyhtiön prosyyrin. Ja sitten seurasi mainospuhe ja kysymys saisinko puhelinnumeronne ja milloin voimme soittaa sinulle. En halunnut antaa numeroa jolloin sain vastaukseksi, että annamme valitettavasti suklaata (yksi patukka) vain jos annatte numeronne. Jäi suklaat saamatta:)

Eipä tuo ärsyttänyt, mut ei vaan toimi tuommonen.

Vierailija
198/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tästähän ei ole pitkä aika kun pullonpalautusautomaatteihin tuli ne kerjäysnapit...

Joka puolella kerjätään nykyään, tuo oli uutta että jopa kaupan kassalla.

Mun mielestä pullonpalautusautomaateissa tuo on ihan kiva vaihtoehto. Mulle tulee tosi vähän pulloja enkä useimmiten jaksa hamstrata niitä kotona niin pitkään, että olisi vaikka kassi täynnä, mutta toisaalta ei kiinnosta viedä kassalle jotain 60snt pullokuittia, joten ihan mielellään lahjoitan sen.

Minusta parempi systeemi on se kun jossain pullonpalautuspisteissä on seinässä lokerikko paikallisille urheiluseuroille ja panttikuitn voi pudottaa sinne jos ei itse tarvitse. Mieluummin naapurin lasten jalkapalloseuran tukemiseen kuin jollekin ylikansalliselle megajärjestölle.

Vierailija
199/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tästähän ei ole pitkä aika kun pullonpalautusautomaatteihin tuli ne kerjäysnapit...

Joka puolella kerjätään nykyään, tuo oli uutta että jopa kaupan kassalla.

Viime vuonna oli hauska tilanne, kun lahjoitin Elämä lapselle- ohjelman aikana tekstiviestin kautta rahaa, ihan omasta tahdostani. Parin viikon päästä sieltä sitten soiteltiin, että kun olen lahjoittanut kertalahjoituksen, niin mitenkä jos alkaisin kuukausilahjoittajaksi. Sanoin tälle tuputtajalle ihan suoraan, että olen pienituloinen ja kaikenlisäksi opiskelen, rahaa ei jää ylimääräistä että voisin joka kuukausi lahjoittaa heidän toimintaan. Ei kettu vie uskonut, vaan vänkäsi vastaan.

Lopulta postissa tuli paksu kuori kummien toiminnasta, syitä lahjoituksille jne. Tekstiviesti vielä viikon päästä perään, että muistathan palauttaa heille täytetyn lomakkeen, jossa sitoudun lahjoittamaan 20 €/kk. En laittanut lomaketta menemään.

Hyvin ahdistava puhelu ja toiminta röyhkeää. Melkein tuli olo että syyllisyyttä yritettiin saada, kun en kaiva kuvetta joka kuukausi. Vaikka kuinka hyvään tarkoitukseen olisi, niin joku raja sentään ja kunnioitus muiden taloutta kohtaan.

Nyt päivää ennen tämän vuoden Elämä lapselle- konserttia tuli tekstiviesti, jossa muistuteltiin lahjoituksesta. En lahjoittanut, jäi niin pskan maku suuhun siitä puhelusta.

Mä erehdyin auttamaan Lääkärit ilman rajoja-järjestöä. Ei mennyt kauaa kun tuli puhelu että tarvitsevat kuukausilahjoittajia ja se oli ihan kelpo summa mitä halusivat. Mulla vaan oli tilanne, että oon itekin sairas ja todella pienet tulot, enkä ollut varaa hakea omiakaan lääkkeitä apteekista. Kiva kun joku siellä tivaa että etkö vois antaa rahaa, kun me tarvitaan lääkkeisiin. Mieluiten lahjoitan johonkin lippaaseen anonyymisti niin, ettei kukaan ahdistele, eikä jää jälkiä kuka sen rahan sinne nakkasi, niin eivät voi kerjätä jälkeenpäinkään. 

Kirjoitin aiemmin syyllistävästä puhelusta, järjestö taisi olla juuri tuo lääkärit ilman rajoja. Ilmeisesti on siis yleisempikin toimintatapa heillä eikä ollut vain huonoa tuuria! Minulle soittanut henkilö oli niin vaativa että tuli kyllä kiusaantunut ja ahdistunutkin olo.

Ohiksena sellainen tosiasia, että lääkärit yli rajojen on yksi Välimerellä ihmiskauppaa tukevaa taksiveneliikennettä harrastava järjestö. Miettikää haluatteko tosiaan tukea tuota toimintaa.

Vierailija
200/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua tuossa häiritsee lähinnä se, jos rahaa tosiaan pyydetään sairaille lapsille kertomatta suoraan, minkä järjestön toimintaan raha menee ja millä tavalla sairaita lapsia autetaan. Vai onko Tigerilla joku oma kampanja, jossa sairaille lapsille kerätään ylimääräistä käyttörahaa, jokainen euro menee suoraan jollekin lapselle ja kauppa maksaa viulut omasta pussistaan?

En pidä muutenkaan siitä, että kaupan kassalla pyydetään lahjoituksia hyväntekeväisyyteen, mutta saahan sitä silti kysyä. Niin kauan kun kysymys esitetään asiallisesti ja kieltäytyminen otetaan hyvin vastaan ilman vastaväitteitä tai syyllistämistä, kaikki on ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi