Tigerin kassa: "Haluatko lahjoittaa euron sairaalle lapselle?", mitä te muut ootte mieltä?
Tigerin kassalla ainakin Turussa on joku kamppis, missä oston yhteydessä kysytään. Eilen edessäni oleva rouva empi ilmeisen ahdistuneena ja laskin, että yli-innokas myyjä kysyi yhteensä 3 kertaa, ennenkuin rouva ei kehdannut kieltäytyäkään. Minä en lahjoittanut, ärsyttää kun ei saa muutenkaan kadulla kulkea rauhassa kun joka välissä joko feissarit tai myyntipiste ja nyt vielä nälkäpäivä kerääjät siinä seassa! Otto-automaatti pyytää lahjoittamaan ja samalla takaraivossa jyskää, mistä raapia rahat edes peruselinkustannuksiin ja paisuvaan sähkölaskuun.
Mites te muut, ärsyttääkö vai ei?
Kommentit (266)
Joku taas: "Minä olen pienituloinen ja lahjoitan" Se ei poista tosiasiaa, että mitä paremmat tulot, sitä paremmat mahdollisuudet auttaa. Tietenkin on niitäkin, jotka ovat valmiita antamaan kaikki. Ja ei tuollainen lahjoittaminen tai lahjoittamattomuus ole mikään tae, henkilön hyvyydestä tai anteliaisuudesta sinänsä ihmisenä.
Käsi sydämellä, paljonkos on näitä, jotka tienaa yli 50000€ eivätkä lahjoita euroakaan hyväntekeväisyyteen. Hui kuinka kamalia ihmisiä. Ei välttämättä ole kyse itsekkyydestä. Voi olla vain, että feissarit ei ole ahdistelleet ja kassoilla ei ole kyselty lahjoituksia.
Hauskaa olisi ollut nähdä miten siellä otto automaatilla lahjoitukset korreloi tilin saldon kanssa.
Itse pienituloinen, jonkun roposen laittanut johonkin lippaaseen, mutta kassoilla usein ihan periatteesta en osallistu keräyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni jossain kaupassa kysyttiin tuollaista. Tokaisin vain että ei nyt kiitos.
Niin mäkin. Ei siinä sen kummempaa, mutta onhan tuo aika outo, uusi ja tungetteleva tapa ainakin Suomessa. Minusta huono ja töksähtelevä ihan niinkuin se: hyvää päivänatkoa ruokakaupan kassoilla. Ei tuollaista ollut 20 vuotta sitten ja on vähän töksähtelevää. Ehkä siihenkin tottuu kun näyttää nyt olevan määräys" joissain kaupoissa. En minä siitä pahastu, mutta en myöskään ilostu ja miksi pitäisi. En siis vastaa tai katso töykeästi, mutta en myöskään ihanan kujertelevasti ja aurinkoisesti moisiin kassojen tervehdyksiin. Niin, jotkut ei ole luonteeltaan tai perusolemukseltaan niitä hangon keksejä ikinä olletkaan ja joku voi tulkita, että paheksuu tai jopa vihastuuu, jos ei toivotuksiin hymyile ja vastaa oikein reippaalla ja kuuluvalla äänellä. "Niin kato sil on huonosti asiat parisuhteessa, niin se ei ole iloinen" Voihan se olla että perusvire ei ole niin hyvä, jos vaikka joku ylläri, iso, ei itseaiheutettu lasku on kolkuttamassa eräpäivineen, tai sitten ei tai sitten muuten vaan ei ole aina aurinkoinen ihminen tai jos on, niin lähinnä oman perheen kesken.
Kysyykö ne lahjoitusta myös lapsilta
Taas tällainen kampanja. "Ja sun krääsät tekisi 25 euroa ja 55 senttiä. Haluatko lahjoittaa parantumattomasti sairaille lapsille?" 🥴
Jos firma haluaa leikkiä hyväntekijää, niin lahjoittaa itse vain! Vastaan aina ei näihin.
On ihan ok, jos liike itse lahjoittaisi jonkun summan. Tuollainen asiakkaalta lahjoitisten tilaaminen on tympeää touhua.
En reagoi noin, mutta ymmärrettävästi minusta pienituloiset eivät niin mielellään halua lahjoittaa tai auttaa, muita kun ihan omia perheenjäseniään tai tosi läheisiä jos pystyvät, koska raha on oikeasti tiukemmalla kun hyvätuloisilla.
Esim. itse joskus osallistun johonkin keräykseen, mutta en tod. halua joka ostosta sitä tehdä.
Mitä isotuloisempi, sitä enemmän pitäisi omatuntoa kolkuttaa, jos ei keräyksiin osallistu.
Se vanha systeemi, jossa jokainen osallistuu tai ottaa vaikka sen kummilapen, jos haluaa ja katsoo että on itsellään varaa kk lahjoituksiin oli hyvä. Tai sekään ei haittaa että otolla on joskus ollut näitä "lahjoitatko", paitsi joskus huvitti kun oli jotain 10 eri kohdetta. Ei niitä jaksanut edes lukea.
Esim. palvelut, jotka ovat pääosin kunnallisia pitäisi toimia veroilla. Hieman outoa nämä sairaaloihin lahjoitukset. Tietenkin jos joku varakas haluaa, niin omapa on asiansa.