Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tigerin kassa: "Haluatko lahjoittaa euron sairaalle lapselle?", mitä te muut ootte mieltä?

Vierailija
09.09.2022 |

Tigerin kassalla ainakin Turussa on joku kamppis, missä oston yhteydessä kysytään. Eilen edessäni oleva rouva empi ilmeisen ahdistuneena ja laskin, että yli-innokas myyjä kysyi yhteensä 3 kertaa, ennenkuin rouva ei kehdannut kieltäytyäkään. Minä en lahjoittanut, ärsyttää kun ei saa muutenkaan kadulla kulkea rauhassa kun joka välissä joko feissarit tai myyntipiste ja nyt vielä nälkäpäivä kerääjät siinä seassa! Otto-automaatti pyytää lahjoittamaan ja samalla takaraivossa jyskää, mistä raapia rahat edes peruselinkustannuksiin ja paisuvaan sähkölaskuun.
Mites te muut, ärsyttääkö vai ei?

Kommentit (266)

Vierailija
161/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tästähän ei ole pitkä aika kun pullonpalautusautomaatteihin tuli ne kerjäysnapit...

Joka puolella kerjätään nykyään, tuo oli uutta että jopa kaupan kassalla.

Viime vuonna oli hauska tilanne, kun lahjoitin Elämä lapselle- ohjelman aikana tekstiviestin kautta rahaa, ihan omasta tahdostani. Parin viikon päästä sieltä sitten soiteltiin, että kun olen lahjoittanut kertalahjoituksen, niin mitenkä jos alkaisin kuukausilahjoittajaksi. Sanoin tälle tuputtajalle ihan suoraan, että olen pienituloinen ja kaikenlisäksi opiskelen, rahaa ei jää ylimääräistä että voisin joka kuukausi lahjoittaa heidän toimintaan. Ei kettu vie uskonut, vaan vänkäsi vastaan.

Lopulta postissa tuli paksu kuori kummien toiminnasta, syitä lahjoituksille jne. Tekstiviesti vielä viikon päästä perään, että muistathan palauttaa heille täytetyn lomakkeen, jossa sitoudun lahjoittamaan 20 €/kk. En laittanut lomaketta menemään.

Hyvin ahdistava puhelu ja toiminta röyhkeää. Melkein tuli olo että syyllisyyttä yritettiin saada, kun en kaiva kuvetta joka kuukausi. Vaikka kuinka hyvään tarkoitukseen olisi, niin joku raja sentään ja kunnioitus muiden taloutta kohtaan.

Nyt päivää ennen tämän vuoden Elämä lapselle- konserttia tuli tekstiviesti, jossa muistuteltiin lahjoituksesta. En lahjoittanut, jäi niin pskan maku suuhun siitä puhelusta.

Mä erehdyin auttamaan Lääkärit ilman rajoja-järjestöä. Ei mennyt kauaa kun tuli puhelu että tarvitsevat kuukausilahjoittajia ja se oli ihan kelpo summa mitä halusivat. Mulla vaan oli tilanne, että oon itekin sairas ja todella pienet tulot, enkä ollut varaa hakea omiakaan lääkkeitä apteekista. Kiva kun joku siellä tivaa että etkö vois antaa rahaa, kun me tarvitaan lääkkeisiin. Mieluiten lahjoitan johonkin lippaaseen anonyymisti niin, ettei kukaan ahdistele, eikä jää jälkiä kuka sen rahan sinne nakkasi, niin eivät voi kerjätä jälkeenpäinkään. 

Kirjoitin aiemmin syyllistävästä puhelusta, järjestö taisi olla juuri tuo lääkärit ilman rajoja. Ilmeisesti on siis yleisempikin toimintatapa heillä eikä ollut vain huonoa tuuria! Minulle soittanut henkilö oli niin vaativa että tuli kyllä kiusaantunut ja ahdistunutkin olo.

Vierailija
162/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan teistä koskaan kysynyt feissareilta paljonko he itse lahjoittaa edustamalleen järjestölle? Ovatko kuukausilahjoittajia ja jos, niin millä summalla?

Voihan ne selitellä ummet ja lammet. Ja varmasti sanovatkin olevansa lahjoittajia, oli tai ei. En minä tuollaisessa työssä olevien rehellisyyteen luottaisi pätkän vertaa, siitä sonnan puhumisesta ja vedättämisestähän niille maksetaankin. Provikka-ansioilla vielä ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoittaisin moneen muuhunkin jos ei siepparit vetäisi välistä.

Vierailija
164/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tänään törmäsin tähän turun tigerissa ja kyllä hävetti sanoa, etten tällä kertaa. Ei tuntunut kivalta lisäkysymykseltä.

Minäkin sanoin ei, kun viime käynnillä kassa kysyi sitä. Sanoin, että rahat ovat juuri nyt lopussa, mikä oli totta. Muuten osallistun mielelläni auttamiseen silloin kun voin.  Mielestäni kassamaksun yhteydessä  auttaminen on ok. Se on helppoa, kun lahjoittajan ei tarvitse nähdä vaivaa sen eteen  ja kyseessä on pieni summa.  Haluan tässä mainita, että näitä lahjoituksia kysytään muuallakin kuin Tigerissä, esim.  joissakin vaatekaupoissa. Kysytäänhän pankkiautomaatissakin rahaa erilaisiin avustusjuttuihin.

Vierailija
165/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin törkeää kun feissarit yms. puhuu siihen tyyliin että sullehan ei tää kymppi kuussa merkitse mitään, aivan kuin kaikilla olisi hirveästi ylimääräistä rahaa. Suomessakin on paljon ihmisiä, jotka joutuu miettimään tarkkaan kuinka rahansa käyttää, että saisi edes ne välttämättömät jutut. Ehkä se kymppi ei ole meille yhtä iso raha kuin kehitysmaan köyhälle, mutta toisaalta ei täällä oikein onnistuisikaan kovin vaatimaton elämä vaan on tavallaan pakko pitää yllä tietty elintaso. Varsinkin jos kasvattaisi lapsia samaan tyyliin kuin jossain alkeellisemmissa oloissa niin huoli heräisi äkkiä. Kehitysmaissakin on sitä paitsi aina myös se keskiluokka ja sitten tosi rikkaitakin ihmisiä, mutta eivät hekään välttämättä auta niitä oman maansa köyhiä. Tuntuu hassulta että maailman toisella puolella asuvia syyllistetään.

Vierailija
166/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoitatteko ylipäätään koskaan minnekään esimerkiksi netissä vai ärsyttääkö nimenomaan se, että pyydetään yhtäkkiä lahjoittamaan?

En luota mihinkään isoihin järjestöihin, joten en lahjoita niihin ollenkaan. Lahjoitan rahaa ainoastaan pienelle paikalliselle loukkaantuneita villieläimiä hoitavalle yhdistykselle.

Sepä. 99% isojen järjestöjen rahoista menee muuhun kuin apua tarvitseville.

Paljon apua menee toki perille, mutta osa rahasta käytetään järjestön kuluihin kuten vuokriin ja henkilökunnan palkkoihin.  Käsittääkseni nykyään kerrotaan kuinka suuri osa lahjoituksista menee auttamistyöhön.

Vierailija
167/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on niin törkeää kun feissarit yms. puhuu siihen tyyliin että sullehan ei tää kymppi kuussa merkitse mitään, aivan kuin kaikilla olisi hirveästi ylimääräistä rahaa. Suomessakin on paljon ihmisiä, jotka joutuu miettimään tarkkaan kuinka rahansa käyttää, että saisi edes ne välttämättömät jutut. Ehkä se kymppi ei ole meille yhtä iso raha kuin kehitysmaan köyhälle, mutta toisaalta ei täällä oikein onnistuisikaan kovin vaatimaton elämä vaan on tavallaan pakko pitää yllä tietty elintaso. Varsinkin jos kasvattaisi lapsia samaan tyyliin kuin jossain alkeellisemmissa oloissa niin huoli heräisi äkkiä. Kehitysmaissakin on sitä paitsi aina myös se keskiluokka ja sitten tosi rikkaitakin ihmisiä, mutta eivät hekään välttämättä auta niitä oman maansa köyhiä. Tuntuu hassulta että maailman toisella puolella asuvia syyllistetään.

Kehitysmaissa onbtodellabisot tuloerot. Afrikassakin jos joku timanttimiljonääri jakaisi puolet omaisuudestaan köyhien hyväksi, niin sillä saataisiin jo lukemattomien kylien asiat kuntoon. Eikä nää avustukset yleensä edes mene sinne minne pitäisi tai väitetään. Kyllä niistä iso osa hukkuu ihan muihin taskuihin niin matkan varrella kuin siellä pahasti korruptoituneessa kehitysmaassakin.

Vierailija
168/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampanja pantit tässä kuussa lasten syöpäosastoon tai joku muu vaihtoehto. Näin siitä saisi hienot avustukset eri kohteisiin. Eikä olisi vaikea painaa nappia ! Edellyttäen että saamme väliaikatietoja kuinka paljon kerääntyi.

..."kuinka paljon kertyi".

Vierailija
169/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tämäkin ketju on täynnä voimafantasioita kuinka minä ainakin näyttäisin typerälle kassatytölle närhen munat!!111 Jättäisin kaikki ostokseni siihen ja kaataisin pari hyllyäkin mennessä kun nulikka kehtasi kysellä tuollaisia!

Haloo, asia hoituu sillä että sanotte "ei kiitos" ja jatkatte elämäänne. Miksi pitää kiusata?

Mikä voimafantasioija sinä oikein olet?

Itse varmasti jättäisin ostokset kassalle jos noin ahdistavia kysymyksiä alkaisi tulemaan.

Tuommoisten syyllistävien kysymysten takia kierrän hyväntekeväisyysjärjestöt kaukaa.

Nykyään ahdistun jo siitä kun miehelle tulee punaiselta ristiltä postia. Hän on kuukausilahjoittaja.

Kiusaaja tässä tapauksessa on se kysymyksen esittäjä.

Saanko kysyä miksi sinä ahdistut siitä että miehellesi tulee kirjeitä punaiseltaristiltä? Eihän sinun niitä tarvitse avata tai lukea, ne ovat miehesi asia. Ei ole hyvä ahdistua nyt kuitenkaan asioista jotka eivät kosketa sinua, elämä on silloin vähän helpompaa

Minä ahdistuisin enemmän siitä, jos olisin naimisissa ihmisen kanssa, joka EI halua antaa kenellekään mitään. Olen ollut naimisissa miehen kanssa, joka ei halunnut antaa joululahjoja omille sisaruksilleen. Nämä siis aina muistivat häntä ja jopa hänen lapsipuoltaan.

Vierailija
170/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaissa onbtodellabisot tuloerot. Afrikassakin jos joku timanttimiljonääri jakaisi puolet omaisuudestaan köyhien hyväksi, niin sillä saataisiin jo lukemattomien kylien asiat kuntoon. Eikä nää avustukset yleensä edes mene sinne minne pitäisi tai väitetään. Kyllä niistä iso osa hukkuu ihan muihin taskuihin niin matkan varrella kuin siellä pahasti korruptoituneessa kehitysmaassakin.

Näin on. Ne keräyskulut ja avun perille saamiseen liittyvät todelliset kulut vielä ymmärtäisikin mutta sitten on aina se osuus mikä hukkuu korruptioon ja monesti on kyse isoistakin summista. Alkuun projektit voi sujua hyvinkin mutta jos jatkoa ei voida varmistaa niin kannattaako sellaista systeemiä tukea ja ylläpitää? Useinhan koko homma kuivuu kasaan kun vastuu luovutetaan paikallisille eikä varojen käyttöä ja muuta enää valvota tarkkaan tai ehkä ollenkaan. Tuokin on niin epäreilua että jokaisessa maassa on jo niitä älyttömän rikkaita paikallisia, joiden omaisuus on revitty köyhempien selkänahasta mutta tuloeroja ei edes yritetä hillitä esim. lainsäädännöllä vaan annetaan ongelmien rehottaa. Ei ole mitenkään hyväuskoisten suomalaisten ratkaistavissa.

Vierailija
171/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä Cubuksella ym on ollut myös tollasia kamppiksia. Olen lahjoittanut syyllisyydentunnosta, vaikka itse olen pienituloinen pitkäaikaissairas.

Myös H&M:llä on ollut näitä. Nykyään sanon suoraan kiitos ei. Jos mulla on tasan 20€ varattu johonkin ostokseen, niin en ala vähistä rahoista lahjoittamaan varsinkaan kun en yhtään tiedä minne se raha edes päätyy.

Sehän se, voin mieluusti lahjoittaa muutaman euron, jos tiedän, että siitä suurin osa menee oikeille avuntarvitsijoille eikä johtajien palkkoihin. Mutta noista kun ei tiedä.

Kaikki avustustyö edellyttää rahaa toiminnan kuluihin. Vai ajattelitko, että joku täällä kotimaassa antaa ihan ilmaiset lukaalit jollekin avustusjärjestölle moneksi vuodeksi, maksaa sähkölaskut ja siivouskulut ja työntekijöiden palkat, jotta järjestö voi olla olemassa? Entä toiminta vieraalla maalla, ehkä primitiivisissä oloissa, mahdollisesti keskellä vaaroja?  Siellä köyhemmässä maassa kukaan ei anna ilmaista varastoa tai  toimistorakennusta tai kustanna henkilökunnan palkkaa, autoja, joilla liikutaan avustuskohteisiin, tarvikkeita, joita käytetään työssä...Näin vuosia sitten dokumentin, jossa selitettiin näitä asioita. Sen jälkeen on helpompi hahmottaa noita asioita.

Vierailija
172/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on niin törkeää kun feissarit yms. puhuu siihen tyyliin että sullehan ei tää kymppi kuussa merkitse mitään, aivan kuin kaikilla olisi hirveästi ylimääräistä rahaa.

Tämä on niin totta. Olen tullut monta kertaa tosi pahalle mielelle feissareihin törmättyäni ja itkenytkin välillä, koska tuon kaltaiset puheet on kuin suolaa haavoihini. Olen fiksu, 2 maisterin tutkintoa omaava 5 laudaturin ylioppilas, mutta mulla on Asperger-diagnoosi johon liittyy mm. vaikeita sosiaalisen kanssakäymisen vaikeuksia. Sinnikkäästä työnhausta huolimatta olen onnistunut työllistymään vain osa-aikaiseksi vartijaksi. Rahahuolet on arkipäivää ja koen epäonnistuneeni elämässä, koska olen tosiaan älykäs ja mussa olisi potentiaalia paljon enempäänkin. Huonoina päivinä tuntuu musertavalta saada joltain ylipirteältä feissarilta muistutus siitä, millainen luuseri olen kun en pysty tuosta vaan lahjoittamaan rahaa ties mihin, enkä pysty moneen muuhunkaan.

Vierailija
173/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks klassikko on feissareiden "Kiinnostaako sua ihmisoikeudet?" Oon monta kertaa nautinnolla vastannut että totta puhuen ei, ei kyllä kiinnosta yhtään. Siihen jää feissari nieleskelemään

Tämä on taas niitä asioita jotka ilmeisesti pitäisi kokea itse jotta kiinnostaisi.

Vierailija
174/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks klassikko on feissareiden "Kiinnostaako sua ihmisoikeudet?" Oon monta kertaa nautinnolla vastannut että totta puhuen ei, ei kyllä kiinnosta yhtään. Siihen jää feissari nieleskelemään

Tämä on taas niitä asioita jotka ilmeisesti pitäisi kokea itse jotta kiinnostaisi.

Hyväntekeväisyys on hieno juttu mutta ei ole oikein yrittää manipuloida opiskelijoilta ja pienituloisilta siivuja heidän vähistä rahoistaan. "Hei jätät vaan sen ja sen ostamatta..kurjistat omaa elämääsi vähän nii tuolla jossain muualla ehkä joku saa sun rahoistas 50senttiä jes"

Ei se vain ole oikein.

Vierailija
175/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväntekeväisyys on hieno juttu mutta ei ole oikein yrittää manipuloida opiskelijoilta ja pienituloisilta siivuja heidän vähistä rahoistaan. "Hei jätät vaan sen ja sen ostamatta..kurjistat omaa elämääsi vähän nii tuolla jossain muualla ehkä joku saa sun rahoistas 50senttiä jes"

Ei se vain ole oikein.

Niinpä. Hyväntekeväisyys on sinänsä kannatettavaa eikä rahan pyytäminen ole väärin, mutta se pitäisi tehdä toista kunnioittaen.

Vierailija
176/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vain ole oikein.

Niinpä. Hyväntekeväisyys on sinänsä kannatettavaa eikä rahan pyytäminen ole väärin, mutta se pitäisi tehdä toista kunnioittaen.

Tätä puolta ei ole kyllä ajateltu ollenkaan, että kuinka kiusalliseen asemaan asetetaan se jolta aletaan julkisella paikalla tivaamaan niin pitkään että joutuu joko olla tyly tai sitten kertomaan ettei ole varaa. Monella on raha-asiat muutenkin jatkuvana huolena ja köyhyys saattaa aiheuttaa häpeääkin niin on oikeasti aika julmaa lähestyä ihmisiä niin aggressiivisesti kuin nämä feissarit tekevät. Varmasti on niitäkin joille nuo lahjoitussummat on pikkurahoja, mutta varmasti taustalla on myös se ajatus että köyhemmissäkin on niitä, jotka ei vain kehtaa kieltäytyä. Ei se touhu muuten niin häikäilemätöntä olisi.

Vierailija
177/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää näitä kassalla kerjäämisiä.

Lahjoitan kyllä hyväntekeväisyyteen, mutta ten sen silloin ja siellä missä itse haluan.

Inhoan sitä, kun muiden kuullen pyydetään ja syyllistetään, kun en anna sitä euroa.

Jos Tiger -tai mikä tahansa kauppa tms.- haluaa osallistua hyväntekeväisyyteen, lahjoittakoon ihan itse omista tuloistaan. Niillä on varaa.

Vierailija
178/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kiinnostaako ihmisoikeudet?

- Totta kai kiinnostaa, ja tiedätkö mitä?

- No mitä?

- Mielestäni ihmisoikeuksiin kuuluu oikeus kulkea kaupungilla joutumatta feissauksen ja muiden päällekäyvien myyntipuheiden kohteeksi. Siksi lahjoitan rahaa vain sellaisille järjestöille, jotka kerää rahaa häiritsemättä ihmisiä kaduilla ja painostamatta ketään siihen.

Jos feissari jää väittämään vastaan, voidaan jutella asiallisesti feissauksesta, lähtien siitä oletuksesta että feissari toimii hyvässä tarkoituksessa muttei ole miettinyt asioita loppuun asti. Jos taas feissari kääntää jutun myyntipuheen puolelle, kerron kokevani hänen toimintansa häirintänä ja tekeväni siitä valituksen.

Vierailija
179/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että Suomessa asiat on niin hyvin, että meidän on todella vaikea ymmärtää, että toisilla ihmisillä saattaa todella olla hätä. Rahan keräys on silloin oikeasti ainut keino ja sairaat ihmiset tukeutuvat järjestöihin, koska ei heillä ole voimavaroja ja resursseja pistää itse keräystä pystyyn. Toki niin kuin kaikessa niin aina välillä mukaan mahtuu myös ihmisiä jotka yrittävät hyötyä tilanteesta. Se on sääli. Meillä kun kaikki ovat oikeutettuja julkiseen terveyden hoitoon niin ehkä vaikea ajatella että suurimmassa osassa maailmaa köyhät ihmiset jäävät terveyden huollon piiristä kokonaan pois. Tosin luulen, että kun meillekin on nyt tulossa piin kova oikeistohallitus niin täälläkin hoidetaan jatkossa vain niitä, joilla on varallisuutta. Ehkä sitten suoraan rahan pyytäminen on väärä keino. Pitäisi olla vain joku ilmoitus ja tilinumero, mihin lahjoittaa.

Vierailija
180/266 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysytään, Sanon vaan en. Ei siinä ole mitään noloa kieltäytyä. Täytyy aikuisen ihmisen osata pitää omat rajat. Eikä ahdistua siitä mitä nyt muut ajattelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi