Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tigerin kassa: "Haluatko lahjoittaa euron sairaalle lapselle?", mitä te muut ootte mieltä?

Vierailija
09.09.2022 |

Tigerin kassalla ainakin Turussa on joku kamppis, missä oston yhteydessä kysytään. Eilen edessäni oleva rouva empi ilmeisen ahdistuneena ja laskin, että yli-innokas myyjä kysyi yhteensä 3 kertaa, ennenkuin rouva ei kehdannut kieltäytyäkään. Minä en lahjoittanut, ärsyttää kun ei saa muutenkaan kadulla kulkea rauhassa kun joka välissä joko feissarit tai myyntipiste ja nyt vielä nälkäpäivä kerääjät siinä seassa! Otto-automaatti pyytää lahjoittamaan ja samalla takaraivossa jyskää, mistä raapia rahat edes peruselinkustannuksiin ja paisuvaan sähkölaskuun.
Mites te muut, ärsyttääkö vai ei?

Kommentit (266)

Vierailija
121/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niinku ne myyjät mukamas nauttisivat rahan pyytämisestä. Eiköhän ne kysy koska pakko (ja sitä tarkkaillaan esim mysteeriostajilla).

Vierailija
122/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tästähän ei ole pitkä aika kun pullonpalautusautomaatteihin tuli ne kerjäysnapit...

Joka puolella kerjätään nykyään, tuo oli uutta että jopa kaupan kassalla.

Viime vuonna oli hauska tilanne, kun lahjoitin Elämä lapselle- ohjelman aikana tekstiviestin kautta rahaa, ihan omasta tahdostani. Parin viikon päästä sieltä sitten soiteltiin, että kun olen lahjoittanut kertalahjoituksen, niin mitenkä jos alkaisin kuukausilahjoittajaksi. Sanoin tälle tuputtajalle ihan suoraan, että olen pienituloinen ja kaikenlisäksi opiskelen, rahaa ei jää ylimääräistä että voisin joka kuukausi lahjoittaa heidän toimintaan. Ei kettu vie uskonut, vaan vänkäsi vastaan.

Lopulta postissa tuli paksu kuori kummien toiminnasta, syitä lahjoituksille jne. Tekstiviesti vielä viikon päästä perään, että muistathan palauttaa heille täytetyn lomakkeen, jossa sitoudun lahjoittamaan 20 €/kk. En laittanut lomaketta menemään.

Hyvin ahdistava puhelu ja toiminta röyhkeää. Melkein tuli olo että syyllisyyttä yritettiin saada, kun en kaiva kuvetta joka kuukausi. Vaikka kuinka hyvään tarkoitukseen olisi, niin joku raja sentään ja kunnioitus muiden taloutta kohtaan.

Nyt päivää ennen tämän vuoden Elämä lapselle- konserttia tuli tekstiviesti, jossa muistuteltiin lahjoituksesta. En lahjoittanut, jäi niin pskan maku suuhun siitä puhelusta.

Minullekin tuli syyllistävä puhelu yhdestä järjestöstä. Yritin alkuun tehdä selväksi että tilanne on nyt sellainen että oman perheen asiat on etusijalla eikä ole varaa lahjoituksiin kuten nuorempana, mutta tämä minulle soittanut akka vaan jankutti siitä kuinka perheen perustamisen ja lasten saamisen pitäisi motivoida auttamaan muita. Selkeästi viittasi siihen että olisin jotenkin kylmä ihminen. Kuuntelin hetken mutta jatkossa pysyn hyvin kaukana kyseisestä järjestöstä. Uskomatonta jos kuvittelevat siellä että tuolla tavalla joku muka innostuisi auttamaan, kun vaikutus itsellä ainakin oli ihan päinvastainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tigerin toiminta on siinäkin mielessä järjetöntä, että lahjoittajan pitää ensin perehtyä kunnolla lahjoituksen vastaanottavaan järjestöön, lahjoituksen kohteeseen ja miten lahjoitettu raha on käytännössä sovittu siirtyvän Tiikerin kassasta sairaille lapsille, jne. Eli esimerkiksi siirtyykö euro kokonaisuudessaan järjestölle, vain osa vai maksaako Tiikeri peräti omasta pussista jotain päälle. Jokainen ymmärtää että ei noin monisyisiä asioita aleta setviä kassajonossa muiden odottaessa kärsimättöminä.

Tuosta jää hieman sama maku kuin muistakin huijauksista joissa päätös pitää tehdä välittömästi ilman miettimisaikaa ja mahdollisuutta selvittää asiaa tarkemmin.

Vierailija
124/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tämäkin ketju on täynnä voimafantasioita kuinka minä ainakin näyttäisin typerälle kassatytölle närhen munat!!111 Jättäisin kaikki ostokseni siihen ja kaataisin pari hyllyäkin mennessä kun nulikka kehtasi kysellä tuollaisia!

Haloo, asia hoituu sillä että sanotte "ei kiitos" ja jatkatte elämäänne. Miksi pitää kiusata?

Mikä voimafantasioija sinä oikein olet?

Itse varmasti jättäisin ostokset kassalle jos noin ahdistavia kysymyksiä alkaisi tulemaan.

Tuommoisten syyllistävien kysymysten takia kierrän hyväntekeväisyysjärjestöt kaukaa.

Nykyään ahdistun jo siitä kun miehelle tulee punaiselta ristiltä postia. Hän on kuukausilahjoittaja.

Kiusaaja tässä tapauksessa on se kysymyksen esittäjä.

Vierailija
125/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan niinku ne myyjät mukamas nauttisivat rahan pyytämisestä. Eiköhän ne kysy koska pakko (ja sitä tarkkaillaan esim mysteeriostajilla).

Ei se asiakkaan vika ole. Silloin annetaan palautetta työnantajalle.

Vierailija
126/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä Cubuksella ym on ollut myös tollasia kamppiksia. Olen lahjoittanut syyllisyydentunnosta, vaikka itse olen pienituloinen pitkäaikaissairas.

Vierailija
127/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tämäkin ketju on täynnä voimafantasioita kuinka minä ainakin näyttäisin typerälle kassatytölle närhen munat!!111 Jättäisin kaikki ostokseni siihen ja kaataisin pari hyllyäkin mennessä kun nulikka kehtasi kysellä tuollaisia!

Haloo, asia hoituu sillä että sanotte "ei kiitos" ja jatkatte elämäänne. Miksi pitää kiusata?

Itse varmasti jättäisin ostokset kassalle jos noin ahdistavia kysymyksiä alkaisi tulemaan.

Tuommoisten syyllistävien kysymysten takia kierrän hyväntekeväisyysjärjestöt kaukaa.

Nykyään ahdistun jo siitä kun miehelle tulee punaiselta ristiltä postia. Hän on kuukausilahjoittaja.

Saanko kysyä miksi sinä ahdistut siitä että miehellesi tulee kirjeitä punaiseltaristiltä? Eihän sinun niitä tarvitse avata tai lukea, ne ovat miehesi asia. Ei ole hyvä ahdistua nyt kuitenkaan asioista jotka eivät kosketa sinua, elämä on silloin vähän helpompaa

Vierailija
128/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävaraisena nämä kysymykset ovat todella vaivaannuttavia. Ja vaikka olisikin varaa, niin itseäni oikeasti mietityttää, että minne ne rahat mahtaa mennä.

Vierailija
129/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä Cubuksella ym on ollut myös tollasia kamppiksia. Olen lahjoittanut syyllisyydentunnosta, vaikka itse olen pienituloinen pitkäaikaissairas.

Myös H&M:llä on ollut näitä. Nykyään sanon suoraan kiitos ei. Jos mulla on tasan 20€ varattu johonkin ostokseen, niin en ala vähistä rahoista lahjoittamaan varsinkaan kun en yhtään tiedä minne se raha edes päätyy.

Vierailija
130/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös H&M:llä on ollut näitä. Nykyään sanon suoraan kiitos ei. Jos mulla on tasan 20€ varattu johonkin ostokseen, niin en ala vähistä rahoista lahjoittamaan varsinkaan kun en yhtään tiedä minne se raha edes päätyy.

Sehän se, voin mieluusti lahjoittaa muutaman euron, jos tiedän, että siitä suurin osa menee oikeille avuntarvitsijoille eikä johtajien palkkoihin. Mutta noista kun ei tiedä.

Vierailija
131/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele jos ei oikeesti ollutkaan mitään hyväntekeväisyys keräystä ja myyjä laittaa joka euron omaan taskuun 😁 ois aika ovela huijaus.

Vierailija
132/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä halpakaupoissa, kuten Tiger, HM tai Cubus ei muutenkaan shoppaile ne, joilla olisi oikeasti varaa lahjoittaa rahaa jatkuvasti hyväntekeväisyyteen...

Vierailija
133/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli huono fiilis, olen ostamassa askartelutarvikkeita eli muovikrääsää ja roskaa en pelastamassa maailmaa. On myös tökeröä tuollaisessa tilanteessa laittaa ihmisen "hyvyys" tiskille muiden asiakkaiden edessä. Välttelen jatkossa, en tykännyt. Muutenkin mielestäni kaupat voisi vähän miettiä, että nyt ollaan suomessa, täällä ei toimi se että tarjotaan sitä ja tätä, asiakkaat ärsyyntyy. Esim. polarn o pyret on tästä hyvä esimerkki. Tarkoitukseni on ostaa pika pikaa lisää sukkia lapselle ja kassalla aletaan kysyä että olisko muulle tarvetta, vastaan ei. Kysytään onko kauden pipot ja hanskat hankittu.. näitkö tuolla tämmönen ja tämmönen nyt sais sitä ja tätä jne.. ärsyttää. 

Vierailija
134/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin järjestöihin ei muutenkaan kannata lahjoittaa penniäkään, tässä on nyt lahjoitettu ja rahoitettu muuta maata vuosikymennet ja ongelmat senkun lisääntyy. Kirjaimellisesti. 

Vierailija
135/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä halpakaupoissa, kuten Tiger, HM tai Cubus ei muutenkaan shoppaile ne, joilla olisi oikeasti varaa lahjoittaa rahaa jatkuvasti hyväntekeväisyyteen...

Kyllä noissa käy ostoksilla ihan tavallisia ihmisiä, mutta kukaan ei tiedä mihin ne lahjoitukset päätyy, joten ei kiinnosta lahjoittaa.

Vierailija
136/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta kun on nämä asiakkaat joiden mielestä sitä myyjää pitää rankaista kysymisestä. Eikä myyjälle myöskään tarvitse kieltäytymistä perustella, todennäköisesti on vain helpottunut jos asia sivutetaan sujuvasti eikä jää ihmettelemään miten nyt noin pihi asiakas oli. Työhön liittyvä velvollisuus ei mitään sen syvempää.

Vierailija
137/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin varmaan: "ai kenelle? Kuka se lapsi on?".

Sieltä tulisi jotain yleistä ja epämääräistä lässytystä...

Kysyisin uudelleen: "niin, mutta kuka se lapsi on, joka sen mun euron saisi? Kenelle mä sen antaisin?"

Jos kysytään tuolla tavoin yksikössä, että sairaalle lapselle, niin ilman muuta se sisältää oletuksen, että se raha menisi jollekin tietylle, yksilöidylle sairaalle lapselle.

Lopulta sitten toteaisin: "en halua".

Vierailija
138/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä miksi sinä ahdistut siitä että miehellesi tulee kirjeitä punaiseltaristiltä? Eihän sinun niitä tarvitse avata tai lukea, ne ovat miehesi asia. Ei ole hyvä ahdistua nyt kuitenkaan asioista jotka eivät kosketa sinua, elämä on silloin vähän helpompaa

Saat kysyä.

Kyse on siitä, että nämä järjestöt, punainen risti mukaan lukien ovat alkaneet ahdistamaan syyllistävien puheidensa takia. Siksi kaikki niistä muistuttava materiaali nostaa ahdistuksen pintaan.

Muuten arvostan kyllä sitä että mies lahjoittaa heille rahaa. Siitäkin huolimatta että niiden kirjeiden näkeminen ahdistaa.

Vierailija
139/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta kun on nämä asiakkaat joiden mielestä sitä myyjää pitää rankaista kysymisestä. Eikä myyjälle myöskään tarvitse kieltäytymistä perustella, todennäköisesti on vain helpottunut jos asia sivutetaan sujuvasti eikä jää ihmettelemään miten nyt noin pihi asiakas oli. Työhön liittyvä velvollisuus ei mitään sen syvempää.

Myyjät voivat viedä sen saamansa palautteen sinne työnantajalleen. Niinhän pitäisi muissakin palauteasioissa toimia, jos ne koskevat työnantajan käytäntöjä tai toimintaa.

Vierailija
140/266 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivat nämä halpisketjut laittaa omat hyväntekeväisyyshanat auki ja ottaa vähemmän voittoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme