Tigerin kassa: "Haluatko lahjoittaa euron sairaalle lapselle?", mitä te muut ootte mieltä?
Tigerin kassalla ainakin Turussa on joku kamppis, missä oston yhteydessä kysytään. Eilen edessäni oleva rouva empi ilmeisen ahdistuneena ja laskin, että yli-innokas myyjä kysyi yhteensä 3 kertaa, ennenkuin rouva ei kehdannut kieltäytyäkään. Minä en lahjoittanut, ärsyttää kun ei saa muutenkaan kadulla kulkea rauhassa kun joka välissä joko feissarit tai myyntipiste ja nyt vielä nälkäpäivä kerääjät siinä seassa! Otto-automaatti pyytää lahjoittamaan ja samalla takaraivossa jyskää, mistä raapia rahat edes peruselinkustannuksiin ja paisuvaan sähkölaskuun.
Mites te muut, ärsyttääkö vai ei?
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Yks klassikko on feissareiden "Kiinnostaako sua ihmisoikeudet?" Oon monta kertaa nautinnolla vastannut että totta puhuen ei, ei kyllä kiinnosta yhtään. Siihen jää feissari nieleskelemään
"Kiitos, mulla on jo!"
Vierailija kirjoitti:
No lahjoita! Ei se ole sinulta pois!
Jopa on idioottimaisesti sanottu! Nimenomaan siltä lahjoittajaltahan se ON pois. Olkoonkin vain 1 euro, mutta jos sen lahjoittaa, se on itseltä pois.
Mä sanoisin ei, ja perustelin sillä, että sitä vartenhan veroja maksetaan että sillä rahalla saa hoitoa. Niin lapset kuin aikuisetkin. On tää kummallinen maa kun verot on ihan tapissa, eikä peruspalveluita silti saa, vaan erikseen vielä pitää kerjätä lahjoituksia yksityisltä ihmisiltä!
Hyvä ketju. Hyvä aihe.
Eniten ärsyttää Elämä Lapselle tyyppiset keräykset. Tarinoiden lapset ja vanhemmat ja sairaalan työntekijät ovat ihania.
Näissä konserteissa nämä samat väsyneet tähdet Robin, Elastinen, Erin käy laulamassa ja hakemassa nostetta uralleen.
Lahjoittaisivat itse rahaa kaikki nämä Anna Puut, Harkimot, Selänteet mutta ei raha kerätään niiltä jotka muutenkin maksaa jättiveroja eli myötätuntoiselta keskiluokalta.
Kuka esimerkiksi näistä suurista tähdistä Kimi Räikkönen, Teemu Selänne ja Patrick Laine antaa omia rahojaan sairaille lapsille. Luultavasti vain Patrick.
Johnny Depp lahjoittanut pariisilaiselle lastensairaalalle.
- Haluaisitko antaa euron sairaalle lapselle, joka kuolee jos et auta häntä?
- En halua
- Kiitos! Hyvää päivän jatkoa, tervetuloa uudestaan Tigeriin
Kampanja pantit tässä kuussa lasten syöpäosastoon tai joku muu vaihtoehto. Näin siitä saisi hienot avustukset eri kohteisiin. Eikä olisi vaikea painaa nappia ! Edellyttäen että saamme väliaikatietoja kuinka paljon kerääntyi.
Vierailija kirjoitti:
- En halua
Ei nyt noin kukaan sano!
Vierailija kirjoitti:
- En halua
Voisin antaa yhden euron, jos jonkun elämä tai kuolema olisi oikeasti siitä kiinni. Mutta kun niin ei ole, en menisi uudestaan kauppaan, jossa minua yritetään manipuloida noin paksulla pajunköydellä. Ei olisi ainoa asia, jossa sama kauppa toimii samalla periaatteella.
No jos on varaa törstätä sellaiseen krääsäliikkeeseen kun Tiger, niin ehkä sitä voisi yhden euron antaa sairaalle lapsellekin...
Vierailija kirjoitti:
No jos on varaa törstätä sellaiseen krääsäliikkeeseen kun Tiger, niin ehkä sitä voisi yhden euron antaa sairaalle lapsellekin...
Jokainen krääsäliikkeeseen törsätty euro on pois siitä ylimääräisestä rahasta, jota pystyy lahjoittamaan jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on oma valinta, ja on tökeröä jos kassalla sitä erikseen kerjätään. Noloa niille työntekijöillekin. Jokin lipas siinä voi olla, johon halutessaan voi rahaa laittaa, tai maksupäätteessä nappi, josta itse halutessaan voi painaa ja siirtää sen rahan lahjoitukseen. Ei niin että sitä erikseen kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tästähän ei ole pitkä aika kun pullonpalautusautomaatteihin tuli ne kerjäysnapit...
Joka puolella kerjätään nykyään, tuo oli uutta että jopa kaupan kassalla.
Viime vuonna oli hauska tilanne, kun lahjoitin Elämä lapselle- ohjelman aikana tekstiviestin kautta rahaa, ihan omasta tahdostani. Parin viikon päästä sieltä sitten soiteltiin, että kun olen lahjoittanut kertalahjoituksen, niin mitenkä jos alkaisin kuukausilahjoittajaksi. Sanoin tälle tuputtajalle ihan suoraan, että olen pienituloinen ja kaikenlisäksi opiskelen, rahaa ei jää ylimääräistä että voisin joka kuukausi lahjoittaa heidän toimintaan. Ei kettu vie uskonut, vaan vänkäsi vastaan.
Lopulta postissa tuli paksu kuori kummien toiminnasta, syitä lahjoituksille jne. Tekstiviesti vielä viikon päästä perään, että muistathan palauttaa heille täytetyn lomakkeen, jossa sitoudun lahjoittamaan 20 €/kk. En laittanut lomaketta menemään.
Hyvin ahdistava puhelu ja toiminta röyhkeää. Melkein tuli olo että syyllisyyttä yritettiin saada, kun en kaiva kuvetta joka kuukausi. Vaikka kuinka hyvään tarkoitukseen olisi, niin joku raja sentään ja kunnioitus muiden taloutta kohtaan.
Nyt päivää ennen tämän vuoden Elämä lapselle- konserttia tuli tekstiviesti, jossa muistuteltiin lahjoituksesta. En lahjoittanut, jäi niin pskan maku suuhun siitä puhelusta.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitatteko ylipäätään koskaan minnekään esimerkiksi netissä vai ärsyttääkö nimenomaan se, että pyydetään yhtäkkiä lahjoittamaan?
En enää mihinkään. Siinä on ollut liian paljon korruptiota mukana liian pitkään. Äitini ensimmäiset lahjoitukset olivat 1930-luvulla ja samat syyt käytössä edelleen, joten jossain vaiheessa tämän on loputtava.
Ymmärrän tuon, että olisi mukavampaa, jos olisi näkyvillä joku mainos, johon voisi sitten lahjoittaa tai maksupääte, johon voisi oma-alotteisedti lahjoittaa haluamansa summan (eikä näkyisi muille). Koen itse ihan hyvänä sen, että internetissä pyörii mainosvideoita, joissa pyydetään lahjoitusta. Voi sitten omassa rauhassa päättää lahjoittaako vaiko ei ja millaisen summan. Liian harvoin muistan itse lahjoittaa minnekään, tämä ketju inspiroi nyt tekemään korjausliikkeen :)
Koitan vähentää kulutusta, jotta jäisi enemmän lahjoitettavaa. Mieluummin avustusjärjestöille, kuin monikansallisille ketjuille niin kuin tiger. Mutta minäkin mielummin netissä, että voin tarkemmin valita lahjoituskohteen.
Eikös niistä lahjoituksista mene joku 10 % perille, kun avustusjärjestöt ovat ensin ottaneet omiin palkkoihin ja muihin kuluihin 90 %? Välillä uutisoidaan siitä että korottavat isoja palkkojaan, antavat bonuksia jne. Pienituloisten lahjarahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tästähän ei ole pitkä aika kun pullonpalautusautomaatteihin tuli ne kerjäysnapit...
Joka puolella kerjätään nykyään, tuo oli uutta että jopa kaupan kassalla.Viime vuonna oli hauska tilanne, kun lahjoitin Elämä lapselle- ohjelman aikana tekstiviestin kautta rahaa, ihan omasta tahdostani. Parin viikon päästä sieltä sitten soiteltiin, että kun olen lahjoittanut kertalahjoituksen, niin mitenkä jos alkaisin kuukausilahjoittajaksi. Sanoin tälle tuputtajalle ihan suoraan, että olen pienituloinen ja kaikenlisäksi opiskelen, rahaa ei jää ylimääräistä että voisin joka kuukausi lahjoittaa heidän toimintaan. Ei kettu vie uskonut, vaan vänkäsi vastaan.
Lopulta postissa tuli paksu kuori kummien toiminnasta, syitä lahjoituksille jne. Tekstiviesti vielä viikon päästä perään, että muistathan palauttaa heille täytetyn lomakkeen, jossa sitoudun lahjoittamaan 20 €/kk. En laittanut lomaketta menemään.Hyvin ahdistava puhelu ja toiminta röyhkeää. Melkein tuli olo että syyllisyyttä yritettiin saada, kun en kaiva kuvetta joka kuukausi. Vaikka kuinka hyvään tarkoitukseen olisi, niin joku raja sentään ja kunnioitus muiden taloutta kohtaan.
Nyt päivää ennen tämän vuoden Elämä lapselle- konserttia tuli tekstiviesti, jossa muistuteltiin lahjoituksesta. En lahjoittanut, jäi niin pskan maku suuhun siitä puhelusta.
Juuri tästä syystä en edes harkitse lahjoitusta maailman jaloimpiinkaan tarkoituksiin muutoin kuin täysin anonyymisti, lähinnä lipaskeräyksenä. Kommentoimassani viestissä kuvatusta röyhkeydestä jäävät vain hiukan jälkeen feissarit, joilla ei edes ole keräyslipasta vaan joille kelpaa ainoastaan henkilötiedot pysyvään kiristyssuhteeseen sitoutumiseksi.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Eikös niistä lahjoituksista mene joku 10 % perille, kun avustusjärjestöt ovat ensin ottaneet omiin palkkoihin ja muihin kuluihin 90 %? Välillä uutisoidaan siitä että korottavat isoja palkkojaan, antavat bonuksia jne. Pienituloisten lahjarahoista.
Tuossa vähän dataa mutuilusi pohjalle https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/seura-tutki-avustusjarjestot-nain-…
On feissarin oma valinta alkaa raivota. Ohikulkijalla ei ole mitään velvollisuutta jäädä kuuntelemaan syyllistävä myyntiesittely vain koska hän liikkuu julkisella paikalla.