Tigerin kassa: "Haluatko lahjoittaa euron sairaalle lapselle?", mitä te muut ootte mieltä?
Tigerin kassalla ainakin Turussa on joku kamppis, missä oston yhteydessä kysytään. Eilen edessäni oleva rouva empi ilmeisen ahdistuneena ja laskin, että yli-innokas myyjä kysyi yhteensä 3 kertaa, ennenkuin rouva ei kehdannut kieltäytyäkään. Minä en lahjoittanut, ärsyttää kun ei saa muutenkaan kadulla kulkea rauhassa kun joka välissä joko feissarit tai myyntipiste ja nyt vielä nälkäpäivä kerääjät siinä seassa! Otto-automaatti pyytää lahjoittamaan ja samalla takaraivossa jyskää, mistä raapia rahat edes peruselinkustannuksiin ja paisuvaan sähkölaskuun.
Mites te muut, ärsyttääkö vai ei?
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Fiksumpi tapa ois painattaa vaikka joku kampanjalinkki kuittiin ja sanoa kassalla, että meillä on tällainen kampanja, voit halutessasi tutustua siihen tosta osoitteesta / qr-koodista kuitissa. Voisi myös olla joku kolikkopurkki tms. siinä kassojen läheisyydessä mihin halutessaan voisi pistää rahaa.
Periaatteesta en anna mihinkään mitä ruinataan maksutapahtuman yhteydessä.
Hyvä periaate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukun pystyyn feissarit jotka tulee kadulla häiritsemään, osaan vittuilla niin että ei siinä kauaa ole vaan poistuu häiriköimistä ja kusettamasta tyhmiltä rahoja pois.
Viimesin oli joku "hyväntekeväisyys" joka olisi pitänyt sen tabletilla täyttää ja siinä samalla selkeni että se saa osuuden siitä rahasta joten sanoin suorat sanat mitä mieltä tälläsestä olen, lähti tyttö aika vikkelään pois toivottavasti tajusi vaihtaa alaa.
Itse yleensä ohitan feissarit kohtelemalla heitä kuin ilmaa. En ota katsekontaktia, en reagoi. Joskus joku heistä sai siitäkin raivarit ja kirkui perään ties mitä törkeyksiä. :D Upeeta reuhuta sillä tavalla firman liiveissä.
Mutta nää kassalla rahastavat feissarit ovat vaikeampia tapauksia, heistä et selviä ignooraamalla ja sulkemalla suusi.
Suomalaiset on maailman epäempaattisimpia ihmisiä, joten ei täällä kannata edes kysyä voisiko joku antaa omastaan. Ei voi. Pahoinpidellään se joka uskaltaa edes kysyä.
Vierailija kirjoitti:
No lahjoita! Ei se ole sinulta pois!
Mä maksan ostokseni ihan omalla rahalla, joten kyllä se on multa pois. En tiedä kenen rahoilla sinä ostelet, isukin vissiin?
Jaha, pitääpä muistaa välttää tuotakin krääsäkauppaa jatkossa. Tuotetaan lisää tavaraa maailmaan ja pelastetaan samalla sairaita lapsia jee 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukun pystyyn feissarit jotka tulee kadulla häiritsemään, osaan vittuilla niin että ei siinä kauaa ole vaan poistuu häiriköimistä ja kusettamasta tyhmiltä rahoja pois.
Viimesin oli joku "hyväntekeväisyys" joka olisi pitänyt sen tabletilla täyttää ja siinä samalla selkeni että se saa osuuden siitä rahasta joten sanoin suorat sanat mitä mieltä tälläsestä olen, lähti tyttö aika vikkelään pois toivottavasti tajusi vaihtaa alaa.
Itse yleensä ohitan feissarit kohtelemalla heitä kuin ilmaa. En ota katsekontaktia, en reagoi. Joskus joku heistä sai siitäkin raivarit ja kirkui perään ties mitä törkeyksiä. :D Upeeta reuhuta sillä tavalla firman liiveissä.
Minunkin perääni on kommentoitu niin, että on ihan haluttu, että kuulen sen. Feissarit ovat ainoita ihmisiä, jotka ohitan kylmän viileästi tyly ilme naamalla, vaikka normaalisti olen ystävällinen melkein kaikille. Minua raivostuttaa sellainen kulkuväylälleni pomppiminen ja häiriköinti. Yleensähän ei edes riitä, että ei ota mitään katsekontaktia. Kyllä häiriköt silti hyppivät eteen ja sitten kommentoivat perään, kun heitä ei huomioi.
Katson suoraan silmiin ja sanon "En halua".
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on maailman epäempaattisimpia ihmisiä, joten ei täällä kannata edes kysyä voisiko joku antaa omastaan. Ei voi. Pahoinpidellään se joka uskaltaa edes kysyä.
Tiiätkö että kyllä moni antaa, mutta ei silti pidä tommosesta painostamistaktiikasta. Siksihän sitä siinä kassoilla kysytään kun ihmiset ei monasti kehtaa kieltäytyä.
Itse annan lahjoituksia silloin kun haluan ja niille kohteille joille haluan. Musta on ihan ok että on keräyslippaita, tai jopa kerääjiä niiden kanssa, kunhan eivät ahdistele. Ainakin minä osaan katsoa sen verran ympärilleni, että jos näen lipaskeräyksen johon haluan osallistua, osaan laittaa rahani sinne ilman ahdisteluakin. Osaan myös lahjoittaa rahaa verkossa, mutta haluan ensin ottaa selvää mille järjestölle ja mihin tarkoitukseen ne rahat menee.
Oon todella pienituloinen, joten pitää harkita tarkkaan mitä haluan eniten tukea. Jostain voi tuntua että euro sinne, tai tänne, mutta mulla ei oo varaa heitellä rahaa ympäriinsä, joten keskitän hyväntekeväisyyden omasta mielestäni tärkeimpiin kohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin perääni on kommentoitu niin, että on ihan haluttu, että kuulen sen. Feissarit ovat ainoita ihmisiä, jotka ohitan kylmän viileästi tyly ilme naamalla, vaikka normaalisti olen ystävällinen melkein kaikille. Minua raivostuttaa sellainen kulkuväylälleni pomppiminen ja häiriköinti. Yleensähän ei edes riitä, että ei ota mitään katsekontaktia. Kyllä häiriköt silti hyppivät eteen ja sitten kommentoivat perään, kun heitä ei huomioi.
Suomessahan on aggressiivinen kerjääminen kielletty. Jonkun pitäis kertoa se näille feissareillekin.
Vierailija kirjoitti:
Pitää varmaan kysyä että missäs se lapsi on. Käyttää aikaa oikein huolella kamppikseen tutustumiseen. Jos kaikki tekis näin, ei kohta enää ois näitä "pakkolahjoituksia" kassalla.
Niin että sairaita lapsia pitäisi tuoda näytille kuin jotain sirkuseläimiä. Jotain rajaa nyt noihin ehdotuksiin.
Yks klassikko on feissareiden "Kiinnostaako sua ihmisoikeudet?" Oon monta kertaa nautinnolla vastannut että totta puhuen ei, ei kyllä kiinnosta yhtään. Siihen jää feissari nieleskelemään
Lahjoitatteko ylipäätään koskaan minnekään esimerkiksi netissä vai ärsyttääkö nimenomaan se, että pyydetään yhtäkkiä lahjoittamaan?
Vierailija kirjoitti:
Yks klassikko on feissareiden "Kiinnostaako sua ihmisoikeudet?" Oon monta kertaa nautinnolla vastannut että totta puhuen ei, ei kyllä kiinnosta yhtään. Siihen jää feissari nieleskelemään
Miksi saat nautintoa siitä, että toiselle tulee paha mieli? Ymmärrän, ettei kaikki voi lahjoittaa, mutta tuo on jo sairasta. Feissarit on monesti nuoria ihmisiä, joilla on vielä uskoa ihmisten hyvyyteen, eivät he muuten sitä työtä tekisi
Ei ärsytä. Jsokus lahjoitan ja joskus en.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitatteko ylipäätään koskaan minnekään esimerkiksi netissä vai ärsyttääkö nimenomaan se, että pyydetään yhtäkkiä lahjoittamaan?
Lahjoitan nimenomaan netissä koska haluan rauhassa tutkia meneekö se raha oikeasti perille vai jonkin firman hyvesignaloimiskampanjaan.
Ärsytti, olin Turun Tigerissä ostamassa vähillä rahoillani synttärilahjaa veljen lapselle, ja yhtäkkiä kysyttiin haluanko lahjoittaa sairaille lapsille. Kysyin kenelle menee, ja vastasin että en, kun en tunne järjestöä. En tykkää tulla ostoksilla yllätetyksi.
Ja olin pitkään Unicefin kuukausilahjoittaja, ennen kuin jouduin työttömäksi, päätin itse rauhassa mihin lahjoitan ja paljonko, ilman painostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitan nimenomaan netissä koska haluan rauhassa tutkia meneekö se raha oikeasti perille vai jonkin firman hyvesignaloimiskampanjaan.
Kiitos asiallisesta vastauksesta! :)
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitan aina netissä.
Onko tuo Tiikeri joku paikallinen kirpputori vai kuntosali?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että jäisikö lahjoittamatta, jos se olis toteutettu toisin, vaikka niin että kassoilla jaettais tietoa mihin voi lahjoittaa ja olis joku kolikkopurkki, tai peräti lähimaksupääte siinä lähistöllä mihin vois lahjoituksensa lykätä?