Helsingin päiväkodit kriisissä. Millä mielellä vanhemmat asiasta?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009040949.html
Hesari uutisoi, että ryhmiä perustetaan väliaikaisten ja vaihtuvien sijaisten varaan. Mitään pysyvyyttä ei enää ole ja henkilöstöä pakenee yhä enemmän ja enemmän alalta pois. Varhaiskasvatuksesta on jäljellä enää seinät.
Millä mielellä te vanhemmat olette vieneet lapsia päiväkotiin viime aikoina? Onko lapsi jo kärsinyt jatkuvista muutoksista? Kertokaa kokemuksia!
Itseä hämmästyttää, miten naisvaltaista alaa kohdellaan täydessä kriisitilanteessakin kuin silkkaa paskaa: palkat ei vaan millään nouse, lapsia on liikaa ja työntekijöille ei saada kunnon lakisääteisiä taukojakaan päivään. Ihme orjatyötä, en ihmettele joukkopakoa.
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan lapsia ja päiväkotityötä, saan voimaa lapsiryhmässä työskentelystä. Siksi en pysty nyt siihen työhön. En voi katsoa kun lapset eivät saa apua ja tukea, voivat huonosti enkä voi vaikuttaa mitenkään. Ymmärrän vanhempien ja lapsen tuskan jos ryhmässä on joku muita lyövä ja pelottaa olla päiväkodissa. Siksi olen saikulla ja sairastuin työuupumukseen. Tein kirjalliset työt omalla ajalla iltaisin pari vuotta, en saanut mitään hyvitystä edes ajallista korvausta ylitöistä. Ikävä kyllä en uskalla palata työhön nyt,vaikka tarvittaisiin. Avoin keskustelu ongelmista auttaisi jo paljon, salailu oli kuormittavaa ja valehtelu vanhemmille.
Olisit jättänyt ne kirjalliset työt kokonaan tekemättä.
Miksi helvetissä, kaiken kaaoksenkin keskellä, ihmiset tekee jotain kirjallisia töitä?
Olen ollut nyt 15 vuotta alalla ja en voi käsittää miksi ala vetää kaikki maailman lapatossut puoleensa: Jos ette ehdi töitänne tehdä, niin sitten jätätte asioita tekemättä. Ei työnantajia voisi vähempää kiinnostaa, että teetkö töitä ilmaiseksi omalla ajallasi tai teetko ne kamalassa stressissä, jos teet kaikki työsi, niin se on ihan selvä merkki, että sin ehdit tehdä kaikki työsi. Niin yksinkertaista.
Saamari soikoon alkaa niin ärsyttämään tämän alan työntekijöiden henkinen vetelyys. "Tuntuu etten ehdi tehdä": Älä tee, keskity lapsiin.
Oletko hoitaja? Minä olen ope ja vasuja tai esimerkiksi raportteja ja selvityksiä erityisen tuen tarpeen hakemiselle ei voi jättää tekemättä. Mitä luulet että johtaja olisi sanonut jos vasuja ei oltaisi tehty? Myös viikoittaiset tiedotteet vanhemmille vaadittiin ja joka päivälle piti olla jotakin vasun ohjaamaan ohjelmaa. Se kun on ihan lakisääteistä eikä opettaja voi jättää niitä tekemättä.
Se koko idea on siinä, että johtajan on pakko asiaan reagoida: Sinun päätyösi on lapset, sun ei tarvitse omalla ajalla tehdä yhtään mitään ja lapsia et voi jättää vaaralliseen tilanteeseen paperitöiden vuoksi.
Mitähän johtaja olisi sanonut? Jaa enpä tiedä, riippuu varmaan johtajasta, sen tiedän, että sinä ottaisit liittoon yhteyttä, jos johtaja käyttäytyisi millään lailla epäasiallisesti, liittoon ja työsuojeluun.Kyllä ne kirjalliset työt todellakin voi ja pitääkin jättää tekemättä ja keskittyä perushoitoon, jos ei muuhun resursseja anneta, sitä pientä lasta ryhmässäsi ei kiinnosta sun paperityöt, sitä kiinnostaa, että onko sun syli paikalla jos hän sitä tarvitsee.
Mitä johtaja olisi tehnyt? No antanut varoituksen tekemättömistä töistä, seuraavalla kerralla tulisi potkut. Ajatuksen tasolla olet oikeassa, oikein olisi keskittyä hoitamaan lapsia, mutta aika naiivi ajatus että no jätä työt tekemättä, mitä se johtaja sille voi.
Ainakin on huomattu, ettei ala ole kutsumusala. Lasten mielettömästä pahoinvoinnista huolimatta vo:t ja hoitajat joukkopakenee, sen sijaan että esim. kunnolla liittoutuisivat vanhempien kanssa poliitikkoja vastaan.
Joskus uuvuttaa myös kuunnella kehäpuhetta: opiskelin vo:ksi, jotta saisin sen 2700. Nyt olen töissä ja saan luvatun 2700 ja olen pettynyt! Ei näin. Palkka ei ollut yllätys. Se oli tiedossa jo etukäteen. Kyse ei ole siitä, että kaupunki on huijannut vo:ta. Vo on itse opiskellut vuosia tätä pestiä varten ja ihan itse allekirjoittanut sopparin.
Työskentelen itse kielenkääntäjänä, ja joskus työtä on niin vähän, että kuukausipalkka on vaikkapa 1300 euroa. Työni on ihanaa mutta rahaa tulee vain vähän. Oikein köyhinä aikona mua väsyttää kuunnella, kun vo tai hoitaja lasta noutaessani, lapsen kuullen, oikein mässäillen marisevat keskenään palkoistaan.
Väsyttää myös lapsen raportit siitä, miten hoitajan palelemisen takia lähimetsäretki peruttiin ja olikin sisäleikkejä, hoitajan istuessa vieressä puhelimellaan. Jälkeenpäin tulee oikein nautiskeleva viikkoviesti, että "hoitajamitoituksen takia emme voineet toteuttaa retkeä". Tunnin retkeä eskareitten kanssa päiväkodin vieressä sijaitsevaan aidattuun minimetsään? Kas kun viikkoviestissä ei lukenut, että palkka ei riittänyt hoitajan tuulitakkiin...
Kaikki tämä kertoo siitä, että päiväkodin työntekijät kokevat vanhemmat osana ongelmaa. Kokevat, että vanhemmat ovat vihollisleirissä. Vaikka oikeasti täällä Suomessa missä about kaikki lapset ovat kunnallisessa päivähoidossa, joka päiväkodista löytyy vanhempia, jotka ovat poliitikkoja, toimittajia, tutkijoita jne. Aktivisteja, lobbareita jne.
Sen sijaan, että jokaiseen kadonneeseen kurahanskaan vastataan maireasti hymyillen, että "ei meillä kato näillä palkoilla riitä ihmisiä valvomaan teidän lasten vaatteita", päiväkodin työntekijät voisivat yksinkertaisesti alkaa pitää vanhempia liittolaisinaan ja ajaa asiaansa näiden(kin) kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sairaanhoitajakaan voi jättää esim lääkkeitä jakamatta tai kirjauksia tekemättä.
-tai lähihoitaja. 😊 Ja hoitajat tekee kyllä vasuja monissa paikoissa.
Sairaanhoitajan lääkkeiden anto ja kirjausten teko ei ole tärkeydeltään verrattavissa varhaiskasvatussuunnitelmaan, jota ei pystytä edes noudattamaan. Älä viitsi.
Totta helvetissä on. Luuletko, että jos mukulalta jää vaikka puheterapian tarve hoitamatta kun opettaja kiskoo ennemmin kurahousuja jalkaan niin luuletko, että vanhemmat jättää asiaa siihen?
Eikös puheterapiaa tehdä ihan muualla kuin päiväkodissa, vai onks multa menny jotain ohi?
Sen opettajan tehtävä on identifioida niitä lasten tarpeita, viedä niitä eteenpäin ja tehdä mm. lausuntoja niitä varten. Sitä varten se on siellä akateemisesti koulutettuna. Se ei ole siellä kiskoakseen kurahousuja, sitä varten riittää ammattikoulututkinto.
Tottakai on, mutta neuvolasta se lähete puheterapiaan tehdään, ei päiväkodista. Neuvolasta toki voidaan konsultoida myös päivähoitoa, joten tarkoittanet sitä. Mutta taitaa organisointi olla kyllä ihan retuperällä päiväkodissa. Lausunnot tehdään iltapäivällä, kun suurin osa lapsista on jo haettu päiväkodista. Tai silloin kun lapset ovat ulkona lastenhoitajien kanssa. Ihan yhtälailla opettajien tulee osallistua lasten pukemisiin ym.
Samallahan he saavat sitä tietoa lapsen mahdollisesta toiminnan ongelmista.
Neuvola kysyy usein lausuntoja päiväkodista lähetteen tueksi. Monissa paikoissa opettaja ulkoilee lasten kanssa ihan kuin hoitajakin, ei ole mitään aikaa kirjaamisiin. Jos ryhmässä on 2 työntekijää ja 18 lasta, molempien on oltava ryhmässä koko päivä ja osan päivästä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nössöt ryntäsi selittelemään :,D Ei luoja, tuossa yksi syy siihen miksei alalle haluta: Joo varhasiasvatussuunnitelma voi olla lain pakottama pitää sellainen, mutta kyllä on myös laissa, että varhaiskasvutksessa tulee taata lapselle perushoito ja turvallisuus, jos nämä on ristiriidassa, niin ei kai kukaan lapsista välittävä päätä valita paperitöitä sen sijaan, että hoitaisi konkreettisesti ne lapset hyvin?
Ihan hullua menoa ja hullua selittelyä vielä tässäkin vaiheessa. Jos kaikki vaan päättäisi, että antaa järjestelmien hälytellä ihan rauhassa, niin mitä ne johtajat ja muut voi edes tehdä? Laittaa kaikki opettajat pihalle kerralla?
Ja jos vasu pitää tehdä niin tehkää, olen nähnyt vasuja, missä on ehkä kaksi sanaa kirjoitettu hätäisesti johonkin kohtaan: Noin velvollisuus täytetty. Älkää olko niin tyhmiä, että tunnollisesti vaan teette kaiken hyvin. Tiedotteeseenkin voi kirjoittaa kaksi riviä ja se siitä: Velvollisuus täytetty.
Kuule, se kun pomo haukkuu ja uhkailee on melko kuormittavaa. Tuo ei riitä mitä " ehdotit". Minä olen yh enkö voinut ottaa riskiä että irtisanotaan, halusin olla lähialueella työssä oman lapsen takia ja johtajat pitävät yhteyttä keskenään joten irtisanominen vaikuttaa saako töitä tietystä päiväkodista vai ei. Katsos kun työntekijätkin ovat ihmisiä ja meillä voi olla omat perheet.
No sitten ei auta valittaa, jos kaivaa itselleen kuopan ja menee sinne makaamaan, rest in peace vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sairaanhoitajakaan voi jättää esim lääkkeitä jakamatta tai kirjauksia tekemättä.
Sairaanhoitajan lääkkeiden anto ja kirjausten teko ei ole tärkeydeltään verrattavissa varhaiskasvatussuunnitelmaan, jota ei pystytä edes noudattamaan. Älä viitsi.
Totta helvetissä on. Luuletko, että jos mukulalta jää vaikka puheterapian tarve hoitamatta kun opettaja kiskoo ennemmin kurahousuja jalkaan niin luuletko, että vanhemmat jättää asiaa siihen?
Eikös puheterapiaa tehdä ihan muualla kuin päiväkodissa, vai onks multa menny jotain ohi?
Sen opettajan tehtävä on identifioida niitä lasten tarpeita, viedä niitä eteenpäin ja tehdä mm. lausuntoja niitä varten. Sitä varten se on siellä akateemisesti koulutettuna. Se ei ole siellä kiskoakseen kurahousuja, sitä varten riittää ammattikoulututkinto.
Ei vaan pitäisi puuhastella papereiden kanssa, jos lapset jäävät hoitanatta. Mutta tässähän se ongelman ydin tuli ilmi, että hoitajista yksi puuhastelee papereiden kanssa, joten hän on pois työvoimasta.
Poliitikot herätkää: varhaiskasvatuslaki pitää muuttaa! Mitään muuta ratkaisua hoitajapulaan ei ole.
Eräs elämäntapa työtön (sukulainen) pakkotyöllistettiin pienten lasten pariin, samalla viereiselle ala-asteelle pakkotyöllistettiin alkoholisti suoraan asuntolasta (minun tilalleni kun lähdin pois).
Kun työolot ja palkat poljetaan heikoiksi, ei normaaleja ihmisiä enää töihin saada ja osa yrityksistä joutuu täyttämään sopimusvelvollisuuden asettamalla töihin "ihan kenet tahansa".
Suosittelen olemaan tarkkana, kenen hoivaan lapsenne jätätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kurahousujen kiskominenkin on opettajan tehtävä.
Mutta toki, jos jollakin nyt prioriteetit menee noinpäin, niin sitten pitää jättää kurahousujen kiskominen, hylätä lapset ryhmään sen yhden hoitajan hoidettavaksi ja mennä tärkeänä pyörittelemään papereita.
Sitten on vain ihan turha valittaa tilanteesta mitään, koska ne pelkät valittamiset menee kuuroille korville, ketään ei kiinnosta jonkun vaka opettajan pienet piipitykset siitä, miten on kiireistä, kun selvästi ihan hyvin ehtii kuitenkin tehdä kaiken mitä vaaditaan.
Tunnen 2 entistä vakan työntekijää jotka tekivät opettajana sijaisuutta. Jättivät juuri näiden ihanien neuvojen mukaan ne kirjalliset työt tekemättä. Potkut tuli eivätkä saaneet enää saman alueen päiväkodista töitä. Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan lapsia ja päiväkotityötä, saan voimaa lapsiryhmässä työskentelystä. Siksi en pysty nyt siihen työhön. En voi katsoa kun lapset eivät saa apua ja tukea, voivat huonosti enkä voi vaikuttaa mitenkään. Ymmärrän vanhempien ja lapsen tuskan jos ryhmässä on joku muita lyövä ja pelottaa olla päiväkodissa. Siksi olen saikulla ja sairastuin työuupumukseen. Tein kirjalliset työt omalla ajalla iltaisin pari vuotta, en saanut mitään hyvitystä edes ajallista korvausta ylitöistä. Ikävä kyllä en uskalla palata työhön nyt,vaikka tarvittaisiin. Avoin keskustelu ongelmista auttaisi jo paljon, salailu oli kuormittavaa ja valehtelu vanhemmille.
Miksi helvetissä, kaiken kaaoksenkin keskellä, ihmiset tekee jotain kirjallisia töitä?
Olen ollut nyt 15 vuotta alalla ja en voi käsittää miksi ala vetää kaikki maailman lapatossut puoleensa: Jos ette ehdi töitänne tehdä, niin sitten jätätte asioita tekemättä. Ei työnantajia voisi vähempää kiinnostaa, että teetkö töitä ilmaiseksi omalla ajallasi tai teetko ne kamalassa stressissä, jos teet kaikki työsi, niin se on ihan selvä merkki, että sin ehdit tehdä kaikki työsi. Niin yksinkertaista.
Saamari soikoon alkaa niin ärsyttämään tämän alan työntekijöiden henkinen vetelyys. "Tuntuu etten ehdi tehdä": Älä tee, keskity lapsiin.
Oletko hoitaja? Minä olen ope ja vasuja tai esimerkiksi raportteja ja selvityksiä erityisen tuen tarpeen hakemiselle ei voi jättää tekemättä. Mitä luulet että johtaja olisi sanonut jos vasuja ei oltaisi tehty? Myös viikoittaiset tiedotteet vanhemmille vaadittiin ja joka päivälle piti olla jotakin vasun ohjaamaan ohjelmaa. Se kun on ihan lakisääteistä eikä opettaja voi jättää niitä tekemättä.
Se koko idea on siinä, että johtajan on pakko asiaan reagoida: Sinun päätyösi on lapset, sun ei tarvitse omalla ajalla tehdä yhtään mitään ja lapsia et voi jättää vaaralliseen tilanteeseen paperitöiden vuoksi.
Mitähän johtaja olisi sanonut? Jaa enpä tiedä, riippuu varmaan johtajasta, sen tiedän, että sinä ottaisit liittoon yhteyttä, jos johtaja käyttäytyisi millään lailla epäasiallisesti, liittoon ja työsuojeluun.Kyllä ne kirjalliset työt todellakin voi ja pitääkin jättää tekemättä ja keskittyä perushoitoon, jos ei muuhun resursseja anneta, sitä pientä lasta ryhmässäsi ei kiinnosta sun paperityöt, sitä kiinnostaa, että onko sun syli paikalla jos hän sitä tarvitsee.
Mitä johtaja olisi tehnyt? No antanut varoituksen tekemättömistä töistä, seuraavalla kerralla tulisi potkut. Ajatuksen tasolla olet oikeassa, oikein olisi keskittyä hoitamaan lapsia, mutta aika naiivi ajatus että no jätä työt tekemättä, mitä se johtaja sille voi.
Höpönlöpön antaisi potkut. Vaka on niin vakavassa työntekijäpulassa että siellä ei todellakaan anneta potkuja. Eikä muuallakaan voi antaa potkuja siitä ei ole ehtinyt tehdä kaikkia töitä liiallisen työmäärän tilanteessa.
Olen 39v, pysyvällä sairaseläkkeellä romahdettuani ja sairastuttuani varhaiskasvatustyössä totaalisesti. Jo aiemmin terveenä päätin etten tee lapsia koska en voisi laittaa heitä päiväkotiin. Ihmiset eivät ymmärrä millainen tilanne on. Ajatellaan että se on ihan ok, muutenhan joku puuttuisi siihen. Niinpä niin. Hoidan nykyään epävirallisesti osapäiväisenä siskoni kahta pikkulasta, teen sitä vaikka ilmaiseksi kunnes ovat riittävän isoja pärjäämään hoidossa. En pystyisi itse nukkumaan jos tietäisin että ovat sinne joutumassa tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä esimerkkiä voisi siis soveltaa myös hoitotyöhön. Ei sairaanhoitajan tehtäviin kuulu ihmisen perushoito, se hoituu ammattikoulututkinnollakin.
Kun mä 1980-luvulla työskentelin sairaanhoitajana Meilahden sairaalassa, se olikin juuri noin. Osastoilla oli sairaanhoitajien lisäksi perushoitajia, joiden työtehtävänä oli nimenomaan potilaan perushoito. Ja perushoitajan tutkinto oli ammattikoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis Helsingissä puuttuu melkein 1000 varhaiskasvatuksen opettajaa, niin luulet, että siellä potkittaisiin opettajia pihalle tekemättömien paperitöiden vuoksi? Hahahahah :D Voi luoja teitä ihmisiä pelkoinenne, valoja tauluun nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko olisitte valmiita maksamaan hoidosta vaikka 6 lapsen ryhmässä? Olen Vakaope ja mietin yksityisen ryhmän pitämisestä, jos saisi saman palkan kuin nyt.
En tiedä mitä kaikkia tiloja ja muita resursseja tarvitsisit. Mutta pääsääntöisesti kannattaa kertoa oma palkka 2-3:lla ja jakaa tämä summa lasten määrällä. Eli voisit laskuttaa 1000-1500e per lapsi, jotta saat kohtuullista palkkaa työstäsi.
Tilat on jo valmiina sekä Varhaiskasvatuksen erityisopettaja parina. Mietimme yhdessä paljonko voisi laskuttaa per lapsi.
Vanhemmathan saavat Kelasta ja kunnalta tukea yksityiseen päivähoitoon. Eli täysimääräisesti he eivät joudu maksamaan omasta pussista. Toisaalta voi olla vanhempia, jotka ovat valmiita maksamaan vähän (tai aika paljonkin) ylimääräistä, jos voivat luottaa että lapsensa ovat hyvässä hoidossa. Kannattaa miettiä onko teillä jotain erityisosaamista, voisiko teillä olla joku painotus siinä teidän päivähoidossa. Sen painotuksen ei välttämättä tarvitse olla mitään ihmeellistä edes, se voi olla vaikka enemmän ulkoilua ja metsäretkiä kuin muilla.
Oma lapseni meni 5-vuotiaana päiväkotiin ja päiväkoti valikoitui vähän sillä perusteella, minne pääsi nopeasti. Yksityisessä päiväkodissa oli tilaa ja se tuli valittua. Se oli pieni päiväkoti, taisi olla 8 lasta siinä vaiheessa kun oma lapsi meni sinne. Ja se oli englanninkielinen päiväkoti, missä oli englanninkieliset hoitajat. Hoitomaksu oli muistaakseni 830€/kk ja siihen sai yksityisen hoidon tukea (tai jotain) sen verran, ettei itse maksettava summa eronnut paljoakaan siitä, mitä kunnallisessa olisi maksanut. Päiväkoti kasvoi hiljalleen niin että lopulta lapsia oli 20 ja ryhmiä kaksi, mutta silti se tuntui pieneltä ja mukavalta verrattuna niihin kunnallisiin, mitä näin.
Heillä ei ollut koskaan sijaisten kanssa ongelmia, sairastapauksissakin heillä oli aina sijainen, joka oli englanninkielinen. Heinäkuun ajan päiväkoti oli aina kiinni lomien vuoksi ja hoitomaksu piti maksaa silloinkin. Ja muutenkin hoitomaksu oli aina joko kokopäivähoidosta tai puolipäivähoidosta, ei siinä ollut mitään joustoa sen mukaan oliko lapsella poissaolopäiviä vai ei. Todella hyvät ja lämpimät muistot on tuosta päiväkodista. Se tuli valittua vähän sattumalta ja vasta jälkeenpäin olen ymmärtänyt, miten hyvä tuuri meillä oli, kun lapsi sai olla noin hyvässä ja pienessä päiväkodissa. Toki tästä on jo 15 vuotta aikaa ja monet asiat ovat varmasti muuttuneet (yksityisen päivähoidon tuki ja sellaiset). Mutta uskoisin, että nykytilanteessa löytyisi paljon vanhempia, jotka ovat valmiita maksamaan ylimääräistä siitä, että heidän lapsensa on hyvässä hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä esimerkkiä voisi siis soveltaa myös hoitotyöhön. Ei sairaanhoitajan tehtäviin kuulu ihmisen perushoito, se hoituu ammattikoulututkinnollakin.
Kun mä 1980-luvulla työskentelin sairaanhoitajana Meilahden sairaalassa, se olikin juuri noin. Osastoilla oli sairaanhoitajien lisäksi perushoitajia, joiden työtehtävänä oli nimenomaan potilaan perushoito. Ja perushoitajan tutkinto oli ammattikoulututkinto.
Päiväkodit eivät ole sairaaloita, lopettakaa nyt se sairaaloihin vertaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin on huomattu, ettei ala ole kutsumusala. Lasten mielettömästä pahoinvoinnista huolimatta vo:t ja hoitajat joukkopakenee, sen sijaan että esim. kunnolla liittoutuisivat vanhempien kanssa poliitikkoja vastaan.
Joskus uuvuttaa myös kuunnella kehäpuhetta: opiskelin vo:ksi, jotta saisin sen 2700. Nyt olen töissä ja saan luvatun 2700 ja olen pettynyt! Ei näin. Palkka ei ollut yllätys. Se oli tiedossa jo etukäteen. Kyse ei ole siitä, että kaupunki on huijannut vo:ta. Vo on itse opiskellut vuosia tätä pestiä varten ja ihan itse allekirjoittanut sopparin.
Työskentelen itse kielenkääntäjänä, ja joskus työtä on niin vähän, että kuukausipalkka on vaikkapa 1300 euroa. Työni on ihanaa mutta rahaa tulee vain vähän. Oikein köyhinä aikona mua väsyttää kuunnella, kun vo tai hoitaja lasta noutaessani, lapsen kuullen, oikein mässäillen marisevat keskenään palkoistaan.
Väsyttää myös lapsen raportit siitä, miten hoitajan palelemisen takia lähimetsäretki peruttiin ja olikin sisäleikkejä, hoitajan istuessa vieressä puhelimellaan. Jälkeenpäin tulee oikein nautiskeleva viikkoviesti, että "hoitajamitoituksen takia emme voineet toteuttaa retkeä". Tunnin retkeä eskareitten kanssa päiväkodin vieressä sijaitsevaan aidattuun minimetsään? Kas kun viikkoviestissä ei lukenut, että palkka ei riittänyt hoitajan tuulitakkiin...
Kaikki tämä kertoo siitä, että päiväkodin työntekijät kokevat vanhemmat osana ongelmaa. Kokevat, että vanhemmat ovat vihollisleirissä. Vaikka oikeasti täällä Suomessa missä about kaikki lapset ovat kunnallisessa päivähoidossa, joka päiväkodista löytyy vanhempia, jotka ovat poliitikkoja, toimittajia, tutkijoita jne. Aktivisteja, lobbareita jne.
Sen sijaan, että jokaiseen kadonneeseen kurahanskaan vastataan maireasti hymyillen, että "ei meillä kato näillä palkoilla riitä ihmisiä valvomaan teidän lasten vaatteita", päiväkodin työntekijät voisivat yksinkertaisesti alkaa pitää vanhempia liittolaisinaan ja ajaa asiaansa näiden(kin) kautta.
Kummallisia kuvauksia "nautiskelevista" viesteistä. Tulkinta lienee nyt ihan vastaanottajan mielessä lähinnä.
Kommentoin sen verran, että tuo lähimetsäretki on laiton, jos ei ole oikea määrä henkilöstöä mukana. Jos jotain sattuu, ovat todella kusessa. Eli sinne ei vaan voi lähteä, vaikka se olisi metrin päässä portista, sillä se on kuitenkin pihan ulkopuolella. Minusta on hienoa, että pitävät kiinni henkilöstömitoutuksesta jo turvallisuudenkin vuoksi! Näin henkilöstöpula tulee myös vanhemmille näkyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen 2 entistä vakan työntekijää jotka tekivät opettajana sijaisuutta. Jättivät juuri näiden ihanien neuvojen mukaan ne kirjalliset työt tekemättä. Potkut tuli eivätkä saaneet enää saman alueen päiväkodista töitä. Helsingissä.
No toiselle paikkakunnalle sitten. Ja kai olivat liittoon yhteydessä? Ja en oikeastaan edes usko, että noin on käynyt, tai sitten tapahtumista on jo 20 vuotta aikaa, eikä silloiset tapahtumat päde nykyaikana.
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea uskoa. Sijaiset on määräaikaisia ja määräaikaiselle ei voi antaa potkuja noin vain. Koeaikapurku on toki mahdollinen, mutta tässä tapauksessa epätodennäköinen selitys. Määräaikaista ei voi irtisanoa. Työsopimuksen voi kyllä purkaa, mutta vain erittäin painavin perustein. Ja jos väitteesi pitäisi paikkaansa ja vakaopen työsopimus olisi purettu siksi, ettei ehtinyt töitään tehdä, niin eiköhän ammattiliitto olisi vienyt asian oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallisia kuvauksia "nautiskelevista" viesteistä. Tulkinta lienee nyt ihan vastaanottajan mielessä lähinnä.
Kommentoin sen verran, että tuo lähimetsäretki on laiton, jos ei ole oikea määrä henkilöstöä mukana. Jos jotain sattuu, ovat todella kusessa. Eli sinne ei vaan voi lähteä, vaikka se olisi metrin päässä portista, sillä se on kuitenkin pihan ulkopuolella. Minusta on hienoa, että pitävät kiinni henkilöstömitoutuksesta jo turvallisuudenkin vuoksi! Näin henkilöstöpula tulee myös vanhemmille näkyväksi.
Koko yleistilanne on laiton käytännössä joka päiväkodissa ihan koko ajan. Mutta mitä voi tehdä?
Minusta tässä ketjussa kulminoituu koko ongelma, työntekijät ovat aivan liian kilttejä tai pelokkaita, vaka:ssa yleisesti hallitaan pelolla ja se on helppoa, kun alaisiksi valikoituu tällaista sakkia, että "en minä voi itseäni puolustaa, koska siitä voi seurata kamaluuksia, joten teen vaan kiltisti kaiken vaikka ilmaiseksi, ettei vain kukaan huuda mulle".
En usko, että alaa voidaan pelastaa, alalla olevat vain odottaa jotain ulkopuolista vapauttajaa, joka korjaisi kaiken, laitamatta itse tikkua ristiin, jotta asiat muuttuisivat paremmiksi. Tiedoksi: Tuollaista vapauttajaa ei ole olemassakaan, ei ole Jeesusta tai Supermiestä joka rientäisi avuksi ja korjaisi kaiken, ainoa keino korjata asiat, on laittaa korausliike pystyyn sieltä organisaation sisältä.
Ala vain menee kamalammaksi ja täällä selitellään että "kun ei pysty", no sitten mätänette omassa sonnassanne siellä.