Kuningatar Elisabeth kuollut
Kommentit (7881)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotteko huomenna seurata hautajaismenoja suorana?
Itselläni sopivasti 2 vapaapäivää tässä edessä joten todellakin katson. Olen kyllä katsonut häätkin.N46
Kyllä. Saikulla olen ja katson
Kuinkahan moni on oikeasti saikulla ja sitten "saikulla"...
Mä olen kesälomalla vielä ensi viikon.
Siis miksi tätä mun kommenttia piti alapeukuttaa? :D Minkäs mä sille mahdan, että mulla sattuu olemaan syyskuussa loma, kuningatar sattui kuolemaan ja mä satun olemaan lomalla vielä silloinkin kun hautajaiset on. :D
Ei kannata välittää, joillekin ei kelpaa mikään (mutta tiedän kyllä tunteen kun ottaa päähän ja naurattaa samaan aikaan itseä).
Oikein hyvää lomaviikkoa omasta puolestani ja hyvä tuuri kun pääset halutessasi katsomaan hautajaisia livenä netin välityksellä :)
Kiitos. :) Mä katson varmaan telkkarista kun meillä näkyy Skynews ja BBC.
Itse myös katson telkkarista, kanavaksi valikoituu varmaankin BBC.
Tulee muuten olemaan valtava tyhjiö hautajaisten jälkeen, kun kaikki tämä seuranta loppuu. Jos nyt maallisempi esimerkki sallitaan, niin olympialaisten ja muiden isojen kisojen jälkeen on käynyt sama. Koko maailma seuraa, ja sitten ei mitään.
No, Charlesin kruunajaiset seuraavaksi, tietty
Ja jossakin vaiheessa William kruunataan Walesin prinssiksi. Saa nähdä, löytyykö alkuperäinen kruunu jostakin, vai käytetäänkö taas sitä Anthony Armstrong-Jonesin suunnittelemaa häkkyrää, jolla Charles kruunattiin. Legenda kertoo, että sen keskellä olevan kullatun pallon sisällä on oikeasti pingispallo.
Mitä alkuperäiselle kruunulle on tapahtunut?
Edward VIII, luovuttuaan kruunusta Wallis Simpsonin vuoksi, vei kruunun mukanaan Ranskaan. Hän oli ollut aiemmin Walesin prinssi. Charles on ostanut joitakin koruja myöhemmin takaisin Wallisin perikunnalta, mutta tuosta kruunusta ei ole sattunut silmään mitään uutisia.
Wikipedia kertoo:
After he became king in 1936, Edward VIII abdicated later the same year and, as the Duke of Windsor, went into exile in France,[124] taking the coronet with him, where it remained until his death in 1972. In its absence, a new coronet was required for the investiture of Charles III in 1969,[125] which was exhibited for many years at the National Museum of Wales alongside the other Honours of Wales (a rod, ring, and sword made for the 1911 investiture and also used in 1969);[126] the coronet and rod were both added to the Jewel House in 2020.[127]
Edward nappasi siis originaalin kruunun mukaansa ja piti sitä maanpaossa Ranskassa kuolemaansa 1972 asti. Sen poissaollessa uusi kruunu tilattiin Charlesia varten 1969. Sitä pidettiin näytillä Walesin kansallismuseossa vuosien ajan kunnes 2020 ne siirrettiin "Jewel Houseen" eli Toweriin.
Mun villi arvaus on, että kukaan ei halua edes koskea Edwardin "omaan kruunuun". Enkä ihmettele..
Se on kuitenkin perinteisempi kuin se aikansa tuote, jonka lordi Snowdon suunnitteli 1969-luvun tyyliin.
Näppisvirhe: 1960
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"The images we show are slightly delayed", sanoi BBC:n juontaja. Eli pieni viive on olemassa ja se on juuri sen takia, etteivät häiriköt saa ruutuaikaa.
Eli sensuroitu lähetys. Satua ja illuusiota ei saa rikkoa.
Rääväsuut ja toisinajattelijat vaimennetaan. Ei protesteja.
Ja mediassa kaikki kommentoijat ylistävät ja kertovat kuin yhdestä suusta, kuinka he rakastivat ja arvostivat vainajaa, ja kuinka hieno ja tärkeä ja yhdistävä tekijä hän oli.
Yhteneväisyys kommenteissa on jopa mykistävää. Onko käsketty mitä saa sanoa? Vai julkaistaanko vain muottiin sopivat sanat?
Sellasta illuusiota sulle että jos olisin ollut jonossa ja rääväsuu olisi aukonut päätään olisin hiljentänyt hänet itse. Enkä yksin.
No ihanko tosi? Niinkö olisit tehnyt? Ja ihan porukalla?
Oletpa urhea.
Vai oleko osa tuota aivopestyä, tyhmää massaa?
Taisit vaan osoittaa kommenttini todeksi?
Yrität vain omaa aivopesuasi. Huomionkipeyttä. Se nyt oli Elizabeth joka oli kuningatar, et sinä.
Vierailija kirjoitti:
Skottinäyttelijää haukuttiin somessa ja syytettiin salaliittoteorioista, koska hän "sanoi ääneen" kommentin, joka varmasti käynyt useankin mielessä: kuningattaren arkussa ei ole kuningatar. Tai yleensäkään vainajaa.
Mielestäni Elisabet on arkussa vasta Pyhän Yrjön kappelissa, jolloin arkku lasketaan hautaholviin. En usko että turvallisuussyistä ruumista uskallettaisiin ennen sitä laittaa arkkuun.
Sanoisin että kuningattaren arkussa ei ole se kuningatar + arkku se arvokkain ja varkaita kiinnostavin asia vaan siinä päällä olevat korut yms. timantteineen. Lisäksi tuosta on vähän vaikea lähteä satojen kilojen arkku kainalossa juoksemaan karkuun kaikki nuo koristevartijat ja oikeat poliisit perässään.
Todennäköisemmin nuo korut ja kruunut on jäljennöksiä kuin kuningatar arkussaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"The images we show are slightly delayed", sanoi BBC:n juontaja. Eli pieni viive on olemassa ja se on juuri sen takia, etteivät häiriköt saa ruutuaikaa.
Eli sensuroitu lähetys. Satua ja illuusiota ei saa rikkoa.
Rääväsuut ja toisinajattelijat vaimennetaan. Ei protesteja.
Ja mediassa kaikki kommentoijat ylistävät ja kertovat kuin yhdestä suusta, kuinka he rakastivat ja arvostivat vainajaa, ja kuinka hieno ja tärkeä ja yhdistävä tekijä hän oli.
Yhteneväisyys kommenteissa on jopa mykistävää. Onko käsketty mitä saa sanoa? Vai julkaistaanko vain muottiin sopivat sanat?
Sellasta illuusiota sulle että jos olisin ollut jonossa ja rääväsuu olisi aukonut päätään olisin hiljentänyt hänet itse. Enkä yksin.
Mitä hyvää nämä kuninkaalliset ovat tehneet sinun hyväksesi, että olisit valmis väkivaltaan vaimentaaksesi toisinajattelijat?
Hento mustiin pukeutunut nainen oli viimeinen, joka kumarsi arkun ääressä. Noin luki Iltalehdessä.
No, nainen ei ollut " hento" mistäkö sellainen kuvaus? Musta toppatakki, reppu selässä harmaatukkainen nainen ja oli ehkä hieman tukeva.
Jäi " historiaan" viimeisenä, joka pääsi arkun äärelle.
Palataanpa taas itse asiaan
Sky Newsin mukaan Williamin ja Katen kaksi vanhinta lasta osallistuvat hautajaisiin ja myös kävelevät arkun perässä vanhempiensa takana. Heidän takanaan kävelevät Harry ja Meghan. Etummaisina arkun perässä kävelevät kuningattaren lapset puolisoineen.
Herranjestas nuo sotilaat on ryhdikkäitä ja komeita, mitkä askellukset äskenkin..
N46
On muuten pitkä odotus ihmisillä kirkossa, kun sinne alkoi jo tulla ihmisiä kymmeneltä, ja hautajaiset alkaa yhdeltä. Mulle ehtis jo tulla pissahätä ennen hautajaisten loppua
Vierailija kirjoitti:
Hento mustiin pukeutunut nainen oli viimeinen, joka kumarsi arkun ääressä. Noin luki Iltalehdessä.
No, nainen ei ollut " hento" mistäkö sellainen kuvaus? Musta toppatakki, reppu selässä harmaatukkainen nainen ja oli ehkä hieman tukeva.
Jäi " historiaan" viimeisenä, joka pääsi arkun äärelle.
"Fantastista!"
Vierailija kirjoitti:
Sky Newsin mukaan Williamin ja Katen kaksi vanhinta lasta osallistuvat hautajaisiin ja myös kävelevät arkun perässä vanhempiensa takana. Heidän takanaan kävelevät Harry ja Meghan. Etummaisina arkun perässä kävelevät kuningattaren lapset puolisoineen.
Arkun perässä kävely näyttää olevan ihan kuninkaallinen traditio. Harry on saanut sen kuulostamaan siltä kuin se olisi keksitty vasta Dianan hautajaisiin lasten kidutukseksi. Eipä silti, kyllä se varmasti sitä hänelle ja Williamille oli, mutta perinne jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä mihin eli kuinka pitkän matkan?
Briteissäkin alkaa karu arki hautajaishulinan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sky Newsin mukaan Williamin ja Katen kaksi vanhinta lasta osallistuvat hautajaisiin ja myös kävelevät arkun perässä vanhempiensa takana. Heidän takanaan kävelevät Harry ja Meghan. Etummaisina arkun perässä kävelevät kuningattaren lapset puolisoineen.Mistä mihin eli kuinka pitkän matkan?
Tuolta missä arkku on viimepäivät ollut WA-kirkolle eli n.600m. Se pidempi matka on sitten yli 30km ja taittuu autolla.
N46
Aivan käsittämätön tuo poliisienkin määrä, ihan näin pikkuhuomiona tuli mieleen. Sanoivatkin, että Britannian poliisilaitoksen suurin urakka koskaan.
N46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sky Newsin mukaan Williamin ja Katen kaksi vanhinta lasta osallistuvat hautajaisiin ja myös kävelevät arkun perässä vanhempiensa takana. Heidän takanaan kävelevät Harry ja Meghan. Etummaisina arkun perässä kävelevät kuningattaren lapset puolisoineen.Mistä mihin eli kuinka pitkän matkan?
Tuolta missä arkku on viimepäivät ollut WA-kirkolle eli n.600m. Se pidempi matka on sitten yli 30km ja taittuu autolla.
N46
300 m tuo ensimmäinen matka.
Vierailija kirjoitti:
On muuten pitkä odotus ihmisillä kirkossa, kun sinne alkoi jo tulla ihmisiä kymmeneltä, ja hautajaiset alkaa yhdeltä. Mulle ehtis jo tulla pissahätä ennen hautajaisten loppua
Tosiaan, tuollahan noita jo istuu aika joukko paikoillaan. KIrkon täyttäminen aloitetaan kai vähemmän tärkeistä vieraista. Mutta pitkä juhla tulee heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reitti kulkee Westminster Hallista Westminster Abbeyyn ja kulkue liikkuu klo 12.44 - 13. Matka ei tosiaan ole pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46
300 m tuo ensimmäinen matka.
Nyt sitten kahta tietoa asiasta, kuin eilen ja tänään jostakin, vai kuulinko aamu-uutisista, että 600m.
N46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette, onko siinä arkun päällä oikeasti miljardien eurojen arvoinen kruunu?
Lue Iltapäivälehtien sivuilta, eilen oli kattava juttu jommassa kummassa suomalaisessa.
Jatkan vielä, iltalehti ja ihan etusivulla juttu. En osaa linkittää.
Juurikin tuon jutun luettuani esitin kysymykseni.
Tässä ketjussa oli paljon juttua kruununjalokivistä ja myös Elisabetin omista korukokoelmista, selaa taaksepäin. Siellä oli hyviä linkkejä missä upeita kuvia koruista, tiaroista, rintakoruista ym. Sekä wikipedian sivut missä mm. kruunuista lisätietoa.
Mutta opinpa sentään IL:n jutusta kerrankin jotain uutta! Se valtava "rubiini" onkin spinelli. Jatkossa myös kun jossain elokuvassa tai sarjassa on mielestäni feikin näköinen jalokivi (Sandman-faneja paikalla?) niin muistelen tuota jalokiveä. Hiomaton jalokivi on hyvin eri näköinen kuin hiottu.
Onkohan siellä kokoelmassa myös "veritimantteja"?
Voit varmaan lukea itse. Tuo veritimantti-ilmaisu liittyy tosin nykyajan kaivosteollisuuteen. On tosi hienoa, että nykyisin voi valita eettisiä jalokiviä tai vaikkapa aivan upeita synteettisiä timantteja. Ajat ovat muuttuneet, parempaan.
Sen verran jalokivistä voisi sanoa, että siirtomaa-aikoina näitä jalokiviä lahjoitettiin muista maista kruunulle ja hallitsijoille. Nyt sitten toki niitä haluttaisiin takaisin. Mutta miten esim. ns. Afrikan tähti -timantti (Cullinan I ja II), joka on hajoitettu osiin ja josta on 2 isoa kiveä kruunussa ja valtikassa? Kun itse esine on jo historiallisesti merkittävä. Toisaalta ne voisi korvata, mutta mikä olisi esim. brittikansalaisten mielipide tällaisesta muutoksesta? Herättäisikö se enemmän kiistoja kuin palauttaisi rauhaa? Ja pitäisikö sitä mielipidettä edes huomioida, vaan pohtia entisten siirtomaiden mielipidettä?
Vaikeita kysymyksiä ja siksi sanoisinkin, että tässä ketjussa voisi keskittyä hautajaisiin ja Elisabetiin sekä jättää nämä muut asiat omiin ketjuihinsa.
Sitä voi myös miettiä kenelle noita lähdettäisi palauttamaan ja mitä ne sillä tekisi. Jos kyseessä olisi vakaat demokratiat ja ne päätyisi johonkin museoon niin se olisi yksi asia, kokonaan toinen olisi antaa ne jollekin ns. "gebardihattu" diktaattorille josta ei tiedä myykö se sen eteenpäin ja lähtee ostamaan rahoilla lisää isompia aseita oman kansansa tai naapurimaan kansan sortamiseksi.
Ehkä parempi vaan pitää nuo tässä tilanteessa ja jättää asian pohtiminen tuleville sukupolville sitten kun se on ajankohtaista.
Hyvin kuvailtu toi gepardihattu. Tosiaan, timantti saattaa vaihtua aseisiin ja kivi itse päätyä jonkun saudin tupakansytyttimen koristeeksi. Parempi, että on julkisessa turvassa ja ihmisten nähtävillä.
Satuin lukemaan Washington Postin jonkin jutun kommentteja, joissa melko ylimielisesti oltiin sitä mieltä, että heillä päin olisi ollut rannekkeet (mitkä tuollakin siis oli tietty) ja joku iso odotustila, missä väki voisi rauhassa istuskella, kunnes vuoro tulisi. Mutta luulenpa, ettei toimisi tässä mittakaavassa, ts. paljon vähemmän väkeä pääsisi sisään ja siinä olisi kauhea kaaos, kun tuhannet ihmiset koko ajan yrittäisivät järjestäytyä sisäänmenoa varten.