Ottaisitko erorahan?
Kommentit (22)
Jos tarjottu paketti on ansiosidonnaista oleellisesti parempi ja/tai uuden löytyminen on todennäköistä tai varmaa.
Kannattaa laskea kannattaako vai ei
Olen ottanut. Irtisanomisaika oli puolivuotta ja toiset puolivuotta erorahaa. Tämän jälkeen 500 päivää ansiosidonnaisella ja nyt peruspäivärahalla. Eläkkeelle sitten viiden vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Realy?
Riippuu ehdoista, omasta elämän tilanteesta, alan työllisyysnäkymistä, jne jne. Eli ehkä ottaisin, ehkä en.
Mikä järki on kysyä antamatta tarpeeksi informaatiota mahdollistaakseen kunnollisen vastauksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Realy?
Ei realy vaan really, tauno.
Meillä oli töissä irtisanomisia niin moni oli vapaaehtoinen. Puolen vuoden palkka maksettiin kotiin ja osa meni heti uuteen työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli töissä irtisanomisia niin moni oli vapaaehtoinen. Puolen vuoden palkka maksettiin kotiin ja osa meni heti uuteen työpaikkaan.
Otin eropaketin koronan alussa kun kuvittelin homman olevan nopeasti ohi. Sain noin 4kk palkan ja siihen 80% ansionsidonnaisen (max 24kk, en ole töissä Suomessa). Istuskelin kotona 5kk ja sitten uuteen työpaikkaan paremmalla palkalla.
Olen kyllästynyt nykyiseen hyväpalkkaiseen työhön. Jos tarjottaisiin 12 kk erorahaa, voisin hyvinkin ottaa. Tosin sitten ajan lopussa stressaisi hakea uutta työpaikkaa, kun en ole ihan nuori.
Mun työpaikka on niin surkea, ettei se ikinä tarjoaisi tollasia, mutta joo, ottaisin kyllä, vaikka vuoden palkalla könttänä käteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllästynyt nykyiseen hyväpalkkaiseen työhön. Jos tarjottaisiin 12 kk erorahaa, voisin hyvinkin ottaa. Tosin sitten ajan lopussa stressaisi hakea uutta työpaikkaa, kun en ole ihan nuori.
Mä en uskaltaisi noin halvalla irtisanoutua, kun osaamistani vastaavia tehtäviä on niin vähän tarjolla. Potentiaalisia työnantajia on maassa alle 20 yritystä.
En ottaisi jos palkka ei ole min. 1 v
Ainakin meille ei-johtoportaan työntekijöille eroraha-tarjous tarkoittaa sitä että joko lähdet erorahan kanssa tai ilman sitä. Työt loppuu joka tapauksessa, joten yleensä se kannattaa ottaa. Toivottavasti eroraha on vähintään 6 kuukauden palkka ja joka tapauksessa kaksin- tai kolminkertainen irtisanomisaikaasi verrattuna.
Lähden heti jos 500 000€ tulee tilille.
Ilomielin, sillä pääsisin pois tästä työpaikasta, joka on suoraan hel..tä. Työ itsessään ihan ok, työpaikan ilmapiiri, huh huh..
Samoja töitä on muuallakin, huonommalla palkalla. Niita voisin sitten ainakin hakea.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut. Irtisanomisaika oli puolivuotta ja toiset puolivuotta erorahaa. Tämän jälkeen 500 päivää ansiosidonnaisella ja nyt peruspäivärahalla. Eläkkeelle sitten viiden vuoden päästä.
Ei ole noin yksinkertaista. Verottaja vie osan ja TE-toimisto. Eroraha kannattaa silloin kun uusi työpaikka on heti tiedossa.
Työttömyysturvaan päättymissopimus aiheuttaa tavallisesti kolmen kuukauden karenssin. Lisäksi eroraha aiheuttaa jaksotuksen, jonka ajalta ei myöskään makseta työttömyysetuuksia. Esimerkiksi kuuden kuukauden palkkaa vastaava eroraha aiheuttaa noin puolen vuoden jaksotuksen.
Ottaisinko mistä eronrahan? Työelämässä olen ottanut sen kultaisen käden puristuksen.