Mitä itse tehtyä sinä haluaisit joululahjaksi?
Taloudellisesti on sen verran tiukkaa, että täytyy joululahjaksi laittaa läheisille jotain itsetehtyä. Haluaisin antaa kuitenkin jotain sellaista, joka oikeasti ilahduttaa saajaa ja tulee käyttöön, niin en siis aio muovailla askartelumassasta erikoisia koristeita. Joten: mitä itsetehtyä sinä haluaisit saada joululahjaksi? Tai jos olet joskus saanut jonkun todella mieluisen itsetehdyn lahjan, niin mikä se oli?
Kommentit (474)
Valokuva-albumin yhteisistä muistoista
kaikista mieluisin; itse leivotut korvapuustit aidolla voilla, paljon kanelia ja sokeria välissä
käy myös mokkapalat
Kotitekoista porkkanalaatikkoa tai lanttulaatikkoa.
Villasukat, maustekakku, maustekurkut, sinappi, joulutortut, kynttilä.
Vierailija kirjoitti:
Kynttilä, luonnonkosmetiikkaa, hanskat tai lapaset, villasukat, suklaata, joulutortut, kortti, joulukukka mah. kivassa ruukussa, kauniit oksat, kävyt, kuivatut appelsiiniviipaleet, joulukoriste 🎅
Tiedän, että luonnonkosmetiikkaa voi tehdä itse, olen lueskellut ohjeitakin. Mutta käyttäisikö joku oikeasti jos tekisin itse? Vai jäisikö muiden itsetekemä käyttämättä siksi, että se olisi jotenkin hmm liian arveluttavaa tai jotain? Ap
Jos olet vähävarainen, jätä lahjat ostamatta/tekemättä (muille kuin aivan tärkeimmille ihmisille, tyyliin omat lapset). Eivät ihmiset tarvitse mitään krääsää tai joulusinappia, kaikilla on jo kaikkea. Kortti riittää.
Voit jo etukäteen sanoa, ettet nyt hanki mitään lahjoja, jos luulet, että muut meinaavat lahjoa sinua ja stressaat vastapalvelusta. Varmasti ymmärtävät.
Tontunpunaiset villasukat ilahduttavat aina.
Laitan tähän listan, mitä olen itse joskus askarrellut:
Itsetehty sinappi, piparkakut, joku jouluinen kuivakakku, esim englantilainen hedelmäkakku tai norjalainen joulukakku. Pannulaput (virkatut tai tilkuista tehdyt) , lahjakortti jossa lupaus tulla siivoamaan apuna/vahtimaan lapsia illan/hoitamaan koiraa viikonlopun. Vihko, jossa itseaskarrellut kannet (pitsiä, erilaisia papereita, joku kaunis kuva) ja vihko täynnä sieltä täältä poimittuja aforismeja ja runoja.
Lapsille olen tehnyt lorupusseja, sellaisia kauniita joissa nätit kankaat ja nyörikujat ja jotain pitsejä tms. ja sisällä loruja , toisella puolen kiiltokuva . Kortit käsin kirjoitettu ja päällystetty kontaktimuovilla.
Pienille lapsille kangaspalloja iloisenvärisistä kankaista ja sisään tiuku.
Käsinpainettuja tyynyliinoja, onnistuu ihan johonkin Kontista ostettuihin hyväkuntoisiin yksivärisiin tyynyliinoihinkin. Kaikkea on tullut väsättyä. Tein muinoin joulukortitkin itse vesiväreillä tai kankaanpalasista.
Sain tädiltä ensiasuntoni tupaantuliaislahjaksi korin, missä oli itsetehtyä hilloa, mehua, keksejä ja kuivattuja mausteita, sekä hedelmiä. Olin aivan ikionnellinen ja kori on edelleen tallessa. Senkin hän oli itse tehnyt kahvipaketeista :) Mummolta olen saanut villasukkia, lapasia ja huiveja. Kaikki tallessa.
Yleensäkin aikuisille ja itsellenikin mieluista olisi lahjat jotka tuhotaan eli syödään/juodaan 😊 Ei jää kaappeihin pyörimään, ei tule roskaa, ei joudu kiertoon vuoden päästä.
Syötävä voi olla melkein mitä vain, leivonnaisia, marjamehua, hilloa... jouluinen lahja olisi myös itsetehty sinappi.
Villasukkia tulee suvun vanhuksilta, koriste-esineitä tai itsetehtyjä tauluja en kaipaa kotiini.
Vierailija kirjoitti:
Takan sytykkeitä
Tämä on muuten hyvä idea! Varsinkin kun kaikki ovat hamstranneet niitä halkoja. Ei aina tarvitsisi joko ostaa niitä, etsiä pieniä puita tai rullata sanomalehteä.
Vierailija kirjoitti:
Takan sytykkeitä
Nämä on niin hyviä! Hamstraan talven aikana kirppareilta takansytykkeitä mökkikaudeksi, kiva kun joku viitsii tehdä. Pitäisi itsekin opetella.
-sivusta
Halvemmalla saa esim. hyasintin jouluviemisinä. Alessa noin 1-2e/kpl. Foliota vain ympärille ja sellofaaniin käärittynä.
Tulilatvat ovat myös edullisia.
Nyt on mammat pahasti myöhässä. Syyskuu jo menossa ja nyt vasta joulun suunnittelut.
Kynttilä, luonnonkosmetiikkaa, hanskat tai lapaset, villasukat, suklaata, joulutortut, kortti, joulukukka mah. kivassa ruukussa, kauniit oksat, kävyt, kuivatut appelsiiniviipaleet, joulukoriste 🎅