Miksi työnantajat valittavat työvoimapulaa mutta pitkäaikaistyöttömät eivät kelpaa?
Olen ollut melkein neljä vuotta työtön mutta en ole saanut kertakaan vastausta hakemuksiini vaikka uutisissa yms työnantajat valittavat tekijäpulasta.
Mitä kauemmin työtön sitä todennäköisemmin kukaan ei palkkaa ja koska kukaan ei palkkaa niin sitä todennäköisemmin pysyy työttömänä. Mikä kierre!
Kommentit (107)
"töitä saa kun hakee"
"Ei me mitään työttömiä palkata, niissähän on vikaaa!!!!!!111 eikä myöskään vastavalmistuneita yäääk!!!1"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kannattaa kouluttautua! Logistiikka-alan seuraajana vois toimia linja-autonkuljettajan koulutus. Kuljettajista on tosi kova pula ainakin Helsingin ja Turun seuduilla.
Hurjasti tsemppiä! Itse olin valmistuttuani 3kk työtön ja se oli kamalaa aikaa, vaikka olikin vain lyhyt pätkä. Olin henkisesti aivan loppu ja hylätyksi tuleminen oli raskasta. Pystyn siis vähän samaistumaan tilanteeseen.
"Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Linja-autonkuljettaja on 2 742 euroa kuukaudessa."
Eli alkuun saat jonkun 2400e/kk ja kätee jonkun max 1800e/kk, palkkaa saat 2700e/kk kun oot ollu alalla 10 vuotta ja jaksat painaa pitkää päivää.
Ei kiitos kun palkka on surkea ja työ yksinkertaista.
No tämä on Suomi, jossa ei kannata ottaa töitä vastaan, kun ei ole mikään pakko. Jos saman rahan saa tukina, niin sitten otetaan ne ja itketään, kun taas joku porvari sortaa. Kaikkien pitäisi saada joku kolme tonnia ja työ saisi mielellään olla jotain influensserina toimimista, kun sehän se älyllisesti niin kutittelee. Oikeasti on ihmisiä, jotka tekevät kuskin töitä ihan ok mielellä, kun se on varsin varma työ, johon ei tarvitse kouluttautua kymmentä vuotta ja näkee ihan konkreettisesti mitä tekee. Joku toinen sitten taas haluaa käydä yliopiston ja alkaa vaikka tutkijaksi ja se on hänelle hyvä valinta. Mutta on ihan tyhmää leimata joku työ suurin piirtein saastaiseksi vain siksi, ettei itseä kiinnosta.
Muistan kun kouluaikoina mulle kerrottiin että teille kaikille kyllä riittää töitä koska väki vähenee ja nuoria on vähän yms... töitä saa vaan kun menee kysymään... olen syntynyt 1990...
No mitä on todellisuus? Töitä ei juurikaan ole ja kaikkiin töihin vaatii koulutuksen joka kestää useita vuosia, nyt jos on käynnyt esimerkiksi merkonomin koulutuksen niin ei saa muita töitä kuin merkonomin koulutukseen sopivia töitä eli vaikeaksi on mennyt työnhaku. Sais oppisopimus mahdollisuus yleistyä reilusti kaikilla aloilla ja myös niillä korkeakoulun vaativissa hommissa.
Nyt ilman koulutusta taitaa päästä vain puhelinmyyjäksi?
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun kouluaikoina mulle kerrottiin että teille kaikille kyllä riittää töitä koska väki vähenee ja nuoria on vähän yms... töitä saa vaan kun menee kysymään... olen syntynyt 1990...
No mitä on todellisuus? Töitä ei juurikaan ole ja kaikkiin töihin vaatii koulutuksen joka kestää useita vuosia, nyt jos on käynnyt esimerkiksi merkonomin koulutuksen niin ei saa muita töitä kuin merkonomin koulutukseen sopivia töitä eli vaikeaksi on mennyt työnhaku. Sais oppisopimus mahdollisuus yleistyä reilusti kaikilla aloilla ja myös niillä korkeakoulun vaativissa hommissa.
Nyt ilman koulutusta taitaa päästä vain puhelinmyyjäksi?
Tää koulutusjuttu on oikeasti ongelma, ei kukaan yli 30 vuotias halua mennä enää kouluun opiskelemaan uutta alaa vähintään kolmeksi vuodeksi ja oppisopimuspaikkoja on erittäin vähän. Miksi amk hommia ei voisi käydä oppisopimuksella edes?
Vierailija kirjoitti:
35, tällä tulotasolla ei häiritse. Meidän firma tekee tulosta, eikä palkkaa elämäntapakoululaisia vaan ammattilaisia jotka osaa hommansa ja tuo firmaan rahaa. Meille yleensä tullaan toisesta alan firmasta, joka muuten ei myöskään palkkaa työttömiä. Mulle on ihan ok maksaa veroja, tienaan niin hyvin että ei häiritse omaa elämääni jos joku jossain betonilähiössä harrastaa työttömyyttä, omapahan on elämänsä.
" Onpa sinulla suppea näkemys pitkäaikaistyöttömästä. Tiesitkö muuten, että jo 6 kk työttömyyden jälkeen pääsee kategoriaan pitkäaikaistyötön. Odotapa vaan, kun sinullekin tulee ikää ja tilanteet muuttuu. Saattaa sitten omaan nilkkaasi kalahtaa.... Kukaan ei harrasta työttömyyttä, ihan vaan tiedoksesi. " terv. täti_59
Vierailija kirjoitti:
Miksi työpaikkailmoituksissa ei kerrota sitä millaista palkkaa he ovat valmiita maksamaan? Helpottaisi kummasti työnhakua jos työpaikkailmoituksissa kerrottaisiin palkka ja jos palkka kerrottaisiin ilmoituksessa niin silloin hyvällä palkalla kyllä hakijoita olisi töihin.
Itse vaadin että joku laki tulee mikä velvoittaa työnantajia kertomaan palkan työpaikkailmoituksissa.
Monesti silti työhakemukseen pyydetään laittamaan palkkatoive, niin voi helposti karsia pois ne, jotka toivoo liian suurta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne avoimet työpaikat ovat niitä varten, jotka vaihtavat työpaikkaa. Työttömille ovat työkokeilu ja palkkatuki.
Joo ja niistä työkokeilut pitäisi lopettaa. Ei ole oikein että valtio järjestää yrittäjille ilmaisia orjia.
En minä näe siinä mitään pahaa. t. Yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Eipä se hirveästi auta jos pitäisi lääkäri palkata, mutta työttömänä on vaan kokkeja.
Tai jos työtön on Rovaniemellä ja avoin työpaikka Ahvenanmaalla.
Kaveri opiskeli rakennusmestariksi kun uutissa oikein mainostettiin alan työvoimapulaa.
Ei saanut ensimmäistäkään työpaikkaa ja joutui palaamaan vanhoihin töihinsä takaisin (alalle, joka ei kärsi työvoimapulasta.)
Pulaa ei ole kuin ilmaisista työntekijöistä. On höpöpuhetta että Suomesta ei löytyisi osaajia. Mikään määrä koulutusta ei riitä..
Työllisyys | Yritys haki työtöntä tohtoria ilmaiseksi tehtävään, jonka palkka olisi normaalisti 5000 euroa: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009027631.html?share=d9595aa393f46ef1…
Vierailija kirjoitti:
Pulaa ei ole kuin ilmaisista työntekijöistä. On höpöpuhetta että Suomesta ei löytyisi osaajia. Mikään määrä koulutusta ei riitä..
Työllisyys | Yritys haki työtöntä tohtoria ilmaiseksi tehtävään, jonka palkka olisi normaalisti 5000 euroa: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009027631.html?share=d9595aa393f46ef1…
Tän on pakko olla vitsi
"Turkulainen 3D-biotulostusalan yritys Brinter Oy haki haastaviin asiantuntijatehtäviin solubiologia työvoimakoulutuksen kautta. Yhtenä vaatimustasona esitettiin tohtoritason tutkinto. Lisäksi haetulta solubiologilta toivottiin mielellään kokemusta yrityssektorilla toimimisesta."
Niinhän se voi käydä. Ei opiskelu mitään takaa. Enemmän vaikuttaa se, että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tilanne voi muuttua puolessa vuodessa paljonkin. Vaki työn saaminen on tuurista kiinni, jos ei työllisty iskän firmaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut jo pitkään, että kohta ei ole työnantajille kelpaavia tekijöitä. Eräässäkin paikassa eläkeiässä olevia ei haluta päästää eläkkeelle, koska ei haluta ottaa nuorempia, kun niillä ei ole kokemusta. Unohtuu se, että ne eläkeikäiset jäävät joskus joka tapauksessa pois ja ne nuoremmat kotona vuosikausia istuneet tuskin kelpaavat sittenkään, koska ovat olleet liian pitkään työttömiä.
Tämä. Tästä on tutkimustakin, elikäs suomalaiset kansana ovat turvallisuushakuisia ja välttävät riskejä viimeiseen saakka. Firma kun saadaan kannattamaan, se myydään kipinkapin pois, jotta saadaan omat takaisin. Ei riskejä.
Rekrytoinnissa näkyy sama asenne, kaavitaan naapurifirmasta vaikka pahnanpohjimmaiset, mutta ei työttömiä. Suosittelijoita vaaditaan, ja harjoittelu kestää vähintään sen 6kk, oli paikka millainen tahansa. Ei yksi huono työntekijä kaada firmaa - tai saa kaatuakin, jos siitä on kiinni.
Valitettavasti riskinotto on olennainen osa liiketoimintaa. Ei tarvitse ihmetellä, jos työvoima loppuu ja köysi tulee vetävän käteen näillä touhuilla. Ja suomalaiset firmat tuntien? - ovat käsi ojossa valtion pussilla kerjäämässä.
Juuri mietin sitä että eräs 60-vuotias isä on vuosikaudet hakenut töitä. Takana vuosikymmeniä töissä, jopa firman toimipisteen ainoana työntekijänä lopussa.
Ei vaan saa. No, työkokeiluun pääsi kauppaan hyllyttämään pariksi kuukaudeksi 9e/päivä. Olisi saanut toki jatkaa, samalla "palkalla".
Myöhemmin pääsi palkkatuella osa-aikatyöhön, sovitellulla päivärahalla palkka jää alle sen mitä 19-vuotias lukiolainen tytär saa, kun sai nyt välivuodelle töitä.
Mutta onhan se nuori nainen toki edustavampi asiakaspalvelussa kuin vanha ukonrähjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne avoimet työpaikat ovat niitä varten, jotka vaihtavat työpaikkaa. Työttömille ovat työkokeilu ja palkkatuki.
Joo ja niistä työkokeilut pitäisi lopettaa. Ei ole oikein että valtio järjestää yrittäjille ilmaisia orjia.
En minä näe siinä mitään pahaa. t. Yrittäjä
Pahan mielen saat kun joudut maksamaan palkkaa. Valtion on syytä poistaa kaikki turha rahanmeno ja orjuuden lopettamisesta ei ole haittaa kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ärsyttävä asia on myös tämä, että "mulla on oikeus näyttää oman tyyliseltä..." Joo. Ei ole. Jos olet kouluttamaton tai matalasti koulutettu, vailla työkokemusta ja muutaman vuoden jo lojunut, niin kaiva ne uistikorut naamasta pois ja siisti hiuksesi. Oikeus näyttää persoonalliselta on sitten, kun niistä läväreistä huolimatta saat töitä, koska olet osaava. Monet sisäänheittoalat on asiakaspalvelualoja ja niissä ei kovin rajunnäköiselle ole vaan töitä. Kuuntelin täysin vailla alan koulutusta olevaa alaikäistä tytärtäni, kun oli ryhmähaastattelussa. Nämä 16-17v. näytti siisteiltä ja ne voi laittaa sinne tiskille, mutta pidempään työttömänä olleissa ja täysi-ikäisissä oli näitä, että naamassa on 10 läväriä ja neonkeltaiset hiukset. Yhtäkään näistä ei palkattu vaan alaikäiset pikkutytöt.
Minulla ei ole yhtään lävistystä tai tatuointia. Meinaatko että ottaisivat silti mäkkärin kassalle? En ole nähnyt niissä ikinä muita kuin 18-22v blondeja.
-AP
Koska yleensä pitkään vaan kotoillut ei ole työkykyinen enää. Tulee kaikkea mt-ongelmaa, päihteitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se hirveästi auta jos pitäisi lääkäri palkata, mutta työttömänä on vaan kokkeja.
Tai jos työtön on Rovaniemellä ja avoin työpaikka Ahvenanmaalla.
taitaa usein olla niin päi, että kokiksi kelpuutetaan vain lääkäri- edellistä mukaillen
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kerta kun ollaan annettu pitkäaikaistyöttömälle mahis niin on kyllä selvinnyt hyvin nopeasti miksi ovat pitkäaikaistyöttömiä. En todellakaan suosittele kenellekään käden laittamista siihen paskaan.
Terkkuja, se iso paha porvaripomo
Lopeta sitten työttömistä ruikuttaminen ja yritä värvätä tekijöitä muista firmoista.
yhteiskuntamme on työelämän osalta niin vinkuviritetty, ettei mistään voi tulla enää mitään. meni jo!
" Tämä on niin hyvä idea. Mulla oli yli 30 työsopimusta vuoden aikana osastonsihteerinä HUS:lla ollessa. En usko, että oli ihan ok. No, nyt olenkin ollut 9 vuotta työtön, kun määräaikaispellesopimukset loppuivat 50-vuotissynttärien kunniaksi. Kiitos. "