Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työnantajat valittavat työvoimapulaa mutta pitkäaikaistyöttömät eivät kelpaa?

Vierailija
05.09.2022 |

Olen ollut melkein neljä vuotta työtön mutta en ole saanut kertakaan vastausta hakemuksiini vaikka uutisissa yms työnantajat valittavat tekijäpulasta.

Mitä kauemmin työtön sitä todennäköisemmin kukaan ei palkkaa ja koska kukaan ei palkkaa niin sitä todennäköisemmin pysyy työttömänä. Mikä kierre!

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kerta kun ollaan annettu pitkäaikaistyöttömälle mahis niin on kyllä selvinnyt hyvin nopeasti miksi ovat pitkäaikaistyöttömiä. En todellakaan suosittele kenellekään käden laittamista siihen paskaan.

Terkkuja, se iso paha porvaripomo

Vierailija
42/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta: Helsinki Tampere Turku

Ei muualla ole työtä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut jo pitkään, että kohta ei ole työnantajille kelpaavia tekijöitä. Eräässäkin paikassa eläkeiässä olevia ei haluta päästää eläkkeelle, koska ei haluta ottaa nuorempia, kun niillä ei ole kokemusta. Unohtuu se, että ne eläkeikäiset jäävät joskus joka tapauksessa pois ja ne nuoremmat kotona vuosikausia istuneet tuskin kelpaavat sittenkään, koska ovat olleet liian pitkään työttömiä.

Vierailija
44/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne avoimet työpaikat ovat niitä varten, jotka vaihtavat työpaikkaa. Työttömille ovat työkokeilu ja palkkatuki.

Joo ja niistä työkokeilut pitäisi lopettaa. Ei ole oikein että valtio järjestää yrittäjille ilmaisia orjia.

Vierailija
45/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logistiikka alalta ei kyllä töitä löydy, vaikka olisi kaikki kortit ja luvat. Etenkin jos olet nainen. Korkeintaan jotain lyhyitä pätkiä. Onneksi sain aloittaa opinnot uuteen ammattiin. Joissakin isoissa kaupungeissa on toki kuskipulaa, mikä taas johtuu surkeista palkoista ja työoloista.

Vierailija
46/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut lähes koko aikuisikäni työtön. Ehdin hakea työnhakuvelvoitteen tultua voimaan neljää työpaikkaa kahden kuukauden aikana, joista minuun otettiin yhteyttä kolmesta. Oisin päässyt näihin kaikkiin, mutta kaksi ekaa kusin juopottelulla ja kolmannessa sanoin haastattelussa olevani toipuva alkoholisti ja etten ole oikeasti järin motivoitunut hommaan ja pelkään alkavani uudestaan ryyppäämään, jos joudun tällaiseen hommaan... Sitten minulta otettiin työnhakuvelvoite pois (aiemmin oli siis kaksi paikkaa kuukaudessa velvoite) ja tilalle; "Menee työttömien terveystarkastukseen. B-lausunto". Tähän olin ensin myöntyväinen, kunnes tajusin sen siis kirjatuksi TEHTÄVÄKSI työnhakusuunnitelmaan. Siis VELVOITTEEKSI. Velvoite mennä työkyvyn kartoitukseen on paljon ahdistavampi, kuin velvoite hakea vaikka neljää työpaikkaa, sillä minulla on skitsofreniadiagnoosi. Heti alkaa ahdistaa, että siellä sitten tutkitaan ne vanhat diagnoosit ja minua aletaan painostamaan lääkitykselle. Tuo kun on sellainen tauti, joka hoidetaan nykyään yleensä injektioilla, ja jos et mene injektiolle; poliisit hakee mielisairaalaan. Joten pyysin virkailijaa poistamaan sen työkyvyn kartoituksen suunnitelmastani...

Osa on varmaan kranttuja töiden suhteen ja osa ei taas ole oikeasti työkykyisiä, niinkuin minä. Ja se ei niillä lääkityksillä muutu parempaan vaan huonompaan. Ainoa hyöty mahdollisesta lääkityksestä olisi, että kuolen nuorempana. Eikö sen voisi hoitaa jollain nopeammalla ja kivuttomammalla? Poliisi voisi vaikka ampua sen mielisairaalaan toimittamisen sijaan, koska minua epäiltiin varkaaksi pakoillessani heitä ihmisten pihoille...

Vierailija
47/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä jotka valittaa ettei saa töitä. Hei haloo kyllä tekijöille töitä löytyy. Suurinosa aikuisista on kuitenkin töissä. Pitkäaikaistyöttömillä on yleensä jotain ongelmia miksi ei työllisty. Yleensä se että ei etsitä töitä omaa napaansa pidemmälle koska ei voi.

Ei se ihan noin ole. Vapaita paikkoja on todella vähän ja jokaiseen on monta hakijaa.  Lisäksi osa työnantajaista palkkaa mielellään ulkomaalaisia, etenkin niitä, jotka osaavat suomea tai eglantia huonosti. Heitä on helpompi huijata ja ylitöistäkä ei tarvitse niin tunnontarkasti maksaa.

Vierailija
48/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljä vuotta työttömänä. Olisit jo ehtinyt opiskelemaan itsellesi uuden ammatin. Suosittelen.

Silloin voi menettää työttömyyskorvaukset ja muut tuet. Palstalla on todettu, että jotkut työttömät näyttävät vähemmän tyylikkäiltä. Niin kun pienillä tuloilla ei kustanneta uusia vaatteita ja kampaajaa tai tatuointien poistoa. Kirpputoreja on olemassa, mutta taloudellisesti huonoina aikoina huomaa selvästi miten niiden tarjonta heikkenee. Nousukaudella saattaa olla tosi hyviä, lähes käyttämättömiä  vaatteita, mutta muulloin ei. Heikkolaatuista ja kulunutta vaatetta kyllä löytyy.

Vierailija
49/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat etsivät sellaista työntekijää joka tekee työt alle 3000e/kk bruttopalkalla ja hänellä pitää olla koulutus alalle sekä työkokemusta alalta mielellään vähintään 5 vuotta ja jos olet yli 50 vuotias niin töitä et enää saa.

Suomessa on työvoimapula vain orjan töistä. 

Vierailija
50/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole näkynyt hakijoissa pitkäaikaistyöttömiä. Joskus toki näitä, jotka sanovat hakevansa työkkärin pakottamana, eivätkä oikeasti halua meille töihin.

Osa hakijoista ei kehtaa sanoa, että on työttömänä. Moni valehtelee muka tekevänsä jotakin, koska työnantajat syrjivät pitkäaikaistyöttömiä.

Vierailija
51/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Olisi ihan kiva kun joskus se aktivointimalli osuisi niihin työnantajiin. HUSista ja muista vastaavista voisi aloittaa: pakko palkata asiallisella palkalla ihmisiä töihin vakituisiin työsuhteisiin 1000 hlö / vuosi

HUSin ongelma taitaa olla se, että pitää olla pätevä sairaanhoitaja saadakseen paikan. Muutenhan he taitaa ottaa jo kenet vain. Ainakin meillä paikallisesti pääsee jo nekin jotka suoraan ilmoittaa että rokotteita ei ole ottaneet ja maskia eivät aio käyttää. Niin paha pula ettei ole varaa sanoa ei.

Hoitavatko ne potilaita huuhaa kristalleilla kun eivät lääketieteeseen usko?

Rokotettu tartuttaa ihan yhtä lailla. Rokotus suojaa vain henkilöä itseään! Maskia kyllä voisi käyttää, on muitakin pöpöjä kuin se yksi.

Vierailija
52/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut lähes koko aikuisikäni työtön. Ehdin hakea työnhakuvelvoitteen tultua voimaan neljää työpaikkaa kahden kuukauden aikana, joista minuun otettiin yhteyttä kolmesta. Oisin päässyt näihin kaikkiin, mutta kaksi ekaa kusin juopottelulla ja kolmannessa sanoin haastattelussa olevani toipuva alkoholisti ja etten ole oikeasti järin motivoitunut hommaan ja pelkään alkavani uudestaan ryyppäämään, jos joudun tällaiseen hommaan... Sitten minulta otettiin työnhakuvelvoite pois (aiemmin oli siis kaksi paikkaa kuukaudessa velvoite) ja tilalle; "Menee työttömien terveystarkastukseen. B-lausunto". Tähän olin ensin myöntyväinen, kunnes tajusin sen siis kirjatuksi TEHTÄVÄKSI työnhakusuunnitelmaan. Siis VELVOITTEEKSI. Velvoite mennä työkyvyn kartoitukseen on paljon ahdistavampi, kuin velvoite hakea vaikka neljää työpaikkaa, sillä minulla on skitsofreniadiagnoosi. Heti alkaa ahdistaa, että siellä sitten tutkitaan ne vanhat diagnoosit ja minua aletaan painostamaan lääkitykselle. Tuo kun on sellainen tauti, joka hoidetaan nykyään yleensä injektioilla, ja jos et mene injektiolle; poliisit hakee mielisairaalaan. Joten pyysin virkailijaa poistamaan sen työkyvyn kartoituksen suunnitelmastani...

Osa on varmaan kranttuja töiden suhteen ja osa ei taas ole oikeasti työkykyisiä, niinkuin minä. Ja se ei niillä lääkityksillä muutu parempaan vaan huonompaan. Ainoa hyöty mahdollisesta lääkityksestä olisi, että kuolen nuorempana. Eikö sen voisi hoitaa jollain nopeammalla ja kivuttomammalla? Poliisi voisi vaikka ampua sen mielisairaalaan toimittamisen sijaan, koska minua epäiltiin varkaaksi pakoillessani heitä ihmisten pihoille...

Ketään ei pakkolääkitä enää nykyisin, jos ei ole selvästi sekaisin. Pärjäät ok, kunhan et menetä malttiasi ja ala riehumaan, itkemään tai inttämään jotain siellä tarkastuksessa.

Vierailija
53/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ärsyttävä asia on myös tämä, että "mulla on oikeus näyttää oman tyyliseltä..." Joo. Ei ole. Jos olet kouluttamaton tai matalasti koulutettu, vailla työkokemusta ja muutaman vuoden jo lojunut, niin kaiva ne uistikorut naamasta pois ja siisti hiuksesi. Oikeus näyttää persoonalliselta on sitten, kun niistä läväreistä huolimatta saat töitä, koska olet osaava. Monet sisäänheittoalat on asiakaspalvelualoja ja niissä ei kovin rajunnäköiselle ole vaan töitä. Kuuntelin täysin vailla alan koulutusta olevaa alaikäistä tytärtäni, kun oli ryhmähaastattelussa. Nämä 16-17v. näytti siisteiltä ja ne voi laittaa sinne tiskille, mutta pidempään työttömänä olleissa ja täysi-ikäisissä oli näitä, että naamassa on 10 läväriä ja neonkeltaiset hiukset. Yhtäkään näistä ei palkattu vaan alaikäiset pikkutytöt.

Tässä on jotakin perää kyllä. Kun minä, pitkäaikaistyötön keski-ikäinen täti, pääsin pitkästä aikaa työhastatteluun, niin minua tuijotettiin ällistyneesti eikä uskottu, että olisin työtön. Syy: olin kuulemma niin rikkaan oloinen (eli siisti kai)...

En tiedä, miksi media luo kuvaa työttömistä sellaisina, että he ovat suttuisia, epädynaamisia luusereita, jotka saavat muka syyttää itseään siitä, etteivät työllisty. Se ei ole niin.

Vierailija
54/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työpaikkailmoituksissa ei kerrota sitä millaista palkkaa he ovat valmiita maksamaan? Helpottaisi kummasti työnhakua jos työpaikkailmoituksissa kerrottaisiin palkka ja jos palkka kerrottaisiin ilmoituksessa niin silloin hyvällä palkalla kyllä hakijoita olisi töihin. 

Itse vaadin että joku laki tulee mikä velvoittaa työnantajia kertomaan palkan työpaikkailmoituksissa. 

Vierailija
55/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäisin vielä että minulle valehdeltiin kun sanottiin että logistiikka-alan koulutuksen avulla työnantajat suorastaan repivät töihin.

Näitä töitä olen tehnyt kolmisen vuotta + kouluksen harjoitukset joita oli melkein vuosi yhteensä ja nyt sitten tuo liki neljän vuoden työttömyysputki menossa.

Mitä tarkemmin tarkoitat logistiikka-alalla? Poikani teki juuri sen perustutkinnon ja siinähän voi valita joko varasto- tai kuljetusalan. Pojalla kuljetusala ja töitä saa tehdä niin paljon kuin jaksaa (ja enemmänkin työnantaja mielellään teettäisi). Varastosta en sitten taas tiedä paitsi että tänään näin lehdessä ison mainoksen, jossa etsittiin varastotyöntekijöitä, mieluiten koulutettuja. En vähättele kokemustasi vaan uteliaisuudesta kysyn.

Vierailija
56/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap ollut pitkäaikaistyöttömien kanssa paljon tekemisissä?

Monilla poke, alko ja tai kannabiksen polttelu on mädättänyt aivot. Lisäksi negatiivinen asenne. Viha kateus ja katkeruus ihmisiä kohtaan jotka eivät ole pilanneet omaa elämäänsä. Eli juuri sellaisia ihmisiä kohtaan jotka antaa ne työpaikat. Eipä ole mukava olla pomo sellaiselle jonka asenne on porvari on taas polkemassa ja riistämässä.

Joo, ihan varmasti jokainen pitkäaikaistyötön joka haluaisi sulle töihin on tällainen. 🏻

Vierailija
57/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työpaikkailmoituksissa ei kerrota sitä millaista palkkaa he ovat valmiita maksamaan? Helpottaisi kummasti työnhakua jos työpaikkailmoituksissa kerrottaisiin palkka ja jos palkka kerrottaisiin ilmoituksessa niin silloin hyvällä palkalla kyllä hakijoita olisi töihin. 

Itse vaadin että joku laki tulee mikä velvoittaa työnantajia kertomaan palkan työpaikkailmoituksissa. 

Siksi koska muuten kukaan ei hakisi niihin huonopalkkaisiin töihin vaan kaikki hakisi niihin töihin joista tienaa edes kohtuullisen hyvin. Ennen kerrottiin aika suoraan paljon palkkaa siitä työstä sai mutta enää ei kerrota.

Vierailija
58/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kannattaa kouluttautua! Logistiikka-alan seuraajana vois toimia linja-autonkuljettajan koulutus. Kuljettajista on tosi kova pula ainakin Helsingin ja Turun seuduilla.

Hurjasti tsemppiä! Itse olin valmistuttuani 3kk työtön ja se oli kamalaa aikaa, vaikka olikin vain lyhyt pätkä. Olin henkisesti aivan loppu ja hylätyksi tuleminen oli raskasta. Pystyn siis vähän samaistumaan tilanteeseen.

Vierailija
59/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kannattaa kouluttautua! Logistiikka-alan seuraajana vois toimia linja-autonkuljettajan koulutus. Kuljettajista on tosi kova pula ainakin Helsingin ja Turun seuduilla.

Hurjasti tsemppiä! Itse olin valmistuttuani 3kk työtön ja se oli kamalaa aikaa, vaikka olikin vain lyhyt pätkä. Olin henkisesti aivan loppu ja hylätyksi tuleminen oli raskasta. Pystyn siis vähän samaistumaan tilanteeseen.

"Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Linja-autonkuljettaja on 2 742 euroa kuukaudessa."

Eli alkuun saat jonkun 2400e/kk ja kätee jonkun max 1800e/kk, palkkaa saat 2700e/kk kun oot ollu alalla 10 vuotta ja jaksat painaa pitkää päivää. 

Ei kiitos kun palkka on surkea ja työ yksinkertaista.

Vierailija
60/107 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Logistiikka alalta ei kyllä töitä löydy, vaikka olisi kaikki kortit ja luvat. Etenkin jos olet nainen. Korkeintaan jotain lyhyitä pätkiä. Onneksi sain aloittaa opinnot uuteen ammattiin. Joissakin isoissa kaupungeissa on toki kuskipulaa, mikä taas johtuu surkeista palkoista ja työoloista.

Tuolla alalla voi sukupuolisyrjintä kyllä vielä rehottaa. Kirjoitinkin jo siitä, että oma poikani on kuski ja töitä riittää. Häneen otettiin harjoittelupaikasta yhteyttä siinä vaiheessa kun valmistui, että tulisitko töihin. Töitä ei ole siis edes itse hakenut. Asumme keskikokoisessa kaupungissa eteläisessä Suomessa. Kyllä täällä kuskit yleensä puhuvat, että töitä on pilvin pimein. Palkkaa tulee se reilut pari tonnia kuussa eli ei huimasti, mutta toisaalta töitä riittää. Jos suoraan menee peruskoulusta opiskelemaan, valmistuu 19-vuotiaana yleensä ilman opintolainaa. Eli ei ihan huono diili ehkä kuitenkaan. Työajat ovat lähinnä hanurista, se on totta. Eli kenelle sopii ja kenelle ei. Luin lehdestä, että työnantajat eivät yleensä ilmoittele työkkärin kautta, koska silloin tulee epäpäteviä hakijoita tai sitten niitä, joita ei kiinnosta, mutta on pakko hakea. Eli puskaradion kautta työntekijöitä haetaan. Luulisi, että pikku hiljaa alkaisi asenne muuttua naiskuskejakin kohtaan, pojallanikin oli monta tyttöä luokkakaverina.