Jaksaisiko joku jakaa ajatuksia :( Parisuhdeongelma, pettäminen
Minulla ei ole ystäviä, jakaisiko joku ajatuksiaan.
Mies petti kesällä minua ystävänsä kanssa. Ei pahimmalla mahdollisella tavalla, mutta keskusteltu raja ylittyi. Ystävyys jatkuu heillä kuten ennen pettämistäkin. Tapaavat monta (2-3) kertaa viikossa, harrastavat, kyläilevät ja viettävät aikaa kuten ennenkin. (Sinkku)nainen kuulemma edelleen ihastunut mieheeni, mutta mieheni puolelta ei ole enää mitään seksuaalista, pelkkää ystävyyttä. Minä kuulemma ylireagoin, ei ole enää syytä huoleen. Ystävyyden/tapaamisten lopettaminen ei ole kuulemma mahdollista. Olen kärsinyt asiasta tosi paljon, valmiiksi huono mielenterveyteni järkkyy joka tapaamisen aikaa uudestaan.
Ajatuksia, neuvoja? Mieliala lääkityksen olen aloittanut ja terapiaan pääsyä odotan.
Kommentit (2372)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta ja pahoittelut hiljaiselosta. Lapset olleet kipeänä. Täällä kaikki ennallaan. Minun mieleni ei ole muuttunut, voin paremmin kuin piiiiitkään aikaan. Yhtäkään ei ole mieli muuttunut. Mennään nyt joulu ihan rauhassa ja katsellaan sitten. Kotona on nyt ihan rauhallinen tunnelma. Mies pahoillaan. Viestittelee ja tapaa mirkkua, en tiedä minkä verran, en ole kiinnostunut enää.
ApMitä katselet joulun jälkeen?
Mistä tiedät, että tapaa Mirkkua ja viestittelee?
Mieshän lupasi lopettaa kaiken.
Minua ei haittaa enää mirkku. Kertoo tapaamissita jos ne vaikuttavat minun tai lasten arkeen. Olen sanonut ettei tarvitse enää yrittää lopettaa mitään, tämä eroasia on minulle niin selvä.
Ap
Ap, kirjoituksistasi tulee olo, että näet nyt metsän puilta ja olet saanut rauhan. Mahtava juttu! Oikein hyvää joulun aikaa ja toivottavasti talous- ja asumisasiasi ratkeavat hyvin ajan mittään! Asialla ei taida olla mikään kiire :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi fyysisesti olette siellä kotona, niinkuin mitään ei olisi tapahtunut?
Annat siis miehesi olettaa, että voi jatkaaa näin eikä eroa ole tulossa???
Oletko oikeasti valmis fyysiseen eroon?
Mitä ihmettä oikein odotat?
Ketjua seuranneet tietää että taloustilanne ihan mahdoton, lisäksi kotieläimiä ja 3 lasta. En anna olettaa mitään, olen tehnyt hyvin selväksi että ero tulee. Nukumme samassa sängyssä, muttei lähekkäin. Käyn suihkussa ja saunassa eri aikaan miehen kanssa. Puen ja riisun omissa oloissani. Ei ole läheisyyttä, ei kosketuksia. En puhu rakkaasta enkä kullasta. Muuten arki rullailee normaalisti, ei ole kiire. Minua ei haittaa hänen mirkkuilut ja olen sanonut että minulla voi sitten myös olla mieskontakteja jos niin haluan.
Ap
Hyvä ap! Hienoa että teit miehelle asian selväksi ja juuri myös tuo että halutessasi myös itse saat tapailla miehiä. Olet kyllä tehnyt hurjan henkisen kasvun ja se on mahtava nähdä. Kaikkea hyvää sinulle. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies luulee, että koska ap on hyväntuulinen (?) ja rauhallinen, hommat on ns hoidossa eli äijä saa jäädä nautiskelemaan sekä kotileivonnaisista että vierasvarasta.
Onnea ap, kiva kuulla että voit hyvin. Olet voiton puolella.
Ei se luule, ollaan puhuttu asioista ja olen sanonut hyvin selvästi, että haluan eron vaikka en olekaan vihaisen oloinen.
Ap
No, mitä mies sanoo, kun sanot haluavasi erota?
Hän viestittelee Mirkulle -> mitä ihmettä?
Mitä hän sulle sanoo? Sanooko hän, että selvä homma?
Siis eikö kukaan näe, että tuo ap:n voimaantuminen on silmälumetta? Ei kukaan voi selvitä kolmessa kuukaudessa tällaisesta myllystä tuohon pisteeseen aidosti, sillä se työ vie VUOSIA, silloin kun on puolet elämästä vietetty yhdessä ja kaikki rakennettu nollasta.
Ap:lla on nyt joku psykologinen defenssi päällä ja siksi ei tunnu missään. Totaalinen romahdus voi tulla vasta vuosien päästä, jos sitä ei nyt päästä pintaan eikä käsittele.
Tää on pitkä ja kivinen tie.
Mutta mies tosissaan on näyttäny karvansa. Eniten pettyny olen siihen, että toi mies ei pysty poikkasee välejä Mirkkuun, vaikka lupasi. Käsittämätöntä.
Minusta se, että Ap:n mies on edelleen yhteydessä Mirkkuun on ihan toissijainen asia enää. Tehtyä ei tekemättömäksi saa.
Ap on tehnyt valtavan kasvun harppauksen ja noussut itsevarmaksi naiseksi, itse ymmärrän, että ap:n mies siinä vielä pyörii = talous, lapset, eläimet. Ei ihanteellinen tilanne, mutta toisaalta kun ap on pystynyt henkisesti ja fyysisesti pääsemään irti miehestä niin miksi ei.
Ei nämä ole helppoja asioita laisinkaan. Helppo se on muiden huudella ohjeita. Osa kirjoittajista on kovin ärhäköitä.
Nyt äijä saisi Mirkun. Ja Mirkku ihan yksinään tuon helmen.
Jos rahatilanne on mahdoton eroa ajatellen niin tietenkin mies nyt elelee ilman mitään erohoppua kun kotona pystyy hyvin olemaan.
Onko aloittaja ottanut mitenkään selvää rahatilanteestaan eron jälkeen?
Kun nyt on noin varma, että tulee eroamaan.
Jos rahatilanne on mahdoton nyt niin miten se mahdolliseksi muuttuisi?
Tunsin kerran pariskunnan, jossa vaimo sanoi, että saat pitää kakkossuhteesi kunhan vain et lähde kotoa. Halusi pitää taloustilanteensa ja asumisensa entisellään.
Monella pariskunnalla on juuri näin, että on muualla luvallinen toinen nainen tai mies. Tuntuu, että nyt on tässäkin tarinassa hyvää vauhtia kehkeytymässä, tai on jo kehkeytynytkin sellainen.
Ehkä tilanne sopii tälle Mirkulle, ei kaikki naiset halua asua yhdessä miehen kanssa.
Ap selviää eron jälkeen taloudellisesti, vaikka kuinka olisi velkaa ja pitäisi jatkossakin kituuttaa.
Velka- tai jokin muu talousneuvonta on ihan ehdottoman tärkeää nyt. Jos lapset jäävät asumaan ap:n kanssa kotitaloon, hän tulee käsittääkseni tarvittaessa saamaan vaikka toimeentulotukea. Toimeentulo- ja asumistuet ovat laskennallisia asioita, ja kaikesta kannattaa ottaa selvää. Ei Suomessa jätetä kolmen lapsen äitiä pulaan. Monet, hyvin monet palkansaajat saavat esim asumistukea.
Ap, mä olen niiiiiiiin ylpeä susta.
Tule sitten joskus kertomaan meille joku ilouutinenkin, koska niitäkin on sulle tulossa.
Hyvää joulun odotusta!
Toimeentulotukea ei saa, jos on vähäänkään omaisuutta. Ja ap:lla on asuntolaina ja autokin. Mitään tuollaista ei saa olla. Pitää olla oikeasti täysin tyhjätasku ilman autoa ja omistustaloa, jotta voisi saada toimeentulotukea.
Toimeentulotukea saadakseen tulee olla vuokralainen, ei saa asua tuollaisessa omistustalossa kuin ap. Ei saa olla edes autoa ja ap:lla on autokin.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saadakseen tulee olla vuokralainen, ei saa asua tuollaisessa omistustalossa kuin ap. Ei saa olla edes autoa ja ap:lla on autokin.
Saa toki asua omistusasunnossa, mutta lainojen hoitomenoja ei lasketa menoiksi eikä niihin saa tukea. Autokin saa olla, etenkin syrjäseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kukaan näe, että tuo ap:n voimaantuminen on silmälumetta? Ei kukaan voi selvitä kolmessa kuukaudessa tällaisesta myllystä tuohon pisteeseen aidosti, sillä se työ vie VUOSIA, silloin kun on puolet elämästä vietetty yhdessä ja kaikki rakennettu nollasta.
Ap:lla on nyt joku psykologinen defenssi päällä ja siksi ei tunnu missään. Totaalinen romahdus voi tulla vasta vuosien päästä, jos sitä ei nyt päästä pintaan eikä käsittele.
Mutta mies tosissaan on näyttäny karvansa. Eniten pettyny olen siihen, että toi mies ei pysty poikkasee välejä Mirkkuun, vaikka lupasi. Käsittämätöntä.
Kyse on nyt siitä että ap:n tunteet on kuolleet miestä kohtaan ja haluaa erota. Se on ihan luonnollista ja tiedän itsekkin tunteen. Ei siinä vaiheessa enää miehen lässytys ja läsnä olo enää kiinnosta. Tuskin kukaan olettaa että kaikki on nyt kunnossa eikä prosessi tule kestämään.
Minusta tuntuu, että aloittajan tunteet eivät ole kuolleet. Hän nyt uskottelee niin, että pystyy tilanteessa itsenskanssa olemaan. Kun ei lähtemnkään kykene. Jotenkinhan on itseä suojeltava.
Myös tuo, että on rauhallinen on petausta siihen jos mies rauhoittuu ja oikeasti jättää Mirkun. Siitähän ei ole mitään takuita, mutta saattavat pitää jonkin aikaa matalaa profiilia, että pöly laskeutuu.
Silloin ap ja mies tekevät sovinnon ja kaikki on taas niinkuin ennen Mirkkua, Maijaa, Liisaa...
Näinhän tässä on menty jo moneen kertaan ennenkin, veikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa toki asua omistusasunnossa, mutta lainojen hoitomenoja ei lasketa menoiksi eikä niihin saa tukea. Autokin saa olla, etenkin syrjäseudulla.
No siitä tästä ei ollutkaan kyse, vaan siitä, että ap ei taatusti saa toimeentulotukea.
Ensinnäkin hän on työssäkäyvä ja samoin mieskin, joka asuu vielä kotona.
Toisekseen pariskunta on 40+ ja tosiaan kyseessä työssäkäyvistä, niin kyllä tileillä on vähintäänkin muutamia tonneja puskurirahastoa tuossa iässä ellei enemmänkin. Tai jos on rahastoihin laitettu syrjään jotain rahaa, niin sielläkin.
Kaikki tileillä olevat rahat ja rahastot on ensin käytettävä, ennenkuin saa toimeentulotukea. Kaikki tuollainen on ensin oikeasti käytettävä ja sitten pitää tositteista näyttää, että mitään ei ole enää.
Ja kun molemmilla on palkkatulot ja varmaan ihan ok palkat, en usko, että toimeentulotukeen olisi edes pelkästään palkkojen puolesta oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on nyt siitä että ap:n tunteet on kuolleet miestä kohtaan ja haluaa erota. Se on ihan luonnollista ja tiedän itsekkin tunteen. Ei siinä vaiheessa enää miehen lässytys ja läsnä olo enää kiinnosta. Tuskin kukaan olettaa että kaikki on nyt kunnossa eikä prosessi tule kestämään.
Kuoleeko tunteet 20 vuoden jälkeen alle 3 kuukaudessa vai keskellä kriisiä?
Siis ihan oikeasti niinkuin napista painamalla vai?
Ap;han on jankannut syyskuusta asti, kuinka ei missään nimessä halua erota.
Niin miksi muka nyt yhtäkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroaminen on prosessi, ja siinä käy läpi erilaisia vaiheita ja monia eriaisia tunteita, ajatuksia, kokemuksia. Mielestäni olisi vähän erikoista kutsua näitä ehkä muuttuviakin eri vaiheita ja tunteiden kokemista silmänlumeeksi. Ne ovat tärkeä osa myös irtipäästämistä ja asioiden prosessointia, vaikka väillä toisenaisetkin ajatukset ja tunteet ottaisivat vallan. Se on ihan normaalia vaikeissa isoissa muutoksissa. Erot ja ihmiset ovat myös erilaisia. Joskus kyllä voi käydä niinkin, että tunteet todella kuolevat aika yhtäkkiäkin, kun ymmärtää ja näkee jotain olennaisen tärkeää, mitä ennen ei ole kunnolla nähnyt ja tajunnut. Ihmiset prosessoivat eroja ja pääsevät niistä eteenpäin hyvinkin eriaisilla tavoilla ja aikatauluilla.
Koitan sanoa sitä, että vaikka esim. jokin voimaantumisen tunne ja vaihe vaihtuisi johonkin muuhun välillä, se ei tarkota, etteikö se olisi ollut ehkä ratkaisevankin tärkeä kokemus, ja tulisi takaisin uudelleen, ehkä vähän erilaisenakin. Psykologiset defenssitkin tulevat joissain tilanteissa ihan tarpeeseen suojaamaan mieltä ja antavat aikaa käsitellä vaikeita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se mahdollista. Ne jotka ovat kokeneet saman tämän ymmärtää. Itsekin olin pitkässä suhteessa ja niin ne vaan tunteet kuoli kun toinen ei kunnioittanut ja oli itsekäs niin kuin ap:n mies. Tokihan se harmitti että tilanne päätyi siihen, mutta ei tunteet ole tulleet takaisin missään vaiheessa. Luottamus ja rakkaus kuoli eikä mitään enää ollut jäljellä. Siinä vaiheessa tieto miehen pettämisestäkään ei tuntunut enää missään vaan oli helpotus päästä pois.
Ketjua seuranneet tietää että taloustilanne ihan mahdoton, lisäksi kotieläimiä ja 3 lasta. En anna olettaa mitään, olen tehnyt hyvin selväksi että ero tulee. Nukumme samassa sängyssä, muttei lähekkäin. Käyn suihkussa ja saunassa eri aikaan miehen kanssa. Puen ja riisun omissa oloissani. Ei ole läheisyyttä, ei kosketuksia. En puhu rakkaasta enkä kullasta. Muuten arki rullailee normaalisti, ei ole kiire. Minua ei haittaa hänen mirkkuilut ja olen sanonut että minulla voi sitten myös olla mieskontakteja jos niin haluan.
Ap