Jaksaisiko joku jakaa ajatuksia :( Parisuhdeongelma, pettäminen
Minulla ei ole ystäviä, jakaisiko joku ajatuksiaan.
Mies petti kesällä minua ystävänsä kanssa. Ei pahimmalla mahdollisella tavalla, mutta keskusteltu raja ylittyi. Ystävyys jatkuu heillä kuten ennen pettämistäkin. Tapaavat monta (2-3) kertaa viikossa, harrastavat, kyläilevät ja viettävät aikaa kuten ennenkin. (Sinkku)nainen kuulemma edelleen ihastunut mieheeni, mutta mieheni puolelta ei ole enää mitään seksuaalista, pelkkää ystävyyttä. Minä kuulemma ylireagoin, ei ole enää syytä huoleen. Ystävyyden/tapaamisten lopettaminen ei ole kuulemma mahdollista. Olen kärsinyt asiasta tosi paljon, valmiiksi huono mielenterveyteni järkkyy joka tapaamisen aikaa uudestaan.
Ajatuksia, neuvoja? Mieliala lääkityksen olen aloittanut ja terapiaan pääsyä odotan.
Kommentit (2372)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien asiantuntijoiden suositus on vähintään puoli vuotta yksin. Olet todella altis nyt uudelle huijarille.
Kenen kaikkien asiantuntijoiden? Millä perusteella juuri sen petetyn tulisi olla yksin? Eihän se petetty ole alun alkaenkaan halunnut parisuhteen romuttuvan tai ryhtyä kokeilemaan mitään yksinelämää, joten miksi se on petetty, jonka pitäisi kaiken vastentahtoisesti kokemansa paskan seurauksena olla yksin? Petettyhän on saattanut olla uskottomuuskriisin alkamispisteeseen saakka ihan kohtalaisen tyytyväinen omaan arkeensa ja kokenut sen itselleen luontevaksi, että sitoutuu parisuhteeseen, joten miksi sen petetyn pitäisi yhtäkkiä ryhtyä "opettelemaan olla yksin"? Eihän se petetty ole osoittanut mitään kykenemättömyyttä parisuhteeseen tai muutenkaan elämänhallinnan tai itsetuntemuksen puutteita, vaan hän on vain tullut petetyksi toisten ihmisten itsekkäiden ja kypsymättömien valintojen seurauksena.
Jos jonkun pitäisi olla yksin, niin pettäjän. Pettäjähän se on valinnut, että vetää kaiken kuralle ja samalla rikkoo toisenkin ihmisen elämän, joten eiköhän se ole se pettäjä, jonka on suositeltavaa tutkailla itseään ja elämäntavoitteitaan jonkin aikaa yksikseen.
Pitää olla yksin, jos haluaa tervehtyä ja katkaista kierteen. Ap on läheisriippuvainen alkoholistin lapsi ja kaikesta kertomastaan päätellen narsistin uhri. Hän on jo lääkityksellä ja täysin sekaisin päästään. Hänen omaa parastaan ajattelen. Hän on altis kenelle tahansa, joka liehittelee ja osoittaa huomiota.
Olin viime vuonna suhteessa narsistin kanssa, se kaikki imee oman minuuden tyhjäksi ja olet täysin disorientoitunut. On syytä palata omaksi itsekseen tai etsiä itsensä eikä etsiä seuraavaa täyttäjää. Nyt vuoden kuluttua alan itse olla valmis uuteen suhteeseen. Puolen vuoden jälkeen olin vielä täysin traumatisoitunut ja olisin voinut hyptä itselleni haitallisiin tilanteisiin vaan saadakseni seksiä tai "rakkautta".
Melko rajua diagnosoida AP näin netin välityksellä läheisriippuvaiseksi ja "täysin sekaisin päästään" olevaksi. Mielestäni on kohtalaisen normaalia, että AP on pyrkinyt tähän mennessä pitämään parisuhteensa ja perheensä kasassa miehensä kesällä alkaneesta paskamaisesta käytöksestä huolimatta. Otetaan kuitenkin huomioon se, että hän on ollut miehen kanssa jo kymmeniä vuosia, ja heillä on yhteisiä lapsia ja yhteinen talo, joten on ihan normaalia, että AP ei ole henkisesti valmis tekemään vielä eropäätöstä. Tilanne on jatkunut kuitenkin "vain" puoli vuotta ja tämän ajan AP on varmasti toivonut, että mies jotenkin herää tuosta keski-iän kriisiltä vaikuttavasta sekoilutilasta. Se ei kerro vielä AP:n läheisriippuvuudesta, vaan lähinnä siitä että AP on sitkeä ja harkitsevainen ihminen, joka ei halua tehdä hätiköityjä päätöksiä.
Lisäksi, vaikka AP on lääkityksellä, niin ei hän kuitenkaan vaikuta mitenkään seinähullulta, koska hän analysoi omaa tilannettaan ja omia tunteitaan mielestäni hyvin järkevän kuuloisilla sanoilla. Sanoilla, joista huomaa, että ei hän ole itseään ihan sataprosenttisesti kadottanut. Melko moni syö masennuslääkkeitä nykyisin eikä se tee kenestäkään automaattisesti lapsen tasolla olevaa, harkintakyvytöntä täysressukkaa, joka on kaikkien vietävissä.
Mielestäni AP voi aivan hyvin jutella netissä jonkun miehen kanssa ihan vain itseään piristääkseen eikä se tarkoita, että hän olisi jotenkin säälittävä. Netissä on niiden liehittelijöiden lisäksi myös tavallisia miehiä, jotka kaipaavat ihan vain juttuseuraa. Ja vaikka AP törmäisikin joihinkin hyväksikäyttäjiin, niin tuskin hän on sen sortin henkisessä tilassa, että lähettäisi rahaa Nigeriaan tai lähtisi sekoilemaan jonnekin orgioihin.
Ärsyttää se ajatus, että uskottomuuden myötä koetun hylkäyskokemuksen lisäksi petetyn pitäisi vielä sen jälkeenkin kärsiä jotain määräaikaistuomiota yksinäisyydessä ihan vain, että voi todistaa muille pärjäävänsä yksin. Petetty voi kyllä eheytyä muillakin tavoilla kuin erakoitumalla nunnaksi, kunhan muistaa tehdä vain sellaisia asioita, mitä todella itse haluaa tehdä.
Hyviä pointteja ja näkökantoja teillä, kiitos niistä! Arvostan! Nunnaksi en aio heittäytyä, päin vastoin, mutta parisuhdetta kyllä minun pitäisi nyt vältellä, tunnistan riippuvuusalttiuden ja sen valtavan hyväksynnän tarpeen mikä minulla on.
Ap
Hyvä sinä! Onko mies etääntynyt mirkusta tai lopettanut harrastuksen niin kuin aikoi?
Muakin kiinnostaa tuo Mirkku nyt. Pitääkö mies Mirkkuun yhteyttä? Viestitteleekö Mirkku miehelle? Oletko lukenut viestejä?
Onko mies käynyt Mirkulla uudelleen?
Voisiko mies mennä Mirkulle salaa, että sanoo tyyliin, että menee paikkaan x, mutta meneekin Mirkulle?
Entäs onkos harrastus jäänyt?
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaa tuo Mirkku nyt. Pitääkö mies Mirkkuun yhteyttä? Viestitteleekö Mirkku miehelle? Oletko lukenut viestejä?
Voisiko mies mennä Mirkulle salaa, että sanoo tyyliin, että menee paikkaan x, mutta meneekin Mirkulle?
Niin just, eli haluaako Mirkku enää miestä joka ei oikeastaan ole enää varattu ja jota ei (ehkä) halua kuin Mirkku? Menettääkö Mirkku mielenkiintonsa hylkiöön vai vieläkö se vaikuttaa Mirkusta vastustamattomalta könsikkäältä?
Ap:lle:
Aivan ihana "nähdä" Sinun henkinen kasvu tällä palstalla. Ison matkan olet tehnyt epävarmasta, arasta, alistuneesta naisesta, joka kirjoitti sen ensimmäisen hätääntyneen viestin. Olet selkeästi saanut voimaa selvitä ja itsevarmuutta lisää.
Meitä alusta asti seuranneita on varmasti paljon ja moni on tästä ketjusta saanut vertaistukea omaan kipeään erotilanteeseen.
Tämä ketju on pysynyt pääosin asiallisena.
Kaikkea Hyvää Sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle:
Aivan ihana "nähdä" Sinun henkinen kasvu tällä palstalla. Ison matkan olet tehnyt epävarmasta, arasta, alistuneesta naisesta, joka kirjoitti sen ensimmäisen hätääntyneen viestin. Olet selkeästi saanut voimaa selvitä ja itsevarmuutta lisää.
Meitä alusta asti seuranneita on varmasti paljon ja moni on tästä ketjusta saanut vertaistukea omaan kipeään erotilanteeseen.Tämä ketju on pysynyt pääosin asiallisena.
Kaikkea Hyvää Sinulle.
Kiitos paljon! Ja kiitos teille kaikesta tuesta mitä olen saanut!
Vierailija kirjoitti:
Pitää yhteyttä, en ole seurannut enkä kysellyt yhtään kuinka paljon. Viestejä en ole lukenut. Käy harvemmin, mutta käy. Harrastusta ei ole vielä ainakaan lopettanut. Olen sanonut että minua ei kiinnosta paljonko tapaa ja aivan vapaasti saa harrastaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää yhteyttä, en ole seurannut enkä kysellyt yhtään kuinka paljon. Viestejä en ole lukenut. Käy harvemmin, mutta käy. Harrastusta ei ole vielä ainakaan lopettanut. Olen sanonut että minua ei kiinnosta paljonko tapaa ja aivan vapaasti saa harrastaa.
Ap
Hyvä ettet ole lukenut viestejä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4736996/puhelimen-tutkiminen-ja-suomen-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eipähän saa enää kiksejä kielletystä leikistä Mirkun kanssa vaan joutuu miettimään oikeasti tulevaisuutta hänen kanssaan. Yksin kun ei varmasti jää. Miehet haluaa useimmiten että on jo joku varalla kun ero tulee. Se on jännä miten vasta sitten oma vaimo alkaa kiinnostaa kun on ero tulossa. Silloin on vaan jo myöhäistä. Ei säälitä miehesi yhtään kun itse on ongelmat aiheuttanut ja nyt saa nauttia seurauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEipähän saa enää kiksejä kielletystä leikistä Mirkun kanssa vaan joutuu miettimään oikeasti tulevaisuutta hänen kanssaan. Yksin kun ei varmasti jää. Miehet haluaa useimmiten että on jo joku varalla kun ero tulee. Se on jännä miten vasta sitten oma vaimo alkaa kiinnostaa kun on ero tulossa. Silloin on vaan jo myöhäistä. Ei säälitä miehesi yhtään kun itse on ongelmat aiheuttanut ja nyt saa nauttia seurauksista.
Ei kyllä ihan aina näinkään mene. Mun mies jätti mut puskista erään Mirkun takia, vetäisi vessanpöntöstä 15 vuoden avioliiton. Ihan salaa vei asiat siihen pisteeseen ja avioero oli vain ilmoitusluontoinen asia minulle. Mirkun piti piilossa loppuun asti.
Eli minun miestäni ei kiinnostanut minä, vaan se Mirkku. Hän hommasi Mirkun selkäni takana, ilmoitti haluavansa erota ja häipyi. Tuosta noin vain. Avioerohakemuksenkin meni saman tien väsäämään nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEipähän saa enää kiksejä kielletystä leikistä Mirkun kanssa vaan joutuu miettimään oikeasti tulevaisuutta hänen kanssaan. Yksin kun ei varmasti jää. Miehet haluaa useimmiten että on jo joku varalla kun ero tulee. Se on jännä miten vasta sitten oma vaimo alkaa kiinnostaa kun on ero tulossa. Silloin on vaan jo myöhäistä. Ei säälitä miehesi yhtään kun itse on ongelmat aiheuttanut ja nyt saa nauttia seurauksista.
Ei kyllä ihan aina näinkään mene. Mun mies jätti mut puskista erään Mirkun takia, vetäisi vessanpöntöstä 15 vuoden avioliiton. Ihan salaa vei asiat siihen pisteeseen ja avioero oli vain ilmoitusluontoinen asia minulle. Mirkun piti piilossa loppuun asti.
Eli minun miestäni ei kiinnostanut minä, vaan se Mirkku. Hän hommasi Mirkun selkäni takana, ilmoitti haluavansa erota ja häipyi. Tuosta noin vain. Avioerohakemuksenkin meni saman tien väsäämään nettiin.
Toki noinkin käy usein kuten mainitsit. Tuntuu vähän olevan joko tai näissä tapauksissa. Itselle kävi niin että oma ex halusi vehtailla myös muiden kanssa, mutta olisi halunnut myös pitää mut. Se ei mulle tietenkään käynyt niin halusin eron ja olikin sitten kipeä paikka exälle. Halusi saada vaan kaiken.
Pettäjiä on kahta tyyppiä, niitä jotka haluaa pitää kaiken (rakastajat ja vaimon) ja sitten niitä, jotka hommaa niin pysyvän hoidon erehdysten kautta, että kun vihdoin joku hoito natsaa, niin sitten rykäyksellä jää vaimo.
Ketkä muut ovat sitä mieltä, että koettuaan sekä pitkän parisuhteen että yksinolon, että yksinolo onkin mukavampaa?
Mun mielestä on kivempi olla yksin. Takana 17 v avioliitto ja miehen pettäminen lopussa ja äkkilähtö.
Vierailija kirjoitti:
Ketkä muut ovat sitä mieltä, että koettuaan sekä pitkän parisuhteen että yksinolon, että yksinolo onkin mukavampaa?
Mun mielestä on kivempi olla yksin. Takana 17 v avioliitto ja miehen pettäminen lopussa ja äkkilähtö.
Itselläni kun on takana 30 vuotta saman miehen kanssa, niin nyt alkuun ainakin tämä yksinolo on aivan karmeata. Toki niin tuore ero vielä, mutta ei voi muuta toivoa kun, että tämä helpottaa jossain vaiheessa. Kipeätä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kun on takana 30 vuotta saman miehen kanssa, niin nyt alkuun ainakin tämä yksinolo on aivan karmeata. Toki niin tuore ero vielä, mutta ei voi muuta toivoa kun, että tämä helpottaa jossain vaiheessa. Kipeätä tekee.
Miten teidän ero sitten tapahtui? Et siis halunnut eroa? Mies lähti toisen matkaan?
Ei olla lapsille puhuttu vielä, ja ihmettelisivät kovasti sohvalla nukkumista. Edetään rauhassa, kun ei tässä mitään hätää nyt ole. Mun mielenterveys on parempi kuin aikoihin. Mua ei haittaa nukkua miehen vieressä. Ollaan omilla puolillamme, ennen nukuttiin aina ihan lähekkäin. En riisu enää hänen nähden ja vanhassa kylmässä talossa mulla on paljon vaatetta nukkuessakin. Yhtään tippaa en ole antanut periksi hänen aneluilleen, enkä anna.
Ap