Jaksaisiko joku jakaa ajatuksia :( Parisuhdeongelma, pettäminen
Minulla ei ole ystäviä, jakaisiko joku ajatuksiaan.
Mies petti kesällä minua ystävänsä kanssa. Ei pahimmalla mahdollisella tavalla, mutta keskusteltu raja ylittyi. Ystävyys jatkuu heillä kuten ennen pettämistäkin. Tapaavat monta (2-3) kertaa viikossa, harrastavat, kyläilevät ja viettävät aikaa kuten ennenkin. (Sinkku)nainen kuulemma edelleen ihastunut mieheeni, mutta mieheni puolelta ei ole enää mitään seksuaalista, pelkkää ystävyyttä. Minä kuulemma ylireagoin, ei ole enää syytä huoleen. Ystävyyden/tapaamisten lopettaminen ei ole kuulemma mahdollista. Olen kärsinyt asiasta tosi paljon, valmiiksi huono mielenterveyteni järkkyy joka tapaamisen aikaa uudestaan.
Ajatuksia, neuvoja? Mieliala lääkityksen olen aloittanut ja terapiaan pääsyä odotan.
Kommentit (2372)
Vierailija kirjoitti:
Hän yrittää nyt taktiikkaa jossa väsytys ja unohdus pitäisi kaiken ennallaan.
Asia voi hänen mielestään jatkua kunhan ei vain puhu siitä, jatkaa siis pokkana.
Taitaa olla vähän hölmöläinen?
See no evil
Talk no evil.
Hear no evil.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap, ootko jo päässy terapiaan? Mitä terapeutti sanoi?
Yhden kerran olen nyt käynyt, suositteli parisuhdeterapiaa.
ApNo mitä mieltä hän oli tästä miehen naisystävästä? Entä mitä mieltä oli siitä, kuinka hajalla olet tästä tilanteesta?
Hän oli täysin samaa mieltä kuin te. Ei ole normaali ystävyyssuhde ja että voin näin huonosti koska minulla on tällainen parisuhde.
Ap
Päätös siis syntyy, koska tunnusti kaiken tuon. Hän siis sallii tämän tapahtuvan, koska olet joskus tukenut häntä väärin?
Esim.Seurakunta tarjoaa ilmaista parisuhdeterapiaa, suhteen ulkopuolinen taho saisi tähän näkökulmia ja rakennetta. Ilman mahdollisuutta että joku manipuloi toista.
Jos ei suostu teidän pitää tyytyä tuohon suhteseen mikä se nyt on.
Ei kannata olla liian ylpeä, ero voi olla paras vaihtoehto joskus. Siihen kannattaa alkaa varautumaan. Miehesi vaikuttaa rakastuneelta, muutenhan nainen olisi helppo karistaa.
Jos ottaisit naiseen yhteyttä puhelimitse et joutuisi näkemään. Kysyisit ihan suoraan mitä mies on kertonut teidän avioliitosta, mikä heidän suhteensa laatu on ja tietääkö nainen mitä mies ajattelee hänestä.
Älä provosoidu tai avaudu vaan kysyt ihan kylmän viileästi miltä asiat vaikuttavat hänen näkövinkkelistään.
Toivottavasti olet nyt isoon ääneen kaikille todennut sopivan paikan tullessa, mihin äijä on menossa tai missä hän kulloinkin on. Sun täytyy tehdä tuosta suhteesta niin julkinen kuin vain voi, veikkaan ettei äijä siitä tykkää ollenkaan koska suhde ei ole niin viaton kuin hän sinulle yrittää syöttää.
Ap, miksi olet niin vaisu nykyään, etkä avaudu ja kerro tarkemmin?
Täältä saisit hyvää tukea. Vai onko niin, että kun et edes kestä ajatusta erosta, et kestä meidän neuvojakaan?
Mites olisi se miehen stalkkaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet nyt isoon ääneen kaikille todennut sopivan paikan tullessa, mihin äijä on menossa tai missä hän kulloinkin on. Sun täytyy tehdä tuosta suhteesta niin julkinen kuin vain voi, veikkaan ettei äijä siitä tykkää ollenkaan koska suhde ei ole niin viaton kuin hän sinulle yrittää syöttää.
Tämä on hyvä vinkki.
Yleensä jos on hiljaa joku muu täyttää sen tyhjän tilan haluamillaan mielikuvilla. Parempi olla ensimmäinen, joka kertoo näkemyksensä.
Mitä jos palkkaisit yksityisetsivän? Jospa vaikka mies ja nainen jäisivät kiinni pusuttelusta yms. koiralenkilläään?
Vai oisko sulla jotain tuttua töistä (jota mies ei tunne ulkonäöltä), joka voisi eksyä sinne ämmän kodin lähettyville silloin, kun he ovat ulkoiluttamassa koiraa?
Mitä ap, oletko miettinyt, että jos mies jäisikin nyt kiinni, että heillä on kunnon salasuhde (seksiä ja rakkautta molemminpuolin), eli joko yksityisetsivä tai sinä itse saisit hänet kiinni esim tutkimalla puhelinta, sähköpostia tai osumalla samalle lenkkipolulle, niin haluaisitko siltikin olla miehen kanssa yhdessä jos siinäkin vaiheessa mies sanoisi, että pitää sinut ja naisenkin.
Olen ihan varma, että tämä ketju on herättänyt Ap:n ymmärtämään, että perhekuvio on lievästi sanottuna outo miehen ystävyyssuhteen takia. Ja toivonkin, että Ap kerää voimia muuttaa omaa elämänsä suuntaa itselle terveemmäksi. Olenko ainoa, joka myös ymmärtää että ne käytännön toimet eivät vaan välttämättä tapahdu niin nopeasti, on ihan eri asia erota nopeasti jos ei ole yhteisiä lapsia, yhteistä asuntolainaa jne. Toivoisin, että Ap tajuaisi myös sen, että vaikka mies nyt jättäisi tämän naispuolisen ystävän niin ei se Teidän suhde enää onnelliseksi muuttuisi, sillä tehtyä ei saa tekemättömäksi + se miehen katkeruus tilanteesta näkyisi kyllä joka päivä. Surullista.
Itse elelen myös todella pitkässä suhteessa, joka vetelee viimeisiä. Kaikkea mitä on tapahtunut viimeisen kolmen kuukauden aikana ei pysty pyyhkimään pois ja vaikka olenkin nyt tilanteessa, että se toinen yrittää vielä niin kaikki sanotut ja tehdyt asiat kummittelee niin, että en pysty ikinä enää luottamaan.
Tsemppiä ap! Hyvä kun menit terapiaan. Voisiko mies lähteä kanssasi pariterapiaan? Moni täällä tuntuu olevan sitä mieltä, että ero pitäisi ottaa alta aikayksikön. Sellainen on hankalaa, kun on lapset, maatila, yhteistä velkaa ja omaisuutta + pitkä yhteinen historia kaikkinensa. On järkevää tutkiskella tilanne kunnolla, todeta tosiasiat ja miettiä seuraavat siirrot rauhassa. Erokin on hyvä hoitaa sovussa, jos siihen on edellytyksiä. Asiat järjestyvät kyllä.
Tiedän tunteen. Meillä mies kehitti ystävyyden toisen naisen kanssa. Jäi kiinni kun näin viestejä. Pettämistä ei ilmeisesti tapahtunut, mutta mieheni tuntien tunneside oli voimakas. Itkin, huusin, syytin. Mies sanoi että ei ole romanttista. Ihastui varmasti sen tiedän. Pikku hiljaa lopetti yhteydenpidon naiseen ja alkoi olemaan taas ihana minua kohtaan. Nyt on tilanne, että mies selvästi katuu ja tekee kaikkensa perheen eteen, mutta voinko luottaa enää? Hän hajotti minut sisäisesti. Tästä on nyt aikaa vajaa vuosi.
Ap ihan sama mitä se mies päättää tai ei päätä tehdä. Kun et voi häneen luottaa, lähde.
Kun luottamus on mennyt, ei se palaa.
Jos mies ei voi tulla toimeen ilman "ystäväänsä" eli nuorempaa yksinäistä naista, niin hän voi ilmeisesti paremmin tulla toimeen ilman ap:n rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Ap ihan sama mitä se mies päättää tai ei päätä tehdä. Kun et voi häneen luottaa, lähde.
Mies haluaa luistaa päätöksenteosta.
Ei voi luopua ystävästä.
Toisaalta ne kotiasiatkin (=yhteinen talous ja omaisuus) on kivasti.
Jos ap päättää lähteä, miehellä on edelleen ystävä. Ei siis hätää. - Saa sympatiapisteitä siitä, että vaimo jätti.
Ap, ala oikeasti seuraamaan miestäsi, yritä löytää todisteita, että mies valehtelee suhteen laadusta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä linkkailtiin joku pv dokumenttia Anders, minä ja ne 23 muuta naista. Tämä on opettavainen dokumentti.
https://areena.yle.fi/1-4468804
Siinä on täysin patologisesti valehteleva ja paneva empaattista ja avuliasta ja vähän reppanaa hurmuria esittävä Anders. Sitten on nainen, joka ryhtyy tekemään hänestä dokumenttia, kun hänen 23 muuta naissuhdettaan paljastuu. Ja sitten on niitä muita naisia.
Osalla naisista on terve suhtautuminen ja he irrottautuvat Andersista välittömästi totuuden paljastuttua. Dokumentaristi on joku pelastajasyndroomainen tai läheisriippuvainen ja jää pelastamaan Andersia. Hän uskoo Andersin valheet ja hänen haluunsa ja kykyynsä muuttaa itsensä "kunnolliseksi" (Andersilla itselään vastaavaa aitoa halua ei ole). Lisäksi Anders pystyy edelleen uimaan muutaman naisen liiveihin, vaikka heidänkin pitäisi tietää totuus. Anders valehtelee jokaiselle ja käy panemassa paljaalla. Olettaisin, että hankki dokumentin aikana myös uusia naisia, joista dokumentaristi ei tiennyt mitään.
Ihmisessä on joku suojamekanismi sille, että hänen itsensä on vaikeampi uskoa suoraan häneen kohdistuvaa huijausta. Muut sivussa näkevät sen selvemmin.
Ap, mikä on miehen suhde omaan äitiinsä? Ja millainen anoppi sinulla on?
Yh hyh.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi olet niin vaisu nykyään, etkä avaudu ja kerro tarkemmin?
Täältä saisit hyvää tukea. Vai onko niin, että kun et edes kestä ajatusta erosta, et kestä meidän neuvojakaan?
Mites olisi se miehen stalkkaaminen?
Turha painostaa :/ Tänne on hyvä kirjoitella - omista henkiökohtaisista asioistaan - sen verran ja silloin kun itsestä tuntuu hyvälle. Isojen asioiden käsittely nyt muutenkin ottaa yleensä aikansa. Oli kyllä kiva kuulla että ketjusta on ollut apua AP:lle.
(Stalkkaaminen ei kyllä mun mielestä kuulosta hyvältä idealta.)
Kihisen raivosta kun luen tätä ketjua! Ehkä siksi että siedin itse aikoinaan vuosikausia sontaa mieheni puolelta. Voi kun sä ap pystyisit nousta sieltä maasta ylös ja ottaa eron. Se on vaikeaa, tiedän. Mutta näin sä tuhoat vain itsesi ja lapsesi. Jos et saa puhuttua kunnolla niin kirjoita lyhyesti ja ytimekkäästi asiasi paperille ja anna miehellesi.
Ai, mun mielestä stalkkaaminen on oikein hyvä idea. Jokin roti tähänkin touhuun.
Sitten kun mies on jäänyt oikeasti kiinni (että on seksisuhde ja rakkaus), niin sitten ap saa vasta kunnon työkalut käsiteltäväkseen ja voi sitten pohtia tykönänsä, että haluaako olla tässä ja eikö pysty elämään ilman miestä kuitenkaan.
Päätöksiä on mahdotonta tehdä, kun ap ei tiedä totuutta.
Näistä voi myös sanoa, sanat eivät vastaa tekoja. Matematiikkaa, yhtälössä on oikea vastaus.
Voit myös nauhoittaa keskutelujanne, pystyt myöhemmin miettiä asioita uudestaan rauhassa ilman savuverhoa.