Jaksaisiko joku jakaa ajatuksia :( Parisuhdeongelma, pettäminen
Minulla ei ole ystäviä, jakaisiko joku ajatuksiaan.
Mies petti kesällä minua ystävänsä kanssa. Ei pahimmalla mahdollisella tavalla, mutta keskusteltu raja ylittyi. Ystävyys jatkuu heillä kuten ennen pettämistäkin. Tapaavat monta (2-3) kertaa viikossa, harrastavat, kyläilevät ja viettävät aikaa kuten ennenkin. (Sinkku)nainen kuulemma edelleen ihastunut mieheeni, mutta mieheni puolelta ei ole enää mitään seksuaalista, pelkkää ystävyyttä. Minä kuulemma ylireagoin, ei ole enää syytä huoleen. Ystävyyden/tapaamisten lopettaminen ei ole kuulemma mahdollista. Olen kärsinyt asiasta tosi paljon, valmiiksi huono mielenterveyteni järkkyy joka tapaamisen aikaa uudestaan.
Ajatuksia, neuvoja? Mieliala lääkityksen olen aloittanut ja terapiaan pääsyä odotan.
Kommentit (2372)
Ap ei ole sairaalloisen mustasukkainen vaan tämän Mielenterveystalon artikkelin mukaan ihan normaalisti tunteva ihminen. Mies sen sijaan sälyttää ap:n harteille mitä ihmeellisimpiä syytöksiä. Jos ihminen ei reagoisi ap:n tilanteeseen mitenkään, kyseessä olisi vain kulissisuhde taloudellisista syistä tms. vailla tunnesidettä.
Mustasukkaisuus on normaali ja yleisinhimillinen tunne. Se herää, kun ihminen kokee hänelle tärkeän ihmissuhteen olevan uhattuna. Miltei jokainen ihminen kokee mustasukkaisuutta jossain vaiheessa elämäänsä. Joskus mustasukkaisuutta koetaan todellisen uhan edessä, joskus taas uhka suhteelle voi olla kuviteltu.
Mustasukkaisuudella voi olla sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia parisuhteelle. Millainen mustasukkaisuus on normaalia, ja milloin se muodostuu liialliseksi? Seuraavaksi opit, mikä erottaa normaalin ja liiallisen mustasukkaisuuden.
Normaali mustasukkaisuus
On normaalia kokea mustasukkaisuutta silloin, kun suhdetta uhkaa todellinen kilpailija, esimerkiksi jos kumppani on ollut uskoton tai flirttaillut kolmannen osapuolen kanssa. Tällainen mustasukkaisuus voidaan tutkimusten mukaan kokea rakkauden osoituksena ja sillä on positiivisia vaikutuksia parisuhteelle. Ei ole myöskään harvinaista kokea ajoittain aiheetonta mustasukkaisuutta, joka kuitenkin on lievää, eikä ole hallitsevaa tai erityisen kuormittavaa kummallekaan suhteen osapuolelle.
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuinka jaksat?
Ollut kiireistä, niin joutunut onneksi pakosti ajattelemaan vähän muutakin. Olo on turta. Lasten takia koitan olla normaali. Mies selvästi kipuilee nyt valintojensa edessä. Ei pysty eikä halua tehdä mitään valintoja. Haluaa kaiken. Haluaa kaiken jatkuvan ennallaan. Hänestä kaikki meni hyvin. Olen kuulemma vain sairaalloisen mustasukkainen. Hänelle nämä nainen on vain ystävä. Eilenkin tapasivat. Oli (kuulemma) pyynnöstäni puhunut naiselle, että minulle tilanne on vaikea ja olen voinut huonosti sen takia.
Ap
Hyvä että ollut muutakin ajateltavaa ja tekemistä. Miten mies ei tajua että tuo ei ole normaalia. Hän on vetänyt toisen naisen teidän suhteeseen ja vielä jakaa tälle teidän henkilökohtaisia asioita. Mikään normaali kaveruus ei ole tuollaista että jatkuvasti pakko nähdä ja roikkua toisessa. Varsinkin kun on oma perhe. Kaikille ulkopuolisillekkin koko tilanne on ihan outo. Tuntuu vaan siltä että mies on ihastunut tuohon naiseen ja ajattelee häntä ensimmäisenä eikä sitten muuta nää. Mutta sinuakaan ei haluaisi jättää kun olette ollut niin pitkään yhdessä ja on lapset. Itsekäs mies ja idiootti. Jotenkin miehelle pitäisi takoa päähän että HÄN on se ongelma. Paras herätys taitaa olla ero. Ei tuollaisen kanssa muutenkaan voi jatkaa kun ajatusmaailma on se että "minulle kaikki ja muut on väärässä". Jatkossa varmaan löytyisi uusi "kaveri" vaikka nykyinen jäisi. Tulee aiheuttamaan sinulle jatkuvaa tuskaa tuo mies. Ihan oikeasti tekisi itse mieli vetää miestäsi turpaan ja heittää se pellolle. Saisi lopettaa tuon sinun syyttäminen omista touhuistaan.
Olen ollut tuossa samassa tilanteessa, tosin ilman lapsia ja avioliittoa.
Omat voimavarat menivät paljon kuolemansairaan läheisen hoitamisessa niin mies alkoi hyysätä nuorta naista ja kuljettaa tätä asioille milloin mihinkin. Minua hän ei "ehtinyt" auttamaan samalla tavalla enkä kuulemma tarvinnut edes apua niin paljon kuin tuo toinen. Hän myö syytti minua sairaan mustasukkaiseksi ja kontrolloivaksi eikä suostunut keskustelemaan asiasta mitenkään järkevästi.
Sain lopulta tunnesiteeni häneen katki, hoidettua itseni kuntoon ja lempattua miehen. Olin kuitenkin niin väsynyt ja pohjalla, että se otti aikansa. Ensin tuo omaisen sairastaminen ja siihen päälle hyväksi kuvittelemani suhde otti ihan yllättävän suunnan ja muodon niin että olin täysin puulla päähän lyöty.
Suosittelen lämpimästi Ap:lle tuota aiemmin mainittua kirjaa Pahuuden jälkeen. Tässä on pari suoraa lainausta kirjan sivuilta.
https://www.suomalainen.com/products/pahuuden-jalkeen-1
Elin koko lapsuuteni jatkuvassa syyllisyydessä. Olin äitini likasanko, hänen jatkuvien tunteenpurkaustensa viaton kohde. Jouduin elämään hänen vaihtelevien mielialojensa kanssa ja tulemaan toimeen. Elin jatkuvassa epävarmuudessa, olenko minä riittävän hyvä. Mitä minun vielä pitäisi tehdä, että minut hyväksyttäisiin? Se iskostui päähäni jo pienen, joten narsistin kanssa kellot eivät soineet missään vaiheessa.
Minulle ei koskaan ollut tullut sellaista itsekunnioitusta ja rajoja, että eihän kukaan ihminen voi tällä lailla sanoa tai tehdä. Se ei ollut normaalista poikkeavaa, kun normaali oli ollut sitä, että on sisäinen epävarmuus ja kaaos. Olin tottunut siihen asetelmaan, että en ole hyväksytty sellaisena kuin olen.
Äitini oli todella hallitseva ja isäni yritti jollain tasolla luovia välissä. Riitatilanteissa kotona en saanut ilmaista mielipiteitäni. Jos ilmaisin vastakkaisen mielipiteen, olin hankala ja ikävä.
Olen tällainen liian kiltti. Lähes jokainen tapaamistani narsistin uhreista on selittänyt näin suhteeseen joutumista ja siinä pysymistä. Useimmiten narsistisen suhteen osapuolet kuvataankin toistensa ääripäinä, narsistina ja empaatikkona. Narsistisen ja liian kiltin ihmisen sanotaan vetävän toisiaan puoleensa magneetin tavoin. Uskon tähän teoriaan, sillä joka ainut haastattelemani narsistin uhri on vaikuttanut ystävälliseltä, joustavalta ja muut huomioivalta ihmiseltä. Hyvältä ihmiseltä.
Oliko tämä jo linkattu ap:lle
https://www.vauva.fi/keskustelu/4442365/narsistin-keskustelutyyli
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten mies voi? Itkee, ei saa unta, ruokahalu mennyt, ryyppää? Vai on kuin ennenkin? Ja nyt en kysy hänen tarinoitaan vaan ihan konkreettinen oleminen. Elääkö kuin ennenkin vai kärsiikö?
Stressaantuneen oloinen. Kaikki hankalaa, eikä mikään oikein suju. Välillä aika poissaoleva, ja vetäytyvä. Välillä aika normaalikin. Naisen kanssa näkyy viestit vaihtuvan tiuhaan tahtiin. Arkisia kuulumisia vain vaihtavat kuulemma kun kysyin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten mies voi? Itkee, ei saa unta, ruokahalu mennyt, ryyppää? Vai on kuin ennenkin? Ja nyt en kysy hänen tarinoitaan vaan ihan konkreettinen oleminen. Elääkö kuin ennenkin vai kärsiikö?
Stressaantuneen oloinen. Kaikki hankalaa, eikä mikään oikein suju. Välillä aika poissaoleva, ja vetäytyvä. Välillä aika normaalikin. Naisen kanssa näkyy viestit vaihtuvan tiuhaan tahtiin. Arkisia kuulumisia vain vaihtavat kuulemma kun kysyin.
Ap
Kai sä nyt tajuat, että se on SUHDE. Suhteessa viestit vaihtuvat tiuhaan ja vaihdetaan arkisia kuulumisia ja pidetään toinen omassa arjessa mukana. Mies on siirtynyt teidän perhearjesta sen naisen arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä jo linkattu ap:lle
https://www.vauva.fi/keskustelu/4442365/narsistin-keskustelutyyli
Niin outoa kun ehkä onkin, niin mies ei vaikuta kuitenkaan yhtään tuollaisella mitä tuossa ketjussa kuvailtiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKai sä nyt tajuat, että se on SUHDE. Suhteessa viestit vaihtuvat tiuhaan ja vaihdetaan arkisia kuulumisia ja pidetään toinen omassa arjessa mukana. Mies on siirtynyt teidän perhearjesta sen naisen arkeen.
Sanoinkin hänelle, tämän ketjun ansiosta, että sinulla on nyt 2 suhdetta. Avioliitto ja seurustelusuhde. Sanoin myös, että olen nyt tähän herännyt ja jonkun asian pitää muuttua, en tahdo elämäni olevan tällaista. Ei oikein osannut vastata mitään, ei varmaan pitänyt (tietenkään) sanomisistani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKai sä nyt tajuat, että se on SUHDE. Suhteessa viestit vaihtuvat tiuhaan ja vaihdetaan arkisia kuulumisia ja pidetään toinen omassa arjessa mukana. Mies on siirtynyt teidän perhearjesta sen naisen arkeen.
Sanoinkin hänelle, tämän ketjun ansiosta, että sinulla on nyt 2 suhdetta. Avioliitto ja seurustelusuhde. Sanoin myös, että olen nyt tähän herännyt ja jonkun asian pitää muuttua, en tahdo elämäni olevan tällaista. Ei oikein osannut vastata mitään, ei varmaan pitänyt (tietenkään) sanomisistani.
Ap
Ap oon tosi pahoillani puolestasi. Olen kokenut saman. Sen jälkeen, kun mies tunnusti omistavan tälläisen ystävän, hän vasta alkoikin viesteilemään toisen naisen kanssa. Minäkin olin liian mustasukkainen. Mutta niin vain valitsi mies parisuhteen pelkän ystävänsä kanssa. Siitä alkoi oma toipuminen.
En tiedä onko tästä mitään apua AP, mutta olen ollut vähän samankaltaisessa tilanteessa, ja olin tietysti tosi surullinen ja ahdistunut ja kaipasin sitä mitä oli ollut (tai mitä kuvittelin, että oli ollut ja mitä vielä voisi olla). Mutta sitten yhtäkkiä aloin ajatella, että eihän niistä haavekuvistani mikään ollut todellista. Ei tulisi olemaan mitään sellaista koskaan, sillä se oli vain minun haavettani.
Tajusin, että se mitä voisin saada, jos jatkaisimme yhdessä, olisi se puoliksi johonkuhun toiseen sitoutunut, minua heittopussina pitävä henkilö, joka ei arvostanut enää minua sen vertaa että olisi edes ollut rehellinen. Se ällö tyyppi. Ja sitten alkoi helpottaa, koska en enää kokenut samanlaista kaipuuta.
Voi ap, olen lukenut ketjua ja sympatiani ovat puolellasi. Mies on suhteessa toisen naisen kanssa. Ihan sama vaikka mitään fyysistä ei olisi, hän jakaa arkensa ja ajatuksensa toiselle, on olkapäänä, tukena, 'mies talossa'.
Mies ei halua purkaa suhdetta sinuun vetoamalla siihen, että haluaa pitää lasten kodin ehjänä. Näethän, että mies noin sanomalla käyttää hyväkseen sinun hyvää sydäntäsi. Ethän halua olla se, joka rikkoi lasten perheen?
Voin kertoa, tuollaisessa perheessä ei ole hyvä lapsillakaan! Isä on sitoutunut henkisesti ja ajallisesti toiseen naiseen ja valehtelee siitä, äiti on masentunut ja saanut hermoromahduksen.
Mies on se, joka sinua myrkyttää. Koita päästä pois!
Alkaisin vaatia kondomia sängyssä. Tai en varmaan haluaisi seksiä enää lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miestä alkoi harmittamaan kun ei selitykset mene enää läpi eikä voi huolettomasti harrastaa parisuhdetta toisen naisen kanssa. Joutuu ottamaan vastuuta ja sekös kismittää. Oli niin helppoa ja mukavaa kun vaimo hoitaa kodin ja itse sai pitää hauskaa muualla pois perhearjesta. Eroamienkin olisi vaivalloista niin miehelle tuo oli paras skenaario.
Eli viestittelee tiuhaan naisen kanssa, mutta onko tuon jälkeen kehdannut mennä käymään naisen luona? Ihme epeli jos kehtaa tuosta huolimatta mennä. Kerran kun sanottu jo päin naamaa että on suhteessa selvästi sen toisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Alkaisin vaatia kondomia sängyssä. Tai en varmaan haluaisi seksiä enää lainkaan.
Halut kyllä menisi tuollaiseen eikä seksi olisi ekana mielessä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Just.
Onko tämä avioliittonne nyt sellainen, jossa pystyt elämään vai jossa et pysty elämään. Mieti se ensin itseksesi.
Yksi merkki, että olet tekemisisissä narsistisen ihmisen kanssa on se, että hän kääntää kaiken aina sinun syyksesi eikä ota vastuuta omista tekemisistään. Kaikki on sinun syytäsi.
No voi mies reppanaa, ihan kipuilee tämän asian takia. Onko hän sattunut huomaamaan miten hän satuttaa vaimoaan koko ajan?!