Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en opi englantia?

Vierailija
04.09.2022 |

Lukiossa ykkösellä ja havahduin siihen, etten osaa englantia OLLENKAAN. Kaiken kieliopin, sanojen, piilomerkitysten, lauserakenteiden, epäsäännöllisten verbien ja ylipäätään kaiken hahmottaminen ei vaan onnistu. En pysty esimerkiksi päässä muodostamaan englannin kielistä lausetta. Kyse ei ole siitä, ettenkö harjoittelisi. Olen käyttänyt niin monia tunteja koko peruskoulun, jotta oppisin englantia, mutta mikään ei jää päähän.

Vinkkejä? Kohtalotovereita? Mitä tahansa?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vielä ääneen lukemista, vaikka kävellessä. Tätä pitää harrastaa paljon. Jossain vaiheessa fyysinen kroppasi tulee tutuksi englannin ääntämisen ja lauseiden rakenteen kanssa. Hiljaa lukeminen ei tähän auta.

Sitten voisi aittaa englannin kielinen mielitietty.

Vierailija
22/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile vielä ääneen lukemista, vaikka kävellessä. Tätä pitää harrastaa paljon. Jossain vaiheessa fyysinen kroppasi tulee tutuksi englannin ääntämisen ja lauseiden rakenteen kanssa. Hiljaa lukeminen ei tähän auta.

Kuka sanoo vielä mielitietty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän, että et pysty valmistumaan ylioppilaaksi ilman jonkun kielen hallitsemista.

Toivottavasti loistat matikassa, sillä joko matikka tai kieli pitää kirjoittaa pitkänä.

Jos et oikeasti osaa yhtään englantia tai ruotsia, on ylioppilaaksi valmistuminen lähes mahdotonta.

Vierailija
24/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän, että et pysty valmistumaan ylioppilaaksi ilman jonkun kielen hallitsemista.

Toivottavasti loistat matikassa, sillä joko matikka tai kieli pitää kirjoittaa pitkänä.

Jos et oikeasti osaa yhtään englantia tai ruotsia, on ylioppilaaksi valmistuminen lähes mahdotonta.

Sitä oon tässä vähän kriiseillykkin. Matikka onnistuu, mutta en tiedä millä ilveellä pääsen läpi edes näistä  päättökokeista saatika yo-kirjotuksista...

ap

Vierailija
25/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä oon ihan turhaan lukiossa, kun en kuitenkaan pääse enkusta läpi.  Kaikkeni  toki yritän, mutta en silti opi yhtään mitään. En edes osaa/muista kaikkia numeroita englanniksi (0-12 helppo, siitä eteeenpäin joutuu miettimään)

ap

Vierailija
26/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä oon ihan turhaan lukiossa, kun en kuitenkaan pääse enkusta läpi.  Kaikkeni  toki yritän, mutta en silti opi yhtään mitään. En edes osaa/muista kaikkia numeroita englanniksi (0-12 helppo, siitä eteeenpäin joutuu miettimään)

ap

Ennen kuin heität hanskat tiskiin, suuntaa kirjastolle ja ala lainata jotain helppoja englanninkielisiä lasten kirjoja, vaikka sitten kuvakirjoja jos ei muut taivu. Ala lukemaan niitä ja tee niin kuin joku tuolla yllä neuvoi ja lue ääneen. Pelkkä kieliopin ja sanaston pänttääminen ei tee sinun tapauksessa mitään, tarvitset juuri sellaista harjoitusta, että kieli alkaa tulla selkärangasta ja siihen ei auta muu kuin kielen käyttäminen. Älä pelästy sitä, ettet alussa ymmärrä kaikkea mitä luet, se on ihan luonnollista ja se alkaa helpottua yllättävän nopeasti.

Vierailija
27/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ennen kuin heität hanskat tiskiin, suuntaa kirjastolle ja ala lainata jotain helppoja englanninkielisiä lasten kirjoja, vaikka sitten kuvakirjoja jos ei muut taivu. Ala lukemaan niitä ja tee niin kuin joku tuolla yllä neuvoi ja lue ääneen. Pelkkä kieliopin ja sanaston pänttääminen ei tee sinun tapauksessa mitään, tarvitset juuri sellaista harjoitusta, että kieli alkaa tulla selkärangasta ja siihen ei auta muu kuin kielen käyttäminen. Älä pelästy sitä, ettet alussa ymmärrä kaikkea mitä luet, se on ihan luonnollista ja se alkaa helpottua yllättävän nopeasti.

Okei, yritän tätä vielä. Pitää kuitenkin ehkä olla lääkäriin tai erkkaopeen myös yhteydessä, kun on noita lukihäiriön oireita enemmänkin, kun tänään siihen kiinnitin huomiota.

ap

Vierailija
28/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoo vielä mielitietty?

Erinomainen sana. Ilahduin, kun sen luin. Kiitos sinulle mielitietyn kirjoittaneelle.

Vierailija
29/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Okei, yritän tätä vielä. Pitää kuitenkin ehkä olla lääkäriin tai erkkaopeen myös yhteydessä, kun on noita lukihäiriön oireita enemmänkin, kun tänään siihen kiinnitin huomiota.

ap

Hyvä, kannattaa tutkia ja kerro kuinka paljon aikaa käytät siihen, että saat hyviä arvosanoja.

Mulla on ollut myös paljon tuota, että säännöt ja sanat katoavat. Eihän siihen auta muu kuin se, että kieltä käyttää. Mutta hävettää, sillä asuin jossain vaiheessa Englannissa ja ihmiset olettaa, että osaan kieltä erittäin hyvin. En todellakaan osaa. Yo-kirjoituksista tuli pitkästä englannista M ja vieläkin sitä ihmettelen. Olin varma, että en saa hyväksyttyä.

30/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska englanti on tosi laajalti käytetty kieli, niin merkityksellistä sanastoa ja kielioppia on todella paljon, ja monet asiat hyvin epäsäännöllisiä tai epäintuitiivisia. Käytännössä ei mitenkään voi 21 vuotiaana osata kaikkea, puhui sitten englantia äidinkielenään tai ei. Itse olen 28, ja ihan päivittäin joudun miettimään ja googlettelemaan sanojen merkityksiä, eikä loppua näy. Olen aika vakuuttunut siitä, että englannin opiskelu on elämänmittainen prosessi, eikä sitä varmaan koskaan tule sellaista fiilistä, että "jees, nyt mä osaan tän".

Vierailija
31/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei yo-tutkinto voi kielestä kiinni jäädä. Sinnikkäästi vaan opiskelet. Sanat ilmeisesti kuitenkin painuvat mieleesi. Sitten opettelet peruskieliopin tosi hyvin, että voit kirjoittaa oikeaoppisia lauseita. Ei tarvitse kai olla mitään mutkikasta, että saa aineen osalta läpi. Sitten kuuntelet paljon englanninkielistä puhetta, jotta selviät kuuntelutestistä. Kuuntelua pitää harjoittaa tosi paljon, mutta vähitellen puhetta alkaa ymmärtää. Sitten vielä tekstinymmärtäminen. Siihen myös harjoittelua.

Missään tapauksessa älä lopeta lukiota kielen takia.

Ja käy juttelemassa opinto-ohjaajan kanssa. Tee uudelleen lukitestit.

Vierailija
32/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku lukihärö-tyyppinen diagnoosi? 

Ei oo mitään diagnooseja. Äidillä kuitenkin lukihäiriö ja sitä luultavasti suvussa enemmänkin.

ap

No nyt sitten lääkärin pakeille. Sanoit aikaisemmin, että suomeksikaan ei meinaa oikein onnistua.

Vissiin sitten näin. Kerran tästä terkkarille mainitsin ja vastasi vain, ettei oikein usko mihinkään häiriöön, kun miulla kuitenkin keskiarvo 9.2

ap

Miten se keskiarvo voi olla noin hyvä, jos et pysty lainkaan tuottamaan vieraskielistä tekstiä? Sullahan täytyy mennä siis kokeet kuitenkin hyvin.

Matikka ei ole sulla ainakaan kovin hyvä... Matikka, äidinkieli, maantieto, historia, biologia, kemia, fysiikka, yhteiskuntaoppi, psykologia, filosofia, uskonto, terveystieto, ruotsi ja englanti. Jotain jäi välistä, mutta mennään näillä nyt esimerkiksi arvosanoilla 10, 9 ja kaksi vikaa 5 ja saamme 10, 9, 10, 9, 10, 9, 10, 9, 10, 9, 10, 9, 5, 5 ja tästä saamme keskiarvoksi 8,86. Tuosta muutetaan kaksi arvosanaa ysistä kymppiin, niin keskiarvo on 9. Parilla vitosella ole mitään suurempaa merkitystä keskirvoon jos loput on ysiä ja kymppiä.

Vierailija
33/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei yo-tutkinto voi kielestä kiinni jäädä. Sinnikkäästi vaan opiskelet. Sanat ilmeisesti kuitenkin painuvat mieleesi. Sitten opettelet peruskieliopin tosi hyvin, että voit kirjoittaa oikeaoppisia lauseita. Ei tarvitse kai olla mitään mutkikasta, että saa aineen osalta läpi. Sitten kuuntelet paljon englanninkielistä puhetta, jotta selviät kuuntelutestistä. Kuuntelua pitää harjoittaa tosi paljon, mutta vähitellen puhetta alkaa ymmärtää. Sitten vielä tekstinymmärtäminen. Siihen myös harjoittelua.

Missään tapauksessa älä lopeta lukiota kielen takia.

Ja käy juttelemassa opinto-ohjaajan kanssa. Tee uudelleen lukitestit.

Tarkoitus kyllä vetää lukio loppuun asti, mutta alkaa pikkuhiljaa motivaatio laskemaan. Oon viiden vuoden ajan kuunnellu paljon englantia, lukenu  englantia ja yrittäny puhua. Ja lisäks yrittäny opiskella sanoja ja kielioppia, mutta mitään ei jää päähän. En osaa hahmottaa miten ja millaisissa tilanteissa (ja miksi juuri sellaisissa tilanteissa) niitä kielioppijuttuja pitäisi käyttää. Joko oon vaan tosi tyhmä/heikkolahjainen tai sitten kysejostain lukihäiriöstä, oppimisvaikeudesta mitälie..

ap

Vierailija
34/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki natiivi penpal. Eivät kiinnitä mitään huomiota kielioppivirheisiin ja vääriin sanavalintoihin. Osaavat kysyä jos eivät ymmärrä kuten itsekkin. Edistystä tapahtuu nopeasti. Pian huomaat näkeväsi unet englanniksi ja ymmärtäväsi sujuvasti puhutta arkikieltä.

Vierailija
35/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku lukihärö-tyyppinen diagnoosi? 

Ei oo mitään diagnooseja. Äidillä kuitenkin lukihäiriö ja sitä luultavasti suvussa enemmänkin.

ap

No nyt sitten lääkärin pakeille. Sanoit aikaisemmin, että suomeksikaan ei meinaa oikein onnistua.

Vissiin sitten näin. Kerran tästä terkkarille mainitsin ja vastasi vain, ettei oikein usko mihinkään häiriöön, kun miulla kuitenkin keskiarvo 9.2

ap

Miten se keskiarvo voi olla noin hyvä, jos et pysty lainkaan tuottamaan vieraskielistä tekstiä? Sullahan täytyy mennä siis kokeet kuitenkin hyvin.

Matikka ei ole sulla ainakaan kovin hyvä... Matikka, äidinkieli, maantieto, historia, biologia, kemia, fysiikka, yhteiskuntaoppi, psykologia, filosofia, uskonto, terveystieto, ruotsi ja englanti. Jotain jäi välistä, mutta mennään näillä nyt esimerkiksi arvosanoilla 10, 9 ja kaksi vikaa 5 ja saamme 10, 9, 10, 9, 10, 9, 10, 9, 10, 9, 10, 9, 5, 5 ja tästä saamme keskiarvoksi 8,86. Tuosta muutetaan kaksi arvosanaa ysistä kymppiin, niin keskiarvo on 9. Parilla vitosella ole mitään suurempaa merkitystä keskirvoon jos loput on ysiä ja kymppiä.

Niin ja tähänhän on laskettu myös taide- ja taitoaineet. Toki lukuaineidenkin keskiarvo oli 9.1. Useampi kymppi, ysejä ja ne muutama kasi. Kuten jo aikaisemmin mainitsin, sain kielistä päättötokariin 8, koska oli paljon pieniä testejä, jotka meni suht hyvin opettelemalla sanoja ulkoa.  Myös "hyvän tytön maine" auttoi vähän... Yritin olla tunneilla aktiivinen ja käyttäytyä hyvin. Se riitti kasiin, vaikka kokeista tulikin usein englannissa 5-6. Ja paljon tuli säälipisteitä kokeissa siitä, että tiesi oikean sanan, mutta ei ollut  taivuttanut oikein jne

ap

36/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi itse juuri tänään pohdin, että tarkoittaako englannin sana malnourishment/malnutrition enemmänkin suomenkielen sanaa virheravitsemus vai aliravitsemus. Mal-etuliitteestä päätellen se kuulostaisi viittaavan enemmän virhe- kuin aliravitsemukseen (jonka voisi ajatella olevan esim. undernourishment/-nutrition), mutta googlen mukaan se viittaa enemmänkin aliravitsemukseen, eikä noita kahta merkitystä selkeästi erottavaa englannin kielen sanaa vaikuta olevan yleisesti käytössä. Ja siis tähän vatvomiseen olen käyttänyt lähemmäs tunnin tänään.

Vierailija
37/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Esimerkiksi itse juuri tänään pohdin, että tarkoittaako englannin sana malnourishment/malnutrition enemmänkin suomenkielen sanaa virheravitsemus vai aliravitsemus. Mal-etuliitteestä päätellen se kuulostaisi viittaavan enemmän virhe- kuin aliravitsemukseen (jonka voisi ajatella olevan esim. undernourishment/-nutrition), mutta googlen mukaan se viittaa enemmänkin aliravitsemukseen, eikä noita kahta merkitystä selkeästi erottavaa englannin kielen sanaa vaikuta olevan yleisesti käytössä. Ja siis tähän vatvomiseen olen käyttänyt lähemmäs tunnin tänään.

En ymmärtäny siun tekstistä sanaakaan.

ap

Vierailija
38/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Mitenhän tää liittyy tähän aloitukseen?

Vierailija
39/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi, kun aloin kuunnella musiikkia sanoitusten kanssa. Mun pää on myös sellainen, että esim. ruotsi ja saksa sinne istuvat paremmin kuin englanti.

Tai voitko kuunnella englanniksi kirjoja? Peitä suomen kieliset tekstit tv-ohjelmista. Mä nähtävästi yritin pilkkoa kieltä liikaakin ja juutuin sanaan ja kokonaisuus jäi ymmärtämättä.

Tää ei todellakaan toimi kaikilla. Mä ymmärrän englantia suht hyvin, tosin sekin tökkii toisinaan ja riippuu puhujasta, mutta jos pitää itse puhua tai kirjoittaa sitä, niin ei auta yhtään, että on katsellut sarjoja ja youtubea ilman tekstejä. Artikkelit puuttuu, do ja doesit jää matkassa tai ne on väärin, prepositiot on vääriä, sanajärjestys on väärä, was ja were väärin. Ja lopuksi epäloogisesti sanoihin pitää tunkea joku turha sana väliin. Englannissa on myös yli 400 homonyymiä, kun taas suomessa niitä on muutama kymmenen, mutta onneksi englanti tarjoaa myös liudan sanoja joilla on jo ainakin neljä synonyymiä arkikäytössä....

Vierailija
40/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tuntuu ettei osaa mitään tai ei jäisi päähän jotain, vaikka jää. Keski-ikäisenä tuntuu että ymmärtää mitä toinen sanoo enkuksi, mutta edelleen lauseen muodostaminen voi olla vaikeaa. Niitä voi muodostaa niin monella eri tavalla, mikä on vakio siihen tilanteeseen. Pitäisi kai vaan lukea kirjaa lisää, ottaa aikaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme