Miksi en opi englantia?
Lukiossa ykkösellä ja havahduin siihen, etten osaa englantia OLLENKAAN. Kaiken kieliopin, sanojen, piilomerkitysten, lauserakenteiden, epäsäännöllisten verbien ja ylipäätään kaiken hahmottaminen ei vaan onnistu. En pysty esimerkiksi päässä muodostamaan englannin kielistä lausetta. Kyse ei ole siitä, ettenkö harjoittelisi. Olen käyttänyt niin monia tunteja koko peruskoulun, jotta oppisin englantia, mutta mikään ei jää päähän.
Vinkkejä? Kohtalotovereita? Mitä tahansa?
Kommentit (72)
Osaan puhua ja lausuakin mutta en kunnolla kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko et esim osaisi sanoa englanniksi vaikka,
"hei, minun nimeni on Martta-Paavali, mikä sinun nimesi on?"
Vaikea uskoa.
No toi nyt on ehkä ainoa asia mitä osaan. Sellaset valmiit lauseet ja sanonnat jotenkin onnistuu, mutta auta armias kun itse pitäis muodostaa joku lause englanniksi.
ap
Luckily I have always been talented at English. I can easily form different kinds of sentences, even the more complicated ones.
In fact, I've always been talented at languages in general. But I find English the easiest one :)
Vierailija kirjoitti:
Hei, mulla ihan sama juttu. Opiskelin sanat koetta varten, kokeesta sain 8-9 ja kokeen jälkeen en enään muista mitään. En osaa muodostaa kuin aivan peruslauseita, mutta muut unohdan aina kokeen jälkeen. Käteen jää vain yksittäisiä sanoja, mutta kaikki kieliopit menee aina kovaa ja korkealta. Äidinkieli on kuitenkin vahvuuteni ja olen aina ollut siinä kympin oppilas. En tajua.
Minä olen, I am
Minä olin, I was
Minä olen ollut, I have been
Minä olin ollut, I had been
Minä työskentelen, I work
Minä työskentelen (juuri nyt), I am working
Minä työskentelin, I worked
Minä työskentelin (juuri silloin), I had been working
Minä haluan, I want (to)
Minä halusin, I wanted (to)
Minä haluaisin, I would want (to),
I would like (to)
Minä olisin halunnut, I would have been wanted
Minulla on, I have (got)
Minulla oli, I had
Minulla olisi ollut, I would have had
Minulla oli ollut, I had had
Minulla olisi ollut aikaa sinulle, I would have had time for you.
Sinulla ei ollut aikaa minulle, You did not have time for me.
Olisiko sinulla ollut aikaa minulle? Would you have had time for me?
Jos olisin tiennyt, että olet kuspää, en olisi jutellut kanssasi, If I had known you are an asshole, I would not have talked to you.
Itse en osaa leipoa pullaa, mutta en tosin ole montakaan kertaa kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi, kun aloin kuunnella musiikkia sanoitusten kanssa. Mun pää on myös sellainen, että esim. ruotsi ja saksa sinne istuvat paremmin kuin englanti.
Tai voitko kuunnella englanniksi kirjoja? Peitä suomen kieliset tekstit tv-ohjelmista. Mä nähtävästi yritin pilkkoa kieltä liikaakin ja juutuin sanaan ja kokonaisuus jäi ymmärtämättä.
Kaikki tuo käytössä/kokeiltu...
ap
Vierailija kirjoitti:
Hei, mulla ihan sama juttu. Opiskelin sanat koetta varten, kokeesta sain 8-9 ja kokeen jälkeen en enään muista mitään. En osaa muodostaa kuin aivan peruslauseita, mutta muut unohdan aina kokeen jälkeen. Käteen jää vain yksittäisiä sanoja, mutta kaikki kieliopit menee aina kovaa ja korkealta. Äidinkieli on kuitenkin vahvuuteni ja olen aina ollut siinä kympin oppilas. En tajua.
Sanoit itse avainsanat juurisyyhyn: opiskelin koetta varten. Ei tuolla taktiikalla mikään asia pysy mielessä. Parempi olisi jättää kokonaan kokeisiin lukeminen, koska sen ajan pitöisi olla vain jo opittujen kertaamista. Jos joutuu lukemaan kokeeseen, tarkoittaa, että opiskelu on laiminlyöty muulta osin. Tätä valitettavasti näkee paljon ja kokeen jälkeen itketään, kun ei osannutkaan asioita, vaikka luki niin monta tuntia kokeeseen. Ei aivot ole tietokone, jonne syötetään edellisiltana kirjan sisältö.
Ns "laiska opiskelu" eli altistaminen varsinaisen opiskelun ulkopuolella toimii aina. Alitajunta toimii kuin liima, huomaamatta.