Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhä useampi yläkoululainen viettää aikaa vain omassa porukassaan - luokkakavereihin ei välttämättä haluta tutustua lainkaan

Vierailija
12.08.2023 |

Nuorten omat porukat ovat tiukasti osa elämää, ja se tuo haasteita ryhmähengen luomiseen luokissa.

Nuorten ryhmäyttämisestä on tullut entistä vaikeampaa, sillä monilla on vahvat omat yhteisöt luokan ulkopuolella.

https://yle.fi/a/74-20044156

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki siellä yläkoulussa löydä ryhmästä samanhenkistä porukkaa.

Mun lasten kaverit on löytyneet kieliryhmistä.

Vierailija
2/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ollut normaalia jo kauan. Kun luokkajakoa jossain vaiheessa puljattiin, niin sitten istuin minäkin jotain 3 v tuppisuuna koulussa hautautue kirjojen taakse. Pidin muidenkin pakkosiirrettyjen kanssa etäisyyttä luokan ydinryhmään. Miksi tuo dynamiikka muuttuisi mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^¨näinhän se aina ollut. Se on sit se jos nuori itse hieman käy tsekkaamassa että pääsekö mukaan "tiimiin".

Vierailija
4/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaikki siellä yläkoulussa löydä ryhmästä samanhenkistä porukkaa.

Mun lasten kaverit on löytyneet kieliryhmistä.

Eli poikasi nuoleskelevat toisten poikien takapuolia.

Täh? Tyttäristä toinen opiskeli espanjaa ja löysi espanjan ryhmästä kavereita. Toinen luki pitkää ranskaa ja parhaat kaverit oli ranskan ryhmästä.

Mitähän sinä et tästä hahmota?

Vierailija
5/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisillä on jo vakiintuneet kaveriporukat. Ja jos ei ole vaan kokee yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta, niin sitten voi katsoa peiliin ja syyttää itseään siitä.

Vierailija
6/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota oli mun nuoruudessa 80-luvulla.

Vierailija
7/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän silloin nuorena myös ne kilteimmät pojat olisivat halunneet pitää hauskaa ja tutustua tyttöihin. 🥺

Olisin minäkin halunut silloin nuorena tyttönä pitää hauskaa.

Vierailija
8/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ressaa. Anna nuorison hengata. Kyllä ne paikkansa löytää ihan jokainen.

Vierailija
9/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se on noin mennyt. Myös 20 vuotta sitten, kun olin itse yläasteella. Minulla oli tasan kaksi kaveria, kunnes hekin lopulta sulkivat minut ulkopuolelle.

Vierailija
10/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori haluaa olla yksin niin antakaa olla. Yksin olevaa nuorta ei pidä pakottaa kaveriseuraan, sillä monia haluaa olla yksin omasta tahdostaan. Jos näette yksinäisen nuoren joka on muista erillään niin antakaa hänen olla oma introvertti sä ja nauttia omasta seurastaan.

Vierailija
11/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neea oli koulussa vuosikausia yksin, kunnes ei enää jaksanut ja vaihtoi koulua – Pitääkö koulussa olla kaikkien kaveri?

Koulukiusaamista tutkivan asiantuntijan mielestä ystäviksi ei ketään voi pakottaa. Ryhmään pitää luokassa kuitenkin hyväksyä kaikki kuten työpaikoillakin.

https://yle.fi/a/3-10590607

Vierailija
12/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyys on elimistölle kuin 15 tupakkaa päivässä – toisten seurassa ihminen kylpee hyvissä hormoneissa

Ihminen, joka on yksinäinen vasten tahtoaan, kokee kivun kovempana ja altistuu muun muassa sydän- ja verisuonitaudeille. 

https://yle.fi/a/3-10729799

Vierailija
13/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neea oli koulussa vuosikausia yksin, kunnes ei enää jaksanut ja vaihtoi koulua – Pitääkö koulussa olla kaikkien kaveri?

Koulukiusaamista tutkivan asiantuntijan mielestä ystäviksi ei ketään voi pakottaa. Ryhmään pitää luokassa kuitenkin hyväksyä kaikki kuten työpaikoillakin.

https://yle.fi/a/3-10590607

Wtf. Olen töissä pelkän palkantakia ja minua vähät kiinostaa että ketä muita on saamassa työpaikassa ja kenenkanssa työskentele sillä en saa heiltä palkkaa sosiaalisoimisesta ja kaveerasmisesta vaan ainoastaan työnantajalta tehdystä työstä. Lyhyesti sanottuna kaikki muut työpaikalla ovat minulle pelkkää ilmaa kunnes maksavat siitä että huomioin heidät. Muuten en interaktaa.

Vierailija
14/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaistahan se oli 20 vuotta sitten, mitä uutta?

Vierailija
15/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisillä on jo vakiintuneet kaveriporukat. Ja jos ei ole vaan kokee yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta, niin sitten voi katsoa peiliin ja syyttää itseään siitä.

Vtu oot idiootti.

Vierailija
16/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinäisyys on elimistölle kuin 15 tupakkaa päivässä – toisten seurassa ihminen kylpee hyvissä hormoneissa

Ihminen, joka on yksinäinen vasten tahtoaan, kokee kivun kovempana ja altistuu muun muassa sydän- ja verisuonitaudeille. 

https://yle.fi/a/3-10729799

Opetelkaa jättämään introvertit rauhaan ja lopettakaa meidän kiusaaminen ja pakkotuputus.

Vierailija
17/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen jo 90 luvun lopussa amiksessa olevan vahvat eri porukat vaikka sama luokka.

Vierailija
18/25 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset halusi sen toisen ryhmän Suomeen. Ja nyt ihmettelette, kun nuoret naiset, tytöt, pojat ja nuoret miehet ei halua olla niiden kanssa tekemisissä.

Vierailija
19/25 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan se on noin mennyt. Myös 20 vuotta sitten, kun olin itse yläasteella. Minulla oli tasan kaksi kaveria, kunnes hekin lopulta sulkivat minut ulkopuolelle.

Niinpä. Aloitin ala-asteen kasarin lopulla. Silloin meitä oli neljän tytön porukka. Muut tytöt olivat omissa porukoissaan ja pojilla samoin. Ja yläasteella oli muutama kaveri. Ryhmätöitä tehtiin eri porukoissa. Välillä saatiin itse valita, toisinaan opettaja teki päätökset. Hienoa, jos yläasteella on joku porukka mihin kuuluu, kaikilla niin ei välttämättä ole. Lukiossa meitä oli myös neljän tytön porukka. Ja myöhemmin ammattikoulusta löytyi muutamia kavereita. Silloin koulun alussa oli jokin ryhmäytymisjuttu, se oli ihan ok. Mutta niinkun alussa jo todettiin, ei tuo mikään uusi asia ole, että nuoret eivät halua tutustua luokkakavereihin.

Vierailija
20/25 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista kohti katsominen ja limaisen hein sanominen on seksuaalirikos. Nykyajan seksuaalivalistuksessa se on selvästi sanottu, ja hyvä niin!