Millaisista asioista olette luopuneet tänä syksynä taloudellisista syistä?
Meillä laitettiin pari harrastusta tauolle. Sähköä säästetään monin pienin keinoin, mm. saunominen vähemmälle.
Kommentit (148)
Suunnitelmissa on ollut hankkia uusi koita kun vanha rakas koira kuoli keväällä. Nyt se jää hankkimatta ainakin täksi talveksi kun ei ole oikein talous kunnossa ja epävarmat ajat edessä.
Ennen pandemiaa meni rahaa matkusteluun ja tunnetusti matkalla myös käydään kahviloissa ja ravintoloissa ja usein ostelee vaatteitakin. Huomaa kyllä, että säästöön jää helpommin rahaa, vaikka käyn kotikaupungissa enemmän kahviloissa ja ravintoloissa.
Lehtien tilauksia olen vähentänyt, kampaajalla käynnin (annan hiusten kasvaa pitkäksi), hierojan ja kosmetologin lopetin kokonaan ja kahviloissa käyntiä vähebtänyt radikaalisti. Näistä säästää kyllä tosi paljon joten muita säästöjä en toistaiseksi tarvi.
Otan Italian matkalle mukaan kaurahiutaleita niin ei tarvitse maksaa aamupaloista.
Finnairin vaihdoin Ryanairiin
Vierailija kirjoitti:
Lehtien tilauksia olen vähentänyt, kampaajalla käynnin (annan hiusten kasvaa pitkäksi), hierojan ja kosmetologin lopetin kokonaan ja kahviloissa käyntiä vähebtänyt radikaalisti. Näistä säästää kyllä tosi paljon joten muita säästöjä en toistaiseksi tarvi.
Tuossa oma talous kohenee, mutta toisaalta jos huomattava osa ihmisistä tekee noin, niin pienyrittäjät menee konkkaan. Siitä seuraa yhteiskunnalle kuluja.
Enkä nyt sano että tuo on väärin. Itseäänhän sitä pitääkin ajatella ja samoja asioita minäkin teen tai siis jätän tekemättä. Tätä maata ei auta kuitenkaan se, että raha ei pyöri ja että kohta on suurempi määrä ihmisiä kelan luukulla.
En oikein mistään. Ehkä kala- ja lihatiskin parhaat palat olen alitajuisesti jättänyt tiskiin. Säästötili kyllä on alkanut huveta, kun lämmitetään taloa klapeilla.
Sähkön säästämiseksi vaihdoimme valurautalieden tilalle induktion.
Ostan vain tarjouksesta, en mitään normaalihinnalla. Kauppalista ja menu tehdään vain tarjousten ja kotivaran mukaan. Hävikki on nollassa, mieluummin ollaan hetki ilman, kuin heitetään ylijäämä kompostiin. Ollaan ilman kahvia, jos se on kovin kallista. Nyt oli superpäivillä Costa Rica 2,99 paketti, hamstrattiin sitä 20 pakettia vaikka yleensä ei mitään hamstrata.
Vierailija kirjoitti:
Suomi oli ennen naita kriisejakin ihan slummimaa, palkkatasot havettaa, suurinosa elaa valtion minimituella. Silta se nayttaakin. Kamala ajatella millainen kehitysmaa tasta viela tulee. Ihmiset kyykkii sahkottomilla mokeillaan, peseytyvat jarvessa, syovat marjoja ja kalaa kun se on ilmaista.
Kuka katkera ulkosuomalainen siellä tilittää? Tulot voi olla pieniä mutta meilläpä on silti hyvinvointivaltio, jossa vakavakaan sairaus ei vie vararikkoon ja köyhänkin perheen lapset saa yliopistokoulutuksen.
Ei vielä mistään kun eletään muutenkin todella säästeliäästi. Meillä asuu opinnot aloittanut parikymppinen ja 17-vuotias lukiolainen, joiden elämää emme rajoita mitenkään, mutta itsestämme säästämme.
Käytämme sähköä säästellen, emme siis kökötä pimeässä, mutta mietimme tarkasti miten sitä kulutetaan.
En ole ostanut vaatteita pitkään aikaan, en osta nytkään, kampaajavälejä olen pidentänyt.
Teinit on ostaneet ison osan vaatteista kirppiksiltä jo nyt.
Vanhojen tanssipuvun hankin ilmaiseksi, kampauksen teen itse.
Ruoasta emme pihistä, vitamiineja pitää saada, mutta lihaa emme syö, kokkaan aina koko uunillisen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Snart åker man hem igen och behöver inte spara på något. Här har jag lämnat alla produkter som endast har text på finska i affärerna. De är rätt många.
Tytär luopui pitkästä ruotsista lukiossa. Säästyy kirjarahat ja yo-maksu. Ei tarvitse suorittaa enää yhtään kurssia nyt abivuonna.
Kan du förklara hur det kommer sig att alla språkhatare stoltserar med att de inte kan, inte tänker lära sig eller jublar över att deras avkomma inte lär sig? Är det frågan om något gen fel?
Kyse on yksinkertaisesti siitä, että ruotsi on useimmille täysin tarpeeton kieli. Itse kirjoitin laudaturin ruotsista, mutta mihinkään en ole kieltä tarvinnut. Tytär keskittyy nyt viimeisenä lukiovuotenaan Espanjaan, sille on jo nyt ollut paljon enemmän käyttöä.
Ei ole tarve tinkiä mistään. Rahaa jää säästöön muutenkin paljon joka kuukausi. Olen elänyt ekologista elämää jo 20v ja jatkan samaan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Snart åker man hem igen och behöver inte spara på något. Här har jag lämnat alla produkter som endast har text på finska i affärerna. De är rätt många.
Tytär luopui pitkästä ruotsista lukiossa. Säästyy kirjarahat ja yo-maksu. Ei tarvitse suorittaa enää yhtään kurssia nyt abivuonna.
Kan du förklara hur det kommer sig att alla språkhatare stoltserar med att de inte kan, inte tänker lära sig eller jublar över att deras avkomma inte lär sig? Är det frågan om något gen fel?
Kyse on yksinkertaisesti siitä, että ruotsi on useimmille täysin tarpeeton kieli. Itse kirjoitin laudaturin ruotsista, mutta mihinkään en ole kieltä tarvinnut. Tytär keskittyy nyt viimeisenä lukiovuotenaan Espanjaan, sille on jo nyt ollut paljon enemmän käyttöä.
... Ja tuon espanjan lisäksi on opiskellut myös kiinaa lukion ulkopuolella. Ruotsi nyt vaan ei ole sellainen kieli, jolle nykysuomalaisella olisi käyttöä. Pohjoismaisissa yhteistyökuvioissakin puhutaan lähes aina englantia.
Aiempi
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kaikilla sähkölämmitteiset isot omakotitalot, kun noin säästätte?
Kerrostaloasunnom sähköhän tulee kallistumaan noin 15 e kk.
Mulla ainakin noussut jo nyt noin 15 €:sta /kk 60€:n /kk ja tulee ilmeisesti olemaan talvella pahimmillaan jopa 300€/kk. Asun siis kerrostalo kaksiossa 42 neliötä ja kaukolämpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kaikilla sähkölämmitteiset isot omakotitalot, kun noin säästätte?
Kerrostaloasunnom sähköhän tulee kallistumaan noin 15 e kk.
Mulla ainakin noussut jo nyt noin 15 €:sta /kk 60€:n /kk ja tulee ilmeisesti olemaan talvella pahimmillaan jopa 300€/kk. Asun siis kerrostalo kaksiossa 42 neliötä ja kaukolämpö.
Meidän taloyhtiössä ei vielä ole nostettu, eikä vielä nosteta yhtiövastiketta. Kaukolämpö, Helsinki.
Lähes kaikki ns. turha jätetty/jätetään pois. Omalla kohdalla se tarkoittaa, että viikonlopun viinipullo jää kauppaan useammin, herkut samaten. Jos tekee mieli jotain hyvää niin tehdään itse. Aloitin kuukausi sitten elämäntaparemontin niin nämä sopii senkin puolesta. Kasvo- ja hiustenhoitotuotteista nipistän entisestään, meikkejä en juurikaan käytä. Netflixin lopetan jahka teini on saanut katsottua keskeneräiset sarjat sieltä. Kahvilat ja turhat maleksimiset kaupoissa heräteostoksia tehden jäi korona-aikana, eikä ole onneksi tulleet takaisin. Saunominen jää varmaan kokonaan, nytkin käyttö vähäistä, mutta kieltämättä talvella kiva saunoa.
Laskin ulkouima-altaani veden lämpötilan 37:stä 35:een. Olkoon siinä tämän talven.
Toivottavasti maailma ymmärtää uhraukseni suuruuden!