Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisista asioista olette luopuneet tänä syksynä taloudellisista syistä?

Vierailija
04.09.2022 |

Meillä laitettiin pari harrastusta tauolle. Sähköä säästetään monin pienin keinoin, mm. saunominen vähemmälle.

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kaikilla sähkölämmitteiset isot omakotitalot, kun noin säästätte?

Kerrostaloasunnom sähköhän tulee kallistumaan noin 15 e kk.

Voihan sitä olla hengessä mukana. Ei mulla ole kallistunut kuin 5e kuussa. Tosin olen nuukaillut vuosia koska aina vähennän sähkönkulutusta kun nostavat sähkön hintaa.

Vierailija
22/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme mistään. Asumme kerrostalossa ja edullinen sähkösopimus voimassa ensi kesään asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On omakotitalo, mutta ei kyse ole pelkästä sähköstä. Polttoaineet on kallistuneet 30-40%, ruoka 12% jne.

Palkat nousi 2%, joten ostovoima on pudonnut todella reilusti. Pakko on syödä säästöjä ensi talvena. Kesällä huomasin, ettei palkasta enää jää mitään säästöön.

Vierailija
24/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen auto lähti täälläkin, ja televisio. Hajonneen tilalle ei enää hankittu uutta.

Vierailija
25/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin kesällä yhden pidemmän reissun kotimaassa tekemättä bensan hinnan takia sekä siksi, että koin tuhlaamista järkevämmäksi jättää ne rahat kokonaisuudessaan "sukan varteen".

En myöskään ostanut ihan niin usein mansikoita ja herneitä kuin normaalisti. Kalan syöminen loppui jo keväällä käytännössä kokonaan. Samoihin aikoihin lopetin myös kahvin juomisen iltapäivisin (oli usein noutokahvi) ja nyt mietin josko siirryn siihen että keitän/juon kahvia vain vapaapäivinä.

Kampaajalla käynnit muuttui turhiksi koronan ja etätyön takia eli sain vihdoin kasvatetuksi oman värin ja latvat saan siistityksi jopa itse tai sitten kaveri leikkaa. Tosin oli kyllä ajatuksena palata kampaajalla käynteihin, mutta nämä hinnannousut pakotti muuttamaan tuon suunnitelman. Kahviloissa ja ravintoloissa syöminen jäi myös kokonaan eli enää en ole hakenut edes noutoruokaa.

Lisäksi en osta todennäköisesti enää ikinä uusia vaatteita. Entisiä on riittämiin ja tarvekin on lähinnä koti- ja ulkoiluvaatteissa. Lenkkarit täytyy kyllä uusia viimeistään keväällä.

Vierailija
26/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallion ilmaisen matallan kynnyksen kerohon meno. Meno paluu metrolippu liian kallis. Saan lippujen hinnalla maittavan aterian itselleni.

Vierailija
27/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka jätettiin tekemättä, kolmas vuosi putkeen. Ei se kyllä harmita, ei oltu vielä suunniteltukaan sen enempää.

Ja kalaa ei osteta. Olisi siihen varaa mutta tuntuu naurettavan kalliilta maksaa muutamasta sadasta grammasta niin paljon.

Vierailija
28/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju!

Minulla helmikuuhun vielä normaali sähkösopimus mutta olen alkanut pesemään astiat 50 asteen eco-ohjelmalla, joka kyllä kestää yli tunnin pitempään kuin ennen käyttämäni 65asteen pikapesu.

Autoilut järkevöityneet, en lähde enää hakemaan jotain yhtä tai kahta asiaa kaupasta erikseen vaan odottelen "kauppapäivään" asti.

Vierailija
29/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän kahvilat ja ravintolat väliin, erosin kirkosta, kilpailutin puhelinoperaattorit. Leikkaan itse perheen hiukset, en osta valmisruokia, en avaa televisiota, ellen oikeasti katso sitä. Harkitsen pakastimen tyhjentämistä ja sen käytöstä luopumista. Se kuluttaa kuitenkin 150 euroa vuodessa. Mietin, että kannattaisiko myydä jotakin tarpeetonta.

Vierailija
30/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä olla hengessä mukana. Ei mulla ole kallistunut kuin 5e kuussa. Tosin olen nuukaillut vuosia koska aina vähennän sähkönkulutusta kun nostavat sähkön hintaa.

Sama plus turha kulutus vaan on ollut minusta aina turhaa vaikka sähkö olisi ollut ilmaista. Hirmuisesti ei siis ole mistä nipistää ja tällaisilla hinnankorotuksilla sitä kulutusta pitäisi pystyä laskemaan vähintään 1/3 osaan entisestä jotta sähkölasku ei nousisi.

Vierailija
31/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä mistään. Talven matkatkin on jo maksettu. Katsotaan sitten talvella, millaiseksi tilanne menee, ja eletään sitten sen mukaisesti.

Vierailija
32/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään. Katsotaan sitten kun hintojen nousu alkaa oikeasti näkyä.

Vierailija
33/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin yli 50 euron viinipullojen ostamisen

Vierailija
34/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään, ei ole ollut vielä tarvetta.

Vierailija
35/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme mistään. Asumme kerrostalossa ja edullinen sähkösopimus voimassa ensi kesään asti.

Rahaa ei mene muuhun kun sähköön?

Vierailija
36/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto seisontaan. Voin kulkea kävellen töihin, kun lapsi meni ekaluokalle ja ei tarvi kuskata. Ruuasta ollaan säästetty paljon. Aamulla syödään kaurapuuroa, itse kerätyillä mustikoilla. Aina ollaan oltu tarjoushaukkoja, mutta nyt entistä enemmän ostetaan -30% ja -50% tuotteita. Sisälämpötilaa laskin 21,5 asteesta 19 asteeseen, vaikka minulla on halpa sähkösopimus. En luota sen pysyvyyteen ja haluan säästää nyt kaikesta mahdollisesta pahan (tai pahojen) päivän varalle. Lopetin Word-tilauksen, nextoryn ja kanavapaketit.

Nyt kun nuo luettelin, niin vaikutan ihan foliohatulta. Tarkoituksena maksaa remppalaina äkkiä pois ja saada rahaa vielä enemmän säästöön 😀

Vierailija
37/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1400e nettopalkalla ei ole tullut paljoa pröystäiltyä muutenkaan, mutta nyt lähti ruuista juustot ja leikkelemakkarat pannaan enkä ota enää mitään valmisruokaa taikka vichyä töihin evääksi. Kahvin juon enää töissä. En aio lannoittaa enää viherkasveja enkä hankkia kesäkukkia kuin korkeintaan torin kautta siemenistä, samoiten perennat annetaan - tyylisesti. Pakollinen auto saa pärjätä pelkällä liikennevakuutuksella. Netflix ja discovery plus lähti myös pois, vaikka alle 15e niihin kuukaudessa vain menikin. Satunnainen hiusten värjäys kotona saa myös loppua. Meikkejä en käytäkään, mutta kosteusvoiteesta luovun. Siirryn halvimpiin shampoihin. Vaatteisiin mennyt 20-100e vuodessa, pärjään helposti pari vuotta nykyisillä talvivaatteilla, mutta ensi kesäksi pakko hankkia alesta t paitoja. Sukat ja alushousut yritän myös päivittää aleiden aikaan. Kummilapset saavat nyt vain seuraan, ellei löydy hyviä tarjouksia tai aleja. Toinen kummilapsi haluaisi itse kasvattaa kuusen ja istuttaa sen sit pihalle, ehkä kerään kuusen siemeniä omasta pihasta ja esikasvatan niitä valmiiksi. En aio käydä enää laisinkaan elokuvissa tai ulkona syömässä. Pakko yrittää nipistää palkasta nyt säästöön ihan kaikki mahdollinen.

Vierailija
38/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän herkkuja ja noutoruokaa. Auto pois. Eipä muuta.

Vierailija
39/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällä hetkellä sisällä 24 astetta vaikka kaikki patterit on kiinni vielä, olleet jo varmaan toukokuusta.

Kivitalossa, 5 krs. En tiedä koska täällä alkaa viiletä ylipäätään (ulkona on 14,7) . Yöt on aina kaksi ikkunaa auki, muuten on liian kuuma nukkua.

Vierailija
40/148 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään. Kulutus on lisääntynyt räjähdysmäisesti, kun siirryin opinnoista työelämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan