Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisista asioista olette luopuneet tänä syksynä taloudellisista syistä?

Vierailija
04.09.2022 |

Meillä laitettiin pari harrastusta tauolle. Sähköä säästetään monin pienin keinoin, mm. saunominen vähemmälle.

Kommentit (148)

Vierailija
101/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

---------------------.

Vierailija
102/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lopetti myös tupakan ostamisen pari viikkoa sitten rahan kulun vuoksi. Kuulemma polttaa vain jos kaveri tarjoaa, niin on henkisesti helpompi "lopettaa" kun ei ole niin ehdotonta. Itse lopetin herkkujen syömisen, säästyy nekin karkkipussirahat ja vois vaikuttaa hyvin omaan jaksamiseenkin.

Enää mies ei myöskään käy kalliimmissa lounaspaikoissa, vaan yrittää tehdä eväitä kotona tai sit valitsee jonkun halvan paikan. Vähän pähkäilyä meillä noissa lounaissa nyt vielä on, kun puolisolla ei usein ole muuta ruokailupaikkaa kuin työautonsa ja lämmin ruoka on sen suhteen hankalaa.

Lapsille ja itselleni olen tähänkin asti ostanut 90% kaiken kirpputorilta, mutta nyt mietin ostot entistäkin tarkemmin. Ennen nimittäin saattoi paljon herkemmin tarttua mukaan sellaistakin mitä "ehkä saattaa tarvii" kun halvalla löytyi. Lisäksi ostin kenkäkuivurin, jottei tarvi kolmelle lapselle ostaa juurikaan varakenkiä ihan vaan siltä varalta että kengät kastuu ja kuivumisessa menee kauan. Toki en tiedä paljonko tuo sähköä kuluttaa. Arkea helpottaa silti, kun pieni eteinen ei oo täynnä kenkiä, joten mennään nyt tällä.

Nyt olen myös käynyt läpi kaappeja ja vienyt kirpputorille ylimääräisiä. Jaksaminen ei nyt riitä siihen kuskailuun ja järkkäilyyn ja hinnoitteluun, joten käytän täyspalvelua. Saapahan siitäkin jotain takas.

Saunaa ei lämmitellä enää niin usein, ja saunaan tosiaan mennään heti kun se on lämmin. Ennen saattoi jonkun tunnin pohottaa tyhjänä aluksi kun ei muka heti kerennytkään sinne.

Viikonloppupizzeriapizzojen sijasta on alettu hakea pakastepizzoja, jos sellaista välttämättä tekee mieli. Jos ollaan porukalla liikenteessä ja pitäisikin nopeesti syödä, mäkkärin sijasta saatetaan hakea kaupasta vaikka pikkupitsoja ja pillimehuja ja vetästään kylmänä. Voi kuulostaa oudolta, mutta lapsetkin tykkää. Ja toki yleensä suunnitellaan kaupunkireissut paremmin nyt niin, että lähdetään liikkeelle heti syönnin jälkeen ja takaisin tullaan taas kotiin tullaan syömään. Evääksi jotain banaania tms laukkuun.

T.89

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkukesästä auton huoltoihin meni jo tonni. Nyt kesän reissulla siitä meni pakoputki. Olkoon. Ajan sillä niin nyt niin vähän, että en huollata enkä korjauta sitä nyt lähikuukausina. Niin paljon on muitakin hankintoja jonossa muuton takia. Auto nyt joutuu odottamaan kiltisti vuoroaan. Ajan vain sen mitä on pakko eli isommat kauppareissut. Eipä tarvitse myöskään tankata isoilla summilla.

Vierailija
104/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä mistään. Elän muutenkin kitsaasti.

Vierailija
105/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonasyöminen vähäistä, myös lounas. Itse tehdään ruokaa.

Elokuvat, teatteri, tapahtumat, konsertit. Luontoon suunnataan enemmän.

Matkustus kotimaassa. Ulkomaille kannattaa vielä mennä.

Herkut vähemmälle. Leivon itse jos tarvitsee. Terveellisemmät ruuat itsetehden. Kroppa toki kiittää. Yliopainoa ei toki ole meillä kellään muutenkaan.

Hyötyliikuntaa enemmän. Autoilua vähemmän. Mutta sehän on vaan hyvä.

Vaatteita hankitaan vähemmän. Kotimaista yritän aina ostaa kuitenkin. Käytettynä enemmän kuin ennen.

Tässä tärkeimmät. Tarvetta säästöön ei varsinaisesti meidän tuloilla ole, mutta säästetään nyt, koska inflaatio ei muuten taitu. Säästöt rahastoihin.

Vierailija
106/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään luovuin tupakasta. Säästöä vuodessa noin 6500€ ja valtion verotuloihin vastaavankokoinen aukko. Valitettavasti vaan ei taida juuri säästöön jäädä kun pitää varautua maksamaan hyperinflaatiohintoja kaikista peruselämisen kuluista.

Vierailija
107/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen laitoin pellolle, lapset lähetin maailmalle, kissan ja koiran vein naapurin rouvalle loppuvuodeksi. Lepakon vein DTMään.

Vierailija
108/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä mistään, mutta ehkä ulkoporealtaan voisi sulkea talveksi.

Kaikki lamput on vaihdettu LED-valaisimiin jo aikapäiviä sitten.

Vierailija
109/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin keväällä jo kynsihuolloissa käymisen. Lakkaan kynnet itse jos siltä tuntuu.

Olen aiemmin ostanut huoletta ruokakaupassa mitä mieli tehnyt, en ole juuri suunnitellut mitä syödään. Nyt teen ruokalistan koko viikolle, pyrin tekemään ison satsin ruokaa jota syödään useampi päivä ja ostan muutenkin harkitusti hintoja vertaillen. Säästän tällä systeemillä ainakin sen mitä ruuan hinta on noussut.

En käy lounaalla enää töissä vaan otan kotoa siitä isosta satsista valmista ruokaa eväsrasiaan mukaan. Mua ei haittaa syödä samaa ruokaa useita kertoja peräkkäin.

En osta mitään turhaa eli kaikki ns. kivat parin euron jututkin jää kauppaan. Krääsää on kaapit täynnä.

Ei enää käydä ravintolassa viikonloppuisin vaan syödään kotona, parempaa ruokaa kuin viikolla mutta halvemmalla päästään mitä ravintolassa.

Tilaan viinit ja muut alkoholijuomat Saksasta. Saa noin kolmasosa hinnalla kuin Alkosta.

Vierailija
110/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vielä mistään. Hinnat eivät vielä tunnu.

Tähän asti elin. Nyt olen.- Tilanteessa auttaa, että olen ollut lapsuudesta nuuka.

Ei ole kuin J. Vainion huvitukset nykyään.

Vierailija
111/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään. Jos jostain, niin vuoden sisään vain kolme perhematkaa ulkomaille, neljäs jää pois. Tavallisesti matkustettu kesä-, syys-, joulu- ja hiihtolomilla etelään/laskettelemaan. En tunne lentohäpeää, sitä ei tartte kommentoida :) Perheessä ei ole autoa, asumme Helsingin keskustassa, joten ei tarvetta. 

Vierailija
112/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vielä mistään, mutta ehkä ulkoporealtaan voisi sulkea talveksi.

Kaikki lamput on vaihdettu LED-valaisimiin jo aikapäiviä sitten.

Muista tyhjätä putket kunnolla paineilmalla, jäätyy muuten rikki.

Vierailija
113/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Saksasta tilataan viinejä?

Vierailija
114/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Saksasta tilataan viinejä?

Sivustoja on useita. Itse olen tilannut alks fi ja kuljetukset tilaukselle olen tilannut fransberg eu. Hyvin helppo homma, suomeksi toimii tuo alks-sivusto.

Vierailija
115/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Miehen laitoin pellolle, lapset lähetin maailmalle, kissan ja koiran vein naapurin rouvalle loppuvuodeksi. Lepakon vein DTMään.

😂😂😂

Vierailija
116/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounaat, syön vaan nuudeleita tai leipää. Vihannekset on myöskin jääneet melkein kokonaan pois ruokavaliosta. Lehtisalaattia en osta enää ollenkaan. Limut ja energiajuomat jää kauppaan, samoin oikeastaan kaikki ylimääräinen itsensä hemmottelu. Uudet maiharit ostin alesta, kun en pärjää syksyä ja talvea lenkkareilla mistä tuulee läpi. 

Vierailija
117/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuushoidoista eli lapsen hankinnasta. 

Vierailija
118/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Snart åker man hem igen och behöver inte spara på något. Här har jag lämnat alla produkter som endast har text på finska i affärerna. De är rätt många.

Tytär luopui pitkästä ruotsista lukiossa. Säästyy kirjarahat ja yo-maksu. Ei tarvitse suorittaa enää yhtään kurssia nyt abivuonna.

Kan du förklara hur det kommer sig att alla språkhatare stoltserar med att de inte kan, inte tänker lära sig eller jublar över att deras avkomma inte lär sig? Är det frågan om något gen fel?

Kyse on yksinkertaisesti siitä, että ruotsi on useimmille täysin tarpeeton kieli. Itse kirjoitin laudaturin ruotsista, mutta mihinkään en ole kieltä tarvinnut. Tytär keskittyy nyt viimeisenä lukiovuotenaan Espanjaan, sille on jo nyt ollut paljon enemmän käyttöä.

... Ja tuon espanjan lisäksi on opiskellut myös kiinaa lukion ulkopuolella. Ruotsi nyt vaan ei ole sellainen kieli, jolle nykysuomalaisella olisi käyttöä. Pohjoismaisissa yhteistyökuvioissakin puhutaan lähes aina englantia.

Aiempi

Minusta on kiva puhua ruotsia suomenruotsalaisen mieheni kanssa. Hänen perheeseensä tutustumisenkin hoidin ruotsiksi, vaikka suomea osaavat kaikki.

Tykkään käydä Tukholmassa viikonloppureissuilla ja käytän aina vain ruotsia. Ei olisi pakko, mutta ihan kivaa vaihtelua se minusta on.

Pakkoruotsin kannalla en niinkään ole. Kerroin vaan miten omassa elämässäni ruotsilla on vahva asema ja se on tuonut elämääni hyvää.

-eri

Vierailija
119/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole luovuttu mistään eikä edes mietitty moista. Kun on aina elänyt ns. säästäväisesti, niin eipä ole tarvetta muuttaa kulutustottumuksia.

Itseasiassa ei ole mahdollisuutta muuttaa kulutustottumuksia, kun se kaikki ylimääräinen/turha kulutus on ollut poissa jo aiemmin.

Vierailija
120/148 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän miettiä kokoajan mistä voisin säästää tai luopua. Alkaa olla vaan tekemätön paikka kun kaikesta turhasta on luopunut jo aikaa sitten.

Ei ole autoa, ei saunaa. Ei astianpesukonetta tai kuivausrumpua. Ei netflixejä tai bookbeateja. Eikä lemmikkiä tai salijäsenyyttä. En tupakoi tai käytä alkoholia. En hae noutoruokaa tai -kahveja. En tilaa/osta lehtiä. En käy leffassa tai matkustele. En käy kosmetologilla enkä kampaajalla eikä ole tekokynsiä/-ripsiä. Vaatteita vain tarpeeseen eli lähinnä alusvaatteita/sukkia tulee ostettua uusia vuosittain.