Millaisista asioista olette luopuneet tänä syksynä taloudellisista syistä?
Meillä laitettiin pari harrastusta tauolle. Sähköä säästetään monin pienin keinoin, mm. saunominen vähemmälle.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kaikilla sähkölämmitteiset isot omakotitalot, kun noin säästätte?
Kerrostaloasunnom sähköhän tulee kallistumaan noin 15 e kk.
On omakotitalo, mutta ei kyse ole pelkästä sähköstä. Polttoaineet on kallistuneet 30-40%, ruoka 12% jne.
Palkat nousi 2%, joten ostovoima on pudonnut todella reilusti. Pakko on syödä säästöjä ensi talvena. Kesällä huomasin, ettei palkasta enää jää mitään säästöön.
Bensa näytti tuossa olevan 2,1 e. Johan se on ollut kaksi euroa pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä olla hengessä mukana. Ei mulla ole kallistunut kuin 5e kuussa. Tosin olen nuukaillut vuosia koska aina vähennän sähkönkulutusta kun nostavat sähkön hintaa.
Minäkin olen hengessä mukana. Kulutan, että kaikilla on töitä.
Snart åker man hem igen och behöver inte spara på något. Här har jag lämnat alla produkter som endast har text på finska i affärerna. De är rätt många.
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin talpoudellisista syistä, ja kyllä, minulla oli sähkölämmitteinen asunto - joskaan ei omakotitalo, vaan huonosti rakennettu hatara 80-luvun rivitalokolmio, jonka lämmittäminen oli kallista jo ennen hintojen nousua.
Mutta sitäkin olennaisempaa taitaa olla se, ettei todellakaan ainoastaan sähkön hinta nouse. Aika monet kustannukset ovat nousseet hyvin reilusti. Itse olen elänyt aina säästeliäästi muuten, mutta tämä asunto oli tarpeettoman iso ja kallis lämmitettävä - joten nyt kaikkien kulujen noustessa se on luontainen helppo säästökohde.
Ja itseasiassa tässä kaikessa on jotain hyvää. Meidän kaikkien (tai no, ainakin useimpien, myös minun) olisi pitänyt miettiä kulutustamme jo kauan sitten. Olisi hienoa, jos tämä vaikuttaisi vähän pidemmällä tähtäimellä ainakin materiaalisten hyödykkeiden ja energian kulutustottumuksiin. Mutta realismia toki on se, että tässäkin asiassa ihmisten muisti tulee olemaan lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Snart åker man hem igen och behöver inte spara på något. Här har jag lämnat alla produkter som endast har text på finska i affärerna. De är rätt många.
Tytär luopui pitkästä ruotsista lukiossa. Säästyy kirjarahat ja yo-maksu. Ei tarvitse suorittaa enää yhtään kurssia nyt abivuonna.
En enää katso aamu-tv:tä. Muutenkin katsoin vain Yleä, satunnaisesti välillä vilkuillen ja maikkarin aamu oli pannassa Puopolon vuoksi. En siis menetä paljonkaan.
Harkinnassa oli yhden talon osto. Mutta se olisi ollut meille kahdelle turhan iso ja sähkönkulutus siinä oli ollut edellisellä omistajalla sellaiset 30000kWh vuodessa. Ei raaskittu ostaa. Joku toinen sen sitten osti ja nyt vähän harmittaa. Oli houkuttelevin talo vähään aikaan, mitä on tullut vastaan.
Käytän vähemmän ja halvempaa pesuainetta. Juon halvinta pussiteetä ja puolitan annoskoot. Laimennan rahkat ja jogurtit vedellä. Pyykkiä pesen talonyhtiön pyykkituvalla ja kuivaan ne myös kuivaushuoneella. Kasvomaskeja ja käsidesiä en osta. Lääkkeitä vähensin. Lopetin mm. täysin turhan masennuslääkkeen.
Pyykinpesukone hajosi, ei ostettu uutta vaan käytetään pyykkitupaa. Eväät töihin silloin kun käyn konttorilla, kampaajakäyntien välit pitenevät nyt itsestään kun edellinen lopetti enkä ole vielä löytänyt uutta.
Olen pikkuhiljaa myynyt ns. turha tavaroita sellaista mistä saa rahaa ja kasvattanut sekä käteisvaroja, että sitten ruoka- ja polttopuuvarastoja. En koskaan ajatellut, että näin kurjaksi voi mennä ja että pitäisi palata puuhellalla kokkaamaan ja vaatteet täytyy ostaa kirpparilta.. Elämä on ollut pelkästään kurjaa meille milleniaaleille ja kurjistuu vaan.
Arvon tässä just jätänkö reseptilääkkeet tässä kuussa ostamatta että jäisi jotain ruokarahaa...
Ollaan aina eletty säästäväisesti ja laitettu joka tilipäivä suoraan osa palkasta säästöön ja sijoituksiin. Meillä loppuu määräaikainen sähkösopimus parin kk päästä, mutta totutellaan jo uusiin tapoihin. Hintojen nousun huomaa jo kaupassa ym. joten muutoksia on jo tehty.
Saunotaan enää kerran viikossa, suihkut meillä aina olleetkin lyhyitä. Kiinnitän enemmän huomiota siihen, että pestään vain täysiä koneellisia pyykkiä ja tiskiä, ja tässäkin pyrin katsomaan ajan niin, että sähkö ei ole kovin kallista, vaikka meillä vielä edullista sähköä onkin. Mitään kausi- ja tunnelmavaloja ei tänä syksynä ja talvena laiteta ulos tai sisälle, kynntilät riittää. Takkaa lämmitetään entistä useammin ja leivinuunia aletaan käyttää enemmän. Ruokaa thdään kerralla enemmän, jos uuni lämmitetään.
Tupakoinnin sain viimein lopetettua, toivottavasti lopullisesti. Kaupassa katsotaan entistä tarkemmin hintoja, ja pyritään valitsemaan halvin. Osa tuotteista jää toistaiseksi ostamatta tai ostetaan vain harvoin. Kahvinjuontia olen saanut vähennettyä koronan/etätyön aikaan, ennen lippasin työpäivän aikaan monta kupillista. Nyt olen,vähentänyt kahvia entisestään, juon enää yhden kupin aamuisin.
Talvelle suunniteltu matka jätettiin varaamatta, säästetään mielummin sähkölaskuihin, joiden summaa ei vielä tiedetä. Siirretään säästöön ennakoiden entistä enemmän joka palkasta, eli kaikenlainen kulutus, kuten ulkona syöminen, noutoruoka, konsertit, leffat ym. vähenee radikaalisti.
En ole kylla saastanyt missaan. Kavin juuri parin paivan reissun ulkomailla johon mene enemman kuin mita on kk palkkani. Mutta oli tehtava. Toin mukana jonkun flunssankin, ja ei hataa ei ole korona 😆
Suomi oli ennen naita kriisejakin ihan slummimaa, palkkatasot havettaa, suurinosa elaa valtion minimituella. Silta se nayttaakin. Kamala ajatella millainen kehitysmaa tasta viela tulee. Ihmiset kyykkii sahkottomilla mokeillaan, peseytyvat jarvessa, syovat marjoja ja kalaa kun se on ilmaista.
Ravintolalounaat minimiin. Lyhyemmät suihkut. Oman auton sijaan bussilla töihin. Harvemmin viiniä, leikkokukkia, aikakauslehtien irtonumeroita, suklaapatukoita yms turhaa. Vähemmän ja halvempaa ruokaa, minimoidaan ruokahävikkiä. Kesällä vaihdettiin tiskikone ja kylmälaitteet energiatehokkaampiin.
Jätetään suunniteltuja matkoja ja kodin hankintoja tekemättä.
Vaatteita vain tarpeeseen.
Harkinnassa oman harmaan värin esiinkasvattaminen, tulisi noin 1000 e säästö vuositasolla.
Ei uskalla ostaa EQC-Mersua, vaikka mieli niin tekis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär luopui pitkästä ruotsista lukiossa. Säästyy kirjarahat ja yo-maksu. Ei tarvitse suorittaa enää yhtään kurssia nyt abivuonna.
Kan du förklara hur det kommer sig att alla språkhatare stoltserar med att de inte kan, inte tänker lära sig eller jublar över att deras avkomma inte lär sig? Är det frågan om något gen fel?
Olen alkanut karsimaan.
Kummityttö lähtee tammikuussa vaihtoon vuodeksi ja annan joululahjaksi meidän kellarikomeron säilytyksen.
Meillä on lähellä kirppis, jossa on ns täyspalvelu ja oon vienyt sinne jo 3 myyntierää tänä vuonna.
Kohta vielä 4.s ja ehkä ennen joulua 5.s.
Yllättävän helposti huomaa olen säilyttänyt tarpeetonta.
Kirppistulot säästän joulun maksuja varten.
Me emme joudu tinkimään mistään. Saunaakaan ei käytetä juuri koskaan (muutaman kerran vuodessa!) ja pyykinpesu on tähänkin asti hoidettu täysillä koneellisilla. Syödä pitää, joten otetaan tavoitteeksi vaikka ruokahävikin minimointi. Sähköauto löytyy, joka tuntuu välillä olevan se oikea valinta (vihreyttä) mutta nyt taas vikatikki. Teet niin tai näin, niin aina menee väärin.
Luovuimme osasta kehtitilauksista, premium- tuotteista, kalliista leivonnaisista. Lämpimän veden käyttöä vähennetty suihkuaikaa lyhentämållä. Sähköä säästetään sammuttamalla valoja aktiivisesti, pesemällä vain täysiä pyykki- ja astiasatseja, ottamalla pistokkeita irti leposähköä kuluttamasta, syömällä kynttilänvalossa ja polttamalla takkaa. Lisää kehitellään koko ajan!