Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisista asioista olette luopuneet tänä syksynä taloudellisista syistä?

Vierailija
04.09.2022 |

Meillä laitettiin pari harrastusta tauolle. Sähköä säästetään monin pienin keinoin, mm. saunominen vähemmälle.

Kommentit (148)

Vierailija
141/148 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Viera- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Snart åker man hem igen och behöver inte spara på något. Här har jag lämnat alla produkter som endast har text på finska i affärerna. De är rätt många.

Tytär luopui pitkästä ruotsista lukiossa. Säästyy kirjarahat ja yo-maksu. Ei tarvitse suorittaa enää yhtään kurssia nyt abivuonna.

Kan du förklara hur det kommer sig att alla språkhatare stoltserar med att de inte kan, inte tänker lära sig eller jublar över att deras avkomma inte lär sig? Är det frågan om något gen fel?

Kyse on yksinkertaisesti siitä, että ruotsi on useimmille täysin tarpeeton kieli. Itse kirjoitin laudaturin ruotsista, mutta mihinkään en ole kieltä tarvinnut. Tytär keskittyy nyt viimeisenä lukiovuotenaan Espanjaan, sille on jo nyt ollut paljon enemmän käyttöä.

... Ja tuon espanjan lisäksi on opiskellut myös kiinaa lukion ulkopuolella. Ruotsi nyt vaan ei ole sellainen kieli, jolle nykysuomalaisella olisi käyttöä. Pohjoismaisissa yhteistyökuvioissakin puhutaan lähes aina englantia.

Aiempi

Minusta on kiva puhua ruotsia suomenruotsalaisen mieheni kanssa. Hänen perheeseensä tutustumisenkin hoidin ruotsiksi, vaikka suomea osaavat kaikki.

Tykkään käydä Tukholmassa viikonloppureissuilla ja käytän aina vain ruotsia. Ei olisi pakko, mutta ihan kivaa vaihtelua se minusta on.

Pakkoruotsin kannalla en niinkään ole. Kerroin vaan miten omassa elämässäni ruotsilla on vahva asema ja se on tuonut elämääni hyvää.

Tietenkin on aina jossain joku, joka kokee ruotsin opiskelun hyödyllisenä, mutta sen todennäköisyys, että ruotsista tulisi juuri itselle tärkeä kieli, on varsin pieni. Työympyröissäkin kieli on vaihtanut jo vuosia sitten englantiin, koska usein mukana on myös sellaisia jotka tulevat Pohjoismaiden ulkopuolelta. Ruotsin opiskeluun käytettävä vuosi- ja tuntimäärä on aivan järjetön ottaen huomioon, että moni ei tule sitä koskaan tarvitsemaan mihinkään.

Vierailija
142/148 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No harrastukset katsoin koko perheelle halvemman kautta. Kuntosalijäsenyyden sijaan hyödynnetään kansanopiston jumpat ja loppu treeni lenkillä ja kotona. Vaatetta ei osteta enää uutena ollenkaan. Mahdollisesti jotkut kengät jos on ihan pakko, nyt pärjätään varastoilla ja kirppareilla. Ulkona syöminen saa jäädä myös, siitä tullut aiemmin kuluja 2-4 krt kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/148 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Snart åker man hem igen och behöver inte spara på något. Här har jag lämnat alla produkter som endast har text på finska i affärerna. De är rätt många.

Tytär luopui pitkästä ruotsista lukiossa. Säästyy kirjarahat ja yo-maksu. Ei tarvitse suorittaa enää yhtään kurssia nyt abivuonna.

Ainoa vaan et lukion kirjat kustannetaan verovaroista. Yksilönä et siis ole säästänyt mitään.

Vierailija
144/148 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan en voi sanoa, että olisin luopunut taloudellisista syistä (etteikö olisi varaa), mutta rahan käytön järkevöittämissyistä: En ostanut kesällä uusia kesäkukkia huonoksi menneiden tilalle, ajattelin jättää kaikki syyskanervat ym. ostamatta, lohta en ole ostanut kevään jälkeen, irtisanottiin yksi vähälle käytölle jäänyt palvelu, siivoojaa meille ei enää otettu, kun pandemian aikana siitä luovuttiin.

Vierailija
145/148 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lupunut vielä mistään. Vanha edullinen sähkösopimus on voimassa talven yli ja sain onneki

si juuri keväällä uuden ladattavan hybridiauton. Bensakuluni ovat käytännössä yli puolittuneet vaikka bensan hinta on kohonnut valtavasti.

Vierailija
146/148 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Viera- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kan du förklara hur det kommer sig att alla språkhatare stoltserar med att de inte kan, inte tänker lära sig eller jublar över att deras avkomma inte lär sig? Är det frågan om något gen fel?

Kyse on yksinkertaisesti siitä, että ruotsi on useimmille täysin tarpeeton kieli. Itse kirjoitin laudaturin ruotsista, mutta mihinkään en ole kieltä tarvinnut. Tytär keskittyy nyt viimeisenä lukiovuotenaan Espanjaan, sille on jo nyt ollut paljon enemmän käyttöä.

... Ja tuon espanjan lisäksi on opiskellut myös kiinaa lukion ulkopuolella. Ruotsi nyt vaan ei ole sellainen kieli, jolle nykysuomalaisella olisi käyttöä. Pohjoismaisissa yhteistyökuvioissakin puhutaan lähes aina englantia.

Aiempi

Minusta on kiva puhua ruotsia suomenruotsalaisen mieheni kanssa. Hänen perheeseensä tutustumisenkin hoidin ruotsiksi, vaikka suomea osaavat kaikki.

Tykkään käydä Tukholmassa viikonloppureissuilla ja käytän aina vain ruotsia. Ei olisi pakko, mutta ihan kivaa vaihtelua se minusta on.

Pakkoruotsin kannalla en niinkään ole. Kerroin vaan miten omassa elämässäni ruotsilla on vahva asema ja se on tuonut elämääni hyvää.

Tietenkin on aina jossain joku, joka kokee ruotsin opiskelun hyödyllisenä, mutta sen todennäköisyys, että ruotsista tulisi juuri itselle tärkeä kieli, on varsin pieni. Työympyröissäkin kieli on vaihtanut jo vuosia sitten englantiin, koska usein mukana on myös sellaisia jotka tulevat Pohjoismaiden ulkopuolelta. Ruotsin opiskeluun käytettävä vuosi- ja tuntimäärä on aivan järjetön ottaen huomioon, että moni ei tule sitä koskaan tarvitsemaan mihinkään.

Asia tai kieli jota osaa muodostuu usein ihmiselle aika automaattisesti tärkeäksi. En minä englantiakaan käytännössä töissä tarvitse mutta koska olen oppinut sen varsin hyvin, se on ollut minulle tärkeä koko alämäni ajan harrastusten ja kulttuurin kautta. On ihanaa kun pystyy lukemaan kirjoja alkukielellä vaivatta ja ymmärtämään jonkun maan kulttuuria paremmin kun tajuaa kielen nyansseja.

Ihan samoin ruotsin sujuva osaaminen avaa ihan uuden näkökulman Suomeen kun tajuaa sen suomenruotsalaisen kulttuurin ja yhteisön olemassaolon ihan eri tavalla. Olen huomannut että moni ruotsia huonosti osaava ei oikein edes ymmärrä miten laajat ne ruotsia puhuvat piirit meillä ovat ja miten niihin ei oikein pääse sisään jos ei osaa ruotsia.

Vierailija
147/148 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin syynäsin vakuutuksen halvemmiksi. Ruokakaupassa valikoin mitä ostan ja sivuuttaen kalliimmat raaka-aineet. Sähköä pyrin kuluttamaan kotona vähän. Leffassa ei tule käytyä tai juuri muissakaan tapahtumissa.

Vierailija
148/148 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin jättää noita heräteostoksia pois. Ruokakauppa on paha.

Muuten olen sisustanut kotini ja päättänyt, että enää yhtään tavaraa ei tähän talouteen tule. Olen kaappeja käynyt läpi ja asunut nyt vuoden tässä asunnossa, joten tiedän mitä tarvitsen ja mitä haluan. Olen siis viimeiset 10 vuotta asunut pieniä pätkiä siellä täällä ja muuttanut jatkuvasti. Tavaraa ei ole päässyt kertymään valtavasti. Paitsi tässä kuluneen vuoden aikana. En edes uskalla laskea paljonko olen tuhlannut. Koko sisustus uusiksi ja siihen lisäksi päivittäiset kulutustavarat. Rahaa on mennyt useita kymmeniä tuhansia euroja.

Lounaita en syö ulkona, en syö ulkona oikeastaan muutenkaan kun ei tee mieli. Ruoka on yleensä keskinkertaista ja saan samanlaista kotona tehdessä. Suihkussa käyn edelleen kaksi kertaa päivässä ja sen teen olkoon mikä vain. Astianpesukone löytyy ja se säästää vettä, saan sen yksin asuessa myös täyteen. Pyykinpesukone on myös ja siinä on kuivaava ominaisuus. En tosin käytä pahemmin kuivausta kun saan ulkona vaatteet ja lakanat yhtä hyvin kuivaksi ja ihanan tuoksun päälle. Mikroa ei ole, sellaisen hankkimista olen miettinyt. Toistaiseksi tuo induktioliesi on ollut suht ktäevä. Tv löytyy ja sitä pidän sellaisena luksustuotteena. En pahemmin katso sitä, mutta ihana ja kotoisa olo kun se tuossa nurkassa köhöttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi